Köpråd Speldator runt 30 rödingar

Permalänk

Köpråd Speldator runt 30 rödingar

Tjena gott folk jag skulle behöva uppgradera från mitt nuvarande till ett mer präktigt bygge (jämfört med vad jag har just nu så att säga) har en i5-4690 3,5 GHZ, 8gb 1600mhz ddr3 ,930 GB mekanisk hårddisk GTX 970 4 GB? om någon vill skratta

av vad jag har försökt att lära mig så har jag kommit fram till detta.

Chassit: Phanteks Eclipse P500A D-RGB Vit.
Vill ha ett chassi med bra luftflöde så den här såg mest givande ut av vad jag sett.

CPU: Intel Core i9 10900K 3.7 GHz 20MB.
Av vad jag har sett så presterar den bra.

GPU: ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC.
Kommer spela på en 1440p 144hz skärm som ochså ska tillhandlas, VRAM av vad jag försökt läsa på är inte något problem i 1080p/1440p idag och den närmaste framtiden.

Ram Minne. Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666MHz CL16 Vengeance RGB Pro Vit.
Tänkte RGB som passar samt vit kommer se snyggt ut till chassit? är detta ett bra typ av ram minne? sen om byggnation och test av dator står det längst ned såhär
"Minneshastigheter vid montering:
Om du väljer minnen med högre hastighet än den rekommenderade för din plattform kommer vi välja en passande minnesprofil om det finns att tillgå, annars levereras datorn med standardhastigheter.
Standardhastigheter för de olika plattformarna:
Intel 1151 v2 med 8:e eller 9:e generationens CPU max 2666MHz
Intel 2066 max 2666MHz"

På Moderkortet ASUS ROG STRIX Z490-G GAMING (Wi-Fi) så står det såhär
Minneshastighet (Standard) 2 933 MHz
Minneshastighet (OC) 4 800 MHz
Betyder det att man kan välja en annan MHZ utan problem? antar att 3200 MHZ är det man skulle vilja ha?

Lagring: Samsung 870 QVO 2TB
att gå från en HDD till SSD ser ut att vara en rätt stor skillnad i diverse uppgifter den arbetar med, en NVME vad har dom runt 3500 läs/skrivhastighet? finns högre har jag sett men det är inte en märkbar skillnad i spel från SSD till SSD?

Processorkylning: Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit
en AIO med 360mm verkar vara en rätt bra kylare, den här vit modell och RGB skulle nog passa i chassit och kyla i9:an stabilt?

PSU: be quiet! Power Zone 1000W
Ja som ni ser kanske jag är helt ute och cyklar, tänkte såhär om PSUN inte andvänder för mycket % av sin W så håller den sig i skick

https://www.inet.se/datorbygge/b1235366/heggens

jag gillar att installera mods till spel, spel som jag spelar och kanske någon känner igen Skyrim, Total War Warhammer 2, vill inköpa Fallout 4 och Cyberpunk 2077 med en ny dator samt Monster hunter World
CS,WOW,HOTS, DOW 3, Star Wars battlefront 2, COD Warzone, ja inget så krävande men vi tar med det i listan iallafall, kanske någon har input på till och med dessa spel med en sån här rigg

Funderade på 3080 TI eller 3090, men ni som är mer kunniga och vad jag försökt lära mig är dessa GPU:N overkill för det jag vill använda datorn för, och VRAM är inget problem i 1440p idag och närmaste framtid (10GB) ?

TLDR; Vad Skulle du byta ut i syfte prestanda + eller - samt annan kommentar om delarna och det här med ram minne MHZ, kan man ta 3200 MHZ i byggnation? vänta på 3080 TI irrelevant?

Tacksam för svar, det är kul att lära sig men bygga själv vågar jag inte, kommer säkert knäcka något

Uppdaterad Kundvagn4
Permalänk
Medlem

Ser fint, kolla efter 3600mhz cl16 minnen om du ändå ska göra en så pass fin dator.

SSDn vet jag inget om, men 8xx låter gammalt? Funkar säkert, spelar inte jätteroll så länge man inte köper billigaste

Permalänk
Medlem

Otur när jag tänkte, är ju nvme som är 9xx

Permalänk
Medlem

Off-topic, men röding är väl ändå 500ing, men antar att du inte menar 15lax

Permalänk
Skrivet av T0MT0M:

Off-topic, men röding är väl ändå 500ing, men antar att du inte menar 15lax

Korrect, kändes rätt dock kanske inte vill tänka på 30k? haha vem vet

Permalänk
Skrivet av Ernesto:

Ser fint, kolla efter 3600mhz cl16 minnen om du ändå ska göra en så pass fin dator.

SSDn vet jag inget om, men 8xx låter gammalt? Funkar säkert, spelar inte jätteroll så länge man inte köper billigaste

Låter som du har rätt, så den här har dålig SOC Cache och blir långsam? vet du vilken ssd som inte skulle bli så långsam som den här?

Permalänk
Medlem

860 Evo har inte samma grej, därför den är dyrare trots tidigare generation. MEN, nvme 970 evo plus 2tb kostar bara 3300ish hos inet, om du inte behöver mer plats är det ett bra köp.

