Jag menar det som det beskrivs i artikeln: "Genom sensorer analyseras användarens avföring och urin, för att kunna ge råd om hur du förbättrar din allmänna hälsa."
Jag tycker det vore fantastiskt om detta skulle funka och det kommer säkert göra det om 20-30 år. Men i dagsläget kommer dom inte kunna göra detta på ett sätt som är pålitligt och bygger på den faktiska analysen. Tekniken för att först mäta och sedan dra dessa slutsatser är inte tillgänglig till en vettig peng utanför forskningslabb precis som det också skrivs i artikeln. Sen att man har en app som tipsar lite allmänt om hur man kan förbättra sin hälsa (på oklara grunder) är väl kanske inget som gör nån direkt skada, men då man ju lika gärna köpa en "magic 8-ball hälso-edition", skaka den och få lite sköna tips i stil med "ät mer fibrer".
Jepp, det stämmer verkligen. Det fanns ett amerikanskt bolag (Step Ahead Innovations Inc) som lyckades ta fram en vattensensorsensor i storlek av en apelsin. Den klarade att läsa av kalcium, magnesium, kalium, mängd syre löst i vatten, pH och ammoniak. Dessutom med lite matte kunde dom räkna fram alkalinitet och CO2. Sensorn kostade 10.000 kr att köpa och det var byte av reagenser 1 gång per månad för 400 kr/mån. Dom lade sju år och 10 miljoner dollar på utveckling av produkten. Det svajade för mycket och dom gick i konkurs. Värdena blev liksom aldrig tillräckligt stabila. Jag är helt säker på att om dom hade fått hålla på lite till hade dom fått till det. Men det var med vatten som av sig själv rann igenom sensorn.
Tänk att bygga detta för avföring / urin med det extra steget att mekaniskt plocka ut avföringsprover, mixa det lilla provet med destillerat vatten, sen in i sensorn, rengöra sensorn etc etc och toabesök efter toabesök leverera pålitlig data. Sen dessutom den vattensensorn levererade då sin data till en dator som man talat om vilka värden man vill ha i vattnet och datorn doserade med peristaltiska pumpar de ämnen som saknades. Det är ganska enkel matte. Låt säga att toan mäter lite för mycket fosfat, beror det på att man har käkat för lite mycket Valio smältost eller på njursjukdom? Det räknar man inte ut hur som helst och då är vi där med "false positives".