Roborock S5 Max eller S6 Max

Permalänk
Medlem

Roborock S5 Max eller S6 Max

Halloj,
bröt ut en egen tråd för det blev lättare.

Jag står och velar mellan ovan val. S6 Max kostar nu 4.9 och S5 Max 3.4. Är det värt de extra 1.5 för S6an? Jag har läst en massa reviews och det verkar inte vara så stor skillnad på dem utan slutsatsen är alltid "har du de extra pengarna att spendera, köp s6". Är det någon som gått i samma tankar och kan dela med sig av sin slutsats eller som har någon av dammsugarna?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk

Lät plånboken bestämma och klickade hem S5 max, verkar inte vara någon större skillnad på dom nej.
Klickade även hem en Xiaomi Mi Handheld Vacuum 1C, så nu ska det bli julefint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CAD-Slaven:

Lät plånboken bestämma och klickade hem S5 max, verkar inte vara någon större skillnad på dom nej.
Klickade även hem en Xiaomi Mi Handheld Vacuum 1C, så nu ska det bli julefint!

Låter ju faktiskt som en väldigt bra idé! Attans, mycket att tänka på nu..

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Halloj,
bröt ut en egen tråd för det blev lättare.

Jag står och velar mellan ovan val. S6 Max kostar nu 4.9 och S5 Max 3.4. Är det värt de extra 1.5 för S6an? Jag har läst en massa reviews och det verkar inte vara så stor skillnad på dem utan slutsatsen är alltid "har du de extra pengarna att spendera, köp s6". Är det någon som gått i samma tankar och kan dela med sig av sin slutsats eller som har någon av dammsugarna?

Jag valde 6an. Den hade en 64 bits processor och verkar vara något bättre på. Samla upp damm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Halloj,
bröt ut en egen tråd för det blev lättare.

Jag står och velar mellan ovan val. S6 Max kostar nu 4.9 och S5 Max 3.4. Är det värt de extra 1.5 för S6an? Jag har läst en massa reviews och det verkar inte vara så stor skillnad på dem utan slutsatsen är alltid "har du de extra pengarna att spendera, köp s6". Är det någon som gått i samma tankar och kan dela med sig av sin slutsats eller som har någon av dammsugarna?

Har en s5 samt en s5 max och grymt nöjd med båda. Haft båda sedan release och aldrig strulat, man blir förvånad hur mycket skit dessa hittar. Har man massa saker på golv så kan s6 maxv vara bra då kameran ser dessa OM det är större objekt dock. Annars kör på s5 max du kommer inte bli besviken. Vi köpte även roidmi x20 handdammsugare och grymt nöjda med den med.

Var hittar du s5 max för 3400kr?

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem

Fick ett infall och efter en hel del efterforskningar blev det en S5 max för mig. Priset avgjorde, 3795 nu på BF har jag för mig. S6 MaxV är typ samma fast med kamera och hinderidentifiering. Städar lika bra. Dyrare.

Valde S5 Max framför vanliga S6 pga bättre mopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damir2d:

Har en s5 samt en s5 max och grymt nöjd med båda. Haft båda sedan release och aldrig strulat, man blir förvånad hur mycket skit dessa hittar. Har man massa saker på golv så kan s6 maxv vara bra då kameran ser dessa OM det är större objekt dock. Annars kör på s5 max du kommer inte bli besviken. Vi köpte även roidmi x20 handdammsugare och grymt nöjda med den med.

Var hittar du s5 max för 3400kr?

Du rekommenderar alltså varken den ena över den andra? Panikköpte nu s6 då jag är en liten shopaholic men den är ej i lager förrän januari så har tid på mig att ångra mig.
Fick något test skickat av farsan från råd&rön dock som rateade Anderssons billiga robot högre ön s6 vilket jag tyckte var märkligt.

Hsde sett fel, 3.8 var det!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

S5 max är bättre än S6 skulle jag säga. S6 maxV är däremot ännu bättre.

Permalänk
Medlem

hade en S5 Max, fläkten gick sönder efter 6 månader så den åkte in på reparation, men fick aldrig tillbaka maskinen utan fick pengar tillbaka istället, så då siktade vi in oss på S6 MaxV istället, den städar lika bra, fast jag tror den är något mer effektiv i sin pathing eftersom det känns som att den knappt är igång sen är den tillbaka i laddningsstationen, men den har då täckt alla 34kvm som den har åtkomst till.

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem

Efter lite forskning gick jag på en S5 Max, ska tydligen vara ungefär lika bra som s6 fast bättre på vissa saker, s6 maxv är väl snäppet vassare men ville inte betala extra för det... Har även läst att s5 max skall städa bättre men lär inte skilja så mycket
S6 maxv har ju kamera så den kan undvika saker men ptja låter man saker ligga överallt är det nog bra funktion

Permalänk
Medlem

Ni som har haft både S5 Max och S6 Max, har ni märkt någon skillnad på ljudnivå?
Enligt prisjakt är det:
S5 Max 60 dB
S6 Max 67 db
Rätt stor skillnad!

Permalänk
Medlem

Ni som har robotdammsugare. Hur stor lägenhet har ni? Jag funderar på o köpa en. Kommer ha en lägenhet på 32 kvm med 1 rum + badrum (köket är i "rummet" då det är öppen planlösning

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiner:

Ni som har haft både S5 Max och S6 Max, har ni märkt någon skillnad på ljudnivå?
Enligt prisjakt är det:
S5 Max 60 dB
S6 Max 67 db
Rätt stor skillnad!

nackdelen med roborock är att dom börjar låta rätt mycket mer än vad dom gör nya, efter en tids drift.
vill du ha tyst drift kolla T8

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Ni som har robotdammsugare. Hur stor lägenhet har ni? Jag funderar på o köpa en. Kommer ha en lägenhet på 32 kvm med 1 rum + badrum (köket är i "rummet" då det är öppen planlösning

Jag köpte en Xiaomi Vacuum Mop Pro i mellandagarna, radhus på 93 kvm. Kör igenom hela huset och har ca 50% batteri kvar när den är klar. Helt klart nöjd och skulle rekommendera. Valde den då den var tusenlappen billigare än S5 Max och hade fått goda omdömen.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Pelegrino:

Halloj,
bröt ut en egen tråd för det blev lättare.

Jag står och velar mellan ovan val. S6 Max kostar nu 4.9 och S5 Max 3.4. Är det värt de extra 1.5 för S6an? Jag har läst en massa reviews och det verkar inte vara så stor skillnad på dem utan slutsatsen är alltid "har du de extra pengarna att spendera, köp s6". Är det någon som gått i samma tankar och kan dela med sig av sin slutsats eller som har någon av dammsugarna?

S6 MaxV om du har husdjur som kan ha olyckor.

Skrivet av Rockybruz:

Jag köpte en Xiaomi Vacuum Mop Pro i mellandagarna, radhus på 93 kvm. Kör igenom hela huset och har ca 50% batteri kvar när den är klar. Helt klart nöjd och skulle rekommendera. Valde den då den var tusenlappen billigare än S5 Max och hade fått goda omdömen.

Vacuum Mop Pro verkar vara väldigt prisvärd ställt mot S5 Max. Hade jag vetat om Vacuum Mop Pro när de var på rea så hade jag nog köpt två Mop Pro vs en S6 MaxV!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ni som har robotdammsugare. Hur stor lägenhet har ni? Jag funderar på o köpa en. Kommer ha en lägenhet på 32 kvm med 1 rum + badrum (köket är i "rummet" då det är öppen planlösning

Fördelen med en bra robotdammsugare (som oftast kan ersätta en vanlig) är att den tar mkt mindre plats än en vanlig dammsugare... Vilket är en stor fördel i en liten lägenhet

Jag inbillar mig även att en liten lägenhet behöver städas oftare då typ hall kök och sovrum är samma yta... känns inte så fräscht => nice med automatisk städning varje dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ni som har robotdammsugare. Hur stor lägenhet har ni? Jag funderar på o köpa en. Kommer ha en lägenhet på 32 kvm med 1 rum + badrum (köket är i "rummet" då det är öppen planlösning

55kvm med öppen planlösning. Bodde på 30kvm innan, och även om robotdammsugaren nog gjort mindre nytta där så skulle den definitivt ha uppskattats där också.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

55kvm med öppen planlösning. Bodde på 30kvm innan, och även om robotdammsugaren nog gjort mindre nytta där så skulle den definitivt ha uppskattats där också.

Varför skulle en robotdammsugare göra mindre nytta i en 30 kvadratare versus 55?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Varför skulle en robotdammsugare göra mindre nytta i en 30 kvadratare versus 55?

Ptja, rent aritmetiskt hade den gjort ca 45% mindre nytta 🤷🏻‍♂️

I övrigt blir det ju en fråga om exponentiell exponering för något: är det dubbelt så jobbigt att slå i 200 spikar som 100 spikar? Eller är förhållandet inte linjärt på det viset?

Är det dubbelt så jobbigt att dammsuga 60kvm än 30kvm? Mer jobbigt? Mindre?

Folk har legat sömnlösa över mindre frågor...

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Ptja, rent aritmetiskt hade den gjort ca 45% mindre nytta 🤷🏻‍♂️

Är väl lika mycket smuts oberoende av ytan, om man nu är lika många som bor där. Jag skulle tro att det är värre med en liten lägenhet då smutsen blir mer koncentrerad till liten yta. Så då behöver det dammsugas oftare.

