Windows OEM prishöjningar (s.k ”grånycklar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Har varit så hela tiden, får man en som inte fungerar kan man strunta i det eller ta det med eBay och få pengarna tillbaka. Har alltid köpt mina nycklar via eBay.

Det var inte så för ett tag sen, då kunde man köpa nycklar från konton med tusentals positiva omdömen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Nu använder jag inte win10, men det ska dyka upp i startmeny och i appstore om jag inte miss fel.
Och glöm inte bort alla spionprogram som ingår, som dom tjänar pengar på.

Appstore? Menar du Microsoft Store? Aldrig använt.

I startmenyn finns ingen reklam.

All datainsamling man kan avsäga sig har jag stängt av. Sen blockerar Pi-hole en del av det också.

Men spionprogram/datainsamling är inte reklam!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Var ser folk all denna reklam? Det enda jag ser i reklamväg är "reklamen" för MS OneDrive, mest för att det ligger en knapp för det ibland i gränssnittet.

Samma här, aldrig sett det om man inte räknar med de appar som medföljer Windows 10 men de går ju o avinstallera på 2 sekunder

Skrivet av superegg:

Nu använder jag inte win10, men det ska dyka upp i startmeny och i appstore om jag inte miss fel.
Och glöm inte bort alla spionprogram som ingår, som dom tjänar pengar på.

Har aldrig sett reklam i startmenyn (förutom de medföljande apparna vid clean install men de går ju o ta bort det är bara appar o inte i systemet) under alla år och det gäller alla mina datorer

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Appstore? Menar du Microsoft Store? Aldrig använt.

I startmenyn finns ingen reklam.

All datainsamling man kan avsäga sig har jag stängt av. Sen blockerar Pi-hole en del av det också.

Men spionprogram/datainsamling är inte reklam!

Microsoft Store har reklam för apparna i butiken, jag vet inte hur man tänker sig att en appbutik ska fungera utan det, annars vet jag inte vad som åsyftas.

Annars är det bara väldigt basic telemetri-data man inte kan stänga av (utan andra verktyg eller ändringar i registret). Typ anonymiserade kraschrapporter och så. Däremot finns det en massa tjänster som man kan välja att använda som samlar in olika typer av data beroende på tjänst. Exempelvis behöver handskriftsigenkänningen skicka exempel på ens handskrift för analys.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Actually_Jonas:

Mig veterligen köps lisenerna in i u-länder och säljs sedan vidare då licenserna inte är bundna till land.

En kopia av en legitim Windows 10 PRO kostar tex 45kr i Kongo.

Nej, i Kongo är bland annat ett franskt företag auktoriserad återförsäljare av ESD och samarbetar med lokala aktörer, och du hittar priserna på http://www.softwareforafrica.com/ ser just nu ingen i någon av de båda Kongo fast de har partners i andra afrikanska länder och Windows 10 Home kostar €107 i Elfenbenskusten.

Microsoft har inte längre någon regional prissättning för FPP. OEM har ingen regional prissättning heller, system builder packet i distributionskedjan kostar ungefär lika mycket överallt. Billigare priser för vissa datorer beror till stor del på pris och specifikationer på modellen, vissa kategorier av datorer kan i princip få gratis licenser. Många av OEM-nycklarna som säljs är dock inte från tillverkare som har avtal med Microsoft eller är stulna (dataintrång av utomstående eller anställda) från tillverkarna då det finns andra sätt att komma över OEM också. De som påstår att de säljer FPP säljer garanterat nycklar från ADTfT och Visual Studio Subscriptions (MSDN-AA/DreamSpark/Imagine/BizSpark/MSDN etc finns inte längre) som inte är några retaillicenser till att börja med.

I övrigt kan man inte stödja sig mot rätten att sälja vidare licenser om licenserna kommer utifrån EU. EU-domen betyder inte heller att programvaruföretaget måste tillhandahålla sätt att använda licensen, utan bara att programvaruföretaget inte kan stämma säljare i det fallet. Eftersom konsumenträtten gäller mellan konsument och säljaren så har Microsoft och andra inget att förlora på att låsa/blockera nycklar som kommer ut på andrahandsmarknaden, det är säljaren som får ta smällen. För Microsofts del skulle det inte vara praktiskt att göra i någon större skala däremot.

Permalänk
Medlem

Det finns en gråzon här. T.ex. som nämndes ovan att samma produkt har vitt skiljda priser på olika ställen i världen.
Att Microsoft inte vill skapa problem för legitim användning. (Och därmed supportkostnader för sig själva).
Att Microsoft inte vill att, låt oss kalla det, priskänsliga användare skall köra något annat än Windows.

Sedan finns det användare som jag som plikttroget köpte svensk Win 7 i butik och uppgraderade lite motvilligt kostnadsfritt till Win 10. Datorn kraschar och jag behöver installera om Win 10, men jag kan inte längre använda min Win 7 nyckel, because reasons? Hur sugen är jag att betala för en ny Win 10 licens, när jag redan hade en fullständigt legal som Microsoft inte längre vill kännas vid? (Och problemet orsakades av deras mjukvaras instabilitet?)

Grånycklarna är just grå. Inte svarta eller vita.

Permalänk
Hedersmedlem

@EntropyQ3 Vad jag kan hitta så ska det fungera att installera Win10 clean på nytt. Uppgradering från Win7 ska ge en "digital entitlement"-licens och du ska kunna installera om Windows på oförändrad hårdvara och bara aktivera det utan nyckel.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

@EntropyQ3 Vad jag kan hitta så ska det fungera att installera Win10 clean på nytt. Uppgradering från Win7 ska ge en "digital entitlement"-licens och du ska kunna installera om Windows på oförändrad hårdvara och bara aktivera det utan nyckel.

Jag hade kontakt med Microsoft support i frågan. Så jag citerar bara supportkillen som var uppenbart generad över situationen. Jag känner mig ”digitally entitled” men var/är det uppenbarligen inte.
Jag kör ändå, men efter den nya installationen är operativsystemet besvärande insisterande, och jag är svårt frestad att köpa en grånyckel för lite lugn och ro. Använder i praktiken bara burken som en spelkonsol så det går att leva med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thomas:

@EntropyQ3 Vad jag kan hitta så ska det fungera att installera Win10 clean på nytt. Uppgradering från Win7 ska ge en "digital entitlement"-licens och du ska kunna installera om Windows på oförändrad hårdvara och bara aktivera det utan nyckel.

går aldeles utmärkt, sonens dator var en win7 som uppdaterades for free till win 10, när jag satte ihop nya burken, drog vi ner win 10 på nytt med microsoft verktyg, det går även bra fast du bytt hårdvara, jag bytte allt i hans, bräda, propp, ram osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Jag hade kontakt med Microsoft support i frågan. Så jag citerar bara supportkillen som var uppenbart generad över situationen. Jag känner mig ”digitally entitled” men var/är det uppenbarligen inte.
Jag kör ändå, men efter den nya installationen är operativsystemet besvärande insisterande, och jag är svårt frestad att köpa en grånyckel för lite lugn och ro. Använder i praktiken bara burken som en spelkonsol så det går att leva med.

Brukar gå att använda en gammal nyckel via telefonaktiveringen där man inte behöver prata med någon.

Är bara att logga in på Microsoft-kontot och fixa nästa gång du bygger en dator hur som helst, jag skulle inte lita på den digitala licensen som knyts till hårdvaran.

Permalänk
Skrivet av Joakim Ågren:

Många av dessa grånycklar som dessa sajter säljer är fullt legitima nycklar som Microsoft strösslat ut på den kinesiska marknaden. Där är det vanligt man får licensnycklar på köpet när man köper diverse hårdvara. Microsoft är desperata att upprätthålla marknadsandelar på den lukrativa kinesiska marknaden. En personer säljer sedan dessa vidare till dessa sajter som i sin tur säljer dessa till oss.

Lösningen för Microsoft skulle alltså vara att kräva att Windows ska vara på kinesiska för att de där nycklarna ska gå att använda. De flesta som bor utanför Kina vill inte att Windows ska vara på kinesiska.

Skrivet av cyklonen:

Var ser folk all denna reklam? Det enda jag ser i reklamväg är "reklamen" för MS OneDrive, mest för att det ligger en knapp för det ibland i gränssnittet.

Testa Microsoft Solitaire Collection, Microsoft Minesweeper eller något annat spel från Microsoft. Man uppmanas att betala en månadsavgift varje gång man startar programmet och gör man inte det får man ibland se en reklamfilm innan man tillåts börja spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Testa Microsoft Solitaire Collection, Microsoft Minesweeper eller något annat spel från Microsoft. Man uppmanas att betala en månadsavgift varje gång man startar programmet och gör man inte det får man ibland se en reklamfilm innan man tillåts börja spela.

Inga program jag startat (förmodligen har jag raderat dem också), men att det är reklam i spelen som följer med är inte samma sak som att det är reklam i Windows.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Lösningen för Microsoft skulle alltså vara att kräva att Windows ska vara på kinesiska för att de där nycklarna ska gå att använda. De flesta som bor utanför Kina vill inte att Windows ska vara på kinesiska.Testa Microsoft Solitaire Collection, Microsoft Minesweeper eller något annat spel från Microsoft. Man uppmanas att betala en månadsavgift varje gång man startar programmet och gör man inte det får man ibland se en reklamfilm innan man tillåts börja spela.

Ganska säker på att nycklar för Windows 10 SL med kinesiska är låsta till kinesiska. Köper man en dator med single language på kinesiska kan man gå runt det genom att datorn upptäcks som en licensierad enhet när du installerar om med annan media, men nyckeln går inte att använda direkt för att aktivera andra språk. Det är inte dessa nycklar som säljs. De flesta nycklarna är nog inte från tillverkare och detta gäller ju bara OEM-nycklar.

"Retail" handlar om att tömma ADTfT och Visual Studio Subscriptionskonton. Microsoft har ingen regional prissättning, länge sedan de försökte med detta nu. Windows kostar i praktiken lika mycket i Kina som i Sverige.

Eftersom tillverkarna numera betalar Microsoft så har Microsoft lyckats, marknaden för hemmabyggen är fortfarande liten så det skulle nog inte löna sig att bråka med dessa. Nycklar som kommer på villovägar kan såklart återkallas och det händer och har alltid hänt sedan de införde WGA eller för den delen ActiveX-kontrollen i Windows Update, men det finns ingen vits i att lägga stor resurser på att leta upp dessa användare eller nycklar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Sedan finns det användare som jag som plikttroget köpte svensk Win 7 i butik och uppgraderade lite motvilligt kostnadsfritt till Win 10. Datorn kraschar och jag behöver installera om Win 10, men jag kan inte längre använda min Win 7 nyckel, because reasons? Hur sugen är jag att betala för en ny Win 10 licens, när jag redan hade en fullständigt legal som Microsoft inte längre vill kännas vid? (Och problemet orsakades av deras mjukvaras instabilitet?)

Om du skriver exakt vad du gjorde, hur långt du kom mm så kan nog forumet hjälpa dig.

Permalänk
Medlem

Tänkte inflika med att det gick finfint att installera om en dator med windows10 som det bara varit windows7 på, aldrig uppgraderad. Blev lite förvånad när den inte hämtade produktnyckeln från BIOS men den kanske var för gammal.

Jag installerade från USB och på uppmaning så skrev jag in produktnyckeln från windows7 och den godkändes utan problem. Det står dock inte OEM på lappen utan OA, jag vet inte skillnaden.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Ganska säker på att nycklar för Windows 10 SL med kinesiska är låsta till kinesiska. Köper man en dator med single language på kinesiska kan man gå runt det genom att datorn upptäcks som en licensierad enhet när du installerar om med annan media, men nyckeln går inte att använda direkt för att aktivera andra språk. Det är inte dessa nycklar som säljs. De flesta nycklarna är nog inte från tillverkare och detta gäller ju bara OEM-nycklar.

Hur menar du? Jag köpte min dator från Dell i Sverige och då kom den förinstallerad med Windows 10. I Microsoft Store står det att jag kostnadsfritt kan installera en massa olika visningsspråk:

Finns det alltså andra versioner av Windows 10 där möjligheten att installera visningsspråk kostar extra?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EntropyQ3:

Det finns en gråzon här. T.ex. som nämndes ovan att samma produkt har vitt skiljda priser på olika ställen i världen.
Att Microsoft inte vill skapa problem för legitim användning. (Och därmed supportkostnader för sig själva).
Att Microsoft inte vill att, låt oss kalla det, priskänsliga användare skall köra något annat än Windows.