Jag har 4 SSD, 2 av dem är 10 år gamla intel. Märker inte precis om ett spel ligger på dem eller en 860 Evo...

Permalänk
Medlem

Jag hade tagit en AMD 5800X, dom finns på lager nu, och snabbare minnen. Sen är nätagget rätt så overkill

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Skrivet av Ernesto:

860 Evo har inte samma grej, därför den är dyrare trots tidigare generation. MEN, nvme 970 evo plus 2tb kostar bara 3300ish hos inet, om du inte behöver mer plats är det ett bra köp.

Jag har 4 SSD, 2 av dem är 10 år gamla intel. Märker inte precis om ett spel ligger på dem eller en 860 Evo...

https://www.youtube.com/watch?v=WACyyFF_ci0 i den här videon på 12:17 så går QVO QLC SSD från runt 492 till runt 77 på 60% complete, jämfört med EVO TLC SSD som tågar på till 100% i samma takt.

Är det här principen mellan olika SSDn? prestanda alltså.

Gällande Samsung 970 EVO Plus 2TB ser ut som ett bra val, tack.
En recension på den säger "jag är nöjd. den är mycket snabb.
men jag tycker samsung behöver ändra designen. kanske sätta dit små fenor så värmen sprids bättre.
för den blir varm. jag fick maxtemp 83c? med värmetejp på och under 67c. samsung notera"

fyfan hur skulle en SSD komma upp till 83c, är inte det 13c över max? kan bara uppstå om det är dåligt luftflöde i chassit eller vad är det frågan om skulle du tro?

När hastigheten på internminnet överstiger moderkortets standardhastigheter är det överklockning av minnet?

Permalänk
Skrivet av Jaegrlicious:

Jag hade tagit en AMD 5800X, dom finns på lager nu, och snabbare minnen. Sen är nätagget rätt så overkill

Är inte AMD bättre i multitask, redigering etc, men Intel bättre i spel?

Minnen har du rätt i, jag undrar dock vilka, i moderkortets specs är allt inom MHZ snabbheten acceptabelt? eller är det någon MHZ som kan orsaka instabilitet? 3600 cl 16 skulle funka? G.skill eller

Jag tänkte att om PSUn inte går i så hög % så håller den sig i bättre skick, är det en myt?

Permalänk
Inaktiv

Allt annat än Nvme när man köper ny burk tycker jag är dumsnålt. Till och med en Kingston A2000 utklassar disken som TS tar upp. Ta den här, 400kr mer

https://www.amazon.se/Sabrent-maximal-prestanda-State-enhet-S...

stavfel
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bubbashegge650:

Är inte AMD bättre i multitask, redigering etc, men Intel bättre i spel?

Minnen har du rätt i, jag undrar dock vilka, i moderkortets specs är allt inom MHZ snabbheten acceptabelt? eller är det någon MHZ som kan orsaka instabilitet? 3600 cl 16 skulle funka? G.skill eller

Jag tänkte att om PSUn inte går i så hög % så håller den sig i bättre skick, är det en myt?

Just NU så klår AMD Intel, i samma frekvens , men med 2 månader kvar till Rocketlake från Intel så skulle jag vänta iaf om jag inte måste ha ett nytt system IDAG. Då hade jag valt AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Just NU så klår AMD Intel, i samma frekvens , men med 2 månader kvar till Rocketlake från Intel så skulle jag vänta iaf om jag inte måste ha ett nytt system IDAG. Då hade jag valt AMD.

Då grafikkorten inte kommer komma i lager förens i mars som tidigast, så skulle jag vänta på prestandatester på just intels nya.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Skrivet av anon2110:

Just NU så klår AMD Intel, i samma frekvens , men med 2 månader kvar till Rocketlake från Intel så skulle jag vänta iaf om jag inte måste ha ett nytt system IDAG. Då hade jag valt AMD.

Mycket möjligt, av testerna jag sett så ligger dem lika i FPS? är inte Intel bättre optimiserat ochså i spel?

Rocketlake kommer väl kosta som in i helvete?

Permalänk

Kundvagn uppdaterad ser bättre ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bubbashegge650:

Kundvagn uppdaterad ser bättre ut?

Skulle fortfarande tagit 5800x. Den är bättre på allt än 10900k

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jaegrlicious:

Skulle fortfarande tagit 5800x. Den är bättre på allt än 10900k

5800X är den optimala formen av Zen 3, en CCD, alla 8 kärnor på en kiselbit. Sen skulle jag personligen aldrig köpa en X-processor. Är ett säker på att det kommer en 5700/5800 med 65W tdp för typ 4K. Det räcker för mig

Permalänk
Skrivet av Jaegrlicious:

Skulle fortfarande tagit 5800x. Den är bättre på allt än 10900k

du har nog rätt med kanske något enstaka % dock?

jag känner att intel är optimerat bättre (för spel då alltså), tycker i9 10900k verkar vettig just nu

får se hur det blir i framtiden när radeons gpun blir bättre, ryzen + radeon

Permalänk

är be quiet! Power Zone 1000W en bra PSU? eller skulle en 850w vara bättre i kvalité?

som be quiet! Straight Power 11 Platinum 850W? https://www.inet.se/produkt/5322864/be-quiet-straight-power-1... eller liknande möjligen be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bubbashegge650:

är be quiet! Power Zone 1000W en bra PSU? eller skulle en 850w vara bättre i kvalité?

som be quiet! Straight Power 11 Platinum 850W? https://www.inet.se/produkt/5322864/be-quiet-straight-power-1... eller liknande möjligen be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W?

