Permalänk
Medlem

Tilldela DNS baserat på MAC-adress?

Har lärt mig att man inte ska fråga hur man får saker och ting att funka på ett specifikt sätt, utan istället säga vad man vill åstakomma:

Mina virtuella maskiner ska nå min MECM/SCCM-server och kunna installeras via boot-img som hämtar task sequence från sagda server , vilket dom nu bara gör om jag manuellt lägger till domänkontrollantens IP som DNS-server innan jag kör igång. Vill slippa göra det när jag skapar en virtuell maskin.

Utrustning:
Edgerouter X
Hyper-V host som även är domänkontrollant
Bara en NIC i servern.

Jag vill alltså att alla mina virtuella maskiner ska få en specifik DNS-server tilldelad via DHCP utöver dom servrarna som alla andra får. Tex så tilldelar jag 1.1.1.1 och 9.9.9.9 via DHCP från min Edgerouter, men till mina VM skulle jag då alltså också vilja tilldela domänkontrollantens IP. Är detta görbart, hur?

En tanke var om det gick att tilldela DNS-servern till den range av MAC-adresser som ställs in i Hyper V. Tex att AA:BB:CC:DD:EE:1* tilldelas adressen, och Hyper-V switchen ställs in på att använda just AA:BB:CC:DD:EE:10 till AA:BB:CC:DD:EE:19. Exempelvis.

Eller behöver jag härja med VLAN? Eller är jag helt ute och snurrar?

Får försöka förklara bättre om det inte går att begripa vad jag är ute efter

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Din TaskSequence bör väl kunna ange sådant automatiskt eller kan du ange den info i WinPE när du pxe-bootar? (Peka på DNS/DHCP för din DC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Din TaskSequence bör väl kunna ange sådant automatiskt eller kan du ange den info i WinPE när du pxe-bootar? (Peka på DNS/DHCP för din DC)

TSen dyker inte upp alls förrän jag har rätt dns, den hittar ingen. Använder inte PXE-boot ännu, utan skapar en image i CM som jag startar upp. Kanske går att ställa in där då eventuellt.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Eller behöver jag härja med VLAN? Eller är jag helt ute och snurrar?

Vill du ha olika inställningar tilldelade via DHCP så måste du ha olika nät, men att 'härja med vlan' är busenkelt med en Edgerouter X i din setup så det kan vara värt att sätta sig in i. Det känns ju som att du rent naturligt borde separera det också om du har vissa enheter som ska prata med en DC men andra som inte ska det.

Förslagsvis gör du ett nät för maskiner som får DHCP via din Edgerouter, och ett annat för de som kör via DCn så kan DCn agera DHCP/DNS/allting där så blir det väldigt lättmanagerat.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det går på Edgerouter vanliga DHCP men det går att sätta på Dnsmasq som DHCP.
Då går det att lägga olika records:
https://serverfault.com/questions/509388/per-client-dns-serve...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Varför inte bara ha din DC som DNS-server och använda 1.1.1.1 och 9.9.9.9 som upstreamservrar?
Jag vet inte vad edgerouters har konfigurationsmöjligheter ang DHCP, men protokollet har ganska mycket möjligheter för att identifiera hostar.

Och du behöver inte olika nät för att dela ut olika information via DHCP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Vill du ha olika inställningar tilldelade via DHCP så måste du ha olika nät, men att 'härja med vlan' är busenkelt med en Edgerouter X i din setup så det kan vara värt att sätta sig in i. Det känns ju som att du rent naturligt borde separera det också om du har vissa enheter som ska prata med en DC men andra som inte ska det.

Förslagsvis gör du ett nät för maskiner som får DHCP via din Edgerouter, och ett annat för de som kör via DCn så kan DCn agera DHCP/DNS/allting där så blir det väldigt lättmanagerat.

Skrivet av Prelatur:

Vet inte om det går på Edgerouter vanliga DHCP men det går att sätta på Dnsmasq som DHCP.
Då går det att lägga olika records:
https://serverfault.com/questions/509388/per-client-dns-serve...

Skrivet av Hothep:

Varför inte bara ha din DC som DNS-server och använda 1.1.1.1 och 9.9.9.9 som upstreamservrar?
Jag vet inte vad edgerouters har konfigurationsmöjligheter ang DHCP, men protokollet har ganska mycket möjligheter för att identifiera hostar.

Och du behöver inte olika nät för att dela ut olika information via DHCP

Inser nu pinsamt nog att jag redan har det konfigurerat så som Hothep nämner, så om jag bara delar ut min DC som DNS via Edgeroutern så funkar allt prima.

Men jag ska absolut sätta mig ner och sätta mig in i VLAN framöver, men just nu är det deployment via MECM som är fokus

Tack för tipsen!

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hothep:

Och du behöver inte olika nät för att dela ut olika information via DHCP

Förklara gärna hur man gör det i hans setup. Vore smidigt i min egna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Förklara gärna hur man gör det i hans setup. Vore smidigt i min egna.

Jag vet inte hur man gör i windows/edgerouters men jag antar att principerna är desamma så börja med att dela upp ip-poolen i flera. Sen beror det på lite hur du vill skilja de olika åt, men säg beroende på mac eller om du kan bestämma i clienterna att dom skickar med en liten sträng som tex ett dhcp-option i requesten, vilken servern tar emot och ser: "ah här har vi ett "option 490: Fläskpadda" då får du ip från den här poolen, varsågod."

Men som sagt, jag vet inte om det går i windows eller edgerouters dhcp-servrar, men i protokollet finns det möjligheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hothep:

Men som sagt, jag vet inte om det går i windows eller edgerouters dhcp-servrar, men i protokollet finns det möjligheter

Mja det faller nog på att det inte går i verkligheten då..
Jag har inte pillat mycket på Windows DHCP men den verkar gå på samma princip som Ubiquitis i övrigt, d.v.s att du kommer få ett inställning per nät.
Var ett decennium sedan jag tog CCNA och jag har aldrig jobbat med det i praktiken men kan inte minnas att man kunde splitta det i ciscos grejer heller..

Permalänk
Medlem

https://social.technet.microsoft.com/Forums/ie/en-US/8759851e...

verkar som att det går i windows dhcp server iaf. Funkar i isc dhcpd också. frågan är väl då vad ebiquity kör för sorts server och hur mycket script man behöver skriva själv snarare än om det går eller inte.