Vattenkylning för nybörjare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbe_a:

För någon som har noll koll kring detta. vad går vattenkylning på ungefär?

Förstår att det kan variera en hel del men om vi kanske kan dela upp i 3:
Billigast, mellan och dyrt? Och vad skiljer en billig vattenkylning från en dyrare variant?

Nu har jag inte kollat på hela klippet så detta kanske besvaras, ber om ursäkt i så fall :).

För mig som började från grunden och byggde ett extremsystem så gick det på 20 000 c:a med allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbe_a:

För någon som har noll koll kring detta. vad går vattenkylning på ungefär?

Förstår att det kan variera en hel del men om vi kanske kan dela upp i 3:
Billigast, mellan och dyrt? Och vad skiljer en billig vattenkylning från en dyrare variant?

Nu har jag inte kollat på hela klippet så detta kanske besvaras, ber om ursäkt i så fall :).

Runt 12k kr gick mina senaste beställningar från EKWB på. För att kyla 5950X och 3090 och att det ska vara tyst då, allt inklämt i ett Fractal Design 7 XL.

Kan även rekommendera en temperatur-mätare (om ditt moderkort har en T2 sensor) att stoppa i loopen för att kontrollera fläktkurvan efter vattentemperaturen istället för CPUn, så slipper man att fläktarna går igång för att CPU'n gick upp till 70c eller vad man nu ställt in.

Skillnaden är väl total kylkapacitet och hur det påverkar ljudnivån i sin tur.

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Tack för alla fina ord! Roligt att det blev uppskattat! Det var lite kämpigt att bygga men väldigt roligt så ser fram emot att följa upp den här artikeln framöver

Skrivet av TaunyTiger:

Grymt, ska kika på klippet. Kör själv costumloop.

Bra jobbat Kenneth!
Personligen hade jag skippat "distroplaten". Tycker de blev mer rörigt med den. Finns chassin som 011 eller vad den heter där den sitter i fronten och agerar också tank? De ser bra ut. Nästa gång du ska dra om slangarna, om de blir en nästa gång. Testa köra utan distroplaten. Jag är inte speciellt duktig på slangdragning, men tycker de blir bra och funktionellt funkar de utmärkt!

Jag tycker den hjälpte till nu faktiskt. Gillar att man skickar olika "kanaler" till CPU och GPU så ingen av dom får uppvärmt vatten från den andra. Kanske inte har så enorm påverkan, men det känns bra

Skrivet av AmpRC:

@Kenneth Jag skulle verkligen vilja slå ett slag för Aqua computer och deras modeller Octo/Quadro som är pump, fläkt och led-styrning i samma enhet. Mjukvaran är en dröm!
Nästa tips är att lägga vattentemperatursenor så du kan styra fläkthastighet på vattentemperatur, man kan då i mjukvaran ställa in tex långsam upprampning av fläktarna för att hålla en viss vattentemperatur. De rampar upp för att sedan rampa ned och hitta en balanserad hastighet för just den aktuella effekten (värmen) jag har i systemet.
Jag har vattenkylning för säkert 10000 kr men det är en Octo för några hundralappar som gör hela bygget komplett.

Tack för tipset! Kan nog vara intressant att kika på någon gång i framtiden

Skrivet av Fenrisulvfan:

Kul klipp men heter det inte Disträ-plåt (distro-plate).
Är det inte bäst att fylla på med +4 gradigt vatten, dvs kylskåpskallt, så man blir av med lite bubblor när det värms upp?

Har det ett svenskt ord? Och borde det inte bli Distri-plåt då? (förkortning av distribution)
Det med vattnet vet jag faktiskt inte.

Skrivet av Brodholm:

Inte hunnit kolla hela än. Blir att kolla mer sen!

Ett tips som jag rent spontant ser många missar är att "spola" radiatorerna. Även om olika tillverkare rengör sina radiatorer olika bra så rekommenderar jag nästan alltid att spola ur den och dubbelkolla. Det nästan alltid flux och skit som sitter kvar. Vet inte hur många gånger jag spolade genom mina innan det var slut på "gunk".

Mitt tips är inte att spola utan koka upp vatten och sen fylla upp radiatorn till hälften ungefär så att man kan skaka det rejält och få lite "mekanisk effekt" på vattnet. Innan du skakar se till att skruva in 2st stoppluggar, på med ett par handskar (radiatorn blir väldigt het) och skaka så mycket du orkar. Se till att inte fyllt radiatorn till toppen och att du hör att det "skvalpar runt" rejält. Skaka upp och ner, i alla möjliga sidor och vinklar för att försöka splasha runt det i hela radiatorn rejält tills du känner att radiatorn börjat svala av så att du typ kan ta den med händerna. Ta en bunke som är vit/ljus och häll ut vattnet i denna. Är den ljus ser du enkelt allt skit du får ut. Upprepa detta med nytt vatten tills du inte längre har några partiklar alls kvar i radiatorn när du tömmer ut. Tror jag gjorde mina radiatorer 4-6st turer med nytt vatten och sköljning innan jag fick ur allt. Så länge det kommer partiklar är du inte klar.

Jag har själv varit sjukt lat och inte bytt min vätska i mitt system sen jag satte ihop mitt system sommaren 2017... Gått minst 8h om dagen i princip varje dag. Har enbart fyllt på vätska när det börjat blivit dåligt i resorvaren. Inte haft några problem med igensatta fins eller liknande och inga problem med avfall i loopen.

Sen är väl också en viktig sak att inte blanda metaller. Tex aluminium med nickelplätterade fittings osv (https://en.wikipedia.org/wiki/Galvanic_corrosion)

Brodholm droppar knowledge-bomb! Väldigt bra info som verkligen tar med alla smådetaljer som nybörjare lätt kan missa! Får hoppas att mitt system inte blir helt kajko nu. Förvisso så får jag en anledning att göra mer med vattenkylning då så kanske inte vore så dumt

Samma med det du skrev om fittings och stressprickor. Sån info är verkligen guld och uppskattar att du tog tid att skriva ner allt! <3

Skrivet av Eyeless1983:

Om det skall vara soft så är Ek’s ZMT ett ”måste”.
Clear har en tendens att släppa plasticizers som får slangen att se ut som skit och gegga igen systemet mer eller mindre.

Radiatorerna måste även sköljas noggrant, även om det står att dom redan är rengjorda.

Se där! Verkar ju vara rätt bra bortsett från att dom ser rätt tråkiga ut. Skulle lätt kunna använda det i ett eget bygge när det bara ska funka. För det här vore det roligare med Clear, plus att om det geggar igen har jag en anledning att göra en ny artikel om vattenkylning

Skrivet av kristallkrona:

TACK! Jag tycker detta är så himla coolt när jag ser byggen. Men jag fattar inte ett dugg hur det funkar, eller någonting om detta. Jag är så evigt tacksam för alla dessa nybörjarvideos osv som ni på SweC lägger ut. Gillar att ni tänker på oss som inte kan någonting om saker som är självklara för en del när det kommer till datorer! Så detta kommer jag att följa!

Tack ännu en gång, ni är fan bäst! <3

Tack för dom fina orden!

Permalänk
Medlem

Jag satte in tempmätare,flödesmätare,tryckmätare, vattenkvalitetmätare, filtermodul och nivåmätare i mitt system.
Kyler 3090 och i9 extreme med en st 3360 rad (24×140mm fläktar push) som huvudkylning samt tre st 360 rad (120mm fläktar i push) mellan cpu och gpu för att jämna ut temperaturen. 2 st D5 som orkar dra runt det i 150l/timme.

Mitt delta T är runt 1 grad mot rumstemp.

Allt övervakat i Aquasuite.

Permalänk
Medlem

Inet har några kits från till exempel EK-Quantum Power Kit D-RGB P240.

Bra nybörjarkit eller vad tycker ni?

Men kitet räcker väl bara till CPU? Behövs väl köpa till GPU-block och lite extra slangar och sånt för att koppla till befintlig loop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schani:

Inet har några kits från till exempel EK-Quantum Power Kit D-RGB P240.

Bra nybörjarkit eller vad tycker ni?

Men kitet räcker väl bara till CPU? Behövs väl köpa till GPU-block och lite extra slangar och sånt för att koppla till befintlig loop?

Absolut ett bra nybörjarkit och ja det behövs köpas till GPU-block om du vill kyla detta.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Kenneth:

Brodholm droppar knowledge-bomb! Väldigt bra info som verkligen tar med alla smådetaljer som nybörjare lätt kan missa! Får hoppas att mitt system inte blir helt kajko nu. Förvisso så får jag en anledning att göra mer med vattenkylning då så kanske inte vore så dumt

Samma med det du skrev om fittings och stressprickor. Sån info är verkligen guld och uppskattar att du tog tid att skriva ner allt! <3

Inga problem! Alltid kul när vattenkylning belyses här på swec, mycket bra video också! Vattenkylning är rätt krångligt men det är precis så en hobby ska vara

Tror inte att du kommer få några större problem. Men det är bara hängslen och livremmar ibland. Vanligtvis så brukar det gå bra ändå även om man inte spolar ur radiatorer etc. Lite "gunk" i loopen är inte hela världen heller, inte heller microcracks till en början, bara man håller koll så att de inte vandrar iväg och blir riktigt stora sprickor. Nu tror jag inte att du kommer få microcracks dock men slangarna kan nog börja "fogga" lite med tiden. Om inte annat så har du en bra uppföljningsvideo!

Sen har tillverkare blivit bättre på senare tider att göra allt mer konsumentvänligt när man nu idag når en så mycket större mängd människor. Skulle gissa att corsair tex inte är så intresserade av att få RMA på radiatorer som inte är bra rengjorda. Sen behöver inte gunk i loopen vara från just radiatorn. Men vanliga bovar är:

  • Flux/rester från tillverkning radiatorn

  • Mjukgöringsmedel från soft tubing (väldigt vanligt, ser ofta ut som en grå massa, eller annan färg om man tex kör en färgad vätska för då kan den gråa tex se lite rödaktig ut om man har röd vätska)

  • Avlagringar/separering från färgade vätskor som typ pastel eller vätskor som har "glitter" och liknande i sig

  • Korrosion från felaktigt val av komponenter (tex mixa aluminium och koppar).

  • Alger som växer i loopen. Moderna kylvätskor brukar inte ha detta problemet. Men vissa kör tex bara med destillerat vatten, så får du in något där så kommer det börja växa om du inte har något som dödar det.

Sen kan man ha gjort allt helt rätt och fortfarande få skit i loopen. Det verkar vara lite slump också. Men som sagt, det är ju nästan bara de som får problem som skriver och klagar. Majoriteten har sina loopar som rullar på så vattenkylning kan få lite dåligt rykte. Men sen tycker jag inte heller att man ska slänga sig in på det om man inte är intresserad och vill lägga tiden på att planera och söka runt efter fakta som man behöver. Då gör man bättre i att köpa en high-end cpu-kylare typ Noctua etc och sen satsa på ett grafikkort med en bra eftermarknadslösning typ Asus Strix-serie.

