Phanteks Eclipse P500A eller Be Quiet Dark base 700

Permalänk
Medlem

Phanteks Eclipse P500A eller Be Quiet Dark base 700

Hej!

Efter strul med posten så kommer jag snart sitta med två chassin här hemma. Köpte ett Be Quiet Dark Base 700 begagnat först men det paketet försvann och Postnord kunde inte hitta det så jag beställde ett Phanteks Eclipse P500A istället. Men nu verkar posten hittat paketet och jag får istället två chassin Så nu har jag ett val att göra. Är medveten om att detta är två helt olika chassin där det ena fokuserar på luftflödet medans det andra är mer ljuddämpat.

Utseende mässigt så vinner Phanteks chassit klart i min bok, gillar verkligen den vita varianten. Det som oroar mig är dock ljudnivån. Har alltid kört ljuddämpat innan så detta skulle bli isåfall bli mitt första utan dämpning. Blir det högljutt? Någon som har erfarenhet av mesh chassin? Chassifläktarna tänker jag går att ställa ner men det är ju fortfarande grafikkortet och min AIO kylning kvar som kommer föra oväsen.

Be quiet däremot kommer ju bli det tystare av dom två och är kanske också av bättre kvalitet i Phanteks chassit.

Vilket tycker ni jag borde välja och varför?

Uppskattar all input.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Generellt så är det så att välventilerade chassin kan bli tystare än dämpade/slutna om man styr alla fläktar efter temperatur. Undantag för mekaniska diskar och spoltjut och liknande där ett stängt chassi dämpar dessa bättre. Phanteks har också bra byggkvalitet. Jag skulle valt P500A för min själv om jag ville ha en tyst men samtidigt högpresterande dator.

Se GN test med ljudnormaliserade temperaturer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Generellt så är det så att välventilerade chassin kan bli tystare än dämpade/slutna om man styr alla fläktar efter temperatur. Undantag för mekaniska diskar och spoltjut och liknande där ett stängt chassi dämpar dessa bättre. Phanteks har också bra byggkvalitet. Jag skulle valt P500A för min själv om jag ville ha en tyst men samtidigt högpresterande dator.

Se GN test med ljudnormaliserade temperaturer.
https://youtu.be/G835LGHpeoI?t=1088

Tack!

För att slippa köpa nya dyra fläktar om jag går på Phanteks. Visst borde jag bara kunna köpa en fläkt kontroller och sen koppla det till moderkortet och styra allt därifrån? För det är inga pwm fläktar som följer med om jag fattat det rätt? Be quiet Dark base 700 har ju inbyggd fläkt kontroller.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Tack!

För att slippa köpa nya dyra fläktar om jag går på Phanteks. Visst borde jag bara kunna köpa en fläkt kontroller och sen koppla det till moderkortet och styra allt därifrån? För det är inga pwm fläktar som följer med om jag fattat det rätt? Be quiet Dark base 700 har ju inbyggd fläkt kontroller.

Vet inte vad det är för fläktar som följer med. Kolla på deras hemsida. Finns också 2 olika P500A, men som sagt kolla hemsidan.

Istället för en fläktkontroller så köp ett packe arctic pwm fläktar är mitt tips. Då får du fläktar nog att bestycka hela chassit samt att de är pwm och tysta.
https://www.proshop.se/Chassi-kylare/Arctic-P14-PWM-PST-5-pcs...

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Vet inte vad det är för fläktar som följer med. Kolla på deras hemsida. Finns också 2 olika P500A, men som sagt kolla hemsidan.

Istället för en fläktkontroller så köp ett packe arctic pwm fläktar är mitt tips. Då får du fläktar nog att bestycka hela chassit samt att de är pwm och tysta.
https://www.proshop.se/Chassi-kylare/Arctic-P14-PWM-PST-5-pcs...

Det är det vita DRGB chassit jag köpt. Så vill gärna ha rgb fläktar. Det bästa hade varit om dom som följer med går att få tysta nog

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Det är det vita DRGB chassit jag köpt. Så vill gärna ha rgb fläktar. Det bästa hade varit om dom som följer med går att få tysta nog

Jag förstår. De är 3pin som jag förstått det så då är det dc styrning som krävs. Många moderkort klarar av det. Alternativt köpa en fläktkontroller som du redan vart inne på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Jag förstår. De är 3pin som jag förstått det så då är det dc styrning som krävs. Många moderkort klarar av det. Alternativt köpa en fläktkontroller som du redan vart inne på.

Om man styr via DC så blir det den hastigheten man ställer där hela tiden va? Går ingenting via temperatur?

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Om man styr via DC så blir det den hastigheten man ställer där hela tiden va? Går ingenting via temperatur?

DC via moderkortet bör man kunna styra via temperatur, men bäst att kolla manualen eller bios för det specifika moderkortet för att vara på säkra sidan. Det är bara att spänningen regleras istället för PWM.