Intel: "Måste bli bättre än lifestyle-företaget Apple"

Permalänk
Medlem

Vill bara poängtera att macOS är uppe i version 11 och det ser lite dumt ut att kalla det OS X.

För övrigt är det väl bra att Intel ger sig själv en 🥾, inte mycket att bli skitnödig över.

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

Det förstår jag. Men det Intels VD pratar om är hur dom förlorat Apple, som var en stor kund och att den kunden nu bygger bättre CPU:er på egen hand. Det handlar inte om vilken uppdateringsfrekvens en iPhone har.

Edit: Eller menar du att Intels strategi är att börja bygga bättre smartphones än Apple?

Vissa älskar Cherry pickning mer än andra. Jag har skrivit tonvis med text här i tråden. Som svar på att argumentet som att jag skulle ha något emot Apple, så förklarade jag att jag hade samma inställning emot andra företag. Och jag inte gillar överprisade produkter.
Där just uppdateringsfrekvens på iPhone var ett exempel.

Man kan sedan diskutera vad tråden handlar om. Fokus bör vara Intel och hur de ska gå vidare. Där jag i början skrev Freedom och sedan vidareutvecklade detta.
Där den korta versionen är att man inom snar framtid inte kommer kunna montera ihop sin egen Apple dator, på laptops och iPhone, iPads är detta inget problem. Men på desktopsidan är det.

Skrivet av Jumpcut:

Okej, om du tycker "det väsentliga" i en tråd som denna är "att man inte kan montera ihop sin egen Apple dator" så känns det som att vi är för långt från varandra för att ens fortsätta diskutera.

För mig är det väsentliga att Intel hamnat långt på efterkälken i det som ska vara en av deras bästa grenar: Utveckla och sälja CPU:er. Vad det har att göra med att bygga ihop sin egen dator vet jag inte?

Som jag skrev ovanför så är denna frihet det som gör att Intel kan leva vidare och sälja x86or. Någon skrev typ vad har Intel av komma med emot Apple 32 core.. Och det är just att sälja datorer till datorer som monteras ihop själv.
Det pågår dock en trend att allt fler köper laptops och offrar denna egenskap och där får såklart Intel problem.

Permalänk

Man blir lika förvånad varje gång. Stora teknikföretag som bara faller i brist på innovation. Listan kan göras lång. Intel har kört sitt spår med x86 i 40år nu och nöjt sig med det. De har gjort försök med annat men inget märkvärdigt i förhållande till deras kompetens och kapital. De har haft ett enormt försprång och blivit bäkväma över det. Apple har lykats! Hoppas bara att Intel likväl som AMD kan kontra innan det är för sent. Konkurrensen behövs! Det finns fler ARM tillverkare som kommer närmare!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Angående medioker hårdvara så var det ett generellt uttalande. Apples iPad är riktigt grymma, men en bra modell kostar nästan 10 000kr. iPhone så den billigaste med vettig storlek går på runt 13 000kr. Apples m1 så är den enkla bra, det kostar dock väldigt mycket extra att få något bra.

Ang. iPad, så är det väl inget större fel på iPad Air (2020) för 6990:- (dvs under 4000:- med bruttolöneavdrag)? Tänker själv skaffa en sådan som extra skärm till min MacBook Air M1 med 16GB RAM samt 512GB SSD (under 10000:- med bruttolöneavdrag).

Den enda vettiga iPhone enligt mig är mini Bytte från en Xiaomi Redmi 4X och där kan jag säga att iPhone 12 mini är värd varenda krona. Funkar perfekt med min gimbal och har ersatt både min systemkamera och actionkamera Så för ca 5000:- i bruttolöneavdrag, så är det ett fynd enligt mig Visst har iPhone sina brister, men jag känner inte till någon annan telefon som kan filma i Dolby Vision?

Har numera en arbetsgivare, där vi har en årlig pott som jag själv bestämmer över. Denna påverkar inte bruttolönen (dvs pensionen), men prisläget blir detsamma. Så numera känner jag inte längre behovet att snåla i mina inköp.

Permalänk
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Man blir lika förvånad varje gång. Stora teknikföretag som bara faller i brist på innovation. Listan kan göras lång. Intel har kört sitt spår med x86 i 40år nu och nöjt sig med det. De har gjort försök med annat men inget märkvärdigt i förhållande till deras kompetens och kapital. De har haft ett enormt försprång och blivit bäkväma över det. Apple har lykats! Hoppas bara att Intel likväl som AMD kan kontra innan det är för sent. Konkurrensen behövs! Det finns fler ARM tillverkare som kommer närmare!