Sedan finns det användare som jag som plikttroget köpte svensk Win 7 i butik och uppgraderade lite motvilligt kostnadsfritt till Win 10. Datorn kraschar och jag behöver installera om Win 10, men jag kan inte längre använda min Win 7 nyckel, because reasons? Hur sugen är jag att betala för en ny Win 10 licens, när jag redan hade en fullständigt legal som Microsoft inte längre vill kännas vid? (Och problemet orsakades av deras mjukvaras instabilitet?)

Grånycklarna är just grå. Inte svarta eller vita.

Du går bara vidare med installationen när du kommer till fältet där du ska knappa in nyckeln, så gjorde jag iaf på sonens när vi hade byggt ny burk. Vi skapade en installationsfil på ett USB minne med något verktyg från microsft hemmsida, sedan körde vi in det i nya burken bara, skrev aldrig in något serienummer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Du går bara vidare med installationen när du kommer till fältet där du ska knappa in nyckeln, så gjorde jag iaf på sonens när vi hade byggt ny burk. Vi skapade en installationsfil på ett USB minne med något verktyg från microsft hemmsida, sedan körde vi in det i nya burken bara, skrev aldrig in något serienummer.

det gjorde jag nyss också, efter några dagar frågar den om aktivering.

sen köpte jag en nyckel från https://www.cjs-cdkeys.com/login.php

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SectionX2:

det gjorde jag nyss också, efter några dagar frågar den om aktivering.

sen köpte jag en nyckel från https://www.cjs-cdkeys.com/login.php

Har kört så ett år nu, och licensen är aktiverad,verkar ju vara olika från fall till fall hur det fungerar, konstigt nog.

Permalänk
Medlem

Som alltid när någon ens nämner "gråa" nycklar så blir det alltid samma tjafs känns det som.

OT: Vill bara påminna folk att det fortfarande går att installera W10 med gamla W7/W8 nycklar som uppgraderas till lagliga W10 installationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Hur menar du? Jag köpte min dator från Dell i Sverige och då kom den förinstallerad med Windows 10. I Microsoft Store står det att jag kostnadsfritt kan installera en massa olika visningsspråk:

https://i.imgur.com/aC5R3wm.png

Finns det alltså andra versioner av Windows 10 där möjligheten att installera visningsspråk kostar extra?

Menar att det du efterfrågade/spekulerade om redan fanns, kinesiska datorer av den billigare karaktären kommer ofta redan med Windows 10 Home Single Language, en sådan SL-nyckel (OEM) kan inte säljas vidare som en nyckel som fungerar på engelsk/svensk variant. Single Language betyder just de det antyder, att du inte kan ändra språk.

Dell i Sverige kör inte SL, så ett svenskt företag med volymlicens och Dell-datorer skulle kunna få sina OEM-nycklar tömda via program som läser ut de från alla datorer. Dessa nycklar säljs sedan vidare för någon tia styck och sedan köper de som säljer nycklarna för 100-500 kr upp dem och säljare vidare till TS och andra.

Permalänk
Medlem

Köpte en windows 7 nyckel för snart 10 år sedan för 60 riksdaler, har funkat sen dess.
Varför skulle någon normal människa betala MS-skatt?
Inte ens MS är intresserad av att kräva in MS-skatten längre, utan är mer intresserade av att behålla sitt monopol på PC.
Finns inte ens några begränsningar om du inte aktiverar windows 10, vad jag känner till.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Thomas:

@EntropyQ3 Vad jag kan hitta så ska det fungera att installera Win10 clean på nytt. Uppgradering från Win7 ska ge en "digital entitlement"-licens och du ska kunna installera om Windows på oförändrad hårdvara och bara aktivera det utan nyckel.

Det här har fungerat åtminstone på alla OEM-burkar jag testat, alltså laptops eller stationär av något märke.

Om man är osäker går det bra att starta windows10-installationen inifrån windows, då får man besked direkt om nyckeln man har accepteras eller om man behöver hitta på något annat.

Du får sedan välja om du vill ha kvar dina filer/inställningar eller göra en clean installation, så det blir ingen skillnad mot att meka med USB-pinne.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Inaktiv

Så länge man loggar in via sitt Microsoft konto och inte ett lokalt konto i Windows så finns ens licens lagrad digitalt hos Microsoft och du kan ominstallera obegränsat, jag har haft min Windows 10 Pro enda sedan Windows 10 kom och har installerat om den säkert 10 gånger under den tiden och på 2 olika datorer eftersom jag uppgraderat en vända under tiden.
Varje gång har jag gjort en ren installation på tom disk och de enda man behöver göra är att använda sitt Microsoft konto då man lägger till användare, smidigt och bra, man behöver aldrig lägga in nån nyckel.

Permalänk

3 betalningsmetoder på cdkey.
Väldigt suspekt att de vill ha fullständig adress om man betalar med swish, personnumret om man betalar med kort och det tredje ett mobilnummer och man får skriva ett meddelande.
Inte ens Inet eller Webhallen vet mitt personnummer så varför ska då cdkey ha det?

Bara grejen att Microsoft inte säljer LTSC versionen till privatpersoner gör att de själva medverkar till kriminalitet, pga allt skit som man inte vill ha i home/pro.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Punnisher:

3 betalningsmetoder på cdkey.
Väldigt suspekt att de vill ha fullständig adress om man betalar med swish, personnumret om man betalar med kort och det tredje ett mobilnummer och man får skriva ett meddelande.
Inte ens Inet eller Webhallen vet mitt personnummer så varför ska då cdkey ha det?

Swish vet jag inte men att de vill ha personnummer borde ha att göra med nya krav på onlinebetalningar, alltså att du behöver verifiera ditt köp med Bank-ID och till det behövs personnummer. Men jag gissar förstås bara, jag har aldrig köpt något därifrån så jag vet inte hur deras betalmodell ser ut, men i allmänhet så behöver man ju verifiera sin identitet vid onlinebetalningar på ett annat sätt nu än tidigare.

Citat:

Bara grejen att Microsoft inte säljer LTSC versionen till privatpersoner gör att de själva medverkar till kriminalitet, pga allt skit som man inte vill ha i home/pro.

Samtidigt kan du ju inte kräva att de säljer en viss produkt till dig bara för att du vill ha den. LTSC är tänkt för väldigt specifika områden, inte för att någon inte vill ha butiken eller Edge installerat av någon anledning utan för system som inte används som generella system, alltså med en kritisk funktion som att det styr en maskin i industrin eller liknande. Och precis som övriga Enterprise-versioner så är det tänkt att det ska finnas en IT-avdelning som sköter säkerhetsuppdateringar och sånt.

Det sagt så är det inte omöjligt att få tag i en licens på ett lagligt sätt som privatperson, dock är den licensen endast för test och utveckling och det är inte billigt. Men det är bara att gå in här och köpa en prenumeration på VS Professional så får du en massa olika licenser inklusive LTSC. Kostar bara drygt 14000 per år och person.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Swish vet jag inte men att de vill ha personnummer borde ha att göra med nya krav på onlinebetalningar, alltså att du behöver verifiera ditt köp med Bank-ID och till det behövs personnummer. Men jag gissar förstås bara, jag har aldrig köpt något därifrån så jag vet inte hur deras betalmodell ser ut, men i allmänhet så behöver man ju verifiera sin identitet vid onlinebetalningar på ett annat sätt nu än tidigare.
Samtidigt kan du ju inte kräva att de säljer en viss produkt till dig bara för att du vill ha den. LTSC är tänkt för väldigt specifika områden, inte för att någon inte vill ha butiken eller Edge installerat av någon anledning utan för system som inte används som generella system, alltså med en kritisk funktion som att det styr en maskin i industrin eller liknande. Och precis som övriga Enterprise-versioner så är det tänkt att det ska finnas en IT-avdelning som sköter säkerhetsuppdateringar och sånt.

Det sagt så är det inte omöjligt att få tag i en licens på ett lagligt sätt som privatperson, dock är den licensen endast för test och utveckling och det är inte billigt. Men det är bara att gå in här och köpa en prenumeration på VS Professional så får du en massa olika licenser inklusive LTSC. Kostar bara drygt 14000 per år och person.

Att det är krav på personnummer om man väljer att betala på faktura kan jag förstå men inte om man kastar fram ett kontokort direkt fast å andra sidan blir det väl säkrare om någon blir bestulen på sitt kort, sen när ni luskar fram hur det sköts(livekort här) påverkar det mig mer än om man får win10 för 500kr. Kan man lita på att de här sidorna hanterar köparens personuppgifter säkert?

Så om jag beställer/köper Visual Studio följer LTSC med, står ingenstans så den där länken hjälpte mig inte alls.
Det är ju bevisat sedan länge att Win10 är en beta, då de hela tiden förändrar sig, ingen vet hur det ser ut om 2 år, en del vägrar lägga in senaste versionen då det är mer bloatware än tidigare så för de som tänker till lite så vet man att ms utvecklar produkten åt sig själva och inte åt konsumenten. Eller att de tjänar mest pengar på företag och minimalt på privatpersoner pga hur man kan köpa nycklar, sen ger de ju bort win10 till alla som har win7 nyckel, flera ggr dessutom.
Från ett platt gränssnitt till ett ännu mer platt och helt smaklöst gränsnitt, man är galen om man betalar för detta
https://arstechnica.com/gadgets/2021/01/microsoft-hints-at-co...
"Anti-human flat shades of barely discernable grey on grey obscuring interactive elements. Why do UI designers have such contempt for people who don't have the eyes of a 20 year old?
...I think I just answered my own question.
"

Det här med att "grånycklar" är olagligt eller dåligt är lite märkligt då prisjakt länkar till exempelvis cdkey och även livekort med okej betyg.
Frågade en på jobbet om detta, 2400kr för pro är du tokig sades det och nämnde då digital license där det fungerade utmärkt nyligen. Återstår att se om jag skapar ett konto där.
Uppenbarligen gör alla hemsidor olika när det gäller hur man beställer, men det folk klagar på är att de inte får något ibland, de skiter i hur deras uppgifter hanteras, så 90% reducerat pris och att få något snabbt är viktigare än sina egna personuppgifter på vift.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Inaktiv

om man nu är så nojig att ge ut sitt personnummer finns det ju massor av sätt att "aktivera" win 10 på, en enkel googling och det är klart.

Permalänk

Någon som hört talas om epicgames, många som är nojiga där
#18813368
Problemet är väl mer att jag velar när det gäller allting så då funderar man för mycket och för länge, därför saker står stilla i mitt liv

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Punnisher:

Att det är krav på personnummer om man väljer att betala på faktura kan jag förstå men inte om man kastar fram ett kontokort direkt fast å andra sidan blir det väl säkrare om någon blir bestulen på sitt kort, sen när ni luskar fram hur det sköts(livekort här) påverkar det mig mer än om man får win10 för 500kr. Kan man lita på att de här sidorna hanterar köparens personuppgifter säkert?

Jag har ingen koll på dessa sidor, men i allmänhet är det ju betalningslösningen som kräver personnummer snarare än butiken. Vi har fått hårdare lagar kring transaktioner på senare tid och lägger mer ansvar på banken eller betallösningen, och då försöker man vara bättre på att säkerställa att köparen är samma som den som står på kortet. Ska man verifiera sin identitet med bankid så behöver man förstås ge sitt personnummer liksom. Personnummer av den typen vi har finns ju inte överallt, och även där de har de kan beteendet vara rätt annorlunda. Det var ett jätteproblem på mitt förra jobb att kunna identifiera norrmän då de betraktar personnumret som hemligt och därför kan man inte använda det som identifikation, istället fick man gå på mobilnummer vilket är en riktigt dålig lösning. Alltså tror jag inte en "internationell" butik kräver personnummer själva, utan mest sannolikt är det visa/banken som vill ha det för att verifiera.

Citat:

Så om jag beställer/köper Visual Studio följer LTSC med, står ingenstans så den där länken hjälpte mig inte alls.

Nej, om du prenumererar, minst ett år tror jag men det ingår också om man sätter upp månatlig betalning vad jag minns, så får du med en väldig massa licenser till typ alla MS mjukvaror, utom Office och spel förstås. 10 LTSC, XP, Vista, IOT, 98 osv., dock inte vissa utgåvor av VS då de är reserverade för andra nivåer på prenumerationerna (Test Professional tror jag är dyrare exempelvis). Dessa är dock till för utveckling och testning, men de verifieras som retail-licenser och det finns inga tekniska begränsningar. Så i praktiken bryter man mot licensvillkoren om man gör något annat än testar och utvecklar på den, typ kollar mail eller surfar på något som inte är relaterat till test eller utveckling, men man har ju i alla fall gjort en effort att göra rätt för sig.

Citat:

Det är ju bevisat sedan länge att Win10 är en beta, då de hela tiden förändrar sig, ingen vet hur det ser ut om 2 år, en del vägrar lägga in senaste versionen då det är mer bloatware än tidigare så för de som tänker till lite så vet man att ms utvecklar produkten åt sig själva och inte åt konsumenten.

Tja, beroende på hur man definierar beta så kan man ju se det som att i princip all mjukvara är i beta nuförtiden eftersom det släpps buggfixar löpande, eller så ser man det som att det är beta tills det släpps till försäljning, tills utvecklarna ser det som förbi beta-stadiet. Men det är mer en semantisk diskussion än en teknisk.

Den mjukvara jag jobbar med går igenom vad vi definierar som alpha och beta i flera versioner. Vi släpper den till någon pilotkund i beta-fasen men vi måste förbi beta för att det ska vara GA, General Availability, och säljas.

Citat:

Eller att de tjänar mest pengar på företag och minimalt på privatpersoner pga hur man kan köpa nycklar, sen ger de ju bort win10 till alla som har win7 nyckel, flera ggr dessutom.

Jo, men så har det ju varit väldigt länge. MS tjänar inte några direkta pengar på licenser för Windows till privatpersoner utan volymlicenser till företag och datortillverkare. Skillnaden är att de nu verkar ha insett detta och slutat jaga "pirater" så mycket. Mycket handlar det väl om att de har förstått att de behöver behålla sin relevans och därmed är det fördelaktigt för dem om folk använder Windows hemma även om de inte betalar för det. Om ens barn lär sig Windows hemma, och i skolan, så kommer de att fortsätta använda det. Om de bara använder ipads och chromebooks så kommer de inte att föredra Windows när de väl börjar jobba liksom.

Citat:

Från ett platt gränssnitt till ett ännu mer platt och helt smaklöst gränsnitt, man är galen om man betalar för detta
https://arstechnica.com/gadgets/2021/01/microsoft-hints-at-co...
"Anti-human flat shades of barely discernable grey on grey obscuring interactive elements. Why do UI designers have such contempt for people who don't have the eyes of a 20 year old?
...I think I just answered my own question.
"

Men det är ju en smaksak. Varje release av Windows (sedan 95) följs ju åt av en massa folk som säger att det är kasst och de kommer att stanna kvar på [nuvarande generation - 1] så länge de kan och sen byta till Linux eller något. Guess what? It didn't happen.

Jag blev lite förvånad över citatet från Ars för de brukar vara mer sakliga, dessutom har jag förstås läst artikeln och kände inte igen tonen, men ditt citat är ju bara en kommentar från en random person och har således inte så stor vikt.

Citat:

Det här med att "grånycklar" är olagligt eller dåligt är lite märkligt då prisjakt länkar till exempelvis cdkey och även livekort med okej betyg.

Är det verkligen märkligt? Att folk är nöjda med sina "gråa" mjukvaror till reapris? Prisjakt är ingen auktoritet utan de länkar en massa skitbutiker som inte följer ARNs beslut och så.

Citat:

Frågade en på jobbet om detta, 2400kr för pro är du tokig sades det och nämnde då digital license där det fungerade utmärkt nyligen. Återstår att se om jag skapar ett konto där.
Uppenbarligen gör alla hemsidor olika när det gäller hur man beställer, men det folk klagar på är att de inte får något ibland, de skiter i hur deras uppgifter hanteras, så 90% reducerat pris och att få något snabbt är viktigare än sina egna personuppgifter på vift.

Man kan hitta "lagligt" Windows billigare också. Till exempel kunde man köpa retailversioner av Home och Pro för 399 respektive 499 innan årsskiftet. https://mjukvara.datormagazin.se/offer/windows_10_home/37116

Men vad är det för personuppgifter som du menar att exempelvis CDKeys är ute efter? Personnummer? Det är ju offentligt. Samma sak med adress, namn och så. Kreditkortsnummer är förstås lite problematiskt men det är ju svårt att inte ge ut det om man ska köpa något.