Behöver jag ens en amp/dac?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Nej.
Du behöver typiskt ingen separat förstärkare till DT770. Det enda du potentiellt "vinner" är att du kan förstöra din hörsel snabbare med högre utsignal än vad datorn kan ge, som du redan märkt.
Du har bara anledning att ha separat förstärkare för lurarna om din dator av någon anledning ger en "smutsig" utsignal. Sånt kan förekomma, men är oftast lätt diagnostiserat. Har man inga sådana problem som behöver kringgås, och de flesta har det inte, så har man heller ingen anledning att bekymra sig.

Hörlurar som designats för neutral återgivning bör också låta tonalt lika, annars har konstruktörerna misslyckats.

Hurra! Ja! Det viktigaste är att bli av med pseudovetenskapen och säljsnacket. Visst, guldöron kan betala hur mycket som helst för ohörbara effekter, men det viktigaste är att se till vetenskapen. Sen ska du också se till dina egna öron. Hur många kilohertz har du egentligen kvar? Det är både ålders- och diskoteksrelaterat. Utan att du märker det kanske din hörsel tar slut över 8 kHz. Då faller allt snacket om diskant hitanochditan.

Med tanke på vilken usel kvalitet det är på modern musik, är det där med stor dynamik en klart överdriven sak. Börja titta på hur den musik du gillar egentligen ser ut i Audacity. Få påppårkestrar kommer upp över 18 dB dynamik och den nya trenden med remixar där äldre låtar "förbättras" med hårdare komprimering och en babblande rappare som stönar i bakgrunden, hårt uppmixad, minskar dynamiken ännu mer. Visst, din förstärkare klarar 90 dB, men vad ska du med det till? Men långa artikel om ljudkvalitet: https://www.idg.se/2.1085/1.380939/mediamassakern

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Din DAC skickar ut 1 eller 2 Volt till din förförstärkare, vilket egentligen är volymratten om den är integrerad. För att musikmaterialets fulla dynamik (highs och lows och skillnaden i styrka på dem) ska erhållas bör signalen vara maxad från källan. DAC:en skickar inte ut t ex hälften av 1 eller 2 V, den spänningen är konstant, och regleras av volymratten/förförstärkaren.

Om inte volymratten är digital då, då är det samma som att sänka eller höja ljudstyrkan i Windows, praktiskt taget.

Men visst, ibland orkar man ju inte bry sig. Mina hörlurar t ex skiter jag blanka fan i då jag måste pilla på dem med handen för att sänka eller höja ljudstyrkan. Palla

Jag tror det är en analog volymratt. Problemet är att om jag har 100% i windows så blir ju volymratten extreeeemt känslig, så lite svårt att leva med. Men jag ska testa om jag märker skillnad.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

Äh. Det är petitesser. Men försök kanske hitta en nivå i Windows som du kan leva med. Det ska ju vara praktiskt också, helst.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Gällande Windowsvolym så kan det såklart diffa beroende på DAC och drivrutin, men generellt så ska det inte vara problem att justera lite.

Idealet är såklart att justera på själva förstärkaren om möjligt men av egen erfarenhet justerar jag ner till t.ex. 50% och samtidigt kompenserar med volymkontrollen så märks i stort sett ingen skillnad. Kanske om jag lyssnar extra noga och letar efter en skillnad men det är så litet att det lika gärna skulle kunna vara en ren inbillning.

Justerar jag ner till typ 5% däremot och höjer på förstärkaren så hörs mer tydligt en skillnad, dock fortfarande väldigt liten sådan. Beroende på DAC och förstärkare så kan skillnaden i brusnivå säkerligen vara större än skillnaden i faktisk ljudkvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

För mig handlar det helt klart om att lyssnaren enligt sin egen högst subjektiva uppfattning ska tycka att det låter bra.

* De som skapade/mixade de sparade ljuden hörde dem enligt de akustiska förutsättningar som fanns just där och då. Dessa är omöjliga att exakt återskapa i efterhand om klangkurvor och återgivningskurvor inte noga uppmättes på plats och finns sparade till eftervärlden.
* Inspelningen baseras på ljudbilden ovan, och förutsätter att lyssnaren har motsvarande ljudklang (kompenserad för överföringsartefakter) för att det ska låta som avsett. Kommer garanterat inte att hända!

Det här påminner lite om när man pratar bildåtergivning på skärmar. Du kan aldrig veta under vilka förutsättningar en bild har skapats, så varför inte bara gå på det man tycker ser schysst ut? Nu kan man såklart göra det och man kommer aldrig hamna i närheten av en korrekt bild. Kanske en 50.000-kronors HDMI-kabel gör att det känns bättre?
I fråga om bild finns det tack och lov vissa standarder. Vi skulle förvisso behöva avancera det hela ett par decennier, men standarder finns. Vad gäller ljud ser det lite annorlunda ut (för hembio finns det väl förvisso standarder i någon form men det är inte riktigt jämförbart).
Det går däremot att få en hyfsad bild (no pun) av ljudet i en bra studio. Vi vet att bra högtalare har en rak frekvensgång i en anekoisk kammare. Samma högtalare bör ha en frekvensgång som sluttar -1dB per oktav i ett rum. Bra studios har liknande rumsakustik - det är ingen gissningslek att bygga en studio utan det görs efter snarlika mål.
Eventuella diskrepanser mellan hur det låter i olika studios och ditt lyssningsrum lär sedan ytterst sällan bli ett problem i verkligheten. De allra flesta, hifi-tokar med prylar för hundratusentals kronor inkluderade, lär inte komma i närheten. Ironiskt nog kan bra hörlurar, trots alla problem hörlurar innebär, vara det närmaste många kommer korrekt ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JörgenS:

Hurra! Ja! Det viktigaste är att bli av med pseudovetenskapen och säljsnacket. Visst, guldöron kan betala hur mycket som helst för ohörbara effekter, men det viktigaste är att se till vetenskapen. Sen ska du också se till dina egna öron. Hur många kilohertz har du egentligen kvar? Det är både ålders- och diskoteksrelaterat. Utan att du märker det kanske din hörsel tar slut över 8 kHz. Då faller allt snacket om diskant hitanochditan.

Jag tycker sånt där blir extra roligt när man ser debatter om huruvida frekvenser över 22.5Khz kan påverka de lägre frekvenserna. Liksom, vad spelar det ens för roll? Musik brukar inte ha övertoner över 16Khz (noter övertoner - grundtonerna är mycket lägre) och mikrofonerna brukar inte fånga mycket ljud över 20Khz.

För övrigt kan jag höra ~19Khz trots att jag är 38 år, men jag är värdelös på att höra skillnad mellan 128kbs och 320kbs mp3 mot okomprimerad wav.

Citat:

Med tanke på vilken usel kvalitet det är på modern musik, är det där med stor dynamik en klart överdriven sak. Börja titta på hur den musik du gillar egentligen ser ut i Audacity. Få påppårkestrar kommer upp över 18 dB dynamik och den nya trenden med remixar där äldre låtar "förbättras" med hårdare komprimering och en babblande rappare som stönar i bakgrunden, hårt uppmixad, minskar dynamiken ännu mer. Visst, din förstärkare klarar 90 dB, men vad ska du med det till? Men långa artikel om ljudkvalitet: https://www.idg.se/2.1085/1.380939/mediamassakern

Audiofiler lyssnar dock bara på extremt välinspelad jazz. Det är sen gammalt och beror dels på att de vill ha valuta för sina pengar samt att all annan musik låter dynga eftersom deras anläggningar står i obehandlade rum som ekar.

Permalänk

Jag har DT 990 Pro 250 Ohm och har kört dem i datorn ett tag. Hamnade i DAC-träsket ett tag sen och beställde Fiio BTR5. Det var svårt i början att höra någon större skillnad. Alla ljud kom från samma håll och det gick att höra alla delar i låtar precis som innan. Jag satt och tänkte "kanske är det något klarare?".

Brukar ju spela gitarr i Rocksmith 2014 och där märkte jag en stor skillnad. Borta var effekten när min gitarr övertar allt ljud och låter högre än resten. I alla "chug riffs" försvann volymökningen av låga toner. När gitarreffekterna byts ut så matchar min gitarr låtarna bättre än innan. "Barre chords" domineras inte längre av basnoten, och i solon passar min gitarr in i låten.

Mitt moderkort är MSI B450 Tomahawk Max, så det är ju inte urgammalt. Men någon dålig effekt gav den på ljudet tillsammans med mina lurar, som jag trodde var gitarrens, mitt, eller spelets fel.

Permalänk

Är jag den enda som fullständigt avskyr allt tjat om externa dac:ar när hölurar och dac kommer på tal? Ett professionellt RME ljudkort låter garanterat bättre ljud än alla skräp dacar där ute som det tjatas om i dessa forum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är jag den enda som fullständigt avskyr allt tjat om externa dac:ar när hölurar och dac kommer på tal? Ett professionellt RME ljudkort låter garanterat bättre ljud än alla skräp dacar där ute som det tjatas om i dessa forum.

vad baserar du det på?