Vi som pysslar med youtubeskapande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Någon som vet hur man gör mellanrummen mellan klipp eller låtar på youtube? Vilket program går i såna fall att använda. Blir ju lättare att hoppa till den låten eller avsnittet än att leta manuellt
https://www.mediafire.com/convkey/9128/golgqlth1xy9c36zg.jpg

Du skriver bara i beskrivningen såhär:

00:00 Intro
01:02 Den där bra låten jag gjort
03:40 Nåt annat skoj
04:50 Sammanfattning

Eller vad du nu vill ha för uppdelning, då blir det avdelat automagiskt.

Edit: väldigt viktigt att 00:00 är med, annars blir de ingen indelning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tekFreP:

Du skriver bara i beskrivningen såhär:

00:00 Intro
01:02 Den där bra låten jag gjort
03:40 Nåt annat skoj
04:50 Sammanfattning

Eller vad du nu vill ha för uppdelning, då blir det avdelat automagiskt.

Ok, tack ska testa det

Edit:
Funkade precis som det skulle

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av tekFreP:

Tack för oerhört bra sammanfattning, speciellt det där med Analytics är ju lite intressant när man får lite visningar ibland. Försöker förstå vad jag tittar på för data och vad som är viktigt. Är ju en djungel! Men apropå viewer-retention, vad är normalt? Våra videos har oftas en fallande skala från start till slut på videon..kanske olika brant ibland men de känns ju som ingen tittar på en hel video när man ser den statistiken

Genomsnittet för viewer-retention har en tid på ca. 13 minuter, överstiger man detta bör det vara videos som ger någon slags instruktioner om hur man bygger/reparerar saker etc.

Titta på dina stats noga, och ge ett försök på att förstå din publik. En fallande skala är ju ett tydligt tecken på att folk var intresserad i starten, men så blev det för långt och tråkigt och nåt gjorde att dom inte orkade med mera, kom ihåg - din tid är värdefull - det är dina tittares tid också.

Jämför gärna med antal tittare på varje video, har du två videos på 20 minuter, och den ena av dom har längre tittar-interess men samma antal tittare - så är den ju en klar vinnare, då måste du se vad du gjorde rätt i den videon framför att se vad du gjorde för fel på den andra video.

Du måste göra 100tals videos för att bilda dig en uppfattning om din publik, och igen det kommer an på vad DU vill uppnå med kanalen, är ditt önska att få så många prenumeranter som möjligt, måste du gå lite på kompromiss på vad DU vill göra med en video, eller vad DOM vill göra. Skiter du fullständigt i hur många tittare och prenumeranter du får, så står du ju helt fritt att ladda upp vad som helst, men räkna då inte med att behålla din publik i längden.

En god "känsla" för hur bra en video är, använd dig själv som testpilot - titta på en rad videos, och ta tiden på hur länge det tog innan du tröttnade.

- Introduktionen för lång?

- Clickbait? Du söker och söker, spolar genom videon utan att hitta det som thumbnailen visade? Clickbait! Skitvideos, du kommer inte att titta på den kanal i framtiden, hur vil du då använda denna lärdom till din egen kanal! Lev som du lär!

- Prata för långsamt, för mycket, för litet? Get to da point, we live only once, right? Notera och lär av videos du tittar på, viss du inte orkar med, varför skulle jag eller andra orka med?

- För mycket special effekter? Det kan vara du tycker det är så in i helsikes kul med alla möjligheter som finns i ditt favorit video redigerings mjukvara, men är det också så du tycker det är lika så kul när du ser andra använda detta i stora mängder, så hela innehållet drunknar i ting och saker som inte skapar värde för dig när du tålmodig sitter där och väntar på "content"?

Då måste du kompromissa på det du gillar och vad publiken vill ha.

- För mycket liv i bilden? Kommer ju lite an på innehållet förstås, sport videos...då ska det ju vara lite "action", men finns det mening med den action, ska den vara med? Skakande, störande videos? Skrikande ljud som bara får dig till att vilja sluta se på videon? Tänk efter, vill du att dina videos ska vara så?

- Ljudnivå, min egen lilla "pet-peeve", dålig redigerade videos vart man plötslig hör en högljudd röst presentera nåt, och så kommer själva innehållet med så lågt volym att du måste skruva upp för mobilen/tv'n/videon bara för att få sönderblåst dina högtalare? Inte rolig vad?

Lite strötankar där...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Genomsnittet för viewer-retention har en tid på ca. 13 minuter, överstiger man detta bör det vara videos som ger någon slags instruktioner om hur man bygger/reparerar saker etc.

Titta på dina stats noga, och ge ett försök på att förstå din publik. En fallande skala är ju ett tydligt tecken på att folk var intresserad i starten, men så blev det för långt och tråkigt och nåt gjorde att dom inte orkade med mera, kom ihåg - din tid är värdefull - det är dina tittares tid också.

Jämför gärna med antal tittare på varje video, har du två videos på 20 minuter, och den ena av dom har längre tittar-interess men samma antal tittare - så är den ju en klar vinnare, då måste du se vad du gjorde rätt i den videon framför att se vad du gjorde för fel på den andra video.

Du måste göra 100tals videos för att bilda dig en uppfattning om din publik, och igen det kommer an på vad DU vill uppnå med kanalen, är ditt önska att få så många prenumeranter som möjligt, måste du gå lite på kompromiss på vad DU vill göra med en video, eller vad DOM vill göra. Skiter du fullständigt i hur många tittare och prenumeranter du får, så står du ju helt fritt att ladda upp vad som helst, men räkna då inte med att behålla din publik i längden.

En god "känsla" för hur bra en video är, använd dig själv som testpilot - titta på en rad videos, och ta tiden på hur länge det tog innan du tröttnade.

- Introduktionen för lång?

- Clickbait? Du söker och söker, spolar genom videon utan att hitta det som thumbnailen visade? Clickbait! Skitvideos, du kommer inte att titta på den kanal i framtiden, hur vil du då använda denna lärdom till din egen kanal! Lev som du lär!

- Prata för långsamt, för mycket, för litet? Get to da point, we live only once, right? Notera och lär av videos du tittar på, viss du inte orkar med, varför skulle jag eller andra orka med?

- För mycket special effekter? Det kan vara du tycker det är så in i helsikes kul med alla möjligheter som finns i ditt favorit video redigerings mjukvara, men är det också så du tycker det är lika så kul när du ser andra använda detta i stora mängder, så hela innehållet drunknar i ting och saker som inte skapar värde för dig när du tålmodig sitter där och väntar på "content"?

Då måste du kompromissa på det du gillar och vad publiken vill ha.

- För mycket liv i bilden? Kommer ju lite an på innehållet förstås, sport videos...då ska det ju vara lite "action", men finns det mening med den action, ska den vara med? Skakande, störande videos? Skrikande ljud som bara får dig till att vilja sluta se på videon? Tänk efter, vill du att dina videos ska vara så?

- Ljudnivå, min egen lilla "pet-peeve", dålig redigerade videos vart man plötslig hör en högljudd röst presentera nåt, och så kommer själva innehållet med så lågt volym att du måste skruva upp för mobilen/tv'n/videon bara för att få sönderblåst dina högtalare? Inte rolig vad?

Lite strötankar där...

Ja, jag tror lite grann vårat problem är att vi valde ett koncept för våra videos och istortsett hållt det mest för de funkar och vi har skoj när vi spelar in, plus blir okej tid att klippa efteråt etc. Men får försöka lägga 2021 på att optimera innehållet och förändra saker mellan videos för att se hur det tas emot. Kan bli svårt att jämföra ibland för Vi har märkt stor skillnad i intresse beroende på vilken bilmodell det är och det verkar vara väldigt subjektivt, vi har hittills inte gissat rätt på nån bil vilken som ska bli bättre eller sämre.. Men självklart skulle väl Lambos o sånt ge mer views, men de tar vi när vi får tag i en sån.. haha..

Tack iaf, ska försöka tänka lite mer på hur vi producerar våra alster framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

En av dom saker jag verkligen inte kan bestämma mig för är språket (när det gäller grejer jag gör för mig själv). Jag är en j*vel på att snacka i det flesta situationer och tappar sällan tråden etc. Men det gäller enbart på svenska. Jag är bra på engelska, pratar i princip obehindrat till vardags, men när jag ställer mig framför en kamera så får jag inte till flytet och det påverkar hela känslan. Provade att göra några små klipp på engelska, men nej, det flög inte. Det som lockar med engelska är ju såklart demografin på YT, det öppnar sig en rätt stor värld om folk förstår vad man säger. Vad er era tankar och erfarenheter kring detta?

Bra fråga! Även oerhört viktig när man väl ska bestämma sig för vilken publik man vill nå.

Det kan vara så att du tycker du är bra på Engelska, och att du även har toppbetyg i Engelska i skolan. Men det betyder absolut intet för din publik om du i verkligheten låter så här:

Valkommen tu mei videu, ai am verry happee tu see yuu all here, maj naime is Svenne Svensson ....

Med andra ord, statsministern kan prata Engelska så man begriper vad han säger, men det låter som skol-Engelska och nja, det funkar kanske i Sverige, och i roliga videos (vart det är lite charmigt att man har en accent), men om du ska göra videos som folk inte måste koncentrera sig hela tiden för att förstå vad du säger - så är det kanske inte på sin plats att välja Engelska som publik första hand.

Fast det går att göra succé med Svenska videos internationellt med undertexter sen, när dom väl är jättepoppis i Sverige.
Ett stjärnexempel på detta är den Ryska kanalen "Kreosan - English", dom pratar originellt på moderspråket, men har en översättare då dom redan är så populära (innehållet är toppen, roligt, experimenterande, nytänkande etc.), då kvittar det faktisk vilket språk du använder i längden för att du producerar "stjärn innehåll i världsklass".

Börja med det du är säker på - och mästra det, så kommer det annat sen!

Permalänk
Inaktiv

Kul att man inte är ensam om att skapa content på Youtube 😁 Det känns som att det svenska Youtube-samhället är så himla litet jämfört med ex USA. Vilket är något vi helt klart borde ändra på 😀

Man blir ju lite nyfiken på vad du gör om du hållit på sedan 2007 @JoOngle när får vi se din kanal? 😀 Eller har jag bara missat det inlägget kanske?

Permalänk
Medlem

Så mycket bra input i tråden atm!

Skrivet av Jumpcut:

@WaspCustoms vad kör du med för FPV-drönare? Jag skulle väldigt gärna komma igång med det för at kunna plåta med lite mer action än min "tråkiga" Mavic.

En Mavic behöver inte vara tråkig, klasskompisen fick sy tre-fyra stygn i läppen när han skulle fånga drönaren för en cool övergång. Detta var när drönare blev kommersiella och inga tillstånd behövdes, vår filmlärare ville ändå ge oss en kurs i att manövrera och "tänka" drönare. Behöver jag säga att de inte blev godkända? Hehe...

Skrivet av Nightcrawl:

Har gjort några försök att synka innehåll med musiken. Det blir väldigt pilligt, men ack så bra emellanåt. Allt skulle kanske bli väl ambitiöst, men valda delar kan nog skapa lite variation tänker jag.

Känner mycket väl igen mig i att man bara vill få upp något, och det är inte något fel med det. Har själv bestämt mig för att lära mig något nytt för varje video som ska upp, så det ger det som lite mervärde för mig själv iallafall.

Själv försöker jag lära mig att få till en story i någon utsträckning, vilket blir lite utmanande utan röster och med väldigt få uttryck i spelarmodellgester att tillgå i Arma. Musik och ljudeffekter kommer nog spela mycket stor roll misstänker jag.

Just i ett spel som CS:GO blir det väldigt pilligt att synka till musik. Man behöver så mycket mellanklipp i så fall som gör att processen säkert tre om inte femdubblas! Kolla gärna Virre CSGO på Youtube så förstår du vad jag menar.

Det är en väldigt bra inställning att ha, att lära sig något nytt varje gång! Tycker att du är något på spåren, storymässigt i "Invasion of Malden". Men det är också som du skriver, man blir lite limiterad. Det finns inga problem, bara möjligheter!

Skrivet av Jumpcut:

Content is king. Utan bra innehåll är det bara att lägga ner. Hellre bra innehåll med lågt produktionsvärde än tvärtom om. Absolut 100% medhåll från min sida.

MEN, det är extrem konkurrens därute, så bra innehåll levererat med högt produktionsvärde vinner oftast över bara bra innehåll. Därför blir det mer och mer viktigt att redigera snyggt, ljus- och ljudsätta snyggt, plåta på ett sätt som håller tittaren intresserad så att den fortsätter titta. Min erfarenhet är att kraven ökar, även på YT.

Håller helt med! Kollar hellre på en intressant lågbudget dokumentär än Marvels uppföljare #17 på den tredje originstoryn på femte franchisen av valfri superhjälte. Däremot med teknikens galna framfart så krävs det inte många kronor för att ta sitt content-skapande till nästa nivå.

Skrivet av Jumpcut:

En av dom saker jag verkligen inte kan bestämma mig för är språket (när det gäller grejer jag gör för mig själv). Jag är en j*vel på att snacka i det flesta situationer och tappar sällan tråden etc. Men det gäller enbart på svenska. Jag är bra på engelska, pratar i princip obehindrat till vardags, men när jag ställer mig framför en kamera så får jag inte till flytet och det påverkar hela känslan. Provade att göra några små klipp på engelska, men nej, det flög inte. Det som lockar med engelska är ju såklart demografin på YT, det öppnar sig en rätt stor värld om folk förstår vad man säger. Vad er era tankar och erfarenheter kring detta?

Nu blir det lite insyn i oraffinerade tankar men jag har funderat på det där med dåligt uttal och mina tankar har gått väldigt mycket i att man har ju dialekt/uttal för att man pratar ett språk i första hand. Alla pratar ju som bekant inte rikssvenska, de pratar dialekt beroende på var de bor. Samma sak med andra språk, säg engelska för enkelhetens skull. Man har svengelska för att man pratar svenska i första hand. Det kan absolut vara riktigt irriterande med ruggigt uttal, men det kan också vara det som blir charmen. Men å andra sidan så är det väl samma som sagt ovan ang. kvalitet; dålig kvalitet kan vara charmigt med bra innehåll men man själv vill ju alltid skapa det bästa man kan.

För övrigt, vilken sjuhelsikes tråd vi har på gång här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOMGIE:

Nu blir det lite insyn i oraffinerade tankar men jag har funderat på det där med dåligt uttal och mina tankar har gått väldigt mycket i att man har ju dialekt/uttal för att man pratar ett språk i första hand. Alla pratar ju som bekant inte rikssvenska, de pratar dialekt beroende på var de bor. Samma sak med andra språk, säg engelska för enkelhetens skull. Man har svengelska för att man pratar svenska i första hand. Det kan absolut vara riktigt irriterande med ruggigt uttal, men det kan också vara det som blir charmen. Men å andra sidan så är det väl samma som sagt ovan ang. kvalitet; dålig kvalitet kan vara charmigt med bra innehåll men man själv vill ju alltid skapa det bästa man kan.

Jag skulle säga att mitt problem inte är uttalet i första hand. Det hörs att jag inte har engelska som modersmål men har ett ganska okej "amerikanskt" uttal. Mitt problem är att jag inte har ett lika målande språk när jag använder engelska och att jag ibland kanske väljer lite fel ord.

Ett exempel: När vi i Sverige pratar om "exotiska smaker" menar vi oftast saker som Ananas, Mango, Drakfukt etc. Säger man "exotic flavors" på engelska så är det mycket bredare och kan lika gärna betyda kapris eller renkött. Det man då borde sagt är "tropical flavors". Det är den här glidningen som gör att ens budskap blir lite skevt som jag har problem med. Dessutom att jag kanske säger fel grammatiskt och inte pratar lika flytande snabbt som på svenska. Man framstår ju inte helt bright så att säga

Jag lyssnade på en kille från LKAB som pratade om digitalisering i gruvdriften för ett tag sedan. Jädrar vilket svengelskt uttal han hade. Men, det han sa var sjukt intressant och han pratade på som om han aldrig gjort annat med bra engelska i övrigt, så det funkade väldigt bra.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon168673:

Kul att man inte är ensam om att skapa content på Youtube 😁 Det känns som att det svenska Youtube-samhället är så himla litet jämfört med ex USA. Vilket är något vi helt klart borde ändra på 😀

Man blir ju lite nyfiken på vad du gör om du hållit på sedan 2007 @JoOngle när får vi se din kanal? 😀 Eller har jag bara missat det inlägget kanske?

Tja, det började ju bara som en skoj kanal i 2007 vart jag laddade upp några "på skoj" videos om olika prylar och teknik jag lirade lite med.

Sen forsökte jag att ta det lite mera seriöst, och fajlade mera eller mindre mht. målgrupp etc. Jag var inte helt säker på vart jag ville ta kanalen, några saker jag missade var t.eks att utnyttja det "virala" moment som man engång råkar ut för, som dengång jag på skoj utan någon som helst tankar om att tjäna pengar på det, ville försöka göra nån slags världsrekord ur bygga en radio på under 5 minuter. Den videon gick "viral" och hamnade på hack-a-day över natten fick jag nog 1000 prenumeranter och min telefon gick helt på tok.

Jag upprepade galenskapen med "göra en radio på 1 minut" och fick samma succé med den, men glömde allt om att utnyttja det till egen fördel, så när det sen blev dags, tänkte jag lite mera seriöst och gjorde ett experiment med dagliga live-sändningar i en hel mån, men det gick aldrig upp i prenumeranter så jag gav upp till slut.

Men kanalen har alltid klattrat uppåt, men något segt, omkring 3K prenumeranter numera och över 1 mill. views. Låter mycket, men det är INTE så mycket. Gick sen ner med depression på arbetet (utbrändhet) är fortfarande under återhämtning så kanalen lär nog återvända så smånigen.

Min kanals uppladdningar.

Permalänk
Medlem

Attans! Gick in för att se vad jag hade för titt på några av mina klipp. Men ALLA var borttagna. Ska se om jag fått något mail om detta från Youtube. Ett klipp vet jag hade över 100k visningar. Undra vad det beror på? Det kan inte varit copyright strikes för allt material inkl. musiken var gjort av mig själv. Kanske nån slags inaktivitet? Jag har inte brytt mig om just den kanalen på flera år.

Edit: Hade visst brunnit i huvudet. Dom låg kvar när jag gick in igen. Hade visst 47830 visningar på det mest visade klippet, varken mer eller mindre (storhetsvansinne, hehe).

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Attans! Gick in för att se vad jag hade för titt på några av mina klipp. Men ALLA var borttagna. Ska se om jag fått något mail om detta från Youtube. Ett klipp vet jag hade över 100k visningar. Undra vad det beror på? Det kan inte varit copyright strikes för allt material inkl. musiken var gjort av mig själv. Kanske nån slags inaktivitet? Jag har inte brytt mig om just den kanalen på flera år.

Edit: Hade visst brunnit i huvudet. Dom låg kvar när jag gick in igen. Hade visst 47830 visningar på det mest visade klippet, varken mer eller mindre (storhetsvansinne, hehe).

Det är ju inte helt fel med 50k heller :). Får mina klipp mer än 10 visningar per dygn är jag imponerad haha.

Har lagt ut ett par videos till sedan sist. Här är de senaste

En video med lite mer energi på redigering och tanke bakom skapandet för att kanske göra det mer underhållande generellt:

Ett montage av lite längre klipp som visar upp lite mer pilotteknik/rutter för de som kanske vill ha lite mer inspiration i sitt egna flygande. Tyvärr tappade jag bort lite råmaterial så det blev svårt att fortsätta redigera, så då fick draften duga.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.