Pengar i sjön. Köp ett Seasonic 750W och spara 2 rödingar och skänk till cancerfonden. Att köpa ett platinum nätagg är oftast inte värt pengarna man sparar på elen. Det är viktigare att nätagget är stabilt. Seasonic är ett känt märke och har en egen design.

https://www.inet.se/produkt/6903699/seasonic-focus-gx-750w

Permalänk
Skrivet av anon2110:

Pengar i sjön. Köp ett Seasonic 750W och spara 2 rödingar och skänk till cancerfonden. Att köpa ett platinum nätagg är oftast inte värt pengarna man sparar på elen. Det är viktigare att nätagget är stabilt. Seasonic är ett känt märke och har en egen design.

https://www.inet.se/produkt/6903699/seasonic-focus-gx-750w

Låter rätt, jag var inne och tänkte på mindre användigt av W av PSUns låter den hålla sig i bra skick, men det borde inte spela någon roll om PSUn är av bra kvalitet antar jag tack.

en sista grej jag undrar om ram stickorna, är dem ett bra val tycker du? och vet du varför det står att ram minnen är "designat för AMD Ryzen 3000-serien"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bubbashegge650:

Låter rätt, jag var inne och tänkte på mindre användigt av W av PSUns låter den hålla sig i bra skick, men det borde inte spela någon roll om PSUn är av bra kvalitet antar jag tack.

en sista grej jag undrar om ram stickorna, är dem ett bra val tycker du? och vet du varför det står att ram minnen är "designat för AMD Ryzen 3000-serien"

Att det står att det är designat för AMd Ryzen 3000-serien är egentligen en gammal kvarleva från när Ryzen var ny. IMC (integrerad minneskontrollern) var väldigt känslig för vilka minnen och därför började man certifiera vissa minnen som var testade att just fungera i hög hastighet. Mina Corsair 2x8GB 3200MHz gick aldrig i full hastighet på en Ryzen 1500X. Däremot så fungerar de utmärkt på min Ryzen 3600 idag.

Fortfarande så fattar jag inte varför du vill ha en SATA-SSD. Istället för en NVME.

Permalänk
Inaktiv

Sen kan du spara 1000 kr till genom att välja 10850K

https://www.inet.se/produkt/5303299/intel-core-i9-10850k-3-6-...

Om du nu promt måste ha Intel.

Permalänk
Skrivet av anon2110:

Att det står att det är designat för AMd Ryzen 3000-serien är egentligen en gammal kvarleva från när Ryzen var ny. IMC (integrerad minneskontrollern) var väldigt känslig för vilka minnen och därför började man certifiera vissa minnen som var testade att just fungera i hög hastighet. Mina Corsair 2x8GB 3200MHz gick aldrig i full hastighet på en Ryzen 1500X. Däremot så fungerar de utmärkt på min Ryzen 3600 idag.

Fortfarande så fattar jag inte varför du vill ha en SATA-SSD. Istället för en NVME.

Jasså på så vis.

Det är det jag inte vet, är Samsung 970 EVO Plus 2TB inte bra för spel och inte en NVME heller för den delen?

Vet du vad som skulle vara snabbare?

Permalänk
Medlem

Låt killen köpa intel, han verkar ju inte riktigt lita på vad som sägs om AMD ändå.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HenrikM:

Låt killen köpa intel, han verkar ju inte riktigt lita på vad som sägs om AMD ändå.

Intel är inget dåligt val om man tänker köra lite videoredigering.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bubbashegge650:

Jasså på så vis.

Det är det jag inte vet, är Samsung 970 EVO Plus 2TB inte bra för spel och inte en NVME heller för den delen?

Vet du vad som skulle vara snabbare?

Det är en NVME. Jag dubbelkollade. Fel från mig. Den är helt okej den du har valt!

Permalänk
Skrivet av anon2110:

Det är en NVME. Jag dubbelkollade. Fel från mig. Den är helt okej den du har valt!

Nice, då är SSDn klar, såg att den har 2gb d ram

är du möjligtvis bra på kablar? tänkte kabel till en 1440p 144 hz skärm kanske AOC 27" Q27G2U VA QHD 144 Hz https://www.inet.se/produkt/2216338/aoc-27-q27g2u-va-qhd-144-...

Annars om du har några tips på en skärm

Permalänk
Medlem

Denna finns ju för kampanjpris 35k. Med studentrabatt hamnar den på 33k

https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=2S7G2E...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Donhoz:

Denna finns ju för kampanjpris 35k. Med studentrabatt hamnar den på 33k

https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=2S7G2E...

KÖP! Det är sjukt bra pris och sen har man garanti på allt och så.