Hur länge håller en normal kontorslaserskrivare?

Permalänk
Avstängd

Hur länge håller en normal kontorslaserskrivare?

Rubriken är väl lite av en förenkling, det styrs väl väldigt mycket av hur mycket man skriver ut men som ni som läst min andra tråd om skrivare förstått kommer jag nog aldrig komma upp i en utskriftsvolym som gör att skrivaren kommer bli utsliten pga många utskrifter.

Jag googlade lite och det verkar som att den slitagedel som, bortsett från tonern, måste bytas "oftast" normalt sett är trumman. Samtidigt uppgavs förväntad livslängd på trumman vara runt 6000 sidor. Skriver man ut 10 sidor i månaden handlar det alltså om 600 månader, dvs 50 år...

Innan jag ställer min fråga förmodar jag att det finns en och annan i samma situation som jag (eller att man kanske har föräldrar eller så i samma situation): man har en laserskrivare som man skriver ut något dussin sidor på per månad?

Frågan blir då: vilken är den äldsta skrivaren som fortfarande fungerar bra ni känner till?

Jag menar då alltså skrivare i formatet "ölback", inte kylskåpsstora skrivare.

Jag undrar förstås hur länge man kan räkna med att en skrivare som används minimalt håller. Vilka komponenter ger upp först pga ålder snarare än slitage?

Permalänk
Inaktiv

Jag köpte min 2002, en brother nånting, används typ 1g per år,samma toner än idag, och den fungerar fortfarande.

Permalänk
Medlem

Nätdelen har gett upp i en del gamla skrivare på jobbet, eller så har det blivit något skumt fel i trumdelen även om skrivaren inte använts så mycket.

Någon som är över tio år har vi nog iaf i något gammalt elrum.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Vi behövde skriva ut ett kontrakt, typ 30 sidor, så frugan gick och köpte en HP för en tusenlapp. 30 spänn sidan. Har inte haft skrivare hemma på 20 år, jävla corona.

Nåväl, en laser kommer hålla minst 10 år om du har tur.

Permalänk
Medlem

Jag har en Brother, billig monokrom laserskrivare. Köpte den 2004 eller 2005. Har funkat helt utan anmärkning under alla år, och lär väl fortsätta funka många år till. Fortfarande på första omgången toner och trumma.

Visst, jag har förmodligen skrivit ut färre än 1000 sidor på den, men den har i alla fall inte dött av ålder...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag har en Brother HL-2030 om jag minns rätt på modellnamnet, det kan vara någon siffras skillnad men det ser rätt ut.

Jag har haft den sedan 2006 och skrivit ut några tusen sidor (en hel del papper när jag studerade), dock med några års uppehåll ett tag. Nu börjar tonern ta slut men den fungerar utmärkt.

Så närmare 15 år fungerar den åtminstone.

Permalänk
Medlem

Vi hade en HP i familjen som pensionerades efter 13 år eftersom den saknade wifi. Skrevs ut ungefär 10-15 A4 i månaden.

Permalänk
Medlem

Det beror även på om produkten är designad med planerat åldrande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjjb:

Jag har en Brother HL-2030 om jag minns rätt på modellnamnet, det kan vara någon siffras skillnad men det ser rätt ut.

Jag har haft den sedan 2006 och skrivit ut några tusen sidor (en hel del papper när jag studerade), dock med några års uppehåll ett tag. Nu börjar tonern ta slut men den fungerar utmärkt.

Så närmare 15 år fungerar den åtminstone.

https://pricespy-75b8.kxcdn.com/product/standard/800/40332.jpg

Precis sån som jag har!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Precis sån som jag har!

Kommer jag bara ihåg att dubbelkolla modellnamnet så att det inte är en siffra som gör skillnad för kompatibiliteten så ska jag ta och köpa en ny toner.

Den är bra, visst vore det trevligt med automatisk duplex men den manuella fungerar ju.

Permalänk
Medlem

Sitter på en HP lj 1320n (med duplex) sedan vintern 2005/2006. Den funkar fint, och andra tonerbytet är i faggorna. Det jag kan sakna i dessa tider är scanner och färgutskrift.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem

Min är 12 år nu och samma färgpatron i eller vad dom kallas.

Men använder sällan, typ 10 ggr om året kanske.

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske inte helt relevant... men hade en HP Laserjet av kontorsmodell på ett jobb. Den var långt ifrån ny när jag började och levde ett hårt liv med över 1000 sidor en del veckor. Med rätt papper gick den felfritt under de sju åren jag jobbade där. Körde dessutom etiketter och allt möjligt som inte riktigt hör hemma i en vanlig skrivare. Tror den hade passerat 200k utskrifter när jag slutade. Ingen märkvärdig lyxmodell för stora utskriftvolymer utan ganska basic kontorsmodell stor som en ölback.

Hemma har vi en Xerox fäeglaser som köptes för nån tusenlapp när Dustin hade rea. Den har bara varit med i tre år än så länge men känns som den kan överleva länge. Tror mycket hänger på hur länge tillverkaren supportar modellen med drivrutiner och att förbrukningsvaror går att köpa.

Gummihjulen som matar fram pappret kan dock torka ut i förtid på alla skrivare så att ge dem lite rengörning då och då är inte fel.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Min första HP laser höll i 1 år(riktigt billig, betydligt mindre än en ölback).
Min andra HP laser(som en ölback) är ifrån år 2004/2005 och fungerar än idag prickfritt

Skriver dock inte ut mycket.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.