OS på nvme eller sd?

Permalänk
Medlem

OS på nvme eller sd?

Ska installera om windows 10 på datorn nu när jag fått mitt nya grafikkort, gillar en fräsch installation.
Min nuvarande setup är en liten nvme disk med OS och Tarkov på och en 1tb vanlig SSD till övriga spel.
Har lite funderingar att köra OS på 1tb tillsammans med de övriga spelen och Tarkov och PUBG (mina 2 mainspel) på nvme disken istället.
Märker ingen större skillnad att ha OS på nvme eller vanlig ssd.

Tänker jag rätt eller fel?

Visa signatur

| Intel i7 10700K | Gigabyte RTX 3090 Waterforce |
| 32gb Ram | 250gb 970 EVO & 1TB 860 Evo |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obalaan:

Ska installera om windows 10 på datorn nu när jag fått mitt nya grafikkort, gillar en fräsch installation.
Min nuvarande setup är en liten nvme disk med OS och Tarkov på och en 1tb vanlig SSD till övriga spel.
Har lite funderingar att köra OS på 1tb tillsammans med de övriga spelen och Tarkov och PUBG (mina 2 mainspel) på nvme disken istället.
Märker ingen större skillnad att ha OS på nvme eller vanlig ssd.

Tänker jag rätt eller fel?

Skulle säga att du tänker fel, störst skillnad på vanlig SSD och en nvme märker man på OS.
Spel och andra sidan finns ingen anledning att ha på en nvme eftersom det enda som påverkas är laddtiden som i princip redan är så snabb den kan på en vanlig SSD.

Så med den uppsättningen du har skall du prioritera OS på din nvme och till spelen räcker som sagt en vanlig SSD.

Permalänk
Medlem

OS på Nvme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Skulle säga att du tänker fel, störst skillnad på vanlig SSD och en nvme märker man på OS.
Spel och andra sidan finns ingen anledning att ha på en nvme eftersom det enda som påverkas är laddtiden som i princip redan är så snabb den kan på en vanlig SSD.

Så med den uppsättningen du har skall du prioritera OS på din nvme och till spelen räcker som sagt en vanlig SSD.

Exakt.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

OS på nvme

OSet bråkar ju med betydligt fler filer än de flesta spel gör så lägg det på nvme.
Däremot är nvme i princip onödigt för spel då den endast är marginellt snabbare än en vanlig ssd (sata).
Finns flera olika videos som visar samma sak (sök på nvme vs ssd eller dyl på youtube):
Här är ett exempel:
https://www.youtube.com/watch?v=V3AMz-xZ2VM

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.