Jobbintervju - Frågor och svar

Permalänk
Medlem

Jobbintervju - Frågor och svar

Hej,
Tänkte kolla vilka frågor och svar man bör säga när man går på jobbintervju.

T.ex.
Om de frågar hur mycket man har i lön idag.
Ska man säga det eller inte?

Vilka förväntningar man har på jobbet.
Några bra tips?

Fortsätt gärna att skriva lite frågor och svar som man bör tänka på.

Tack på förhand

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

Ser ingen direkt anledning att dölja vad du har för lön idag då det rätt snabbt går att kolla upp ändå, och ja vad du har för förväntningar? Det är ju faktiskt en väldigt personlig fråga som du måste komma på svaret på. Förväntar du dig stimulerande uppgifter, marknadsmässig lön, fria arbetstider, möjlighet att jobba hemma, jämnställd arbetsplats fri från diskriminering? Svårt att svara på

Men mitt generella tänk är väl att vara ärlig, men inte för den delen självkritisk. Visa att du kan lära av dina misstag och vet om dina brister. Om du påstår något, följ upp med exempel.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Ser ingen direkt anledning att dölja vad du har för lön idag då det rätt snabbt går att kolla upp ändå, och ja vad du har för förväntningar? Det är ju faktiskt en väldigt personlig fråga som du måste komma på svaret på. Förväntar du dig stimulerande uppgifter, marknadsmässig lön, fria arbetstider, möjlighet att jobba hemma, jämnställd arbetsplats fri från diskriminering? Svårt att svara på

Men mitt generella tänk är väl att vara ärlig, men inte för den delen självkritisk. Visa att du kan lära av dina misstag och vet om dina brister. Om du påstår något, följ upp med exempel.

Tack för snabbt svar

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

Om du nu svarar på vad du har för lön, tänk då på att ta upp eventuella förmåner som du har, som inte står på lönebeskedet, men som "kostar" för arbetsgivaren. Det kan vara parkering, friskvård, lite såna saker.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Är det ok att fråga under intervjun när det är beräknat att få veta svaret om man får jobbet eller gått vidare till nästa steg i processen?

Är det ok att höra av sig efteråt, som ovan fast genom t.ex. mail efter någon vecka?

Tack på förhand

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av aaaaa:

Är det ok att fråga under intervjun när det är beräknat att få veta svaret om man får jobbet eller gått vidare till nästa steg i processen?

Är det ok att höra av sig efteråt, som ovan fast genom t.ex. mail efter någon vecka?

Tack på förhand

Det är jättebra att fråga under intervjun vad nästa steg i processen är och när besked kan tänkas ge.

Ett tips är att alltid, samma dag som intervjun, återkoppla med ett mail och tacka för att mötet. Det är även bra att här följa upp med alla eventuella frågor som du kan ha tänkas fått. Det är smidigt att avsluta med att du ser framemot en fortsatt dialog med företaget och att de är välkomna att höra av sig om det skulle vara några frågor de missat att ställa.

Detta är främst för att visa att du är engagerad i processen och tillmötesgående. Att fråga efter vad nästa steg i processen är först efter en vecka skickar motsatt signal.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Det finns ingen anledning att inte säga vad din nuvarande lön ligger på. Det är ju i regel offentliga uppgifter som man lätt kan ta reda på via arbetsgivare eller skatteverket. Generellt sett har arbetsgivaren inget att tjäna på en "lönedumpning" på det sättet. När de frågar efter ditt löneanspråk kan du svara i allmänna termer som "jag tror inte att lönen kommer utgöra ett hinder, utan jag är övertygad om att vi kommer kunna hitta en skälig nivå som vi båda är nöjda med". Det fungerar om det är så att du vill ha jobbet och där lönen inte är avgörande.

Om lönen är avgörande, försök kontrollera vad andra medarbetare inom samma kategori är lönesatta. Om det är en myndighet så begär du helt enkelt ut sådana löneuppgifter från PA/HR. Då, när du sitter på intervju så vet du då vart ungefär du kan lägga dig. Om de ber dig om siffror, se till att du lägger dig en bit över vad du kan tänka dig så att du har förhandlingsutrymme. I regel så är det vid just nyanställningar du har som bäst möjlighet till att påverka lönen. Säg att du är nöjd med 30tkr, säg du 38tkr. Var inte rädd att förhandla, och tacka inte "ja" vid första erbjudandet. Mmma lite i telefonen till erbjudandet och säg att du behöver fundera och be att få återkomma dagen efter. När du sen ringer upp dagen efter så säger du att du har funderat och att du känner att X kr känns rimligt för tjänsten och det ansvar som medför, etc. etc.

Jag tycker att du absolut ska förbereda ett antal "generella" frågor som du kan ställa i slutet av intervjun, eller under den, så att du har något att fråga dem om utifall du inte har några andra, specifika frågor som rör tjänsten i sig. Det visar på engagemang. Att fråga om hur processen ser ut framgent är inget konstigt, och det brukar vara något som arbetsgivaren förklarar.

Permalänk
Medlem

Se till att kolla upp företaget du söker jobb på noga så att du är insatt i vad de sysslar med. Har du dålig koll så framstår du som ganska oengagerad och lär sannolikt gallras bort ganska fort.

Utöver enklare frågor kan du även få frågor såsom:

1. "Vad kan du bidra med på företaget?"

2. "Varför är du rätt person för detta jobbet?"

3. "Vad förväntar du dig av det här jobbet?"

På ovanstående typ av frågor, ta det lugnt med plattityder. Svar som "Jag är punktlig, noggrann, samvetsgrann, hårt arbetande och bidrar till bra laganda och hög arbetsmoral" eller "Jag förväntar mig att utvecklas och växa som människa" är lite väl klichéartade, försök vara lite mer konkret.

4. "Har du på tidigare jobb åstadkommit något som gått utöver dina tilldelade arbetsuppgifter, och isf vad?"
(Exempelvis om du uppfann en automatisk stekspade som gjorde dig överflödig på donken.)

5. "Vad fick dig intresserad av att söka just det här jobbet?"
("Arbetsförmedlingen tvingade mig" är inte ett bra svar.)

6. "Beskriv en konflikt du hamnat i och hur du hanterade den."
(Påstå inte att du aldrig hamnar i konflikter, ingen kommer tro på det.)

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Mitt tips som intervjuat en del kandidater, fråga många (relevanta) frågor visa att du verkligen vill ha jobbet och är intresserad av både företaget och människorna som intervjuar dig. Det är oftast dom kandidaterna som går längst i min erfarenhet.

Permalänk
Medlem

Om man har blivit intervjuad en gång och gått till nästa steg, kanske blir intervjuad av andra i företaget och de har ringt referenserna och det inte är något mer steg i processen osv, enligt vad de sa i första intervjun.
Är det ok att maila i efterhand, alltså efter 1-2 veckor och fråga när man kan få besked om man inte nu gjorde det i sista intervjun, eller är det konstigt och man bör inte "påminna" de?

Tack på förhand

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av aaaaa:

Om man har blivit intervjuad en gång och gått till nästa steg, kanske blir intervjuad av andra i företaget och de har ringt referenserna och det inte är något mer steg i processen osv, enligt vad de sa i första intervjun.
Är det ok att maila i efterhand, alltså efter 1-2 veckor och fråga när man kan få besked om man inte nu gjorde det i sista intervjun, eller är det konstigt och man bör inte "påminna" de?

