Cyberpunk 2077-utvecklare: "Spelet beräknades färdigt först 2022"

Permalänk
Melding Plague

Cyberpunk 2077-utvecklare: "Spelet beräknades färdigt först 2022"

Enligt utvecklare hade CD Projekt Red full koll på problemen med Cyberpunk 2077, tvärtemot vad medgrundaren Marcin Iwiński påstår.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Utvecklarna när ledningen säger att det släpps 2020

Permalänk
Medlem

Låter fortsatt som att det finns gott om tid till att vänta med att börja spela Har precis hoppat på Kingdom Come: Deliverance som legat och mognat i ett par år. Fördelen med att ligga ett par år efter de senaste titlarna är att spelen både blir billigare och hinner bli bättre samtidigt som det sätter lägre krav på hårdvaran! Så jag kanske får sikta på 2022 med Cyberpunk då.

Stavfel
Permalänk
Medlem

De skulle skitit i PS4/Xbox one och bara satsat på PC och next gen. Alternativt även ned till PS4 Pro/Xbox One X

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk

Tror det var lite för ambitiöst projekt till att börja med, idén nådde allmänheten redan år 2013 men det var E3 2018 där all hype byggdes upp.

Att bygga upp så mycket uppmärksamhet 4 år innan man planerar att släppa spelet väcker liksom frågor. Hade varit vettigare att göra en "Sonic 3 & Knuckles" av det hela, dela upp spelet till episoder och därmed kunna polera produkten i god tid så inte youtubers tjänar pengar bara på att visa upp alla buggar i spelet.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Låter fortsatt som att det finns gott om tid till att vänta med att börja spela Har precis hoppat på Kingdom Come: Deliverance som legat och mognat i ett par år. Fördelen med att ligga ett par år efter de senaste titlarna är att spelen både blir billigare och hinner bli bättre samtidigt som det sätter lägre krav på hårdvaran! Så jag kanske får sikta på 2022 med Cyberpunk då.

Började köra Pathfinder Kingmaker för lite över en vecka sen, har nog 1-2 månader framför mig av spelande innan det är klart. Att vänta på patcher är riktigt skönt när man kommit över det här med "nu nu nu nu".

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag har spelat Cyberpunk 2077 i ca 60 timmar, och det finns typ inget kvar att göra i spelet nu. När man bara strosar runt inser man snabbt hur otroligt tunt spelet är, egentligen. Försöker man engagera NPC:er är det mer likt en obehaglig skräckfilm än något annat. Det finns också så otroligt mycket buggar, och tecken på att motorn i sig är väldigt bristfällig på många sätt, så jag vet inte riktigt hur de planerar att lösa det.

Om det kommer fler spel i serien hoppas jag verkligen att de satsar på motorn. För vissa delar av spelet är riktigt bra, medans andra känns 20 år gamla.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Avstängd

det är rätt åt de att deras aktie har krashat helt och hållet och i det här fallet lär inte det ens var värt någonting när bolaget är delistat från börsen. Är utvecklarna giriga små grisar, så får de smuts och inte mat.

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

Permalänk
Medlem

Det som stör mig är att de ljuger så in i helvete , säger att "det här kommmer att finnas i spelet" sen fins det inte när spelet släpps... Sånt borde vara olagligt och ge alla rätten att lämna tillbaka spelet direkt. Tappat allt förtroende jag hade för CDPR.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Väldigt pinsamt och massor med badwill.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eken:

det är rätt åt de att deras aktie har krashat helt och hållet och i det här fallet lär inte det ens var värt någonting när bolaget är delistat från börsen. Är utvecklarna giriga små grisar, så får de smuts och inte mat.

Ledningen, inte utvecklarna.

I vilket fall så håller jag delvis med att det är bra att marknaden och börsen röstar med plånboken, dock tråkigt för de faktiska utvecklarna som jobbat hårt på spelet och straffas av usla beslut som de själva inte haft någon del i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Det som stör mig är att de ljuger så in i helvete , säger att "det här kommmer att finnas i spelet" sen fins det inte när spelet släpps... Sånt borde vara olagligt och ge alla rätten att lämna tillbaka spelet direkt. Tappat allt förtroende jag hade för CDPR.

Lita aldrig på vad som sägs innan du har produkten i handen.
Många av oss har fina minnen från bland annat Peter Molyneux och hur lätt det är för visionärer att inte kunna leverera.

Själv undviker jag så mycket detaljer jag kan från kommande spel. Blir mycket lättare att bedöma ett spel utifrån vad det är och inte vad det skulle ha varit. Jag har också märkt av att jag inte blir lika besviken på slutprodukten.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Det som stör mig är att de ljuger så in i helvete , säger att "det här kommmer att finnas i spelet" sen fins det inte när spelet släpps... Sånt borde vara olagligt och ge alla rätten att lämna tillbaka spelet direkt. Tappat allt förtroende jag hade för CDPR.

Man ska ta all marknadsföring med en nypa salt.

Permalänk
Medlem

Frågan är om det ens hade varit acceptabelt klart vid den tidpunkten, med tanke på hur det har sett ut fram tills nu.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Har svårt att förstå allt gnäll när det gäller konsolerna, det borde aldrig ha släppts till dom, det är det som är problemet, sen om de nya konsolerna håller måttet, så kan man ju släppa till dom. Det är ju ingen på pc sidan som skulle få för sig att köra spelet med en Athlon processor, 10 år gammalt grafikkort & räkna med att allt ska flyta, känns som att de blivit för stora & bara ser på pengainflödet. Lite EA vibbar får man

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt nöjd över att jag returnerade spelet och fick pengarna tillbaka.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Eken:

det är rätt åt de att deras aktie har krashat helt och hållet och i det här fallet lär inte det ens var värt någonting när bolaget är delistat från börsen. Är utvecklarna giriga små grisar, så får de smuts och inte mat.

Har du hittat något sätt i Sverige att köpa in sig? När jag tittat innan så är den inte åtkomlig att köpa här. Var sugen på att äga den innan, än mer efter kraschen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

De skulle skitit i PS4/Xbox one och bara satsat på PC och next gen. Alternativt även ned till PS4 Pro/Xbox One X

Tycker denna typ av kommentar är väldigt konstig med tanke på att spelet reklamerades hårt som för den generationens konsoler i trailers, event mm. Samt har jag svårt att se att pc-versionen hade varit så mycket bättre om de hade lagt ner konsolversionerna.

Spelet är i stort ofärdigt, med buggar, bortlämnade och borttagna saker. Saker som de lovat skulle vara med är inte med. Äldre spel som GTA4 har bättre mekanik och detaljer än detta vilket säger mycket då detta skulle vara "årtiondets spel!".

Spelet är långt ifrån klart och vad som lovades vilket är väldigt tråkigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Om det kommer fler spel i serien hoppas jag verkligen att de satsar på motorn. För vissa delar av spelet är riktigt bra, medans andra känns 20 år gamla.

Haha, det där kunde stått i en recension av det första The Witcher med anledning av den kvinnosyn CDPR levererade i det spelet.

Från FZ:s recension av The Witcher:
"Jag vill verkligen försöka gilla The Witcher. CD Projekt har gjort ett nobelt försök att skapa något stort men de faller ganska tidigt - och väldigt djupt. Buggarna är många, mycket saknas än, produkten är ofärdig och en multiplayerfunktion saknas helt. Porren är också ett stort minus - varför inte istället lägga tiden på att skapa ett bättre spel...?"

Déja vu?

Lade till recensionen från FZ av The Witcher
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Har svårt att förstå allt gnäll när det gäller konsolerna, det borde aldrig ha släppts till dom, det är det som är problemet, sen om de nya konsolerna håller måttet, så kan man ju släppa till dom. Det är ju ingen på pc sidan som skulle få för sig att köra spelet med en Athlon processor, 10 år gammalt grafikkort & räkna med att allt ska flyta, känns som att de blivit för stora & bara ser på pengainflödet. Lite EA vibbar får man

Hela statusen på spelet kan summeras med ett begrepp. Kostymnissar.
De har förstört allt som kallas Trippel A.

Även i filmbranchen förstör de hej vilt. *stirrar surt på de tre senaste star wars filmerna*
Och nu produceras The Expendables 4 utan utan Stallone pga "kreativva skillnader" ....

Se bara hur bra det går när man släpper på den kontrollen från företaget, och man får resultat som the Mandalorian.

Vem hade kunnat tro att folk producerar bättre och mer kreativt när de inte är bakbundna, munkavlade och piskade halvt till döds.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Har du hittat något sätt i Sverige att köpa in sig? När jag tittat innan så är den inte åtkomlig att köpa här. Var sugen på att äga den innan, än mer efter kraschen.

Om du har Avanza eller Nordnet vad jag vet så kan du köpa certifikatet AVA CD Projekt Tracker som följer aktien till en 1ggr hävstång.

Permalänk
Medlem

Jag sa redan för typ 3 år sedan, 2017-2018, att det skulle inte vara någon idé att ens försöka göra CyberPunk till PS4 och Xbox One. Jag tyckte de skulle satsa allt krut på PC och nästa generations konsoller istället. Då blev alla jättearga på mig och sa att CD Projekt är världens bästa utvecklare och de skulle klara det och det måste komma till PS4 och Xbone för att det var de konsollerna individerna i fråga ägde just då. Nu är vi här idag. Lol säger jag.

Sedan kan man ju säga att det var inte jättesmart av CD Projekt att försöka göra ett sådant superambitöst spel i en genre de aldrig gjort ett spel i innan. Det är lite som att Bungie skulle försöka göra ett Sid Meier's civilization spel, eller att Blizzard ska försöka göra ett Forza bilspel. CD Projekt hade helt enkelt väldigt dålig koll på vad som krävs för att utveckla spel med så stora och öppna städer, bilar och skjutvapen etc. Lästa en intervju med en medarbetare där han (?) sa att ledningen hade hybris.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ase:

Har svårt att förstå allt gnäll när det gäller konsolerna, det borde aldrig ha släppts till dom, det är det som är problemet, sen om de nya konsolerna håller måttet, så kan man ju släppa till dom. Det är ju ingen på pc sidan som skulle få för sig att köra spelet med en Athlon processor, 10 år gammalt grafikkort & räkna med att allt ska flyta, känns som att de blivit för stora & bara ser på pengainflödet. Lite EA vibbar får man

Fast ja, spel till konsolerna antar man ska fungera till de konsoler de släpps. På PC ser det inte ut så. Varken för mjuk eller hårvara.

Men en del av dealen med konsolerna är att "det bara ska funka". Man ska inte behöva kunna någonting om hårdvara för konsolköpen. Det gäller konsolen, tillbehör och även spelen.
Grejerna är certifierade att fungera tillsammanst utan tjafs och utan kunskaper från användaren om megaflops, bitrates och shaderkonfigurationer.

Det är som du säger. Cyberpunk2077 skulle inte ha släppts på de äldre konsolerna för det fungerar uppenbarligen inte bra nog där. Att det "gnälls" är ju för att spelet ändå släpptes på de plattformarna.
På en plattform som utlovar att det bara fungerar. Funkar det inte så släpps inte spelet här. Och ändå hände just det. Kvalitétskontrollen med hyfsat hög lägstanivå fungerade inte.

Därför blev det en hel del liv om de äldre konsolerna.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv

Frågan är hur länge folk kommer minnas detta, många tidigare stormar glöms bort fort. Själv minns jag när CDPR gick ut med att Good Old Games skulle stängas. Var i samband med att de gick över till GOG: https://en.wikipedia.org/wiki/GOG.com#Marketing_stunt_and_rel...

Ganska tragiskt att se hur CDPR sumpat mycket av den Goodwill de fått under åren efter Witcher 3 på denna titel. Tycker fortfaranded att det är bra att spelet släpptes, men ser gärna att de gör det enda rätta och gör spelet så moddvändligt som möjligt istället och CDPR kan gå vidare. Helst ska CDPR göra detta själva men bättre om de går över till nästa titel och förhoppningsvis lärt sig att inte skylla ifrån sig på andra, inse att de kan låta spelet ta den tid den kräver, GOG ger stadig inkomst samt nya Witcher 3-portar. Satsa på kvalitet likt Witcher 3.

Permalänk
Medlem

De kunde släppt det som ett budget spel för 29.90kr så kanske det hade dugit!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Fast ja, spel till konsolerna antar man ska fungera till de konsoler de släpps. På PC ser det inte ut så. Varken för mjuk eller hårvara.

Men en del av dealen med konsolerna är att "det bara ska funka". Man ska inte behöva kunna någonting om hårdvara för konsolköpen. Det gäller konsolen, tillbehör och även spelen.
Grejerna är certifierade att fungera tillsammanst utan tjafs och utan kunskaper från användaren om megaflops, bitrates och shaderkonfigurationer.

Det är som du säger. Cyberpunk2077 skulle inte ha släppts på de äldre konsolerna för det fungerar uppenbarligen inte bra nog där. Att det "gnälls" är ju för att spelet ändå släpptes på de plattformarna.
På en plattform som utlovar att det bara fungerar. Funkar det inte så släpps inte spelet här. Och ändå hände just det. Kvalitétskontrollen med hyfsat hög lägstanivå fungerade inte.

Därför blev det en hel del liv om de äldre konsolerna.

Kan förstå att de som köpte spelet på konsol blev besvikna, risken är ju att det blir samma med de så kallade next gen med, där det enligt gamer nexus (eller vad sidan heter) nya konsolerna motsvarar i prestanda en AMD 3300x & ett 1060 så finns ju risken att det blir samma där oxå, om de absolut ska släppas på konsoler så borde de skala ner grafiken så det åtminstone är spelbart kan man tycka. Har själv en x-box one x & skulle aldrig ens komma på tanken att spela på den, är bara en ren mediaspelare & inget annat.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Dom borde ha släppt det i Beta version då skulle det inte ha blivit så dåligt.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk

Ni som har spelet, är de inte ett bra spel ändå? Vilket betyg skulle ni ge de? Funderar på inskaffat spelet framöver.

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem

Jag var till stor del nöjd med spelet, körde klart nästan alla missions och stötte bara på en bug som krashade spelet (kunde inte laddda sparfil när jag var mitt i en viss mission).
Men visst, det kunde ha funnits mycket mer att göra efter att storyn var slut, men med kommande DLC så känner jag inte att jag orkar vara lika arg som många andra är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Tycker denna typ av kommentar är väldigt konstig med tanke på att spelet reklamerades hårt som för den generationens konsoler i trailers, event mm. Samt har jag svårt att se att pc-versionen hade varit så mycket bättre om de hade lagt ner konsolversionerna.

Spelet är i stort ofärdigt, med buggar, bortlämnade och borttagna saker. Saker som de lovat skulle vara med är inte med. Äldre spel som GTA4 har bättre mekanik och detaljer än detta vilket säger mycket då detta skulle vara "årtiondets spel!".

Spelet är långt ifrån klart och vad som lovades vilket är väldigt tråkigt.

Vad är det du inte förstår? Om de hade lagt fokus på färre plattformar hade de sparat tid och resurser?

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2