Intels stora problem har varit tillverkningsprocessen att krympa processorer, detta har förstört hur mycket som helst för dem. Att lansera en Arm processor så bör de även ha ett bra operativsystem till detta med ett stort programutbud, ja detta är extremt svårt.
Men både AMD och Intel håller garanterat på och funderar hur de ska gå vidare, där det inte är enkelt att få upp volymerna. Ett sätt vore att försöka att ta sig in på mobilmarknaden, telefoner, surfplattor och sedan ultratunna laptops med arm. Detta för att få upp en volym av försäljningen.

Apple i andra sidan. De hade ett operativsystem med en stor kundgrupp där nästan alla kör mycket populära programvaror som hela tiden uppgraderas. De hade hållit på med deras utveckling av processorn i väldigt många år, utvecklade den först på mobilen, ipaden och sedan kunde gå över till persondatorerna. De var i en helt annan sits än vad både AMD och Intel var i. Där både AMD och Intel skulle kunna ha gett sig in i mobilmarknaden, men denna är tuff och konkurrenskraftig, där jag tror att AMD inte har råd att både satsa på x86, Grafikkort och ge sig in i Arm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har skrivit tonvis med text här i tråden.

Stämmer bra det..

https://sv.wikipedia.org/wiki/Gish_gallop

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Skrivet av walkir:

Ang. iPad, så är det väl inget större fel på iPad Air (2020) för 6990:- (dvs under 4000:- med bruttolöneavdrag)? Tänker själv skaffa en sådan som extra skärm till min MacBook Air M1 med 16GB RAM samt 512GB SSD (under 10000:- med bruttolöneavdrag).

Den enda vettiga iPhone enligt mig är mini Bytte från en Xiaomi Redmi 4X och där kan jag säga att iPhone 12 mini är värd varenda krona. Funkar perfekt med min gimbal och har ersatt både min systemkamera och actionkamera Så för ca 5000:- i bruttolöneavdrag, så är det ett fynd enligt mig Visst har iPhone sina brister, men jag känner inte till någon annan telefon som kan filma i Dolby Vision?

Har numera en arbetsgivare, där vi har en årlig pott som jag själv bestämmer över. Denna påverkar inte bruttolönen (dvs pensionen), men prisläget blir detsamma. Så numera känner jag inte längre behovet att snåla i mina inköp.

iPad Air 2020 är riktigt schyssta grejer, jag skulle vilja ha 256GB modellen. Det enda stora som jag stör mig på är priset.

All prat om bruttolönsavdrag. Så får de flesta datorprylar att avvända i jobbet helt gratis. Men jag vet inte vad riktigt du pratar om, det finns skatteregler som innebär att om man köper något som används privat så får man inte dra av all skatt. Men det finns förmånsbeskattning om man köper något som kan användas privat etc.
Det känns som om detta är för en helt egen tråd och det är ett mycket intressant ämne då det berör mycket. Många skulle ju vilja få all teknik billigare oavsett vad den nu är.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Angående debatten här. Citerar ingen då det inte är riktat som kritik/svar mot något specifikt inlägg.

Min stora takeaway från nyheten är ju att Intels VD erkänner öppet för sina anställda och omvärlden att de är omsprungna av Apple vad det gäller processordesign och de erkänner sig omsprungna vad det gäller kretstillverkning av TSMC.

Det blir en astronomiskt stor deal för ett företag som Intel. De är väldigt speciella vad det gäller deras stolthet, vilken position de haft på marknaden och hur länge de haft den positionen.

Så medan man kan tolka uttalandet som att Intel trashtalkar Apple så skulle jag snarare tolka det som raka motsatsen. Man erkänner sig tillfälligt besegrade.
Med historiken bakom Intel är det här uttalandet snarare:
"Vi är omkörda av ett företag som inte ens har kretsdesign som sitt huvudfokus. Hur fan kunde vi låta det hända. Det är dags att ta tillbaka vår position, men det kommer att ta lite tid."

Huruvida man kan bygga en egen dator löst i delar med en Appleprocessor, hur låst Apples ekosystem är, om Apples produkter är för högt prissatta, om det finns många spel till MacOS osv är fullkomligt irrelevant ur det perspektivet.

Sen är det ju självklart mindre intressant för snitt-swecaren med en m1-baserad produkt. Men Intels primära fokus är knappast oss. Hade de fått välja mellan att ha den bästa laptop-CPUn eller den bästa desktop-CPUn i lösvikt så hade de ju valt den mobila varianten alla dagar i veckan.
Förlorar de volymmarknaderna så förlorar de på riktigt. Förlorar de på riktigt så faller de andra marknaderna med det. Intel kan inte överleva på att sälja lösa desktop-CPUer i i5-i9-segmenten till entusiaster.

Så personligen skulle jag säga att den aspekten av nyheten till fullo handlar om hur bra Intel anser att Apples kretsar är. Att de inte är gångbara för vissa behov är inte relevant i det sammanhanget.

Den andra aspekten är ju åter igen att Intel erkänner nederlag och måste kontraktera ut sin kretstillverkning. Trots att kretstillverkning är deras core business. Även det, trots att vi redan kände till det, är en enorm förändring och på gränsen till surrealistiskt. Ur Intels perspektiv så är ju det här nästan samma sak som att gå till AMD och be dem designa Intels nästa CPU-kärna.
De har byggt upp en verksamhet, forskat och byggt fabriker för miljardtals dollar under årtionden och nu kan de helt plötsligt inte använda sina egna processer utan måste gå med mössan i handen till sina konkurrenter.

Så det som är takeawayen här är ju att det är ett historiskt ögonblick. Intel erkänner för sig själva och omvärlden att de tappat det vad det gäller kretsdesign OCH kretstillverkning. Båda sina ben. Det är stort, gigantiskt till och med.

Betyder det att man kan bygga en dator i lösa delar med en m1 just nu? Absolut inte, men det har inte heller med saken att göra.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Intels stora problem har varit tillverkningsprocessen att krympa processorer, detta har förstört hur mycket som helst för dem. Att lansera en Arm processor så bör de även ha ett bra operativsystem till detta med ett stort programutbud, ja detta är extremt svårt.
Men både AMD och Intel håller garanterat på och funderar hur de ska gå vidare, där det inte är enkelt att få upp volymerna. Ett sätt vore att försöka att ta sig in på mobilmarknaden, telefoner, surfplattor och sedan ultratunna laptops med arm. Detta för att få upp en volym av försäljningen.

Apple i andra sidan. De hade ett operativsystem med en stor kundgrupp där nästan alla kör mycket populära programvaror som hela tiden uppgraderas. De hade hållit på med deras utveckling av processorn i väldigt många år, utvecklade den först på mobilen, ipaden och sedan kunde gå över till persondatorerna. De var i en helt annan sits än vad både AMD och Intel var i. Där både AMD och Intel skulle kunna ha gett sig in i mobilmarknaden, men denna är tuff och konkurrenskraftig, där jag tror att AMD inte har råd att både satsa på x86, Grafikkort och ge sig in i Arm.

Visst är det så. Men Intels makt är så pass stor att de har kunnat påverka marknaden om de tänkt utanför boxen. De har satsat biljoner på att krympa när det kanske inte ens har varit bästa lösningen även för dem. Hade de släppt en ARM processor med hög prestanda och låg energiförbrukning så hade windows ARM fått ett betydligt större uppsving för många år sedan.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Stackars Intel.

Klarar inte av att vara hotad.
Hoppas Apple tecknar avtal med AMD och låter Intels aktie rasa.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Ryssfemma:

Stackars Intel.

Klarar inte av att vara hotad.
Hoppas Apple tecknar avtal med AMD och låter Intels aktie rasa.

Verkar ju dumt att teckna avtal med AMD när man precis satsar miljarder på att ta fram egna kretsar?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk

Det finns processorer i nästan all teknik idag. En trend historisk har varit att tillverkare har haft egna cpuer eller någon enklare generellt från avr, pic, motorola osv.
Där på senare tid hårdvarutillverkare ofta har valt x86an som är en strömtörstig best med extrem prestanda. De har då kunnat skryta med extrem prestanda i deras marknadsföring.

Problemet inom några år är att var är x86an ett bättre alternativ än Arm? Tar vi saker som en Nas så har Synology övergett Intels x86or till Arm, denna trend lär fortsätta med allt mer teknik. Det enda som är riktigt svårt att byta plattform från x86 på är våra desktops. Serviceside så är det lite trögt, men utvecklingen går framåt

Intel säljer alltså x86 processorer till extremt många olika marknader, problemet är att x86an inte är det bästa valet till någon av dessa marknader. Där olika företag konkurrerar med dem på olika sätt. Apple är endast konkurrent på ett område emot Intel som är deras laptops.
Problemet är det att det kommer andra tillverkare och på alla de andra områden. Jag gissar att Qualcomms tar marknaden för 4000kr laptops. Där Apple med M1 har visat Arms potential.
Tidigare har folk mer sagt att arm bara är till för mobiltelefoner och enklare hårdvara. Och sedan såklart extremkluster maskiner.

*edit*
Ta en sådan sak som styrsystemet för ventilationen, värmen i era lägenheter. Det kan idag sitta en Intel x86 cpu som sköter om detta. Jag tror inte Apple kommer lansera deras egna plc den närmsta tiden. Men Intel kommer få problem på alla marknaden och Apple med M1 har visat Arms potential.
Det pratas om att Apple snart kan lansera en bil och man vet aldrig var den ger sig in i. Men jag anser att företaget Apple om de ej ändrar sin strategi inte hade varit ett så stort problem för Intel, om inte alla andra företag också kommer in med Arm och ger Intel konkurrensutmaningar på deras flesta produkter. Alltifrån cpu till styrsystem, skrivare, nas, laptops billiga som dyra, snart även desktop både billiga och dyra, serviceside och snart kanske spelkonsoler och speldatorer.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Oegat:

Nu var det väl inte ens ett uttalande till The Oregonian, utan ett citat från ett pep-talk till bolagets anställda, som tidningen sen refererar. Åtminstone förstår jag Swec-artikeln så (The Oregonian har betalvägg för mig).

Helt rätt!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Verkar ju dumt att teckna avtal med AMD när man precis satsar miljarder på att ta fram egna kretsar?

Varför de?

Apple brukar låta övergångar ta sin tid.
Men Apple har alltid haft en viss rivalitet med Intel ända sedan Jobs.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Finns många åsikter och tolkningar om Gelsingers tal till anställda. Jag läser in detsamma som de flesta här, men ser det mer som en känga internt (när han efter drygt 11 år på utsidan är tillbaka) än ett försök att spela ned Apples framgångar. Han har i sådan fall en poäng; Intel som lever och andas processorer, vars hela existensberättigande handlar om det, borde vara bättre än Apple.

Det är ett misslyckande från Intels sida att de tappat en sån prestigekund och att denne gjort ett bättre jobb på att ta fram en PC-processor för bärbart bruk (snart även stationärt?). Hade Intel exekverat som planerat kanske Apple inte sett behovet att plöja ned miljarder i att utveckla egna processorer. Resten av industrin hade kanske inte heller börjat anstränga sig för att göra ARM till ett riktigt alternativ på PC-sidan för att slippa x86-beroendet, där det bara finns två företag som måste leverera.

Det här är vad jag tror är det underliggande budskapet.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Hoppas Apple tecknar avtal med AMD och låter Intels aktie rasa.

Vad skulle Apple få ut av det? De satsar ju på sina egna processorer och grafikkort nu, så svårt att se vad AMD skulle kunna bidra med.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Intel som har lett nm-rallyt i alla dessa år erkänner slutligen att de blitt omkörda....

Den stora frågan för mig känns som: Hur länge till kommer de köra på x86 ?
Den dagen STEAM o spelen funkar lika bra på ARM som på x86 så ryker entusiasterna o spelarna.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Skrivet av Campaigner:

Intel som har lett nm-rallyt i alla dessa år erkänner slutligen att de blitt omkörda....

Den stora frågan för mig känns som: Hur länge till kommer de köra på x86 ?
Den dagen STEAM o spelen funkar lika bra på ARM som på x86 så ryker entusiasterna o spelarna.

Jag tror utvecklingen går emot att folk vill ha ultratunna, tysta passiva laptops med bra batteritid. Där prestandan inte behöver vara den bästa. Hittills innan Apples M1 så har det varit väldigt dåligt med alternativ emot x86or. För att utvecklingen ska ta fart så behöver bra armlaptops i runt 5000kr klassen komma, när de har kommit så kan det gå riktigt fort.
Då ska såklart ett vettigt operativsystem komma till dem.

Om det blir Apple som blir först att lansera dessa 5000kr laptop kan man diskutera, jag själv tror inte ens Apple vill ha denna marknad om de inte skapar ett dotterbolag eller något.
-Billiga enkla produkter med bristfällig kvalite förstör varumärket.

När sedan arm har fått fotfäste på dessa laptops blir steget inte långt att ta över på desktopsidan.
*edit*
5000kr var kanske lite lågt. Men man kan diskutera vilken prisbild en enkel Arm laptop bör ha för att bli riktigt populär bland vanligt folk, så de börjar dominera marknaden med sitt operativsystem och ta över den så det blir det vanligaste operativsystemet.

Permalänk
Medlem

Intel kanske erkänner att de missat tåget, men tänker nu använda sina miljarder till att boka upp all flygtrafik. Åtminstone en plan, vilket de inte haft förut?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Man läser mycket om processorer och skillnaden men vad är skillnaden på en den typ intel processor och en arm processor?
alltså vad är skillnaden för en som köper en processor och monterar i en dator? eller det kanske inte är sånna?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Man läser mycket om processorer och skillnaden men vad är skillnaden på en den typ intel processor och en arm processor?
alltså vad är skillnaden för en som köper en processor och monterar i en dator? eller det kanske inte är sånna?

x86an är byggt på 70 talet med komplexa instruktioner för att spara på minne. Arm är en senare cpu tillverkad för dagens behov.
Att x86an fortfarande används beror enkelt på att folk vill fortsätta kunna köra sina program och konkurrenter har haft skitsvårt av den enkla anledningen att x86an är så otroligt populär och säljs i så stora volymer så ofantligt mycket pengar kommer in till tillverkarna för att fortsätta utveckla.

Det enda vettiga chansen är att konkurrera är att försöka ge sig in på en annan marknad först som mobiler och surfplattor, detta tills att en dag få en cpu som kan konkurrera på laptops och desktops.

Nå svar på din sista fråga. Så framtida arm kan göra att ens dator presterar bättre, tar mindre plats och är mer tyst. För laptops så blir det även mer batteritid.

Rent mjukvarumässigt så handlar det endast om att utveckla mjukvara och det kommer det att göras. Så det kommer inte bli någon skillnad där för användaren. Såklart framtidens mjukvara kommer se annorlunda ut, men det har inget med om det är Arm eller x86 att göra.

*edit*
Något som det har pratas om länge är att vissa tror att spelkonsoler tar över marknaden. Dessa rykten brukar inte vara uppskattade på forum som denna, där det ofta har visat sig att pc spelmarknaden växer.
Men om det skulle vara så att konsolerna får mer andel, Arm växer sig starkare på ultra tunna datorer, då dröjer det inte länge innan x86an får stora problem. (Ja, jag vet att det just nu sitter x86or i de senaste konsolerna) Och utvecklingen kan gå emot att desktop i princip dör ut, för de som köper desktop idag för annat än spel är inte många andelsmässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är en otroligt stor megaskillnad. Majoriteten av alla datorintresserade här väljer inte att köpa en färdigmonterad dator från Dell, Lenovo, Acer m.m. De väljer att köpa lösa delar som de monterar ihop, där de behåller delar och uppgraderar datorn med jämnamellanrum.
När detta inte går på Apple så är de inget alternativ när det gäller desktop. Laptops har det tidigare funnits uppgraderingsbara, det har dock blivit dyrt. Men ssd och ram ska vara ska vara enkelt att uppgradera. Enda ursäkten är ultratunna där all yta är kostbar. Det går diskutera om Apples M1 hör ditt och det är en mer åsiktsfråga.

Angående inte gillar Apple så gillar jag inte Microsoft, Google, Amazon, Intel och kanske en dag AMD av liknande anledningar. -Stora företag som har gjort dumheter av olika typer, inget precis att avdyrka varenda dag och säga saker som å heliga Google.

Men jag ogillar överfraserade produkter med medioker hårdara. Där inte ens en 15 000kr iPhone har en skärm med en uppdaterigsfrekvens som gör att vanlig surfing känns otroligt skön.

När det gäller MacOs så är den låst på vilken hårdvara som den kan köras på, även om hackintosh finns. När man väl är inne i MacOs så får man dock göra mycket. iOS påminer dock mer spelkonsolerna genom att alla appar måste gå genom Apple, man kan ej enkelt dela appar till polare på andra sätt.

OSX (bara sett till mjukvaran och användarens frihet till mjukvara) är ganska likt windows det var det jag sa, inte att hårdvaran eller uppgraderbarheten var nära eller ens lika. Det nämnde jag inte alls.

Permalänk
Musikälskare

Starkt av intel att krypa till korset, hoppas dom kan vända skeppet i tid innan det är för sent

Apple kanske tar över istället? Spännande tider

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

För att vara ett så kallat "krisföretag" har Intel iallafall lyckats hålla uppe vinstnivåerna. Tittar man på dom kan man knappast kalla någonting för kris...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

För att vara ett så kallat "krisföretag" har Intel iallafall lyckats hålla uppe vinstnivåerna. Tittar man på dom kan man knappast kalla någonting för kris...

Krisen har inget med nuvarande vinstnivåer att göra. Det har med att göra att dom gjort stora investeringar i teknik som misslyckats samt att deras konkurrenter har lyckats väldigt bra. Detta gör att Intel framöver kan få problem att leverera produkter som kunderna vill ha och då, då går det fort neråt. Intel är ju fortfarande världsledande just nu, men bolaget sjunker sakta, sakta i värdekedjan både på designsidan (ARM, Apple) och på tillverkningssidan (TSMC).

Intel har fortfarande kassa och möjlighet att vända detta och jag hoppas dom gör det. Konkurrens är bra för oss konsumenter!

Historien är dock full av framgångsrika bolag som inte lyckades ställa om: Kodak, Facit, GM, COMPAQ, Tower Records, Blackberry etc.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

När ni släpper om samma artikel med en ny titel ska det betyda att något är uppdaterat eller vad är poängen? Nu ligger det två rubriker med samma länk på framsidan. Det har börjat bli vanligt att ni släpper om typ Fredagspanelen eller veckans fråga, men det ser man ju ändå att det är samma innehåll innan man klickar in.

Om det är en nya titel och bild så hoppas jag att det är för att ni uppdaterar innehållet i alla fall lite? Eller vad är poängen?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av johanandersson:

När ni släpper om samma artikel med en ny titel ska det betyda att något är uppdaterat eller vad är poängen? Nu ligger det två rubriker med samma länk på framsidan. Det har börjat bli vanligt att ni släpper om typ Fredagspanelen eller veckans fråga, men det ser man ju ändå att det är samma innehåll innan man klickar in.

Om det är en nya titel och bild så hoppas jag att det är för att ni uppdaterar innehållet i alla fall lite? Eller vad är poängen?

Poängen i det här fallet är att lyfta fram den andra delen av nyheten som inte går ut på Gelsingers uttalande om Apple; att det efter lång tid bekräftas att Intel diskuterar och är nära ett beslut om att outsourca mer till tredjepart. Det här dels för de som förbisåg nyheten men även de många som inte vaktar framsidan som hökar.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Imperiers uppgång och fall. Blir Intel ett nytt IBM?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Poängen i det här fallet är att lyfta fram den andra delen av nyheten som inte går ut på Gelsingers uttalande om Apple; att det efter lång tid bekräftas att Intel diskuterar och är nära ett beslut om att outsourca mer till tredjepart. Det här dels för de som förbisåg nyheten men även de många som inte vaktar framsidan som hökar.

Ah, så bra.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ryssfemma:

Varför de?

Apple brukar låta övergångar ta sin tid.
Men Apple har alltid haft en viss rivalitet med Intel ända sedan Jobs.

Självklart kommer Apple inte anlita AMD. Finns ju inga synergier i det. Apple står för processordesign själv, M1 bräcker ju allt som finns i ARM-väg. Konkurrenterna Qualcomm, Mediatek mm är ju inte ens i närheten. Det här som Apple håller på med är ju Jobs filosofi. Jobs citerade Alan Kay - "People who are really serious about software should make their own hardware,"

Det är precis som Apple har gjort med sina telefoner, klockor, plattor. Nu tar man första steget in på laptop och stationära. Det är en spännande tid som kommer i energieffektivitet.

AMD har ju iaf konsolerna för volymen.