Då vattenkylning av en hobby så kommer samma sak som kommer med alla hobbys, och det är att nästan alla självutnämnda experter och åsikterna haglar vilt. Säger inte själv att jag är någon superexpert men man ska försöka att läsa runt lite och inte lita på allt som skrivs, speciellt på facebookgrupper på fredagskvällar. Mitt råd är att köra på det som tillverkaren säger så att garantin fortfarande gäller om det händer något. Om det inte är välkända problem som en produkt har såklart.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

@Kenneth: Jag vill säga att jag tycker denna video var en av de bästa som SweC har släppt. Fast du är erfaren att stå framför kameran så kändes det som du ökade ett steg till, och det blev en mycket intressant att titta på videon. Du klipper rätt, spolar fram på rätt ställe och visar i olika vinklar. Produktionsmässigt ett riktigt bra slutresultat (kan det bero på den vattenfyllda datorn tro )

Jag har inte varit så intresserad av vattenkylning förut, men blev mer intresserad av det efter denna video. Eftersom jag vill ha en så tyst dator i idle som möjligt är jag alltid orolig för pumpens ljud vs en noctua-kylare... (hörbar = ej nöjd)

Ser fram emot en video till där du följer upp hur det går med datorn.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Lagers:

@Kenneth: Jag vill säga att jag tycker denna video var en av de bästa som SweC har släppt. Fast du är erfaren att stå framför kameran så kändes det som du ökade ett steg till, och det blev en mycket intressant att titta på videon. Du klipper rätt, spolar fram på rätt ställe och visar i olika vinklar. Produktionsmässigt ett riktigt bra slutresultat (kan det bero på den vattenfyllda datorn tro )

Jag har inte varit så intresserad av vattenkylning förut, men blev mer intresserad av det efter denna video. Eftersom jag vill ha en så tyst dator i idle som möjligt är jag alltid orolig för pumpens ljud vs en noctua-kylare... (hörbar = ej nöjd)

Ser fram emot en video till där du följer upp hur det går med datorn.

Kan snabbt bra säga att min WING X99 som har 3x140mm + 1x140mm radiator med fläktar i push pull på 700rpm så hör jag fortfarande pumpen. Men då har jag 2st D5 pumpar som går på 40%. Push pull är relativt onödigt och köper man bra fläktar ska man klara sig ändå, jag har bra fläktar men allt i systemet är overkill. Jag hade också klarat mig på 1st pump. Man kan alltid köpa mer radiatorer och sätta in och tex ha en corsair commander pro som tex stänger av fläktarna helt på alla radiatorer utom ett par fläktar tex när temperaturen är låg. Sen när vattentempen stiger så slår man på fler och fler fläktar och ökar fläktkurvan. Det går att göra riktigt tysta system med vatten. Skulle säga att mitt är relativt tyst även fast det är byggt en del för show också.

Kan jämföra med frugans dator som sitter bredvid mig. Sitter en 240 AIO från corsair på cpun (ryzen 5600X) som är väldigt tyst + att 3070 kortet som sitter i i princip är helt passivt när den är idle. Så i låg belastning så skulle jag säga att den är nästan helt tyst den datorn men min låter lite mer.

Det som dock händer är att när den datorn går upp i load och grafikkortet och det behöver kötta på lite så blir den väldigt snabbt mer högljud än min dator. Den håller sig mycket lugnare i både temp och hur fläktar och sådant låter. Ska även nämnas att jag kyler 2st 1080 i SLI + 2st Intel 850 SSD + en 10 core Intel 6950X överklockad så den genererar en hel del värme. Skulle jag sätta på ett system med singelgpu och en cpu med lägre tdp så hade det varit betydligt tystare. Pumpar blir också mycket tystare om man monterar de så att de är mekaniskt dämpade, dvs inte hardtubing direkt in i en distroplate och sen montera det med gummikuddar på skruvar etc.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodholm:

Kan snabbt bra säga att min WING X99 som har 3x140mm + 1x140mm radiator med fläktar i push pull på 700rpm så hör jag fortfarande pumpen. Men då har jag 2st D5 pumpar som går på 40%. Push pull är relativt onödigt och köper man bra fläktar ska man klara sig ändå, jag har bra fläktar men allt i systemet är overkill. Jag hade också klarat mig på 1st pump. Man kan alltid köpa mer radiatorer och sätta in och tex ha en corsair commander pro som tex stänger av fläktarna helt på alla radiatorer utom ett par fläktar tex när temperaturen är låg. Sen när vattentempen stiger så slår man på fler och fler fläktar och ökar fläktkurvan. Det går att göra riktigt tysta system med vatten. Skulle säga att mitt är relativt tyst även fast det är byggt en del för show också.

