Sagan om ringen / The Lord of the Rings kommer till 4K UHD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Apple rekommenderar minst 25 Mbit/s för 4K, tror den tar strax över 40 Mbit/s när det kommer som mest data, så räcker bra med 100 Mbit/s lina och vem har inte det i Sverige numer? Är imponerad av bildkvaliten man får ur AppleTVn, räcker rätt så långt. Skivorna går väl uppåt 100 Mbit/s så klart det är skillnad, men den är inte gigantisk.

Gör som mig, äg bägge! (plus BD och DVD)

Det är nog ganska nära full-relase dock.

Jag rippade mina 4k skivor rakt av med bara Engelskt ljud och video. Tror de låg på ca 30-50 Mbit i bitrate.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Det är nog ganska nära full-relase dock.

Jag rippade mina 4k skivor rakt av med bara Engelskt ljud och video. Tror de låg på ca 30-50 Mbit i bitrate.

De är närmare 70mbit. Ca 70GB för 105-120 min.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk

87 mbit/s ungefärligt bitrate.

Knappt jag klarar spela upp det på Shield på Kodi. Filen är över 100 GB. Spolar man för mycket och grejar börjar det buffra.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mainman:

Playstation 5 stödjer inte Dolby Vision va? Hade tänkt köpa boxen och spela den med Playstationen men om det är så stor skillnad känns det ovärt?

Nej, varken ps5 eller Xbox stödjer Dolby vision när man ser på filmer.
Därför går de helt bort för hemmabiofreaks.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Avstängd

Någon som vet var man kan köpa boxen? Slut i lager i Sverige vad jag kan se, "kommande 200122" som förra veckan var 200118.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Någon som vet var man kan köpa boxen? Slut i lager i Sverige vad jag kan se, "kommande 200122" som förra veckan var 200118.

Köp här

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SotarnAnton:

Alltså det är såååå jäkla fult med tyska på boxen

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Någon som vet var man kan köpa boxen? Slut i lager i Sverige vad jag kan se, "kommande 200122" som förra veckan var 200118.

Finns även på svenska Amazon med fri frakt dessutom:
https://www.amazon.se/Herr-Ringe-Extended-Trilogie/dp/B08KHWN...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Alltså det är såååå jäkla fult med tyska på boxen

Sagan om ringen triologin / Lord of the Rings triology (4K UHD Blu-ray)
https://www.tradera.com/item/342923/441698654/sagan-om-ringen...-

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sp1k3n:

Sagan om ringen triologin / Lord of the Rings triology (4K UHD Blu-ray)
https://www.tradera.com/item/342923/441698654/sagan-om-ringen...-

Snyggt!

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Jag har en att sälja till dig om det inte var du som vann budgivningen? Har inte ens spelat igenom alla filmerna... Körde igenom film ett, sen kom jag på att jag tröttnade på att byta skivor och lyssna på blu-ray spelaren snurra, så jag köpte filmerna på Applestore till APTV4K istället 😂

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zoux:

Jag har en att sälja till dig om det inte var du som vann budgivningen? Har inte ens spelat igenom alla filmerna... Körde igenom film ett, sen kom jag på att jag tröttnade på att byta skivor och lyssna på blu-ray spelaren snurra, så jag köpte filmerna på Applestore till APTV4K istället 😂

Tack, men har redan beställt från amazon

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av lambdan:

Har inte sett dessa filmer än. Lär väl kanske göra det när 4K versionerna kommer då

Ljudet är 50% av filmerna, bioljud och salongen ska skaka när det brummas

Minns fortfarande när Saruman presenterade sin fetearmé och ljudet var enastående på biografen.. gåshud!

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

Hämtade denna + Hobbit trio 4K hos postombud idag; nu måste jag bara köpa en vettig och relativt "billig" spelare också. (Tips mottaget tacksamt.)

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yaana:

Hämtade denna + Hobbit trio 4K hos postombud idag; nu måste jag bara köpa en vettig och relativt "billig" spelare också. (Tips mottaget tacksamt.)

Jag antar att du inte vill lägga 12k på en Panasonic UB9000 så tror Sonys UBP-X700 är en helt ok budgetspelare!

Annars Panasonic DP-UB820 för cirka 5k om budget finns men då skulle jag personligen köpa en PS5 Diskversion (Om den nu gick att få tag i...)

Permalänk
Bildexpert

Jag har en Panasonic UB450 som komplement till Oppo 203 vid konvertering från HDR till SDR. Skulle säga att Pannan är helt ok för sin prislapp (1500 kr). Billig fjärr, begränsade inställningar och lite bökig att ha och göra med. Bildmässigt är det dock inget fel på den och då den har stöd för både HDR10+ liksom Dolby Vision är den ändå hyfsat framtidssäkrad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Jag har en Panasonic UB450 som komplement till Oppo 203 vid konvertering från HDR till SDR. Skulle säga att Pannan är helt ok för sin prislapp (1500 kr). Billig fjärr, begränsade inställningar och lite bökig att ha och göra med. Bildmässigt är det dock inget fel på den och då den har stöd för både HDR10+ liksom Dolby Vision är den ändå hyfsat framtidssäkrad.

Antagligen fortfarande bästa spelaren i prisklassen:
#18792395

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Jag antar att du inte vill lägga 12k på en Panasonic UB9000 så tror Sonys UBP-X700 är en helt ok budgetspelare!

Annars Panasonic DP-UB820 för cirka 5k om budget finns men då skulle jag personligen köpa en PS5 Diskversion (Om den nu gick att få tag i...)

Ingen Dolby Vision med PS5, så Panasonic UB450 är ett hetare tips.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen, blir förmodligen Panasonic UB450 då. Ser nog mer fram emot att se filmerna igen med förbättringarna.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yaana:

Tack för hjälpen, blir förmodligen Panasonic UB450 då. Ser nog mer fram emot att se filmerna igen med förbättringarna.

AppleTV 4K är faktiskt ett alternativ att fundera på också om du har bandbredden för 4K streaming och kan tänka dig köpa filmerna från iTunes Store. Absolut, det är lite hårdare komprimerat, men om du scrollar bakåt i tråden så ser du att bit-raten är det ingen jättestor skillnad på och jag ser faktiskt ingen skillnad på min lilla 55”:are.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Nyutgåva i oktober för att fira 20 anniversary.. kändes lite meh så har man gått här och väntat på nåt bra så ni som redan köpt 4k missar inget

Middle-Earth 4K Ultimate Collector's Edition släpps i USA den 26 oktober. Prislappen ligger på 249 dollar, eller strax över 2100 kronor.

https://youtu.be/PDcF10hxlY4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonflame:

Nyutgåva i oktober för att fira 20 anniversary.. kändes lite meh så har man gått här och väntat på nåt bra så ni som redan köpt 4k missar inget

Middle-Earth 4K Ultimate Collector's Edition släpps i USA den 26 oktober. Prislappen ligger på 249 dollar, eller strax över 2100 kronor.

https://youtu.be/PDcF10hxlY4

Man hade ju hoppats på en typ Directors Cut med lite extra scener, Peter Jackson har ju flera gånger hintat om att det finns mycket osläppt material som han gärna sett komma till användning.

Permalänk
Medlem

Själv så köpte jag extended triology av LOTR 4K förra helgen från Apples Itunes för 199 kr.
Jag blev väldig förvånad vilken bra bild och framför allt ljud dessa filmer har.
Ljudet brukar vara si och så när det gäller streamat.
Har haft både Blu-ray och en 4K-spelare och filmer.
Har en bra ljudanläggning (9.1) med 12 tums SVS bas, Canton reference högtalare och en Marantz 7011 och ljudet var förvånansvärt bra för att vara streamat och bastoner fanns också så jag blev nöjd!
Sålde alla filmer för några år sedan och kör nu bara streamat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Man hade ju hoppats på en typ Directors Cut med lite extra scener, Peter Jackson har ju flera gånger hintat om att det finns mycket osläppt material som han gärna sett komma till användning.

Fan vilken dröm det vore med en extended extended edition! Släpp allt! i 4K! Igår! Ingen aning om hur mycket material som finns, men skulle lätt kolla på en version där varje film fick en extra timme, eller två!

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av letin:

Själv så köpte jag extended triology av LOTR 4K förra helgen från Apples Itunes för 199 kr.
Jag blev väldig förvånad vilken bra bild och framför allt ljud dessa filmer har.
Ljudet brukar vara si och så när det gäller streamat.
Har haft både Blu-ray och en 4K-spelare och filmer.
Har en bra ljudanläggning (9.1) med 12 tums SVS bas, Canton reference högtalare och en Marantz 7011 och ljudet var förvånansvärt bra för att vara streamat och bastoner fanns också så jag blev nöjd!
Sålde alla filmer för några år sedan och kör nu bara streamat...

Tror itunes kör Dolby Digital Plus i 768Kbps med Atmos metada för dessa titlar fyi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dexters:

Sagan om ringen filmerna kommer även att få BIO-Premiär igen som Klassiker och går upp på biograferna i Okt-Nov under nästa år 2021. För er som är sagan om ringen fantaster kanske detta kan vara något att boka in i era kalendrar.

👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

Vet du om detta fortfarande gäller? Jag jag har gått och längtat i år nu😅

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem

Fortfarande inte HFR? Annars är det ju bra pris om digitalt är acceptabelt och går att spela på de enheter man har.

Går det ens att köra 48fps på ITunes? Borde ju funka kan man tycka.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

Vet du om detta fortfarande gäller? Jag jag har gått och längtat i år nu😅

De verkar ha visat filmerna i somras på bio/imax

https://www.filmstaden.se/nyhet/NCG39044/biosvepet-sagan-om-r...

Men kanske blir en vända lagom till 20 års jubileet också

Permalänk
Medlem

Maya renderingarna får filmen att se ut som ett dataspel ibland.

Permalänk
Medlem

Extremt fult filter är pålagt för att få samma mörka ljus genom filmen.