Permalänk
Medlem

SSD dyker ej upp i windows!

Tjena,

Jag byggde nyss min dator, hade ingen USB sticka som jag kunde ladda ned windows på, så jag tog en hårddisk från gamla datorn med alla mina saker på (som var HDD med windows redan installerad)

Allt funkade bra och bootade tills jag skulle fixa SDD. Jag vet att en ny SSD/HDD alltid är ''un-allocated'', så jag gick till ''Skapa och formatera hårddiskpatroner'', men där hittade jag den inte...Jag gick till BIOS för att kolla att jag faktiskt suttit i SSD i moderkortet, och där däremot, så dök den upp. Fattar dock inte varför den inte finns i diskhanteringen? Behöver verkligen använda SSD, tänker oxå föra vidare windows till den...Extremt tacksam för hjälp

Rop på hjälp borttaget /Mod
Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

Tjena,

Jag byggde nyss min dator, hade ingen USB sticka som jag kunde ladda ned windows på, så jag tog en hårddisk från gamla datorn med alla mina saker på (som var HDD med windows redan installerad)

Allt funkade bra och bootade tills jag skulle fixa SDD. Jag vet att en ny SSD/HDD alltid är ''un-allocated'', så jag gick till ''Skapa och formatera hårddiskpatroner'', men där hittade jag den inte...Jag gick till BIOS för att kolla att jag faktiskt suttit i SSD i moderkortet, och där däremot, så dök den upp. Fattar dock inte varför den inte finns i diskhanteringen? Behöver verkligen använda SSD, tänker oxå föra vidare windows till den...Extremt tacksam för hjälp

Tror att jag tar bort HDD, köper en USB imorgon och laddar ned Windows på den, till SSD...

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem

Kan du ge oss lite detaljer om vilket moderkort och vilken SSD det rör sig om? Ser du SSD:n i BIOS?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Snart går jag in i väggen...

SSD:n är en Kingston A2000 1tb M.2 NVme
Moderkortet är en Z490 MAG Tomahawk

Köpte en USB sticka idag, laddade ned Windows 10 och tog sedan bort hårddiskarna jag använde. Nu när jag ska installera windows så hittar den fortfarande inte SSD:n...(Den är synlig i BIOS) Den är även satt på AHCI.

Provade att gå in på kommandotolken och söka upp den där. För nästan varenda människa så dyker den upp där, så personen kan välja SSD:n därifrån, men såklart så finns den inte där för mig...Bara USB med windows...

Jag uppskattar verkligen er som hjälper mig, eftersom att det är oerhört viktigt för mig att få den att fungera. Har nämligen skola nästa vecka med distans...

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

Snart går jag in i väggen...

SSD:n är en Kingston A2000 1tb M.2 NVme
Moderkortet är en Z490 MAG Tomahawk

Köpte en USB sticka idag, laddade ned Windows 10 och tog sedan bort hårddiskarna jag använde. Nu när jag ska installera windows så hittar den fortfarande inte SSD:n...(Den är synlig i BIOS) Den är även satt på AHCI.

Provade att gå in på kommandotolken och söka upp den där. För nästan varenda människa så dyker den upp där, så personen kan välja SSD:n därifrån, men såklart så finns den inte där för mig...Bara USB med windows...

Jag uppskattar verkligen er som hjälper mig, eftersom att det är oerhört viktigt för mig att få den att fungera. Har nämligen skola nästa vecka med distans...

Bilder från CMD och BIOS:

1drv.ms/u/s!AtsKs9spQa7_mUmSTY8xFNPwH7T9

https://1drv.ms/u/s!AtsKs9spQa7_mUtbjwBpvgj0oA1E

https://1drv.ms/u/s!AtsKs9spQa7_mUoOandUsFJNQEKg

Kolla gärna bilderna

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem

Skapade du en installations-sticka med microsofts egna verktyg?
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Du har CSM/UEFI som mode. Testa detta nedan bara för att.

1. Disable CSM / UEFI
2. Enable Secure Boot
3. Now the installer can access the NVME SSD
3.1 Format the drive
3.2 Restart the machine
4. Enable CSM / UEFI
5. Disable Secure Boot
6. Proceed to installer and now Windows will allow you to install to the NVME SSD drive

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Du har CSM/UEFI som mode. Testa detta nedan bara för att.

1. Disable CSM / UEFI
2. Enable Secure Boot
3. Now the installer can access the NVME SSD
3.1 Format the drive
3.2 Restart the machine
4. Enable CSM / UEFI
5. Disable Secure Boot
6. Proceed to installer and now Windows will allow you to install to the NVME SSD drive

Kan testa, tack

Förresten, det står att ”M.2/Optane Genie” är ”Disabled” i BIOS. Något som behövs sättas på?

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Du har CSM/UEFI som mode. Testa detta nedan bara för att.

1. Disable CSM / UEFI
2. Enable Secure Boot
3. Now the installer can access the NVME SSD
3.1 Format the drive
3.2 Restart the machine
4. Enable CSM / UEFI
5. Disable Secure Boot
6. Proceed to installer and now Windows will allow you to install to the NVME SSD drive

Hittar ej hur man disable CSM / AHCI

Har någon jäkla MSI click bios 5 som är riktigt dålig. Kan det vara att jag alltså byter från AHCI Mode till RAID/Optane mode?

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem

Nej du ska inte ha RAID/Optane mode. Du ska ha AHCI.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Nej du ska inte ha RAID/Optane mode. Du ska ha AHCI.

Okej...

Fan att det inte ska fungera då!!

Visa signatur

Kreff

Permalänk

Ska man inte ändra till PCIe mode för SSD´n ?

Förresten, du har ju 2st slottar för NVME diskar, har du satt i disken i slot 1 ?, fick samma fel när jag själv
satte i disken fel, Bios hittade men inte diskhanteraren.

Slot 2 tror jag inte har stöd för annat än PCIe mode och slot 1 både och.

Permalänk
Medlem

Låter som GPT/MBR fel format på SSD:n

Permalänk
Medlem
Skrivet av peckapecan:

Ska man inte ändra till PCIe mode för SSD´n ?

Förresten, du har ju 2st slottar för NVME diskar, har du satt i disken i slot 1 ?

Vet inte vilken som e vilken, satt i den som var högst upp (Som alla gör på youtube)

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salles:

Låter som GPT/MBR fel format på SSD:n

Vad innebär detta?

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Skrivet av Kallissimo:

Vet inte vilken som e vilken, satt i den som var högst upp (Som alla gör på youtube)

Kolla i Manualen vilken slot som är vilken, står också vad som stöds i respektive slot

Permalänk
Medlem
Skrivet av peckapecan:

Kolla i Manualen vilken slot som är vilken, står också vad som stöds i respektive slot

Detta är det enda som står. Har min SSD i utrymmet närmast Processorn;

https://1drv.ms/u/s!AtsKs9spQa7_mU0ht-6c3H3tMFHa

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Skrivet av Kallissimo:

Detta är det enda som står. Har min SSD i utrymmet närmast Processorn;

https://1drv.ms/u/s!AtsKs9spQa7_mU0ht-6c3H3tMFHa

Står

M2_1 supports up to PCIe 3.0 x4 and SATA 6Gb/s, 2242/ 2260/ 2280/ 22110 storage devices 1
M2_2 supports up to PCIe 3.0 x4 and SATA 6Gb/s, 2242/ 2260/ 2280 storage devices 2

SATA2 will be unavailable when installing M.2 SATA SSD in the M2_1 slot.SATA5 & SATA6 will be unavailable when installing M.2 SATA/PCIe SSD in the M2_2 slot.

Så antar att det går installera på vilken slot som helst, däremot, testa ändra till PCIe mode

Permalänk
Medlem
Skrivet av peckapecan:

Står

M2_1 supports up to PCIe 3.0 x4 and SATA 6Gb/s, 2242/ 2260/ 2280/ 22110 storage devices 1
M2_2 supports up to PCIe 3.0 x4 and SATA 6Gb/s, 2242/ 2260/ 2280 storage devices 2

SATA2 will be unavailable when installing M.2 SATA SSD in the M2_1 slot.SATA5 & SATA6 will be unavailable when installing M.2 SATA/PCIe SSD in the M2_2 slot.

Så antar att det går installera på vilken slot som helst, däremot, testa ändra till PCIe mode

Alltså flytta SSD:n som om det är en hårddisk jag sätter i?

Är det någon som vet något företag som kan felsöka en dator för billigt pris?

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Skrivet av Kallissimo:

Alltså flytta SSD:n som om det är en hårddisk jag sätter i?

Är det någon som vet något företag som kan felsöka en dator för billigt pris?

I Bios ska det finnas inställningar specifikt för M.2 modulerna, men testa flytta modulen till andra sloten

Tog en titt i manualen, men den visar inte ingående alla inställningar, väldigt kasst måste jag säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av peckapecan:

I Bios ska det finnas inställningar specifikt för M.2 modulerna, men testa flytta modulen till andra sloten

Tog en titt i manualen, men den visar inte ingående alla inställningar, väldigt kasst måste jag säga

Extremt kass manual...Så jag bör alltså testa sätta den i den andra sloten? Känns lite jobbigt, kommer behöva dra ut grafikkortet, men så får det väll vara?

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

Vad innebär detta?

Enklast förklaring är att om den är formaterad som GPT så kan Windows inte se hdd ibland. Förr fick man docka hdd och formatera om den till MBR. Vet inte i dagens läge om det går att göra smidigare.

Permalänk
Medlem

Om det slutar med att jag absolut inte hittar någon fix, bör jag kontakta företaget jag köpte det av (Komplett.se)? Detta felet ska egentligen inte ens från början vara ett problem, utan allt ska funka direkt.

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

Hittar ej hur man disable CSM / AHCI

Det brukar kunna heta "Legacy mode" eller i något fall har jag även sett något i stil med "Windows 8 mode". Du bör absolut leta efter var den inställningen kan tänkas finnas. Om du inte hittar den kan du ta ett foto på relevanta BIOS-sidor där den kan tänkas finnas så kan vi kanske hjälpa till att identifiera rätt inställning.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Vilken SATA port använder du för HDDn då? Någon skrev ovan att SATA2 inte kan användas sammtidigt som en m2 sata ssd i slot 1. Detta förutsätter ju att SSDn använder sata.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Vilken SATA port använder du för HDDn då? Någon skrev ovan att SATA2 inte kan användas sammtidigt som en m2 sata ssd i slot 1. Detta förutsätter ju att SSDn använder sata.

Avänder bara 1 SDD i datorn för tillfället, inga HDD

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem

Har provat allt. Slutade med att jag ska lämna tillbaka den idag. Kommer ta 10 dagar innan jag får tillbaka den (felsökning osv)...

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem

Hittade du hur man stänger av CSM? Är svårt att veta om du inkluderade det i "allt" ovan.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Hittade du hur man stänger av CSM? Är svårt att veta om du inkluderade det i "allt" ovan.

Yes, det gjorde jag...

OBS! Testade nyss att sätta in SSD i min brorsas dator (M.2) slot, samma problem uppstod. Det är alltså SSD det är fel på

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

Yes, det gjorde jag...

OBS! Testade nyss att sätta in SSD i min brorsas dator (M.2) slot, samma problem uppstod. Det är alltså SSD det är fel på

Skönt att det potentiellt har löst sig.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q