Samsung Galaxy S21 — 5G, pennor och platta skärmar i årets flaggskepp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Inget nytt. Du kommer märka noll skillnad i praktiken om den så heter Enyxos eller Qualcoom.

Jag har varit trogen XDA Developers tidigare och där är det en väldig skillnad mellan Exynos och Snapdragon. Men vill man inte ha kontroll över mjukvaran (bootloader, root etc.), så är det som sagt ingen större skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Inget nytt. Du kommer märka noll skillnad i praktiken om den så heter Enyxos eller Qualcoom.

Den är likvärdig enligt de siffrorna.
Det intressanta är batteritiden. Är den sämre så är det riktigt dåligt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Mitt abonnemang slutar om 4 månader. Hoppas huawei levererar p50 pro innan dess

@downup

Huawei P50 PRO lär komma i april enligt rykten men lär visas upp före dess.

Riktigt nöjd med min Huawei P40 PRO & ska bli spännande att se vad som händer med nya modellen

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spatten:

har inte ägd en @Samsung sedan s6, någon som vet om dom brukar skicka med silikon skal och förmonterat skärmskydd? eller har man blivit bortskämd med realme och huawei?

Min s20 fe hade förmonterat skärmskydd men tror inte det ingick något fodral

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Skrivet av Jonas79:

@downup

Huawei P50 PRO lär komma i april enligt rykten men lär visas upp före dess.

Riktigt nöjd med min Huawei P40 PRO & ska bli spännande att se vad som händer med nya modellen

Och när man rekommenderar Huawei så bör man nästan ha en notis med alla problem som handelsblockaden orsakar.
Nya Huawei telefoner är endast till för en extremt liten grupp i sverige när Google appstore inte fungerar smidigt och denna lilla kundgrupp har stenkoll på deras produkter. Det är en sak att göra ett riktigt fynd och säga att man ej använder mobilen så mycket men man vill ha en med grym kamera etc. Men att köpa en premiummobil för premiumpris och få en massa problem med handelsblockaden, ja en väldigt liten andel av befolkningen är detta ett alternativ.

Skrivet av KingCobra:

Den är likvärdig enligt de siffrorna.
Det intressanta är batteritiden. Är den sämre så är det riktigt dåligt.

Och om det är noterbart. 5% sämre batteritid är såklart sämre. Men ändå ska man köpa en ny mobil i denna klass så blir det att man jämför emot konkurrenterna. Där dessa 5% sämre då gynnar alternativen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Min s20 fe hade förmonterat skärmskydd men tror inte det ingick något fodral

Gött att veta tack:) tänkte jag skulle beställa det som saknas så man får allt ungefär samtidigt

Visa signatur

| Core i7-9700k | 32 GB Ram | RTX 2080 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

@downup

Huawei P50 PRO lär komma i april enligt rykten men lär visas upp före dess.

Riktigt nöjd med min Huawei P40 PRO & ska bli spännande att se vad som händer med nya modellen

Kanon! sitter på p30 pro nu och jag är nöjd med allt. Tänkte byta till p40 pro men nu kommer ju p50

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och när man rekommenderar Huawei så bör man nästan ha en notis med alla problem som handelsblockaden orsakar.
Nya Huawei telefoner är endast till för en extremt liten grupp i sverige när Google appstore inte fungerar smidigt och denna lilla kundgrupp har stenkoll på deras produkter. Det är en sak att göra ett riktigt fynd och säga att man ej använder mobilen så mycket men man vill ha en med grym kamera etc. Men att köpa en premiummobil för premiumpris och få en massa problem med handelsblockaden, ja en väldigt liten andel av befolkningen är detta ett alternativ.

Och om det är noterbart. 5% sämre batteritid är såklart sämre. Men ändå ska man köpa en ny mobil i denna klass så blir det att man jämför emot konkurrenterna. Där dessa 5% sämre då gynnar alternativen.

Huawei Appgallery är standard på telefonen som du säger & saknar endel appar men du hittar förvånadsvärt många appar via Petal search & sedan finns Dual space & Gspace alternativt Vmos pro som är virtuell machine.
https://dualspace.en.uptodown.com/android

Själv valt säkert det mest omständiga sättet & använder Google fier via XDA forums.
https://forum.xda-developers.com/t/googlefier-install-gms-on-...

Men skulle säkert kunna installera 85% av mina appar via Huawei Appgallery & Petal search som är standard på telefonen.

Som du säger är jag en entusiast som inte är rädd att testa & tweaka & något jag tycker om att göra & lära mig nya saker & blev förvånad att utbudet via standard apparna var så stort och valt att installera så mkt jag kan via detta & enbart komplettera med det andra.

Så missar man Petal search i telefonen så tappar du väldigt många appar & borde egentligen vara ihopsatt med AppGallery för att underlätta för konsumenter.

Kan även rekommendera System Hacks på Youtube.
https://youtube.com/c/SystemHacks

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

@samsung

Det går inte att lägga mer pengar när man förbokat S21an och få ett par pro buds istället för live?

Visa signatur

| GeForce RTX 4080 | Ryzen 7 5800X | Asus TUF Gaming B550M-Plus | Corsair Vengeance LPX Black 64GB | Fractal Design North | Corsair RM750X 750W v2 | Noctua NH-U12S |

Permalänk
Skrivet av Samsung:

Båda materialen har sina fördelar men beter sig lite annorlunda. Nya Gorilla Glass Victus har väldigt bra reptålighet och har även testats rejält för tapp, kika här: https://www.corning.com/gorillaglass/worldwide/en/glass-types... men gränsen nås ju till slut, och då spricker glas. Plastbaserade material som Glastic brukar ha lägre reptålighet vid en direkt jämförelse, men är mindre känsligt för sprickor.

Med det sagt har jag inte sett en direkt jämförelse mellan Glastic och Gorilla Glass. Jag ska höra efter om det finns något sådant.

Jag förbokade en s21 ultra på comviq ,men den kommer inte komma förrens efter 5 veckor . Betyder det att jag inte kan utnyttja kampanj erbjudandet på hörlurar ?

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av lillvirus:

Jag förbokade en s21 ultra på comviq ,men den kommer inte komma förrens efter 5 veckor . Betyder det att jag inte kan utnyttja kampanj erbjudandet på hörlurar ?

Jag kollar upp hur det ligger till med datum och vilken period som inlösen av erbjudandet kan ske. Återkommer!

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Skrivet av Samsung:

Jag kollar upp hur det ligger till med datum och vilken period som inlösen av erbjudandet kan ske. Återkommer!

Tack , men det står ju att man behöver göra det med sin nya telefon senast 14 februari.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillvirus:

Jag förbokade en s21 ultra på comviq ,men den kommer inte komma förrens efter 5 veckor . Betyder det att jag inte kan utnyttja kampanj erbjudandet på hörlurar ?

Skrivet av Samsung:

Jag kollar upp hur det ligger till med datum och vilken period som inlösen av erbjudandet kan ske. Återkommer!

Har exakt samma fundering och min skulle levereras om 3-4 veckor (256GB Ultra varianten i Silver hos Comviq).
Och det står man skall gå in i Samsung Member appen på sin nya mobil och logga in med sitt Samsung account.
Sedan kan det ta upp till 3 dagar.
Då har det ju passerat 14 feb med några veckor.
Var ju förköps erbjudandet som fick mig att slå till på ett köp så är lite orolig.
Kändes ju lite mindre dyrt när man åtminstone fick med trådlösa lurar då jag alltid använt 3,5 mm uttaget tidigare.

Permalänk
Skrivet av Jonas_Br:

Har exakt samma fundering och min skulle levereras om 3-4 veckor (256GB Ultra varianten i Silver hos Comviq).
Och det står man skall gå in i Samsung Member appen på sin nya mobil och logga in med sitt Samsung account.
Sedan kan det ta upp till 3 dagar.
Då har det ju passerat 14 feb med några veckor.
Var ju förköps erbjudandet som fick mig att slå till på ett köp så är lite orolig.
Kändes ju lite mindre dyrt när man åtminstone fick med trådlösa lurar då jag alltid använt 3,5 mm uttaget tidigare.

Ja precis . De va buds pro som fick mig taggad också 😛

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av lillvirus:

Tack , men det står ju att man behöver göra det med sin nya telefon senast 14 februari.

Skrivet av Jonas_Br:

Har exakt samma fundering och min skulle levereras om 3-4 veckor (256GB Ultra varianten i Silver hos Comviq).
Och det står man skall gå in i Samsung Member appen på sin nya mobil och logga in med sitt Samsung account.
Sedan kan det ta upp till 3 dagar.
Då har det ju passerat 14 feb med några veckor.
Var ju förköps erbjudandet som fick mig att slå till på ett köp så är lite orolig.
Kändes ju lite mindre dyrt när man åtminstone fick med trådlösa lurar då jag alltid använt 3,5 mm uttaget tidigare.

Skrivet av lillvirus:

Ja precis . De va buds pro som fick mig taggad också 😛

Jag har ställt frågan till ansvariga och inväntar bara ett svar, så att jag inte sitter här och gissar hur det ska hanteras!

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Här är en förhandstitt där jag tycker det mest intressanta ligger i benchmarking-delen. Exynos och SD tycks dra hyfsat likvärdigt i single core men i multi core är Exynos ganska tydlig segrare med 3475-2913. Ställt mot Apple är det inte oväntat bättre resultat för Apples ARM-variant men notera att den är klockad 2,99 GHz mot Exynos 2,21 GHz vilket antagligen förklarar skillnaden. Nu är det bara att invänta batteritester men jag tycker det verkar lovande. Har beställt en Ultra som ny jobblur.

https://www.phonearena.com/reviews/samsung-galaxy-s21-ultra-r...

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Jonas_Br:

Har exakt samma fundering och min skulle levereras om 3-4 veckor (256GB Ultra varianten i Silver hos Comviq).
Och det står man skall gå in i Samsung Member appen på sin nya mobil och logga in med sitt Samsung account.
Sedan kan det ta upp till 3 dagar.
Då har det ju passerat 14 feb med några veckor.
Var ju förköps erbjudandet som fick mig att slå till på ett köp så är lite orolig.
Kändes ju lite mindre dyrt när man åtminstone fick med trådlösa lurar då jag alltid använt 3,5 mm uttaget tidigare.

Skrivet av lillvirus:

Ja precis . De va buds pro som fick mig taggad också 😛

Nu har jag fått ett officiellt svar på vad som gäller. Så länge ordern är bekräftad under förköpstiden ska det inte vara något problem.

Citat:

Samsung är väldigt glada över att intresset på Galaxy S21 är så högt. Skulle det vara så att någon färg eller modell av Galaxy S21 inte har levererats innan inlösenstiden för förköpserbjudandet är slut så kommer Samsung att förlänga tiden så alla som kan uppvisa kvitto eller orderbekräftelse att produkten är köpt under kampanjperioden får tillgång till erbjudandet. Erbjudandet måste nyttjas inom 2 veckor efter att produkten levererats.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Skrivet av Samsung:

Nu har jag fått ett officiellt svar på vad som gäller. Så länge ordern är bekräftad under förköpstiden ska det inte vara något problem.

Tack för hjälpen , och för härliga nyheter 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Nu har jag fått ett officiellt svar på vad som gäller. Så länge ordern är bekräftad under förköpstiden ska det inte vara något problem.

Tack! 👍
Blir att installera appen direkt när mobilen levereras och en screenshot på order bekräftelsen eller vad dom vill ha så fort erbjudandet dyker upp i appen.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Gottson:

@samsung

Det går inte att lägga mer pengar när man förbokat S21an och få ett par pro buds istället för live?

Inte så vitt jag vet, men jag kan dubbelkolla. Dock går det ju säkert att sälja Buds live och köpa ett par Buds Pro?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Baserat på denna videon så ligger Exynos fortfarande back, tyvärr. AI inlärningen verkar dock vara bättre på Exynos enligt detta test.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Lite mer detaljerat..

GPU, Exynos vs 888:

Much Too Hot to Handle

"I’ll be quite frank with the results of these new SoCs: they’re terrible. Much like smartphone vendors have for years now copied the worst aspects of Apple’s devices, such a dropping headphone jacks and dropping chargers, the SoC vendors this year have now also copied the worst aspect of Apple’s SoCs: extremely high GPU peak power states."

"In terms of sustained performance, although the Exynos 2100 is a large generational upgrade, it still falls below that of last-generation Snapdragon 865 devices, and naturally also the newer Snapdragon 888. The benchmark figures here also pretty much correspond to the real-world gaming performance of the phones – the Exynos S21 Ultra fared not only worse than the Snapdragon S21 Ultra, but also worse than a Snapdragon S20 Ultra or Note20 Ultra."

Länk till slutsats sidan om man vill spara lite tid:
https://www.anandtech.com/show/16463/snapdragon-888-vs-exynos...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Fick min mobil idag.
Fick en kod från appen och följer en länk...
Skall köpa hörlurarna för 99kr och...
Där det står erbjudandet är slutsålt!
Känner mig bra blåst utav Samsung just nu!

EDIT:
Gick in på Samsungs hemsida och lade sakerna i kundvagnen.
Skrev in koden men det var en ogiltig kod...
Svurit så över Samsung så fattades nog bara ett pentagram på golvet så hade jag nog frambesvärjt nått otäckt!
Gick in på Samsung sida igen en stund senare och testade exakt samma sak igen och då funkade det.
Koden tog ner det sammanlagda priset till 99kr och har nu beställt.
Lycklig som en 5-åring på julafton just nu!