Kan jämföra med frugans dator som sitter bredvid mig. Sitter en 240 AIO från corsair på cpun (ryzen 5600X) som är väldigt tyst + att 3070 kortet som sitter i i princip är helt passivt när den är idle. Så i låg belastning så skulle jag säga att den är nästan helt tyst den datorn men min låter lite mer.

Det som dock händer är att när den datorn går upp i load och grafikkortet och det behöver kötta på lite så blir den väldigt snabbt mer högljud än min dator. Den håller sig mycket lugnare i både temp och hur fläktar och sådant låter. Ska även nämnas att jag kyler 2st 1080 i SLI + 2st Intel 850 SSD + en 10 core Intel 6950X överklockad så den genererar en hel del värme. Skulle jag sätta på ett system med singelgpu och en cpu med lägre tdp så hade det varit betydligt tystare. Pumpar blir också mycket tystare om man monterar de så att de är mekaniskt dämpade, dvs inte hardtubing direkt in i en distroplate och sen montera det med gummikuddar på skruvar etc.

Om jag skulle bygga en dator med vattenkylning skulle jag verkligen leta efter den tystande kombinationen i idle. För mig som inte överklockar och har bara en 7700k och ett 1660 super skulle det vara mest för skoj skull, inte för jag skulle behöva. Med sådant monster som du har skulle man verkligen behöva ha ett större system. ( Ditt system hade jag missat i galleriet, mycket snyggt! )

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Lagers:

Om jag skulle bygga en dator med vattenkylning skulle jag verkligen leta efter den tystande kombinationen i idle. För mig som inte överklockar och har bara en 7700k och ett 1660 super skulle det vara mest för skoj skull, inte för jag skulle behöva. Med sådant monster som du har skulle man verkligen behöva ha ett större system. ( Ditt system hade jag missat i galleriet, mycket snyggt! )

Tackar!

Om du har den användningen skulle jag definitivt köra på en luftkylare + fläktar med låg rpm och ett grafikkort med bra kylare!

Vatten är framförallt när man har högpresterande komponenter som man vill överklocka. Då kan man få en bra kombo av ljud och prestanda som är svårt att uppnå med en luftkylare.

Vissa kör ju tex radiatorerna med pumpen externt och kör slangarna genom väggen in till datorn. Då får man i princip ett knäpptyst system. Men ju mer källor ju mer saker börjar man höra, typ som usb-hubbar som surrar, högfrekventa ljud från bildskärmen etc. Är en evig jakt det där. Får hoppas att man blir lite äldre och halvdöv så man kommer ifrån de där ljuden

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Alla pratar om en fin och bra video. Är det bara jag som inte hittar den? Vill också se, har ett EKWB 3080 FE block på väg hem och behöver all inspiration jag kan få!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodholm:

Kan snabbt bra säga att min WING X99 som har 3x140mm + 1x140mm radiator med fläktar i push pull på 700rpm så hör jag fortfarande pumpen. Men då har jag 2st D5 pumpar som går på 40%. Push pull är relativt onödigt och köper man bra fläktar ska man klara sig ändå, jag har bra fläktar men allt i systemet är overkill. Jag hade också klarat mig på 1st pump. Man kan alltid köpa mer radiatorer och sätta in och tex ha en corsair commander pro som tex stänger av fläktarna helt på alla radiatorer utom ett par fläktar tex när temperaturen är låg. Sen när vattentempen stiger så slår man på fler och fler fläktar och ökar fläktkurvan. Det går att göra riktigt tysta system med vatten. Skulle säga att mitt är relativt tyst även fast det är byggt en del för show också.

Kan jämföra med frugans dator som sitter bredvid mig. Sitter en 240 AIO från corsair på cpun (ryzen 5600X) som är väldigt tyst + att 3070 kortet som sitter i i princip är helt passivt när den är idle. Så i låg belastning så skulle jag säga att den är nästan helt tyst den datorn men min låter lite mer.

Det som dock händer är att när den datorn går upp i load och grafikkortet och det behöver kötta på lite så blir den väldigt snabbt mer högljud än min dator. Den håller sig mycket lugnare i både temp och hur fläktar och sådant låter. Ska även nämnas att jag kyler 2st 1080 i SLI + 2st Intel 850 SSD + en 10 core Intel 6950X överklockad så den genererar en hel del värme. Skulle jag sätta på ett system med singelgpu och en cpu med lägre tdp så hade det varit betydligt tystare. Pumpar blir också mycket tystare om man monterar de så att de är mekaniskt dämpade, dvs inte hardtubing direkt in i en distroplate och sen montera det med gummikuddar på skruvar etc.

Har du testat att labba med hastigheten på pumpen?
Jag måste ha min pump på exakt 71% för att uppnå en frekvens som inte hörs (beror ju givetvis på flöde osv). Kör jag under eller över får jag ett vinande ljud från pumpen som gör mig galen...

Nu är mitt största bekymmer mina mekaniska diskar som låter 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neco:

Kan även rekommendera en temperatur-mätare (om ditt moderkort har en T2 sensor) att stoppa i loopen för att kontrollera fläktkurvan efter vattentemperaturen istället för CPUn, så slipper man att fläktarna går igång för att CPU'n gick upp till 70c eller vad man nu ställt in.

Om man inte har temperatursensoringång på moderkortet, kan man koppla en sådan till datorn på annat sätt? Förstår att man inte kan styra saker mha BIOS då, men det borde väl gå med en lös fläktstyrningsmjukvara i Windows i så fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

Om man inte har temperatursensoringång på moderkortet, kan man koppla en sådan till datorn på annat sätt? Förstår att man inte kan styra saker mha BIOS då, men det borde väl gå med en lös fläktstyrningsmjukvara i Windows i så fall?

Du kan köpa en controller och koppla in temperatursensorn i.
Finns mängder av olika alternativ

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Marothka:

Alla pratar om en fin och bra video. Är det bara jag som inte hittar den? Vill också se, har ett EKWB 3080 FE block på väg hem och behöver all inspiration jag kan få!

Videon finns i toppen av artikeln

Permalänk
Medlem

Ett tips från mig. För att underlätta att kapa både slang och petg rör. Köp en sån här "slangkap" för ca 100kr. Då är det bara att klippa av där man vill. Hur smidigt som helst.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Actually_Jonas:

Har du testat att labba med hastigheten på pumpen?
Jag måste ha min pump på exakt 71% för att uppnå en frekvens som inte hörs (beror ju givetvis på flöde osv). Kör jag under eller över får jag ett vinande ljud från pumpen som gör mig galen...

Nu är mitt största bekymmer mina mekaniska diskar som låter 😂

Nu ljög jag. Har de på 2550 rpm. Kör också som du statiskt på pumpen då vissa rpm/frekvenser är sämre. Men just nu så är fläktarna det som låter mest så kör pumparna så högt så att de inte stör över fläktarna. Tänkte galet då många pumpar har 1-5 hastighet på vred och tänkte att köra på 2 an eller 3 an och de är ju typ 40% av intervallet...

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Videon finns i toppen av artikeln

Var en dum chrome plugin som blockade den... Suck Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neco:

Runt 12k kr gick mina senaste beställningar från EKWB på. För att kyla 5950X och 3090 och att det ska vara tyst då, allt inklämt i ett Fractal Design 7 XL.

Kan även rekommendera en temperatur-mätare (om ditt moderkort har en T2 sensor) att stoppa i loopen för att kontrollera fläktkurvan efter vattentemperaturen istället för CPUn, så slipper man att fläktarna går igång för att CPU'n gick upp till 70c eller vad man nu ställt in.

Skillnaden är väl total kylkapacitet och hur det påverkar ljudnivån i sin tur.

Precis så har jag gjort. Helt perfekt. Pumpen är den enda som styrs av CPU temp. 60% fram tom 80c, sen ökar pumpen. Fläktarna är ställda att öka om vattentempen överskrider 30c.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Precis så har jag gjort. Helt perfekt. Pumpen är den enda som styrs av CPU temp. 60% fram tom 80c, sen ökar pumpen. Fläktarna är ställda att öka om vattentempen överskrider 30c.

Från https://www.youtube.com/watch?v=Toramr9PfOE men han är ju inte först eller sist helt klart. Men då slipper man att fläktarna varvar upp för att CPU'n blev hög några sekunder då man drog igång något, och vattnet pumpas ju runt oavsett så effektivt blir det inte kallare tillräckligt snabbt för att ha effekt, så att gå efter vattentemperaturen är helt klart bättre.

Permalänk
Skrivet av GarfieldPower:

Var är Frida?

Frida slutade på geeks för länge sen hon jobbar numera för Corsair (där hon fortfarande håller på med vattenkylning)

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Lagers:

@Kenneth: Jag vill säga att jag tycker denna video var en av de bästa som SweC har släppt. Fast du är erfaren att stå framför kameran så kändes det som du ökade ett steg till, och det blev en mycket intressant att titta på videon. Du klipper rätt, spolar fram på rätt ställe och visar i olika vinklar. Produktionsmässigt ett riktigt bra slutresultat (kan det bero på den vattenfyllda datorn tro )

Jag har inte varit så intresserad av vattenkylning förut, men blev mer intresserad av det efter denna video. Eftersom jag vill ha en så tyst dator i idle som möjligt är jag alltid orolig för pumpens ljud vs en noctua-kylare... (hörbar = ej nöjd)

Ser fram emot en video till där du följer upp hur det går med datorn.

Tack för dom fina orden! Nu måste försöka hålla samma kvalitet i alla videor
Får försöka fixa något med kameran ovanför bordet (GoPro av oklar modell just nu) så det ser lite bättre ut än vad det gjorde nu.

Än så länge så hörs det inte alls mycket från datorn, men då sitter vi i ett kontor som ofta spelar lite musik eller att några pratar.

Permalänk
Medlem

Ja @Kenneth du var alltså tvungen? jag som äntligen lagt tankarna på custom loop på hyllan så kommer du och frestar mig med denna utmärkta video, hur tänkte du nu?

Grym video!

Visa signatur

cpu: Intel Pentium 4 CPU 3.20GHz ::Intel rock lake 865PERL ::mem: 767MB :: gfx: NVIDIA GeForce FX 5900

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av relaxer:

Ja @Kenneth du var alltså tvungen? jag som äntligen lagt tankarna på custom loop på hyllan så kommer du och frestar mig med denna utmärkta video, hur tänkte du nu?

Grym video!

Haha, Sorry (not sorry)!

Permalänk
Skrivet av Kenneth:

Jag tycker den hjälpte till nu faktiskt. Gillar att man skickar olika "kanaler" till CPU och GPU så ingen av dom får uppvärmt vatten från den andra. Kanske inte har så enorm påverkan, men det känns bra

Vattenflödet är för högt för att det ska ha någon nämnvärd påverkan i praktiken. Skillnaden i temperatur före och efter blocket är bara någon grad. Den egentliga fördelen är estetiken och slangdragningsmöjligheter, och snyggt blev det.

Skrivet av Kenneth:

Har det ett svenskt ord? Och borde det inte bli Distri-plåt då? (förkortning av distribution)
Det med vattnet vet jag faktiskt inte.

Fördelningsblock.

Skrivet av Fenrisulvfan:

Är det inte bäst att fylla på med +4 gradigt vatten, dvs kylskåpskallt, så man blir av med lite bubblor när det värms upp?

Nej tvärtom, kallt vatten innehåller mer löst gas än varmt vatten.

Visa signatur

i7-6700K 4,8 GHz @ 1,350 V | ASUS Maximus VIII Ranger | Corsair LPX 4x8GB | Gigabyte 3070 Eagle | P2 850 W | Silverstone FT02 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wololofen:

Vattenflödet är för högt för att det ska ha någon nämnvärd påverkan i praktiken. Skillnaden i temperatur före och efter blocket är bara någon grad. Den egentliga fördelen är estetiken och slangdragningsmöjligheter, och snyggt blev det.

Fördelningsblock.

Nej tvärtom, kallt vatten innehåller mer löst gas än varmt vatten.

Absolut fördelningsblock!

Permalänk
Medlem

Otydlig video

Med risk för att få en hel del skit så måste jag påpeka följande, om man vill göra en video som skall visa hur man monterar vattenkylnings komponenter så borde väl prio ett vara att man verkligen kan se hur komponenterna monteras och inte som nu där allt skyms av minnesstickor "Varför monterades dom inte bort före vattenblocket monterades på processorn" Och vill man visa någonting som sker på ett skrivbord så är det bättre att placera kameran i ett fågelperspektiv, kanske i en 45 gradig vinkel så man får med så mycket som möjligt. När komponenterna monterades i chassit så såg man endast chassit och inte så mycket mera.

Sedan kan det vara värt ett påpekande när det gäller monteringen av cpu kylaren och detsamma gäller även alla kylare oavsett om mediumet är luft eller vatten. Skruvarna skall alltid skruvas åt korsvis och inte som nu parvis allt för att minimera risken för att själva cpu:n spricker. När kylblocket för GPU:n så drogs skruvarna åt korsvis vad jag kunde se, bra jobbat där

Permalänk
Medlem

Jag har tänkt lite på det här med vattenkylning, är det verkligen värt besväret?

Jag har fortfarande svårt för vattenkylning, det finns ju inget som kallas för underhållsfri vattenkylning trots allt, och många kylare kör med 120" fläktar som låter betydligt mer än 140" som går i lägre varv.

Pumpen kommer alltid att låta och ger dessutom en lägre frekvens som går igenom mer material, även om du använder ett ljuddämpat chassi.

Det enda sättet att faktiskt få riktigt låga temperaturer med vattenkylning är dessutom om man bygger en custom loop istället för en färdigbyggd, vilket många inte är villiga att bygga. Jag tycker det är så himla mycket bättre med en stor 140" CPU kylare, som Noctua NH-D15 kombinerat med 3-4 140" chassifläktar med ljuddämpat chassi, trots att datorn står på bordet, så är det nästintill omöjligt att höra något förutom vid simulated 100% load, och då är det mest GPU-kylaren som kan väsnas lite, men inget farligt. Dessutom är det nästan omöjligt att man upplever en sådan load i verkligheten, i alla fall för oss gamers!

Till vattenkylningens fördel så slipper man problemet att fläktarna varvar upp och ner väldigt snabbt, utan det tar lite tid och man får en mjukare upplevelse, men jag skulle argumentera att en väl anpassad fläktkurva förminskar den fördelen nämnvärt.

En annan fördel är att man kan kyla ett grafikkort med rejält lägre varvtal genom att kyla det med betydligt större fläktar genom vattenkylning. Dock kan jag inte svara för om den skillnaden minskas av behovet av pump och underhållet.

Skulle vara kul att höra eran syn på saken! 😃 Jag har säkert helt fel!

EDIT: Pratar enbart om färdiga kits, inte custom loops, dom kan ju vara helt otroligt bra.

Permalänk
Medlem

Bästa tipset är att ha en ordentlig hemförsäkring med nyvärde på hemelektronik 🙂
Jag var väldigt glad att jag hade det då min förra (och kanske sista) loop började spruta vatten över nätagget.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |