Bryggat läge på router istället för AP?

Permalänk
Medlem

Bryggat läge på router istället för AP?

Hej!
Bytte ut min Linksys EA6300 mot en router jag fick från telia. Hade nu tänkt byta ut min gamla AP (omkonfigurerad router) eftersom den bara har 100Mbit trådat medan min Linksys har gigabit ethernet. Tänkte alltså använda Linksysen som AP. När jag googlade på hur jag sätter upp Linksysen som AP läser jag att den kan användas i bryggat läge och att det är snarlikt(?) hur en AP fungerar. Hittade den här länken som beskriver hur man ska göra detta. https://www.linksys.com/us/support-article?articleNum=137888

Det som inte framgår är hur jag bestämmer IP-adress för enheten? Min nuvarande AP har jag tilldelat adressen 192.168.1.2 och huvudroutern 192.168.1.1. I bryggat läge stänger man av DHCP men alternativet finns att erhålla IP-adress automatiskt? Gäller det LAN-portarna på Linksysen eller gäller denna "erhållning av ip-adress" enheten själv? Hur ska jag veta hur jag kan ansluta till den om jag inte vet vilken IP-adress den får? Och hur kan jag veta att den inte båller samma IP som min nuvarande router vilken den komme krocka med om jag inte specificerar en annan ip-adress för bryggenheten?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Varför vill du sätta den i bryggat läge?
Du använder ju bara LAN-portarna om du ska använda den till AP

Permalänk
Medlem

Hej!

Detta står väl under punkt 8 i den artikeln som du länkade?

"Obtain an IPv4 address automatically – Select this if you want the modem-router (gateway) to provide the IP address for your Linksys router.
Specify an IPv4 address – Select this if you want to use a fixed IP address for your Linksys router. To do so, enter the information for your Internet IPv4 address, Subnet mask, Default gateway, and DNS entries. This information is provided by your ISP and can be found on the modem-router (gateway) settings."

Den DHCP som du stänger av är ju den som finns inbyggd i din linksys. I bryggat läge måste den förlita sig på att det finns en annan DHCP källa i nätverket. Detta står noterat ganska tidigt i artikeln:

"While the router is set to Bridge Mode, some of its features will be disabled. The router will not have the Dynamic Host Configuration Protocol (DHCP) server functionality, the built-in firewall and NAT features will be disabled."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Hej!

Detta står väl under punkt 8 i den artikeln som du länkade?

"Obtain an IPv4 address automatically – Select this if you want the modem-router (gateway) to provide the IP address for your Linksys router.
Specify an IPv4 address – Select this if you want to use a fixed IP address for your Linksys router. To do so, enter the information for your Internet IPv4 address, Subnet mask, Default gateway, and DNS entries. This information is provided by your ISP and can be found on the modem-router (gateway) settings."

Den DHCP som du stänger av är ju den som finns inbyggd i din linksys. I bryggat läge måste den förlita sig på att det finns en annan DHCP källa i nätverket. Detta står noterat ganska tidigt i artikeln:

"While the router is set to Bridge Mode, some of its features will be disabled. The router will not have the Dynamic Host Configuration Protocol (DHCP) server functionality, the built-in firewall and NAT features will be disabled."

Haha det är jag som är trög. Såg att det gick att ange IPv4-adress men det fanns bara fyra fält med nollor i. Tänkte att det bara gick att skriva in en siffra per fält. Dessutom saknas det punkter emellan fälten. Så IPv4-adress är lokala IP-adresser i det lokala nätverket? Jag kan alltså uppge 192.168.1.2 där?
Ska jag sen bara uppge samma nätmask, standardgateway och DNS1 som finns i primära routern? När jag gör det får jag felmeddelandet att "Gatewayens angivna IP-adress är inte giltig. Är det för att jag ännu inte kopplat upp linksysen mot routern? Tänkte att det borde gå att konfigurera den före inkoppling mot routern?!

Update: provade att koppla in den till routern (wan på linksys och en lan på huvudroutern). Nu kommer jag inte åt den alls eftersom de hade samma IP. Inte ens när jag drog ut wan-porten igen. Gissar att den fått en annan ip-adress, men vet nu inte vilken?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att du får det felmeddelandet för att du inte har kopplat ihop de båda ännu.

Om du använde DHCP från din telia router så kan du se i den vilken IP-nummer som din linksys har blivit tilldelad. Fungerar det inte (du ser den inte, eller kan inte komma åt den), så skulle jag föreslå att göra reset på linksys och börja om från början och följa guiden steg för steg.

Permalänk
Medlem

Ett annat sätt att uppnå en statisk adress för din linksys är att först ställa in den till att bli tilldelad en adress och sedan från din telia router lägga upp en regel som gör att den blir permanent tilldelad ett specifikt IP-nummer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Jag skulle tro att du får det felmeddelandet för att du inte har kopplat ihop de båda ännu.

Om du använde DHCP från din telia router så kan du se i den vilken IP-nummer som din linksys har blivit tilldelad. Fungerar det inte (du ser den inte, eller kan inte komma åt den), så skulle jag föreslå att göra reset på linksys och börja om från början och följa guiden steg för steg.

Tack för tipset. Lyckades precis som du skrev hitta routerns tilldelade IP-adress som den hade ändrats till. Nu kunde jag nå linkysen, konfigurera om den att erhålla IP-adress automatiskt i bryggat läge tillsvidare. Men även den här gången när jag försöker uppge samma inställningar som på huvudroutern så nekar den standardgateway och säger att den inte är giltig?!

Eller vänta nu... Ska standardgateway vara ip-adressen till min huvudrouter? Kopierade bara det som stod i min huvudrouters inställningar, och dennes standardgateway är kanske en "outbound" ip-adress och inte för mitt lokala nätverk? Är riktig noob vad gäller nätverk.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Tack för tipset. Lyckades precis som du skrev hitta routerns tilldelade IP-adress som den hade ändrats till. Nu kunde jag nå linkysen, konfigurera om den att erhålla IP-adress automatiskt i bryggat läge tillsvidare. Men även den här gången när jag försöker uppge samma inställningar som på huvudroutern så nekar den standardgateway och säger att den inte är giltig?!

Eller vänta nu... Ska standardgateway vara ip-adressen till min huvudrouter? Kopierade bara det som stod i min huvudrouters inställningar, och dennes standardgateway är kanske en "outbound" ip-adress och inte för mitt lokala nätverk? Är riktig noob vad gäller nätverk.

Jag tänker att på din linksys så ska du fylla i det såhär:

Internet IPv4 Address din globala publika Ipadress utåt från den burken. Så om detta är din huvudrouter så är det också ett globalt IP-nummer. Men om du kör den som accesspunkt, som i detta fallet, så är det en adress på ditt lokala nätverk. Du kanske ville ha 192.168.1.2?
Subnätmask 255 255 255 0
Default gateway blir 192.168.1.1 (huvudrouter från telia)
DNS 1 (hittar du i din huvudrouter från telia)

Permalänk
Medlem

Förstår fortfarande inte varför ni krånglar till det, slå av DHCP sen kopplar du bara en av lanportarna på den du ska ha som accesspunkt till din router från Telia.

Permalänk
Medlem

Krångla inte till det för hen. Konfigurera din AP (Linksys-enheten?) enligt,

Statisk IP-adress - 192.168.1.2
Nätmask - 255.255.255.0
DCHP-server - avställd
Wifi - SSID, kryptering, lösenord osv enligt dina önskemål
Aktivera inte bryggat läge

På din huvudrouter ställer du av Wifi.

Anslut nätverkskabel mellan LAN-portarna på de båda enheterna.
Klart.

Visa signatur

Too, often we lose sight of life's simple pleasures. Remember, when someone annoys you it takes 42 muscles in your face to frown, BUT, it only takes 4 muscles to extend your arm and bitch-slap that mother@#?!&! upside the head - Gaz Cooper

Permalänk
Medlem

Ja, Linksys har tänkt att du ska använda bryggat läge vid användning som AP, du kan ansluta vilken port du vill till din router, inkl WAN/internetporten.

https://downloads.linksys.com/downloads/userguide/12246983096...

Permalänk
Medlem

Reservera en adress i din router om du behöver ha en "fast" IP.

Din Linksys ställer du in innan du kopplar den till ditt nätverk.

Permalänk

Som PetterK skriver, reservera adressen i Telia routern, eller minska DHCP-spannet och sätt adressen utanför men i samma subnät.
Nu kanske det inte spelar så stor roll men sätter du Linksysen på en fast adress istället för DHCP-klient blir det lättare att administrera och du kommer åt den även om Telia routern dör genom att sätta fast adress på datorn inom samma subnät.
Spar du in en eventuell återställning om det skiter sig med övrig utrustning