Sedan är det ju detta med utrymme. I en stor lägenhet så har man plats med en vanlig dammsugare. I en liten så tar ju en vanlig dammsugare upp väldigt mycket yta jämfört med en robotdammsugare som man kan ”gömma” under sängen eller någon byrå.

Detta dock förutsatt att man anser att en s5 är lika bra på att dammsuga som en vanlig dammsugare (vilket jag anser att den är).

Edit: Så för att följa din liknelse så borde frågan vara om det är mer eller mindre jobbigt att slå i 200 spikar om lägenheten är 30 eller 60 kvadrat?

Permalänk

En fråga. Har länge velat ha en av dessa men har inte blivit av ännu. Ska flytta till hus (iof inte förän nästa år) och undrar om man kan ha en och flytta mellan våningar? Det är inget jättestort hus direkt så totalytan är 120 kvm.

Tänkte främst ha en på undervåningen men om man får feeling vore det ju bra om man kan slänga upp den och låta den köra på övervåningen utan att den får spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pankookis:

En fråga. Har länge velat ha en av dessa men har inte blivit av ännu. Ska flytta till hus (iof inte förän nästa år) och undrar om man kan ha en och flytta mellan våningar? Det är inget jättestort hus direkt så totalytan är 120 kvm.

Tänkte främst ha en på undervåningen men om man får feeling vore det ju bra om man kan slänga upp den och låta den köra på övervåningen utan att den får spel.

Japp, du kan ställa in flera våningar i appen

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av Gorian:

Japp, du kan ställa in flera våningar i appen

Grymt, tack för svaret

Permalänk
Medlem

måste fråga vilken damsugare blev det ?
är själv på jakt och vi har några mattor här hemma som jag är mest orolig över vilken tror ni är bäst s5 max s6 eller s6 max såg även att det fanns en som heter s6 pure vad nu den är för någon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Japp, du kan ställa in flera våningar i appen

Hur gör man det?

Jag köpte en s5 max häromdan och försöker få den att jobba på två våningar. De instruktioner som finns till appen är minst sagt kassa och ger ingen ledning för det.

Ska laddaren med också eller ska man bara flytta ner roboten och köra igång upp-mappningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lazzeman:

Hur gör man det?

Jag köpte en s5 max häromdan och försöker få den att jobba på två våningar. De instruktioner som finns till appen är minst sagt kassa och ger ingen ledning för det.

Ska laddaren med också eller ska man bara flytta ner roboten och köra igång upp-mappningen?

Jag har aldrig använt det själv, men det lär väl finnas trådar på internet om det. För att ställa in flera våningar trycker du iaf på ”Edit map” > %namnet på din karta% > Under ”Home”, ändra från Single-level till Multi-level.

Jag tror inte du behöver ta med laddare och sånt. Det är väl bara att den mappar två individuella ytor i ditt ”hem”

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Har en s5 max i en lgh på ca 65 och är otroligt nöjd, så skönt att inte behöva bry sig och att aldrig mer hitta dammtovor på golvet.
Kör den 3 dagar i veckan och sen låter jag den moppa då och då.

Som bonuseffekt så har jag blivit väldigt duktig på att inte låta skräpt och sånt ligga på golvet för då blir den ledsen.

Nästa är att jag önskar att det fanns något som automatist dammade av möbler och sånt

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Jag har aldrig använt det själv, men det lär väl finnas trådar på internet om det. För att ställa in flera våningar trycker du iaf på ”Edit map” > %namnet på din karta% > Under ”Home”, ändra från Single-level till Multi-level.

Jag tror inte du behöver ta med laddare och sånt. Det är väl bara att den mappar två individuella ytor i ditt ”hem”

Jo det har jag hittat i appen. och där kan man då få in en till karta.
Ja, det vore ju konstigt om man ska ta ner laddaren, den tejpar man ju fast, med vattenskyddet också.

Jag provade förut att flytta roboten manuellt till ett annat rum på våning 1 när jag inte fick roboten att mappa upp det rummet. Då tappade roboten positioneringen och fick ingen koppling till övriga rum som jag ville.

Det är det som gör mig osäker på om man kan flytta ner den manuellt innan upp-mappning men vad är alternativet. Den kan ju inte köra själv ner från laddaren.

Men som sagt, kassa instruktioner och mycket prova och göra om...

Permalänk
Medlem

Sjukt nöjd med min s6 maxv . Enda problemet jag haft sedan november var idag när jag var och skottade taket i stugan så varnade den om att den satt fast .
Självklart hade jag lämnat en plastpåse på golvet den sugit upp och samtidigt tjärvat fast i ena däcket så jag får skylla mig själv 🙂

Permalänk
Medlem

Jag har väldigt svårt att bestämma mig.
S6 MaxV
S6 Pure
S5 Max

Det som säger emot S6 är att borsten verkar stanna helt på mattor.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken