Windows OEM prishöjningar (s.k ”grånycklar)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Man kan hitta "lagligt" Windows billigare också. Till exempel kunde man köpa retailversioner av Home och Pro för 399 respektive 499 innan årsskiftet. https://mjukvara.datormagazin.se/offer/windows_10_home/37116

Det kändes också lite gråmarknad om det hela. Jag läste på om det erbjudandet (och framför allt PCWorlds erbjudande som var likadant, eftersom få pratade om det svenska erbjudandet) och fick inte klart för mig om det faktiskt var OK eller inte.
Var klart sugen på Win10 Pro för 500 kr, men i slutändan skippade jag då det kändes som om det bara var ett högre pris och ändå lika icke-OK som eBay. (For the record så har jag inte köpt någon sådan nyckel heller.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomas:

Det kändes också lite gråmarknad om det hela. Jag läste på om det erbjudandet (och framför allt PCWorlds erbjudande som var likadant, eftersom få pratade om det svenska erbjudandet) och fick inte klart för mig om det faktiskt var OK eller inte.
Var klart sugen på Win10 Pro för 500 kr, men i slutändan skippade jag då det kändes som om det bara var ett högre pris och ändå lika icke-OK som eBay. (For the record så har jag inte köpt någon sådan nyckel heller.)

Hmm, det är lite konstigt att förutsätta att ett stort och välkänt internationellt bolag inte är bättre än random säljare på ebay eller liknande. Självklart är det "lagliga" licenser, det finns inget som tyder på motsatsen mer än just att de är billiga.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Hmm, det är lite konstigt att förutsätta att ett stort och välkänt internationellt bolag inte är bättre än random säljare på ebay eller liknande. Självklart är det "lagliga" licenser, det finns inget som tyder på motsatsen mer än just att de är billiga.

Det var inte något jag riktigt förutsatte, utan kollade upp vad andra tänkte online.

https://www.donationcoder.com/forum/index.php?topic=50091.0
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-...

Såg även flera betyg på Trustpilot (tror det var på sidan för Cleverbridge) om att de köpt Windows-licenser som visat sig vara ogiltiga, och bestämde mig därför att skippa även om jag inte alls är säker på att det är något lurt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomas:

Det var inte något jag riktigt förutsatte, utan kollade upp vad andra tänkte online.

https://www.donationcoder.com/forum/index.php?topic=50091.0
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-...

Såg även flera betyg på Trustpilot (tror det var på sidan för Cleverbridge) om att de köpt Windows-licenser som visat sig vara ogiltiga, och bestämde mig därför att skippa även om jag inte alls är säker på att det är något lurt.

Jo men det är ju bara en massa spekulationer och hörsägen.

Det är som sagt stora internationella bolag som öppet säljer dessa licenser under ganska lång tid. Att någons kompis på ett forum har hört av någon annan att licensen strulade är liksom inte värt så mycket. Sen är det ju dåligt att inte MS går ut och säger något definitivt, men det betyder ju inget med tanke på hur kassa de är på att förtydliga sådana saker.

Permalänk

@snajk
Ja jag funderade ju på datormagazin förut men när man då läser, eller läste
#18835274
Blev man sedan fundersam igen... Som jag sa beslutsångest är min största akilleshäl.

2 stora brister med win10:
Windows/spel kraschar och startar om utan tydlig information, Svart skärm, exempel denna månad, spelet/programmet hänger sig och allt låser sig... har windows gjort i årtionden men jag citerar linustechtips om det här nu: "Microsoft kan inte koda en sak som Nej, döda det här programmet för att stänga ner men om du vill avsluta programmet, jaja okej" https://youtu.be/wNo7qoLRtkQ?t=972
Att baka in WhoCrashed eller liknande i sitt os som tydligt visar för användaren vad som hänt är för komplicerat för deras programmerare.
Och till slut "ominstallera windows" om du har problem, som om man lärde sig något med det, vad orsakade vad...?

525 pil upp klick på det inlägget på arstechnica, det är ganska många som håller med om den åsikten på just den hemsidan
Tänk dig hur många olika mods det finns till Skyrim och varför folk gillar det = kundservice.

Windows Classic tema(This is a non-Microsoft website), aero, fler val än platt, finns inte att välja på i win10 eller i Windows Store, but why?
5 år har win10 funnits och vad har kommit, svart tema.
Smaksak, om nu ett grafiskt gränssnitt är anledningen till varför många tycker en sak(exempelvis stannar vid win7), varför kan man inte lyssna på dessa åsikter då? Min granne blir inte mindre pensionär och piggare i huvudet för att ms ändrar design(inställningar och annat vid uppdateringarna, exempelvis när mikrofonen helt plötsligt slutar fungera) som en nyfödd unge byter blöjor, men likförbannat måste hon använda en dator idag för att kunna leva, typ.
Det finns ju säkert många icke kundvänliga anledningar till varför windows 10 tvingades på helt gratis till användare förut. Den smaksaken du pratar om, människor har inga större alternativ om man använder win10, så istället för att älta som jag orkar många inte bry sig längre och bara accepterar = icke kundvänligt av microsoft.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oneone:

Förstår fortarande inte detta, folk köper en dator för 20 K men vägrar betala MS för en legit key...

För att man sparar 1000 kronor och för att det är enkelt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Punnisher:

@snajk
Ja jag funderade ju på datormagazin förut men när man då läser, eller läste
#18835274
Blev man sedan fundersam igen... Som jag sa beslutsångest är min största akilleshäl.

Tja, fortfarande bara "snillen [som] spekulerar". Men det är klart, vill man tro att DMZ, PCW, IDG säljer grålicenser för att motivera ett köp från ebay eller liknande så är det ju lätt.

Jag säger inte att det är någon katastrof att köpa grålicenser, men för min helt personliga moral så är ju det ingen större skillnad mot när man körde någon "activator" på XP eller liknande, man får ett Windows som fungerar och man behöver inte ladda ned någon piratversion med alla risker det innebär (även om activatorn förstås innebar en risk också på den tiden), men man har inte gjort rätt för sig egentligen. Själv använder jag licenserna jag har fått från skolor och arbeten, vilket faller under ungefär samma område då man visserligen har en giltig licens utfärdad till en själv men man bryter mot den, så jag säger inte att jag har någon moralisk överlägsenhet eller något sånt. Men vill man sitta på den höga hästen och se ner på andra så duger det inte med MSDN eller ebay utan då får man köpa en riktig licens från en återförsäljare. Och då var PCW eller DMZ ett bra erbjudande.

Citat:

2 stora brister med win10:
Windows/spel kraschar och startar om utan tydlig information, Svart skärm, exempel denna månad, spelet/programmet hänger sig och allt låser sig... har windows gjort i årtionden men jag citerar linustechtips om det här nu: "Microsoft kan inte koda en sak som Nej, döda det här programmet för att stänga ner men om du vill avsluta programmet, jaja okej" https://youtu.be/wNo7qoLRtkQ?t=972
Att baka in WhoCrashed eller liknande i sitt os som tydligt visar för användaren vad som hänt är för komplicerat för deras programmerare.

Jag vill inte gå in och försvara MS, men allt du efterfrågar finns ju i Loggboken eller Event Viewer. Att inte visa det direkt är väl ett steg att göra det mindre "tekniskt", vilket man kan tycka är bra eller dåligt, men om man nu är en teknisk användare så borde man väl kunna öppna den del av systemet som är till för det man är ute efter?

Citat:

Och till slut "ominstallera windows" om du har problem, som om man lärde sig något med det, vad orsakade vad...?

Jo, att installera om Windows löser förstås problemen på ett enkelt sätt för den som hjälper personen, även om det förstås är ganska jobbigt för den som måste installera om hela sitt system. Men i praktiken är det ju sällan nödvändigt. Jag har inte installerat om Windows sedan typ Vista på alla mina datorer. I exemplet du gav ovan var det ju en dåligt skriven mjukvara, PlUnkBat i detta fall, som strulade. En ominstallation hade säkerligen löst problemet tills dess att man installerade spelet igen, kanske till och med helt om spelet hade fått nya uppgraderingar eller så kanske det var en uppgradering som strulade tillsammans med en tidigare eller något. Men det är lite som när ens internet strular och supporten säger att man måste koppla ur routern i minst en halvtimme eller ett dygn eller något, det kanske kan lösa problemet men syftet är ju egentligen att få användaren att lägga på luren liksom.

Citat:

525 pil upp klick på det inlägget på arstechnica, det är ganska många som håller med om den åsikten på just den hemsidan

Jo visst är det en populär åsikt. Men du länkade en artikel som inte sa alls vad du sa, utan det var en random användare i en kommentar.

Citat:

Tänk dig hur många olika mods det finns till Skyrim och varför folk gillar det = kundservice.

Jag vet inte om det är just moddarna som gör Skyrim populärt, även om det nog är en rätt stor faktor till dess popularitet idag så långt efter release. Men hade det inte varit bättre om exempelvis grafikuppdateringarna kom i officiella patchar snarare än genom moddar?

Men man kan ju se det ganska tvärtom också. Kan man inte bestämma sig för ett gränssnitt eller göra ett som är tillräckligt bra så gör man flera och låter användaren ta ansvaret. Det kan ses som en cop-out.

Citat:

Windows Classic tema(This is a non-Microsoft website), aero, fler val än platt, finns inte att välja på i win10 eller i Windows Store, but why?
5 år har win10 funnits och vad har kommit, svart tema.

Jag hade inte haft något emot fler val för utseendet, men MS har ju landat i en look för Windows och det är ju upp till dem liksom. Det finns ju en fördel i att alla har ungefär samma gränssnitt, jämför med Android exempelvis där telefoner från olika tillverkare kan ha ganska stora variationer i gränssnittet vilket gör det komplicerat att byta eller använda någon annans telefon. Samsungs TW har blivit mer likt standard och därmed bättre men det är fortfarande rätt frustrerande emellanåt (tro mig, jag har precis bytt till en S10), men exempelvis MIUI är ju sjukt annorlunda och i mina ögon sämre på det mesta. Det sagt så tycker jag Windows 10's gränssnitt funkar väldigt bra, de har förfinat och förbättrat samma GUI som de lanserade med Windows 95 genom åren och min åsikt är att det har blivit bättre för varje iteration, även om det förstås finns delar som har varit mindre bra.

Citat:

Smaksak, om nu ett grafiskt gränssnitt är anledningen till varför många tycker en sak(exempelvis stannar vid win7), varför kan man inte lyssna på dessa åsikter då?

För att folk är bekväma och vet inte vad de vill ha eller vad som funkar bäst. Det klassiska Ford-citatet gäller fortfarande, "Om jag hade frågat vad folk ville ha så hade de sagt en snabbare häst...".

MS är ju i en lite halvjobbig sits. De bygger en komplex produkt som väldigt många använder men där en stor del av användarna inte är det minsta intresserade av att försöka lära sig eller förstå hur saker fungerar. Alltså förenklar, förtydligar och förbättrar de saker löpande för att underlätta för dessa, samtidigt som de försöker blidka de som har lärt sig en gång och inte vill lära sig något nytt alls. Alltså har vi ett GUI som i det mesta är samma som när det lanserades för 25 år sedan, med i stor utsträckning samma tangentbordsgenvägar och samma knappar på samma platser, men med enklare alternativ och bättre discoverability (med vissa steg åt fel håll eller åt sidan förstås). Man kan exempelvis ha alla ikoner på skrivbordet för att få något som funktionellt liknar 3.11, man kan ha alla program ordnade i mappar i startmenyn som i 95, man kan söka i startmenyn som i Vista (?), man kan ha pinnade ikoner i task bar som kom med Windows 7 (dock en förlängning av quick start som väl kom med XP) eller en helskärms-startmeny med stora programikoner som i 8 eller så går man all-in och använder röststyrningen för att starta sina program som kom med tian.

De kan liksom inte blidka alla hur mycket de än försöker, och de försöker uppenbarligen rätt mycket. Sen har ju inte vi tillgång till deras data. De kanske såg att det inte var så många som använda det klassiska temat i sjuan exempelvis, och bedömde det som en onödig kostnad. Samtidigt kan ju den datan vara missvisande förstås, de som gnäller mest på gränssnittet är ofta samma som gör allt de kan för att stänga av allt som har med telemetri att göra, så deras användning är ju liksom osynlig. Men man kan ju inte kräva att de både bygger Windows efter hur man använder det och samtidigt vägrar dela med sig av hur man använder det.

Citat:

Min granne blir inte mindre pensionär och piggare i huvudet för att ms ändrar design(inställningar och annat vid uppdateringarna, exempelvis när mikrofonen helt plötsligt slutar fungera) som en nyfödd unge byter blöjor, men likförbannat måste hon använda en dator idag för att kunna leva, typ.

Jo det är förstås dåligt att en inställning sattes om utan anledning vid en uppdatering. Samtidigt är det en inställning liksom. Om man måste använda en dator för att leva, och är beroende av att micken funkar, så kanske man borde lära sig vart knappen för att stänga av och sätta på micken sitter någonstans. Det hade ju lika gärna kunnat vara något barnbarn (eller en välmenande granne kanske) som stängde av micken för att inte "NSA ska tjuvlyssna på allt man gör" eller liknande.

Jag förstår att en del har ett kompakt motstånd mot att ära sig något mer än det absolut nödvändigaste. Men då borde man ju ha självinsikten att förstå att man kommer att behöva hjälp så fort det blir det minsta strul, eller kanske lära sig att googla liksom.

Citat:

Det finns ju säkert många icke kundvänliga anledningar till varför windows 10 tvingades på helt gratis till användare förut. Den smaksaken du pratar om, människor har inga större alternativ om man använder win10, så istället för att älta som jag orkar många inte bry sig längre och bara accepterar = icke kundvänligt av microsoft.

Jag vet inte vad du försöker säga, om man använder Windows 10 så har man inget alternativ till att använda Windows 10?

Kundvänlighet är komplicerat när man har en miljard kunder/användare liksom.