BiOS hittar Samsung EVO 970 plus 1TB, windows gör inte

Permalänk

BiOS hittar Samsung EVO 970 plus 1TB, windows gör inte

Har nyligen byggt ny dator och ersatt delar. Datorn är helt fresh och har inte ett enda program på sig. Utöver NVMe SSDn som windows inte hittar har jag en vanlig SSD 250gb som boot drive. När jag kommer in i windows och kollar diskhanteraren så finns endast boot driven men ingen NVMe. När jag kollar i BiOS så finns båda diskarna klart och tydligt. Har suttit nu i två dagar på utspridd tid och försökt fixa problemet, men har inte sett någon ha samma problem som jag.
SPECS:

Nvidia Geforce RTX 3070 dual OC
Ryzen 7 5800x
ASUS prime x570-p
RAM, minns inte märke DDr4 2x8gb 3000MHz
Samsung EVO 970 plus 1TB NVMe (denna som saknas)
Samsung 860 EVO 250gb (boot drive)
Corsair PSU 650W modular

Saker jag testat:

Ominstallerat datorn
Uppdaterat BiOS via USB
Installerat alla drivrutiner för NVMe
Bytt plats på hårdvaran från en socket till den andra
Uppdaterat "IDE ATA/ATAPI" drivers
Ominstallerat "IDE ATA/ATAPI"
Laddat ner drivers för moderkortet
Felsökt utan att hitta problem
Sett till att allt är uppdaterat
Ominstallerat windows igen efter alla förändringar med BiOS

Notera att disken inte dyker upp under diskhanteraren så allokering är ej möjlig. Den enda gången enheten hittas i Windows är i enhetshanteraren under diskenheter, där jag även bett datorn kolla efter de senaste uppdateringarna för just den disken.
Börjar få slut på idéer här, någon som vet något mer?

Permalänk
Medlem

Installerade du drivrutinerna under installationen av Windows?
Dök den disken upp där?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Skrivet av GarfieldPower:

Installerade du drivrutinerna under installationen av Windows?
Dök den disken upp där?

Kanske var lite otydlig, bootdriven är gammal och det är den windows ligger på och har gjort hela tiden. Har inte fått någon ny windows key.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KennyOsmark:

Den enda gången enheten hittas i Windows är i enhetshanteraren under diskenheter, där jag även bett datorn kolla efter de senaste uppdateringarna för just den disken.
Börjar få slut på idéer här, någon som vet något mer?

Kolla om du kan välja "Aktivera..." när du högerklickar på enheten i enhetshanteraren.

Jag kan inte säga kategoriskt varför enheter (speciellt lagring) ibland blir inaktiverade av Windows, men det händer.

Kan möjligen bero på nyinstallation av enhet där drivrutin behöver uppdateras, och där inaktivering innan drivarfix, + krav på manuell aktivering efter drivarfix, är en säkerhetsmekanism (för att minimera risk för data-korruption på enheten).

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Skrivet av KennyOsmark:

Har nyligen byggt ny dator och ersatt delar. Datorn är helt fresh och har inte ett enda program på sig. Utöver NVMe SSDn som windows inte hittar har jag en vanlig SSD 250gb som boot drive. När jag kommer in i windows och kollar diskhanteraren så finns endast boot driven men ingen NVMe. När jag kollar i BiOS så finns båda diskarna klart och tydligt. Har suttit nu i två dagar på utspridd tid och försökt fixa problemet, men har inte sett någon ha samma problem som jag.
SPECS:

Nvidia Geforce RTX 3070 dual OC
Ryzen 7 5800x
ASUS prime x570-p
RAM, minns inte märke DDr4 2x8gb 3000MHz
Samsung EVO 970 plus 1TB NVMe (denna som saknas)
Samsung 860 EVO 250gb (boot drive)
Corsair PSU 650W modular

Saker jag testat:

Ominstallerat datorn
Uppdaterat BiOS via USB
Installerat alla drivrutiner för NVMe
Bytt plats på hårdvaran från en socket till den andra
Uppdaterat "IDE ATA/ATAPI" drivers
Ominstallerat "IDE ATA/ATAPI"
Laddat ner drivers för moderkortet
Felsökt utan att hitta problem
Sett till att allt är uppdaterat
Ominstallerat windows igen efter alla förändringar med BiOS

Notera att disken inte dyker upp under diskhanteraren så allokering är ej möjlig. Den enda gången enheten hittas i Windows är i enhetshanteraren under diskenheter, där jag även bett datorn kolla efter de senaste uppdateringarna för just den disken.
Börjar få slut på idéer här, någon som vet något mer?

Har du provat Samsungs Nvmedrivrutin? Ska ju inte behövas, men man vet ju aldrig

Visa signatur

Cpu: Amd Threadripper 1920X MB: Asus Zenith Extreme Vga: Zotac 2080 GTX, Ram: Kingston HyperX Predator 3000 32 GB Ljud: Asus Essence STX II HD:2x Samsung 950Pro 2x Samsung 840 Pro 256GB 4X Samsung 850 Pro 256 GB 2x WD Green 3 TB, Monitor: ROG SWIFT PG279Q PSU: Corsair AX1500I

Permalänk
Skrivet av m1k3_dd:

Kolla om du kan välja "Aktivera..." när du högerklickar på enheten i enhetshanteraren.

Jag kan inte säga kategoriskt varför enheter (speciellt lagring) ibland blir inaktiverade av Windows, men det händer.

Kan möjligen bero på nyinstallation av enhet där drivrutin behöver uppdateras, och där inaktivering innan drivarfix, + krav på manuell aktivering efter drivarfix, är en säkerhetsmekanism (för att minimera risk för data-korruption på enheten).

Kollade, den är redan "aktiverad". :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av KennyOsmark:

Kanske var lite otydlig, bootdriven är gammal och det är den windows ligger på och har gjort hela tiden. Har inte fått någon ny windows key.

Du skrev "Ominstallerat windows igen efter alla förändringar med BiOS".

Fick du upp båda diskarna under installationen?
La du in drivrutinerna?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Skrivet av GarfieldPower:

Du skrev "Ominstallerat windows igen efter alla förändringar med BiOS".

Fick du upp båda diskarna under installationen?
La du in drivrutinerna?

Yes fick upp båda diskarna i BiOS utan problem med den nya versionen, men den syntes inte i Windows trots det. Kan inte heller få över Windows på NVMe utan att köpa ny Windows key

Permalänk
Medlem

Kan det vara något relaterat till PCI-e? Nvme och grafikkort delar väl på den bandbredden? Om det är någon inställning som är kopplat till detta i Bios... Men det låter väldigt udda. Skulle nog rekommendera att reklamera produkten. Det låter inte som du kan testa så mycket mer.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

Svammel om windows key, bara clona disken, flytta över till nvme och ändra boot ordning i bios, tar typ en kvart.

Du väljer inte själva disken i bios utan windows boot manager.

Windows nyckeln sparas i bios, bara hoppa över det steget och sen aktivera senare. Om du loggar in med microsoft konto sparas nyckeln online.

Permalänk
Medlem

om du kör cmd kör diskpart , och sen skriver list disk får du upp diskarna där?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av KennyOsmark:

Samsung EVO 970 plus 1TB NVMe (denna som saknas)
Installerat alla drivrutiner för NVMe

Uppfyller burken det som står längst ner på sidan 4 i manualen för Samsungs NVMe drivrutin?

Har Du även en Samsung NVMe Controller under Storage Controllers i Device Manager?
Rent krasst så bör Du ha det om 970:an verkligen syns i Device Manager.

Lägg upp en bild på Din Device Manager där 970:an syns.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Skrivet av Veni:

Uppfyller burken det som står längst ner på sidan 4 i manualen för Samsungs NVMe drivrutin?

Har Du även en Samsung NVMe Controller under Storage Controllers i Device Manager?
Rent krasst så bör Du ha det om 970:an verkligen syns i Device Manager.

Lägg upp en bild på Din Device Manager där 970:an syns.

Yes, den uppfyller allt som står i manualen, nej det finns ingen controller.

Enda stället 970 dyker upp i windows

*EDIT* Förstod nu vad du menade, jo den finns där också. Nu har vi hittat den på 2 ställen
EDIT PIC

Permalänk
Skrivet av Oneone:

om du kör cmd kör diskpart , och sen skriver list disk får du upp diskarna där?

Får endast upp boot discen (SSD 850 250gb)

Permalänk
Medlem

Kolla om CSM är enable'at i BIOS, isåfall disabla det. Det borde egentligen inte vara problemet när du redan bootat in i Windows, men kan vara värt att prova. Worst case så bootar inte din nuvarande systemdisk, men det är ju enkelt att aktivera CSM igen om så är fallet.

Kolla även så att inställningarna för disk är ställd på AHCI (och inte RAID eller liknande). Notera även här vad nuvarande inställning är _ifall_ det gör så att din nuvarande disk inte bootar. Jag tror mer att detta (eller liknande) är ditt problem eftersom hårdvaran hittas men Windows inte verkar förstå hur den ska prata med disken.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Skrivet av Dimman:

Kolla om CSM är enable'at i BIOS, isåfall disabla det. Det borde egentligen inte vara problemet när du redan bootat in i Windows, men kan vara värt att prova. Worst case så bootar inte din nuvarande systemdisk, men det är ju enkelt att aktivera CSM igen om så är fallet.

Kolla även så att inställningarna för disk är ställd på AHCI (och inte RAID eller liknande). Notera även här vad nuvarande inställning är _ifall_ det gör så att din nuvarande disk inte bootar.

Testat med både csm på och av, samma resultat

Permalänk
Medlem
Skrivet av KennyOsmark:

Testat med både csm på och av, samma resultat

Kolla del 2 av mitt meddelande också

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av KennyOsmark:

Yes, den uppfyller allt som står i manualen, nej det finns ingen controller.

Enda stället 970 dyker upp i windows

*EDIT* Förstod nu vad du menade, jo den finns där också. Nu har vi hittat den på 2 ställen
EDIT PIC

Så där ser inte min 970 ut i enhetshanteraren, den heter "Samsung SSD 970 EVO 1TB" för mig

Permalänk
Skrivet av Ernesto:

Så där ser inte min 970 ut i enhetshanteraren, den heter "Samsung SSD 970 EVO 1TB" för mig

Har också tänkt jättemycket på att den heter något helt annat, ingen aning vad de beror på

Permalänk
Skrivet av KennyOsmark:

Yes, den uppfyller allt som står i manualen, nej det finns ingen controller.

Enda stället 970 dyker upp i windows

*EDIT* Förstod nu vad du menade, jo den finns där också. Nu har vi hittat den på 2 ställen
EDIT PIC

SCSI?
Om det inte är så att du installerat raid drivrutiner och du får datorn att fungera ändå, att den disken är i raid.
Jag gjorde misstaget att installera "On-Board PIDE/SATA Drivers"(AM4 RAID Driver) till datorn jag byggde nyligen. Blåskärm direkt vid omstart. Felsäkert läge och det var bara att backa tillbaka, trodde inte det skulle gå då jag just installerat windows men det gick bra. Windows hittade sata drivare helt själv, eller så var det med i Chipset drivers. https://www.userbenchmark.com/UserRun/37394151

edit. Och varför min dator blåskärmade var kanske för att jag bara har EN hårddisk/ssd inkopplad vid installation, lite svårt att få raid på det.

Dessa ska du alltså inte installera, och du ska nog inte ha en enda Sata drivare.
AMD RAID driver V9.3.0.38 For Windows 10 64-bit
https://www.asus.com/se/Motherboards-Components/Motherboards/...

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KennyOsmark:

Yes, den uppfyller allt som står i manualen, nej det finns ingen controller.

Enda stället 970 dyker upp i windows

*EDIT* Förstod nu vad du menade, jo den finns där också. Nu har vi hittat den på 2 ställen
EDIT PIC

Mysko.
Ser alltså likadant hos oss bägge två.
Den borde dyka upp i diskhanteringen.

Så här ser min ut:

Vad får Du för information om Du högerklickar på 970:an, väljer egenskaper, fliken volymer och sedan trycker på knappen som hos mig heter "Populate"?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Veni:

Mysko.
Ser alltså likadant hos oss bägge två.
Den borde dyka upp i diskhanteringen.

Så här ser min ut:
https://www.bildtagg.se/file/px3lonhnb6xhoti6gk5ttg66

Vad får Du för information om Du högerklickar på 970:an, väljer egenskaper, fliken volymer och sedan trycker på knappen som hos mig heter "Populate"?

MBR, SCSI ? Och varför står det att hela utrymmet är o-allokerat ? Det ser underligt ut.

Jag har inte installerat drivers själv utan bara kört win update och allt funkar fint.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Vila i frid

Det enda som är intressant just nu är vad du hittar i "Disk Management". Så här ser min dator ut med en 970 som första disk.

Permalänk
Medlem

Alltså...formatera om EVOn.
Ladda ned Samsungs kloningsprogram. Klona din SSD till EVO 970, klart.

Ladda ned "Samsung Data Migration software" från denna sidan https://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/download/t...

OBS när du klonat klart kopplar du ur din gamla SSD (för säkerhets och enkelhetens skull), startar om i BIOS, väljer EVOn som bootdisk. Starta datorn.
Vill du sen formatera SSDn kan du koppla in den igen. Jag sparade min för att ha som backup.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Hmmm, har exakt samma problem som dig fast med min Kingston A2000 1TB (M.2). Felsökte i ca 2 dagar tills jag inte pallade mer, har gjort allt, även typ allt som ni rekommenderat här. Tänkte först att det är moderkortet det är fel på, tills jag testade att sätta in den i min brorsas dator, där syntes den inte heller. Har alltså konstaterat att det är något ''fel'' på själva SSD:n, så jag ska skicka tillbaka den imorgon. Något du oxå kanske borde fundera över, med tanke på att du typ gjort allt...

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

MBR, SCSI ? Och varför står det att hela utrymmet är o-allokerat ? Det ser underligt ut.

MBR är för att jag kör Master Boot Record, så det är korrekt. Finns ingen anledning till GPT <= 2TiB. Plus att min Acronis kräver en extra licens om jag skall säkerhetskopiera GPT partitioner med Home versionen.

SCSI är protokollet mellan Windows och drivrutinen. Har egentligen inget med protokollet fram till enheten att göra.

Tror Du får kolla en gång till på bilden.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Veni:

MBR är för att jag kör Master Boot Record, så det är korrekt. Finns ingen anledning till GPT <= 2TiB. Plus att min Acronis kräver en extra licens om jag skall säkerhetskopiera GPT partitioner med Home versionen.

SCSI är protokollet mellan Windows och drivrutinen. Har egentligen inget med protokollet fram till enheten att göra.

Tror Du får kolla en gång till på bilden.

Du har den inte som systemenhet ? Du kan inte göra en uefi boot från MBR partition.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har den inte som systemenhet ? Du kan inte göra en uefi boot från MBR partition.

Nix.

Behövde utöka och fick ont om fysiska platser 2,5"/3,5" så jag passade på att slänga in en NVMe enhet i ett moderkort som lanserades år 2011 . Min första och förvisso än så länge enda NVMe. Hade iofs precis slängt ut 4 grafikkort till förmån för 1 grafikkort så fick över PCIe platser så att NVMe enheten ligger på egna banor mot CPU och slipper multiplexas med något annat.

Plus att jag än så länge inte sett någon nytta med (U)EFI boot för min del. TILLÄGG: Moderkortet har inte stöd för start ifrån NVMe. Finns kanske ett icke officiellt BIOS som löser det, men inga krav för min del.

Haft 970:an i lite över ett år. Fungerar tipp topp. Men p.g.a. att det är en TLC så valde jag även att inte allokera runt 100 GB.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk

UPDATE
Tack alla för hjälpen och kommentarer, finfint community.
Gick till Butik.it i Väsby och felsökte skiten. Den var tydligen DoA trots att BiOS kände av den. Så kommer reklamera den och hoppas på bättre resultat. Både han i butik.it och supporten på Inet sa att det är jätteovanligt problem så de är lika förvånade som jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KennyOsmark:

UPDATE
Tack alla för hjälpen och kommentarer, finfint community.
Gick till Butik.it i Väsby och felsökte skiten. Den var tydligen DoA trots att BiOS kände av den. Så kommer reklamera den och hoppas på bättre resultat. Både han i butik.it och supporten på Inet sa att det är jätteovanligt problem så de är lika förvånade som jag.

Säkert det som är problemet med min SSD...

Visa signatur

Kreff