Nvidia senarelägger Geforce RTX 3080 Ti på obestämd tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Han är nog rikast! 10*10^8*1000 dollar då är han första biljonären.

Attans, trodde det fanns ett par vid det här laget. Har för mig att någon spådde att Bill Gates snart skulle vara det, men han kanske gett bort så mycket till välgörenhet nu?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Då är du en av dom rikaste på planeten, stort grattis!

En av dem? Den rikaste med en faktor 10.
Rikast just nu är Jeff Bezos med en värdering till 182 miljarder dollar

3090 ~ 20.000kr
10-siffriga volymer = miljarder.
20.000 miljarder kr ~ 2.000 miljarder dollar.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

En av dem? Den rikaste med en faktor 10.
Rikast just nu är Jeff Bezos med en värdering till 182 miljarder dollar

3090 ~ 20.000kr
10-siffriga volymer = miljarder.
20.000 miljarder kr ~ 2.000 miljarder dollar.

Jag har helt enkelt överskattat världens rikedomar. Får köpa dom på Black friday och samtidigt fixa rejäl mängdrabatt?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Det kan vi slåss om då lärarna som skulle lära det inte kunde lära ut det till oss dyslexier. Samt varför och stavas med ch medan också stavas med ck. Kan ta fram flera men dubbelkonsonanter. Nej tack

"alldrig stavas altid med två ll altod med ett l"
Mantran fungerar som standard inte för att lära folk uttal. Då hade vi inte haft problemet.

En dyslexiker och att alltid skylla ifrån sig, som handen i handsken.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Känns som att 3090 jag köpte för 19000kr blir mer och mer prisvärt.

Då måste jag ha hyfsat försprång då som gav 15,6k för mitt 😁

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk

Fängelse för sådana personer. Bitcoin är de kriminellas valuta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

En dyslexiker och att alltid skylla ifrån sig, som handen i handsken.

Ne snarare att man har gått igenom en massa lärare som tycker att alla ska fatta bara för att man höjer rösten eller säjer samma sak en gång till.
Det som med mycket annat är en anledning, inte en orsak och hade jag följt vissa av mina lärare hade jag inte ens kunna läsa engelska. Men intresset för datorer och spel har vart mer lärorikt genom åren än vad ramsor som i skolan hjälp till med.

Är det din eller min handske du använder nu? En stor fördel med att ha skrivsvårigheter är att man ofta kan läsa vad andra skriver och fatta då de hoppar över ord meningsfylld mm. Sällan jag har nytta av det nu för tiden men var ganska praktisk ett tag då man skulle läsa felmeddelanden.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Attans, trodde det fanns ett par vid det här laget. Har för mig att någon spådde att Bill Gates snart skulle vara det, men han kanske gett bort så mycket till välgörenhet nu?

Off denna också.
Tror det var någon artikel för en massa år sedan som sa att han kanske skämtsamt, vet inte sa att när han blev lika rik som kung Salomo skulle han börja ge bort det mesta. Någon hade försökt räkna ut var hans rikedomar i från bibeln skulle vara värda i dagens valuta. Så vitt jag förstod då hade Bill och frugan startat sina välgörenhets kampanjer långt innan det.

Om man kollar på personer vi kan relatera lite lättare till då det kommer till pengar ligger Bill NR2 just nu enligt wiki men inte med på top 10 i historien.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_v%C3%A4rldens_r...

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Ne snarare att man har gått igenom en massa lärare som tycker att alla ska fatta bara för att man höjer rösten eller säjer samma sak en gång till.
Det som med mycket annat är en anledning, inte en orsak och hade jag följt vissa av mina lärare hade jag inte ens kunna läsa engelska. Men intresset för datorer och spel har vart mer lärorikt genom åren än vad ramsor som i skolan hjälp till med.

Är det din eller min handske du använder nu? En stor fördel med att ha skrivsvårigheter är att man ofta kan läsa vad andra skriver och fatta då de hoppar över ord meningsfylld mm. Sällan jag har nytta av det nu för tiden men var ganska praktisk ett tag då man skulle läsa felmeddelanden.

Menar inget mot dig specifikt men alltid när någon är dyslexiker eller har problem med sina språkfärdigheter drar man alltid det kortet, varenda gång.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Börjar undra om det kanske blir enklare att köra dubbla enklare kort istället för ett kraftfullare, eller är det inte längre möjligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Börjar undra om det kanske blir enklare att köra dubbla enklare kort istället för ett kraftfullare, eller är det inte längre möjligt?

De har tagit bort SLI möjligheterna. 3090 har däremot kontakterna kvar för SLI bryggan och det går att få igång. men nya drivrutiner lägger inte till stöd för nya tilltalar. Så stödet är ett minne blott.
DX12 gör att speltillverkare kan lägga till stödet fast då spelar det inte någon roll om det det är samma kort eller AMD och Nvidia. Men speltillverkaren för lösa problemet snarare än AMD's eller Nvidias i deras drivrutiner.

Edit:
JayzTwoCents och Gamers Nexus gjorde några tester då de försökte bräcka varandra i benchmarks.

https://www.youtube.com/watch?v=QbQoLUbgrPc&ab_channel=JayzTw...

https://www.youtube.com/watch?v=y4fb_R5Ogw0

Linus har en också men kom inte ihåg om den var något speciellt.
https://www.youtube.com/watch?v=i1dGQiNfCAc

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

On:
Man kan ju undra om de tänker ändra namnstandarden igen.
Enligt mig borde ju 3090 hetat 3080 Ti. 3070 och den med mer minne 3070 Ti.
3070 och är 3060 Ti GA104 så varför 3060 Ti? Är ju en klar skillnad mot 3060. OEM känns det som.
De brukar ju bara duktiga på nya finna namn.
Kommer det finnas ett 3050 Ti som är et nerbantat 3060? medan 3050 är en egen krets?.
Hoppas det kommer Super kort i alla fall med en rev 2 eller 3 av chippen. Jag tror jag skulle klara mig ganska bra på 8+ i vram även på 3080 och 3070.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Frågan är väl om vi någon gång kommer se ordentlig tillgång på grafikkort eller om det är såhär det kommer se ut i framtiden?

Permalänk
Medlem

"Is i magen".... Det är väl ett sätt att förklara det.

Känns mer som att de har lovat lite för mycket och båda sidorna har problem att leverera mer än en papperslansering pga "komponentbrist".

Inte helt oväntat när samma fabriker ska trycka ut komponenter till mobil, konsol, PC för både vanlig handel och OEM inom samma kvartal under pandemin.

Permalänk
Medlem

Kommer bli dyrare nästa gång garanterat då alla kort dammsugs upp direkt trots att dom är "för dyra".
Får se när dom slår i "taket" och de flesta helt enkelt inte har råd längre.
Finns ingen vettig anledning för dom att släppa 3080 ti då alla kort endå går åt som smör med köer på flera månader. En onödig extra kostnad helt enkelt. Dom vet att trots folk gnäller på att det är för dyrt med för lite vram så kommer dom sälja vartenda ett av korten under en bra tid framöver.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GarfieldPower:

Menar inget mot dig specifikt men alltid när någon är dyslexiker eller har problem med sina språkfärdigheter drar man alltid det kortet, varenda gång.

Det här är ju riktigt off topic, men vad menar du med "drar det kortet"? Om någon som stavar/skriver fel får kommentarer om det och då säger att det beror på dyslexi så är det ju en förklaring, ingen ursäkt.

Ett större problem idag är alla som skriver på telefoner och annat och som inte korrekturläser vad auto-korrigeringen ställt till med i texten.