Tack på förhand

Har de sagt att det ska ta 7-14 dagar innan du ska få svar så är det fullt rimligt att ringa/maila och fråga hur det går med processen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag ger aldrig en siffra på vad jag vill ha i lön. Det enda rätta svaret är "exakt den siffra arbetsköparen (AK) är villig att betala", och du kommer sannolikt inte träffa den siffran. Mycket bättre att låta AK ge dig en siffra och sedan ta ställning till den.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av buse_id10t:

Det finns ingen anledning att inte säga vad din nuvarande lön ligger på. Det är ju i regel offentliga uppgifter som man lätt kan ta reda på via arbetsgivare eller skatteverket. Generellt sett har arbetsgivaren inget att tjäna på en "lönedumpning" på det sättet. När de frågar efter ditt löneanspråk kan du svara i allmänna termer som "jag tror inte att lönen kommer utgöra ett hinder, utan jag är övertygad om att vi kommer kunna hitta en skälig nivå som vi båda är nöjda med". Det fungerar om det är så att du vill ha jobbet och där lönen inte är avgörande.

Om lönen är avgörande, försök kontrollera vad andra medarbetare inom samma kategori är lönesatta. Om det är en myndighet så begär du helt enkelt ut sådana löneuppgifter från PA/HR. Då, när du sitter på intervju så vet du då vart ungefär du kan lägga dig. Om de ber dig om siffror, se till att du lägger dig en bit över vad du kan tänka dig så att du har förhandlingsutrymme. I regel så är det vid just nyanställningar du har som bäst möjlighet till att påverka lönen. Säg att du är nöjd med 30tkr, säg du 38tkr. Var inte rädd att förhandla, och tacka inte "ja" vid första erbjudandet. Mmma lite i telefonen till erbjudandet och säg att du behöver fundera och be att få återkomma dagen efter. När du sen ringer upp dagen efter så säger du att du har funderat och att du känner att X kr känns rimligt för tjänsten och det ansvar som medför, etc. etc.

Jag tycker att du absolut ska förbereda ett antal "generella" frågor som du kan ställa i slutet av intervjun, eller under den, så att du har något att fråga dem om utifall du inte har några andra, specifika frågor som rör tjänsten i sig. Det visar på engagemang. Att fråga om hur processen ser ut framgent är inget konstigt, och det brukar vara något som arbetsgivaren förklarar.

En taxerad inkomst är väldigt enkelt att kolla upp, ja, men det kan finnas mängder med anledningar att den skiljer sig kraftigt åt. Föräldraledighet, sjukskrivning, deltidsarbete, tjänstledigt etc. och att en arbetsgivare skulle lämna ut inkomstuppgifter på sina anställda helt random? Aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

En taxerad inkomst är väldigt enkelt att kolla upp, ja, men det kan finnas mängder med anledningar att den skiljer sig kraftigt åt. Föräldraledighet, sjukskrivning, deltidsarbete, tjänstledigt etc. och att en arbetsgivare skulle lämna ut inkomstuppgifter på sina anställda helt random? Aldrig.

I stort korrekt, men löneuppgifter (och andra anställningsuppgifter) för anställda på en statlig myndighet är offentliga handlingar och kan begäras ut av vem som helst. Så det finns faktiskt arbetsgivare som måste lämna ut såna uppgifter.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

re

Skrivet av macmann1:

Ser ingen direkt anledning att dölja vad du har för lön idag då det rätt snabbt går att kolla upp ändå, och ja vad du har för förväntningar? Det är ju faktiskt en väldigt personlig fråga som du måste komma på svaret på. Förväntar du dig stimulerande uppgifter, marknadsmässig lön, fria arbetstider, möjlighet att jobba hemma, jämnställd arbetsplats fri från diskriminering? Svårt att svara på

Men mitt generella tänk är väl att vara ärlig, men inte för den delen självkritisk. Visa att du kan lära av dina misstag och vet om dina brister. Om du påstår något, följ upp med exempel.

Hur hade du tänkte kolla upp min månadslön ? Nu tänker jag på min grundlön vilket är den som är intressant och inte den summan som skatteverket har som inkluderar både all min övertid, beredskap och löneväxling

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Har de sagt att det ska ta 7-14 dagar innan du ska få svar så är det fullt rimligt att ringa/maila och fråga hur det går med processen.

Om de inte har sagt något, och man inte har frågat det under intervjun.
När är det rimligt att kontakta de för besked, hur lång tid ska det ta?

Tack på förhand

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

Det är en rätt stor skillnad att söka jobb när man är ny på arbetsmarknaden och när man har varit med ett tag speciellt om man jobbar inom dom IT områden där det brist på folk.

Numera ser jag snabbt till att vända på bollen och ställa samma frågor som man själv fick tidigare och låta företaget svara på varför jag just ska välja deras arbetsplats att byta jobb är precis som att byta bil man byter inte ner sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jag ger aldrig en siffra på vad jag vill ha i lön. Det enda rätta svaret är "exakt den siffra arbetsköparen (AK) är villig att betala", och du kommer sannolikt inte träffa den siffran. Mycket bättre att låta AK ge dig en siffra och sedan ta ställning till den.

Känns som att det är väldigt individuellt. Jag brukade få lägre / liknande lön när jag gjorde såhär.

Numera säger jag redan innan intervju processen börjar "jag har det här idag, jag vill ha X antal tusen högre om jag ska känna mig bekväm att byta".

Med det sagt verkar det som att OP kanske söker till sitt andra jobb och då kanske man inte har den förhandlingskraft riktigt.

Skrivet av raGGGe:

Det är en rätt stor skillnad att söka jobb när man är ny på arbetsmarknaden och när man har varit med ett tag speciellt om man jobbar inom dom IT områden där det brist på folk.

Numera ser jag snabbt till att vända på bollen och ställa samma frågor som man själv fick tidigare och låta företaget svara på varför jag just ska välja deras arbetsplats att byta jobb är precis som att byta bil man byter inte ner sig

exakt så

Skrivet av aaaaa:

Hej,
Tänkte kolla vilka frågor och svar man bör säga när man går på jobbintervju.

T.ex.
Om de frågar hur mycket man har i lön idag.
Ska man säga det eller inte?

Vilka förväntningar man har på jobbet.
Några bra tips?

Fortsätt gärna att skriva lite frågor och svar som man bör tänka på.

Tack på förhand

Lön kan du säga vad du har idag om du är bekväm med det. Har du väldigt låg och är inom IT kanske de försöker lowballa dig också.

Vad du har för förväntningar, beror lite på branch. Men vad vill du personligen göra om dagarna? Är ju ditt liv Kanske vill du känna att du vill utvecklas inom X, då kan du nämna att du gärna skulle vilja jobba lite mer med X än vad du gör idag.

Du kanske känner att du vill jobba närmre kund, vad det nu innebär för dig. Eller att du är nöjd med dagens arbetsuppgifter och vill gärna fortsätta med den typen.

Skrivet av aaaaa:

Om de inte har sagt något, och man inte har frågat det under intervjun.
När är det rimligt att kontakta de för besked, hur lång tid ska det ta?

Tack på förhand

Skrivet av aaaaa:

Är det ok att fråga under intervjun när det är beräknat att få veta svaret om man får jobbet eller gått vidare till nästa steg i processen?

Är det ok att höra av sig efteråt, som ovan fast genom t.ex. mail efter någon vecka?

Tack på förhand

Om det var ett par dagar sedan kan du fråga om de har hunnit diskutera din ansökan. Då kan du till och med ringa rekryteraren

Sedan vill jag poängtera: Alla byter jobb av olika anledningar. Vill du byta av ekonomiska skäl ska du ju inte byta ner dig. Är det för att du vill ha andra arbetsuppgifter? Trivs du ej där du är nu? (då kanske det är värt att byta mot liknande eller i vissa fall lägre lön) om de inte erbjuder högre såklart ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av raGGGe:

Hur hade du tänkte kolla upp min månadslön ? Nu tänker jag på min grundlön vilket är den som är intressant och inte den summan som skatteverket har som inkluderar både all min övertid, beredskap och löneväxling

Genom statistik och samlad data som finns på många ställen. T.ex. lokala fackförbund har lönestatistik.

Skrivet av raGGGe:

Det är en rätt stor skillnad att söka jobb när man är ny på arbetsmarknaden och när man har varit med ett tag speciellt om man jobbar inom dom IT områden där det brist på folk.

Numera ser jag snabbt till att vända på bollen och ställa samma frågor som man själv fick tidigare och låta företaget svara på varför jag just ska välja deras arbetsplats att byta jobb är precis som att byta bil man byter inte ner sig

Ja, det kan absolut vara ett sätt att bedriva en intervju om man blivit kontaktad eller s.k. "headhuntad". Men det kan också vara svårt för vissa att undvika en konfronterande ton med den typen av frågeställningar. Då föredrar jag istället en medelväg där man förklarar vilka faktorer som bidrar till att man är intresserad av att byta från sin nuvarande tjänst till en ny, och så presenterar frågeställningen hur rekryterande företag kan fylla de kriterierna.

Din situation och den som TS har behöver inte vara samma sak. Utgå hellre ifrån det som ges i tråden än hur du alltid föredrar att göra saker, för det är inte säkert att alla kommer från samma kompetenta grund, eller ens jobbar inom samma behovsfyllda bransch.

Permalänk
Medlem

Söker ni andra jobb eller är under pågående intervju process?
Några tips på vad man bör svara, eller bara vara ärligt och säga som det är?

Tack på förhand

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

re

Skrivet av aaaaa:

Söker ni andra jobb eller är under pågående intervju process?
Några tips på vad man bör svara, eller bara vara ärligt och säga som det är?

Tack på förhand

Jag svarade ja på denna frågan men sa att jag var mest intresserad av detta jobb. Förklarade mig att det inte går att endast söka ett jobb när det tar 4-8 veckor för att få ett svar (detta var när jag verkligen ville byta jobb och var junior)

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

Söker ni andra jobb eller är under pågående intervju process?
Några tips på vad man bör svara, eller bara vara ärligt och säga som det är?

Tack på förhand

Jag spenderade 2019 med att söka jobb, och kom fram till följande filosofier:

  • Jag måste ha ett intresse för jobbet.

  • Om man får ett datum och en tid så tackar man ja. Allt annat är med stor sannolikhet ens egen ovilja att rucka på rutiner.

  • Jag måste göra min hemläxa på företaget, rollen, samt vilka behov jag kan tänkas fylla.

  • Om jag inte får en fullständig bild av saker måste frågeställningar finnas till hands för intervjuaren. Visa intresse.

  • Under tiden jag gör min hemläxa ska anteckningar tas. Dessa ska sen gås igenom för att hitta frågeställningarna nämnda tidigare.

  • Var inte rädd för frågor. Det är bara frågor. Dessa människor som ställer frågorna kommer jag antingen jobba med under en period, eller så kommer de försvinna ut i etern och vi träffas aldrig igen.

  • Ingen gynnas av att jag skyller någonting på forna kollegor, chefer, eller händelseförlopp. Då är det bättre att man så sakligt som möjligt förklarar vad som hände, hur man själv agerade, hur situationen kan ha upplevts från olika håll, och att man kanske önskade hur saker kunde spelas ut annorlunda.

  • Man ska inte känna sig tvungen att svara utförligt på väldigt personliga frågor.

  • Det handlar om vad du och företaget kan skapa tillsammans. Det handlar inte om vad de kan ge dig, eller du göra för dem. Tänk i form av produktiv gemenskap istället för jag, jag, jag.

  • Svara ärligt om frågan kommer ifall du är aktiv i andra rekryteringsprocesser, och hur långt du kommit i dem.

  • Du behöver inte svara ärligt om frågan kommer, "Hur lutar du mellan denna tjänst och den andra?" Ifall du nu inte verkligen vill ha tjänsten som rekryteraren presenterar. Säg då istället att det kommer mer information längre fram i den processen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

Söker ni andra jobb eller är under pågående intervju process?
Några tips på vad man bör svara, eller bara vara ärligt och säga som det är?

Tack på förhand

Du kan säga att du är i andra processer om du vill. Kan ju vara ett sätt för rekryteraren att se hur många andra som är intresserade av dig; men också vara en indikator på hur snabba de behöver vara i processen. Kan också hjälpa dig att ge den där "lockande lönen"

Tror sällan arbetsgivare drar öronen åt sig; om du inte säger saker som att "jag har sökt jobb i tre år nu utan resultat".

Det kan också vara så som ovan nämnde att du vill välja att fokusera på den här processen och se vart den leder eftersom du är intresserad av jobbet

Det ska kännas rätt för dig och företaget och går det mot förmodan inte vägen den här gången så håller vi alla tummarna för dig i nästa process. Livet går vidare precis som Yonie skrev ovan

Skrivet av Yonie:

Jag spenderade 2019 med att söka jobb, och kom fram till följande filosofier:

  • Jag måste ha ett intresse för jobbet.

  • Man ska inte känna sig tvungen att svara utförligt på väldigt personliga frågor.

  • Det handlar om vad du och företaget kan skapa tillsammans. Det handlar inte om vad de kan ge dig, eller du göra för dem. Tänk i form av produktiv gemenskap istället för jag, jag, jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Känns som att det är väldigt individuellt. Jag brukade få lägre / liknande lön när jag gjorde såhär.

Numera säger jag redan innan intervju processen börjar "jag har det här idag, jag vill ha X antal tusen högre om jag ska känna mig bekväm att byta".

Med det sagt verkar det som att OP kanske söker till sitt andra jobb och då kanske man inte har den förhandlingskraft riktigt.

Yup, YMMV. Jag kan även tänka mig att gå in och säga en siffra som är relativt mycket högre än jag kan tänka mig att acceptera, men jag skulle aldrig delge min nuvarande lön.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Om ena jobbet man är intresserad av tar lång tid, hela intervju processen osv, och man har haft andra jobb som man kanske tackat nej till under tiden.
Bör man nämna att man tackat nej till andra tjänster och skulle vilja ha just denna jobb?

Tack på förhand

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

Om ena jobbet man är intresserad av tar lång tid, hela intervju processen osv, och man har haft andra jobb som man kanske tackat nej till under tiden.
Bör man nämna att man tackat nej till andra tjänster och skulle vilja ha just denna jobb?

Tack på förhand

Om du blir tillfrågad ifall du är aktiv i andra rekryteringsprocesser.

Det är lite av ett tveeggat svärd, det där. Förvisso kan intrycket bli positivt för rekryteraren. Men man kan också bli väldigt fundersam kring varför du sökte de andra positionerna, om du nu valde att tacka nej till samtliga. Vad saknades där som finns här?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av aaaaa:

Om de inte har sagt något, och man inte har frågat det under intervjun.
När är det rimligt att kontakta de för besked, hur lång tid ska det ta?

Tack på förhand

Har du inte fått någon tidsplan eller uppföljning efter en vecka så är det rimligt att höra av sig och fråga om tidsplanen på rekryteringsprocessen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Om företaget under rekryteringsprocessen har kontaktat mina referenser osv, är det något man bör ta upp när man har kontakt med företaget igen om det är fler intervjuer eller om man sen mailar hur det går i rekryteringsprocessen?

Tack på förhand

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

Om företaget under rekryteringsprocessen har kontaktat mina referenser osv, är det något man bör ta upp när man har kontakt med företaget igen om det är fler intervjuer eller om man sen mailar hur det går i rekryteringsprocessen?

Tack på förhand

Nej, låt det leva på egen hand. Under intervju får man oftast avslutande frågor eller funderingar, och då bör man kolla med rekryteraren i vilket skede referenser kontaktas. Det är sen mellan företaget och referenserna, som du ska ha meddelat kan förvänta sig samtal. Det finns ingenting du ska tillägga om man inte efterfrågar det.

Ju mer du försöker styra, kontrollera, eller korrigera dessa grejer i efterhand, desto mer desperat blir intrycket.

Permalänk
Medlem

Lär dig svara på frågan "Och berätta, vem är du?"

Är man inte beredd på den så kan det bli ett helvete. Ett tips.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd