Datorskärmen blev svart under spelsession, nu lyser CPU-led EZdebug

Permalänk

Datorskärmen blev svart under spelsession, nu lyser CPU-led EZdebug

Jag byggde igår ihop en ny dator med följande komponenter (varav alla är nya) då mitt grafikkort äntligen dykt upp:

PSU: Corsair RM850x
MOBO: MSI MAG Tomahawk B550
CPU: AMD Ryzen 9 5900x
Kylning: Be Quiet Dark Rock Pro 4
RAM: G-skill TridentZ Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600 cl16
GPU: ASUS TUF GAMING Geforce RTX 3080 10GB
SSD: WD Black SN750 1TB M.2 SSD
Chassi: Fractal Design Meshify 2

Länk: https://komponentkoll.se/bygg/wdwwJ

Monteringen, uppdateringen av BIOS, installation av windows, drivrutiner och program fungerade felfritt.
Allt fungerade fint och jag satt o spelade några timmar igår kväll. Satte mig tidigare idag och spelade kanske en timme utan problem när skärmen plötsligt utan förvarning (inget lagg, oljud, BSOD eller någon form av artifakter) tappade video-signalen och blev svart. Datorn var fortfarande igång och alla fläktar snurrade fortfarande. Jag kollade in på moderkortet genom sidopanelen och kunde konstatera att EZ-Debug LED på moderkortet lyste för CPU. Provade starta om datorn, alla fläktar går igång och RGB-belysning tänds som vanligt, men EZ-Debug LED för CPU lyser och skärmen får ingen videosignal.

Som sagt inte haft några indikationer på problem tills detta hände, alla temperaturer har verkat normala enligt HWMonitor (CPU 35-70 grader, GPU 25-65 eller så). RAM har körts med XMP-profil utan problem, men testade Clear CMOS ifall detta var orsaken.
Kan det vara så att någon komponent är defekt och gav upp, trots att det fungerat felfritt flera timmar?

Hittills har jag utan framgång testat (givetvis med strömkabeln utdragen):
- Dubbel, trippelkollat så att alla komponenter och kablar är monterad korrekt.
- Dragit ur och satt i alla kablar på moderkortet igen.
- Bytt kabel till CPU (det följde med 2st CPU-kablar med nätagget) samt provat annan port på nätagget.
- Clear CMOS, även genom att ta ut batteriet och vänta 10min innan jag sätter i det igen.
- Testat starta utan Grafikkort monterat.
- Testat starta utan chassifläktar ikopplad.
- Monterat om kylaren, rengjort och applicerat ny kylpasta.
- Tagit ut CPU och kollat så att inga pins är böjda.

Har även testat att flasha om bios med samma version igen.
Det ska även nämnas att jag använt mig av ESD-armband och ESD-matta vid montering och felsökning.
Endast EZ-debug LED för CPU lyser på moderkortet. LED för DRAM blinkar till snabbt en gång när jag startar datorn. LED för VGA samt Boot är släckt. Misstänker därför att det kan vara något fel på antingen moderkort eller CPU? Eller kan det vara problem med RAM trots att den Debug LED inte lyser?

Har tyvärr inte tillgång till några andra datordelar för att byta ut och prova.

Hjälp uppskattas!

UPDATE 1:
- Distanserna sitter korrekt och moderkortet är fastskruvat.
- Har nu provat plocka ut ram-minnena och starta med ett i taget, men ingen skillnad (dimm-slot A2, B1 och B2 - kmr ej åt A1 pga kylaren så har ej testat den ännu).
- Har även provat starta utan något ram-minne installerat och ingen skillnad där heller. Debug LED beter sig på samma vis. CPU LED lyser konstant, DRAM LED blinkar till en gång snabbt i början.
- Har även provat med USB, audio samt chassifläkt sladdar urkopplad. Och även monterat ut M.2 SSD - ingen skillnad. Alltså endast processor, kylare samt 1 ram-minne monterad, (samt power/reset från chassi).

Provat fler åtgärder
Permalänk
Medlem

Kan du testa att koppla ram i A1+B1? Alternativt A1+ B2. Jag har tidigare haft problem att komma in i bios p.g.a. hur ramstickorna suttit. Men märkligt att du kunnat spela och att spelet kommit i efterhand. Kan vara värt att testa.

Visa signatur

🎮 Intel 13900K - RTX 4090 - 32GB 6000Mhz RAM - Samsung 990 PRO 2TB

Permalänk
Medlem

Jag hade nog inriktat mej på undersöka skärmen i de läget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liverstad:

Jag byggde igår ihop en ny dator med följande komponenter (varav alla är nya) då mitt grafikkort äntligen dykt upp:

PSU: Corsair RM850x
MOBO: MSI MAG Tomahawk B550
CPU: AMD Ryzen 9 5900x
Kylning: Be Quiet Dark Rock Pro 4
RAM: G-skill TridentZ Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600 cl16
GPU: ASUS TUF GAMING Geforce RTX 3080 10GB
SSD: WD Black SN750 1TB M.2 SSD
Chassi: Fractal Design Meshify 2

Länk: https://komponentkoll.se/bygg/wdwwJ

Monteringen, uppdateringen av BIOS, installation av windows, drivrutiner och program fungerade felfritt.
Allt fungerade fint och jag satt o spelade några timmar igår kväll. Satte mig tidigare idag och spelade kanske en timme utan problem när skärmen plötsligt utan förvarning (inget lagg, oljud, BSOD eller någon form av artifakter) tappade video-signalen och blev svart. Datorn var fortfarande igång och alla fläktar snurrade fortfarande. Jag kollade in på moderkortet genom sidopanelen och kunde konstatera att EZ-Debug LED på moderkortet lyste för CPU. Provade starta om datorn, alla fläktar går igång och RGB-belysning tänds som vanligt, men EZ-Debug LED för CPU lyser och skärmen får ingen videosignal.

Som sagt inte haft några indikationer på problem tills detta hände, alla temperaturer har verkat normala enligt HWMonitor (CPU 35-70 grader, GPU 25-65 eller så). RAM har körts med XMP-profil utan problem, men testade Clear CMOS ifall detta var orsaken.
Kan det vara så att någon komponent är defekt och gav upp, trots att det fungerat felfritt flera timmar?

Hittills har jag utan framgång testat (givetvis med strömkabeln utdragen):
- Dubbel, trippelkollat så att alla komponenter och kablar är monterad korrekt.
- Dragit ur och satt i alla kablar på moderkortet igen.
- Bytt kabel till CPU (det följde med 2st CPU-kablar med nätagget) samt provat annan port på nätagget.
- Clear CMOS, även genom att ta ut batteriet och vänta 10min innan jag sätter i det igen.
- Testat starta utan Grafikkort monterat.
- Testat starta utan chassifläktar ikopplad.
- Monterat om kylaren, rengjort och applicerat ny kylpasta.
- Tagit ut CPU och kollat så att inga pins är böjda.

Har även testat att flasha om bios med samma version igen.
Det ska även nämnas att jag använt mig av ESD-armband och ESD-matta vid montering och felsökning.
Endast EZ-debug LED för CPU lyser på moderkortet. LED för DRAM blinkar till snabbt en gång när jag startar datorn. LED för VGA samt Boot är släckt. Misstänker därför att det kan vara något fel på antingen moderkort eller CPU? Eller kan det vara problem med RAM trots att den Debug LED inte lyser?

Har tyvärr inte tillgång till några andra datordelar för att byta ut och prova.

Hjälp uppskattas!

Måste börja med frågan. Det sitter distanser mellen datorlåda och moderkort?
De är ungefär en halv cm höga.
Om de var förmonterade, kontrollerade du att de var monterade på korrekt plats, samt att det det inte var fler än 9st?
Samt att du använde 9 skruvar för att fästa moderkortet.

Om det sitter distanser mellan moderkort och datorlåda som det bör så kan du prova följande.
Koppla bort allt kablage till datorn.
Tryck på power-knappen några gånger så att du drar ur så mycket ström som möjligt ur kretsarna.
Försök att hålla emot på moderkortets undersida så gott det går och tryck på mitten på minnesmodulen som för att trycka ner den i sin slot. Detta för att verifiera att minnesmodulerna är nertryckta ordentligt i minnesslottarna.
Prova sedan att starta datorn.

Att EZ-debug led för ram blinkar till snabbt, tyder på att det kan vara problem relaterat till minnet, antingen för att minnet inte har full kontakt i sockeln, för att minnet är defekt eller för att minneskontrollern i CPUn inte fungerar som den skall.

Du säger att alla pinnar är raka och fina. Kontrollerade du så att ingen pinne saknades?
Även om det är otroligt så är det inte omöjligt att en pinne faktiskt lossnar.

Permalänk
Skrivet av Viita:

Måste börja med frågan. Det sitter distanser mellen datorlåda och moderkort?
De är ungefär en halv cm höga.
Om de var förmonterade, kontrollerade du att de var monterade på korrekt plats, samt att det det inte var fler än 9st?
Samt att du använde 9 skruvar för att fästa moderkortet.

Om det sitter distanser mellan moderkort och datorlåda som det bör så kan du prova följande.
Koppla bort allt kablage till datorn.
Tryck på power-knappen några gånger så att du drar ur så mycket ström som möjligt ur kretsarna.
Försök att hålla emot på moderkortets undersida så gott det går och tryck på mitten på minnesmodulen som för att trycka ner den i sin slot. Detta för att verifiera att minnesmodulerna är nertryckta ordentligt i minnesslottarna.
Prova sedan att starta datorn.

Att EZ-debug led för ram blinkar till snabbt, tyder på att det kan vara problem relaterat till minnet, antingen för att minnet inte har full kontakt i sockeln, för att minnet är defekt eller för att minneskontrollern i CPUn inte fungerar som den skall.

Du säger att alla pinnar är raka och fina. Kontrollerade du så att ingen pinne saknades?
Även om det är otroligt så är det inte omöjligt att en pinne faktiskt lossnar.

Ja, distanserna sitter korrekt och moderkortet är fastskruvat.
Har nu provat plocka ut ram-minnena och starta med ett i taget, men ingen skillnad (dock endast i dimm-slot A2).
Har även provat starta utan något ram-minne installerat och ingen skillnad där heller. Debug LED beter sig på samma vis.
CPU LED lyser konstant, DRAM LED blinkar till en gång snabbt i början.

Update: Har nu även provat med USB, audio samt chassifläkt sladdar urkopplad. Och även monterat ut M.2 SSD - ingen skillnad.
Alltså endast processor, kylare samt 1 ram-minne monterad, (samt power/reset från chassi).

Det känns konstigt att datorn fungerade felfritt första kvällen, samt någon timme dagen efter innan problemet uppstod.
Får väl testa att montera av kylaren och ta en titt på processorn igen, men märkligt att den först fungerade om det skulle vara problem med några pins?
Har tyvärr som sagt inte tillgång till vare sig annan CPU, RAM, MOBO eller PSU. Känner mig lost, vet inte vad nästa steg i felsökningen är?

Provade några fler saker
Permalänk
Medlem

Det här känns som en fråga jag inte ska behöva ställa.
Du har kontrollerat att alla strömkablar är anslutna korrekt?, 24pin + 8pin till moderkortet? Samt att de är ordentligt anslutna till PSU:n? (DVS, att allt är "i-klickat" ordentligt?)

Permalänk
Medlem

Det är helt säkert grafikkortet. Skicka det till mig så kan jag felsöka det åt dig. Det kan ta lång tid men vad gör man inte för att vara schysst?

Annars är det nog läge att plocka ut kortet ur lådan och köra barebone. Du verkar ha koll så tänk bara på underlaget för moderkortet. Koppla ur alla kablar och koppla in igen.

Visuellt kontrollerat allt? Luktar det konstigt någonstans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Det här känns som en fråga jag inte ska behöva ställa.
Du har kontrollerat att alla strömkablar är anslutna korrekt?, 24pin + 8pin till moderkortet? Samt att de är ordentligt anslutna till PSU:n? (DVS, att allt är "i-klickat" ordentligt?)

Håller med. Låter som att 8-pin strömkontakten hoppat ur när du lagt fötterna på datorn eller dylikt

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Skrivet av Viita:

Det här känns som en fråga jag inte ska behöva ställa.
Du har kontrollerat att alla strömkablar är anslutna korrekt?, 24pin + 8pin till moderkortet? Samt att de är ordentligt anslutna till PSU:n? (DVS, att allt är "i-klickat" ordentligt?)

Ja då, det kollade jag. Har även provat dra ur och ansluta allt på nytt igen, bytt cpu-kabel och ändrat port på PSU.
Har nu monterat ur chassit och provar att börja om på ESD-mattan. Ska även testa byta CMOS batteri hur osannolikt det än är att det är orsaken då moderkortet är nytt.

Ska även tillägga att jag monterat av grafikkortet och nu testar mig fram utan det eller skärm ikopplad, då jag antar att så länge EZ-debug LED för CPU lyser att problemet kvarstår.

Datorn var igång när det hände, jag satt och spelade när skärmen plötsligt blev svart (inga artefakter eller så, bara tvärt svart). Uppfattade inga pip, varvande av fläktar, dålig prestanda eller liknande då det skedde. Chassifläktarna (PWM) snurrade vidare i normal hastighet och belysning i datorn var fortfarande tänd, det som skiljde sig var att CPU LED på moderkortet nu lyser och bristen på video-signal. Vill också minnas att tangentbordet slocknade. Höll in powerknappen för att stänga av datorn.

Om det hade varit fel på PSU:n så borde väl datorn rimligtvis stängts av när detta hände? Och RAM har jag testat 1 i taget varje dimm-slot (utom A1 än så länge då kylaren sitter ivägen), har även testat starta helt utan RAM för att se om fler LED tänds, inget pip från moderkortet heller, men det kanske inte är relevant på nyare moderkort? Så jag lutar därför mot att problemet antingen är CPU eller moderkortet.

The search continues...

Permalänk
Medlem

Något liknande hände mig, och det slutade med att jag fick bygga en ny dator.
Troligen spikade 12V-linan och dödade moderkort och grafikkort för mig.
Satt och spelade förra påsken en kväll när datorn bara lade av, och gick inte att starta igen.

PSU:n gick att starta med en bygling, och var 99% stabil, men jag vågade inte använda den igen, utan köpte nytt.
Och eftersom processor och moderkort hade slutat tillverkas, fick jag skaffa nya sådana också.

Satte ihop allt, och upptäckte att grafikkortet också hade dött. Fick bli ett nytt grafikkort med...

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem

Liknande har hänt mig.
Kom fram till att cpu blocket jag hade då måste varit snedbelastat eller för hårt åtdraget.
Köpte nytt block och drog om så blocket fick lite längre lösare slangar, sen dess har datorn fungerat felfritt.

Har du en mindre/lättare kylare du kan prova?

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Skrivet av Olaeli:

Något liknande hände mig, och det slutade med att jag fick bygga en ny dator.
Troligen spikade 12V-linan och dödade moderkort och grafikkort för mig.
Satt och spelade förra påsken en kväll när datorn bara lade av, och gick inte att starta igen.

PSU:n gick att starta med en bygling, och var 99% stabil, men jag vågade inte använda den igen, utan köpte nytt.
Och eftersom processor och moderkort hade slutat tillverkas, fick jag skaffa nya sådana också.

Satte ihop allt, och upptäckte att grafikkortet också hade dött. Fick bli ett nytt grafikkort med...

Usch låter som en skräckhistoria, hoppas verkligen det inte är nåt sånt som spökar!
Men då la din dator alltså av helt? Hände ingenting när du försökte slå på den igen?

Permalänk
Medlem

Fan, jag håller på och bygger min dator och har liknande problem. Min boot lampa är den enda som lyser och ingen signal till skärmen. Har testat med bara en ram sticka, kan man sätta dem på fel håll? Jag har aldrig haft signal på skärmen så undrar också vad som kan vara fel...

Har för övrigt ett MSI B550M moderkort.

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Skrivet av Mathrohas:

Liknande har hänt mig.
Kom fram till att cpu blocket jag hade då måste varit snedbelastat eller för hårt åtdraget.
Köpte nytt block och drog om så blocket fick lite längre lösare slangar, sen dess har datorn fungerat felfritt.

Har du en mindre/lättare kylare du kan prova?

Nä tyvärr, har en lastgammal hyper 212 evo som sitter i min gamla dator där grafikkortet gett upp efter 8 års trogen tjänst. Vilket som var anledningen att jag bygger ny dator. Den gamla trotjänaren kör via integrerad grafik "så länge" och vågar inte in o pilla i den då jag behöver den som backup för skolarbete nu då nybygget krånglar.

Testade att lossa lite på skruvarna till kylaren ifall det skulle hjälpa, men inga framgångar.

Ska kolla runt om jag har tillgång till att låna kompatibla datordelar av någon bekant så jag skulle kunna testa byta ut delar en och en och se om det blir någon skillnad.

Annars lutar jag lite åt att det kanske är moderkortet som är defekt, så kanske får skicka in det som garantiärende.

Tusen tack för all hjälp hittills, kommer ni på några fler tips så tveka inte att skriva!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liverstad:

Jag byggde igår ihop en ny dator med följande komponenter (varav alla är nya) då mitt grafikkort äntligen dykt upp:

PSU: Corsair RM850x
MOBO: MSI MAG Tomahawk B550
CPU: AMD Ryzen 9 5900x
Kylning: Be Quiet Dark Rock Pro 4
RAM: G-skill TridentZ Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600 cl16
GPU: ASUS TUF GAMING Geforce RTX 3080 10GB
SSD: WD Black SN750 1TB M.2 SSD
Chassi: Fractal Design Meshify 2

Länk: https://komponentkoll.se/bygg/wdwwJ

Monteringen, uppdateringen av BIOS, installation av windows, drivrutiner och program fungerade felfritt.
Allt fungerade fint och jag satt o spelade några timmar igår kväll. Satte mig tidigare idag och spelade kanske en timme utan problem när skärmen plötsligt utan förvarning (inget lagg, oljud, BSOD eller någon form av artifakter) tappade video-signalen och blev svart. Datorn var fortfarande igång och alla fläktar snurrade fortfarande. Jag kollade in på moderkortet genom sidopanelen och kunde konstatera att EZ-Debug LED på moderkortet lyste för CPU. Provade starta om datorn, alla fläktar går igång och RGB-belysning tänds som vanligt, men EZ-Debug LED för CPU lyser och skärmen får ingen videosignal.

Som sagt inte haft några indikationer på problem tills detta hände, alla temperaturer har verkat normala enligt HWMonitor (CPU 35-70 grader, GPU 25-65 eller så). RAM har körts med XMP-profil utan problem, men testade Clear CMOS ifall detta var orsaken.
Kan det vara så att någon komponent är defekt och gav upp, trots att det fungerat felfritt flera timmar?

Hittills har jag utan framgång testat (givetvis med strömkabeln utdragen):
- Dubbel, trippelkollat så att alla komponenter och kablar är monterad korrekt.
- Dragit ur och satt i alla kablar på moderkortet igen.
- Bytt kabel till CPU (det följde med 2st CPU-kablar med nätagget) samt provat annan port på nätagget.
- Clear CMOS, även genom att ta ut batteriet och vänta 10min innan jag sätter i det igen.
- Testat starta utan Grafikkort monterat.
- Testat starta utan chassifläktar ikopplad.
- Monterat om kylaren, rengjort och applicerat ny kylpasta.
- Tagit ut CPU och kollat så att inga pins är böjda.

Har även testat att flasha om bios med samma version igen.
Det ska även nämnas att jag använt mig av ESD-armband och ESD-matta vid montering och felsökning.
Endast EZ-debug LED för CPU lyser på moderkortet. LED för DRAM blinkar till snabbt en gång när jag startar datorn. LED för VGA samt Boot är släckt. Misstänker därför att det kan vara något fel på antingen moderkort eller CPU? Eller kan det vara problem med RAM trots att den Debug LED inte lyser?

Har tyvärr inte tillgång till några andra datordelar för att byta ut och prova.

Hjälp uppskattas!

UPDATE 1:
- Distanserna sitter korrekt och moderkortet är fastskruvat.
- Har nu provat plocka ut ram-minnena och starta med ett i taget, men ingen skillnad (dimm-slot A2, B1 och B2 - kmr ej åt A1 pga kylaren så har ej testat den ännu).
- Har även provat starta utan något ram-minne installerat och ingen skillnad där heller. Debug LED beter sig på samma vis. CPU LED lyser konstant, DRAM LED blinkar till en gång snabbt i början.
- Har även provat med USB, audio samt chassifläkt sladdar urkopplad. Och även monterat ut M.2 SSD - ingen skillnad. Alltså endast processor, kylare samt 1 ram-minne monterad, (samt power/reset från chassi).

Hej
Jag åkte på väldigt liknande fel i fredags med min dator. Likande delar fast ryzen 3900x istället för 5900x.

Inga feldioder lyser på moderkortet men den vägrar ge mig bild.
Testat byta grafikkort och skärmar men samma fel.

Jag har inte hittat någon lösning men ska imorgon pröva att lätta på CPU kylare lite och se.

Datorn har fungerat klockrent sen i mitten av december tills i fredags efter en windows 10 uppdatering.

Visa signatur

Xbox series x

Permalänk
Medlem

Eftersom jag har likande fel så har jag googlat en del själv :).

Några som hade liknande fel har lyckats få igång skärm igen genom att testa annan PCI e port samt uppdatera VGA firmware. Kanske värt testa om du har möjlighet.
Jag ska pröva imorgon då datorn är på jobbet.

Visa signatur

Xbox series x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liverstad:

Nä tyvärr, har en lastgammal hyper 212 evo som sitter i min gamla dator där grafikkortet gett upp efter 8 års trogen tjänst. Vilket som var anledningen att jag bygger ny dator. Den gamla trotjänaren kör via integrerad grafik "så länge" och vågar inte in o pilla i den då jag behöver den som backup för skolarbete nu då nybygget krånglar.

Testade att lossa lite på skruvarna till kylaren ifall det skulle hjälpa, men inga framgångar.

Ska kolla runt om jag har tillgång till att låna kompatibla datordelar av någon bekant så jag skulle kunna testa byta ut delar en och en och se om det blir någon skillnad.

Annars lutar jag lite åt att det kanske är moderkortet som är defekt, så kanske får skicka in det som garantiärende.

Tusen tack för all hjälp hittills, kommer ni på några fler tips så tveka inte att skriva!

För att du ska få pip, så behöver du ha en PC-speaker inkopplad.
Dessa är inte längre standard i chassin sedan 5+ år tillbaka.

Något du kan prova, OM du kommer åt, bryt strömmen till datorn, tryck på strömknappen några gånger för att ladda ur så mycket som möjligt.
Försök om du kommer åt, att trycka RAM-stickan på plats, alltså den du inte kommer åt att utan att lätta på CPU-kylaren.
Har du tur har denna endast hoppat ur litegranna och däför orsakar denna EZ-debug-indikation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liverstad:

Ja då, det kollade jag. Har även provat dra ur och ansluta allt på nytt igen, bytt cpu-kabel och ändrat port på PSU.
Har nu monterat ur chassit och provar att börja om på ESD-mattan. Ska även testa byta CMOS batteri hur osannolikt det än är att det är orsaken då moderkortet är nytt.

Ska även tillägga att jag monterat av grafikkortet och nu testar mig fram utan det eller skärm ikopplad, då jag antar att så länge EZ-debug LED för CPU lyser att problemet kvarstår.

Datorn var igång när det hände, jag satt och spelade när skärmen plötsligt blev svart (inga artefakter eller så, bara tvärt svart). Uppfattade inga pip, varvande av fläktar, dålig prestanda eller liknande då det skedde. Chassifläktarna (PWM) snurrade vidare i normal hastighet och belysning i datorn var fortfarande tänd, det som skiljde sig var att CPU LED på moderkortet nu lyser och bristen på video-signal. Vill också minnas att tangentbordet slocknade. Höll in powerknappen för att stänga av datorn.

Om det hade varit fel på PSU:n så borde väl datorn rimligtvis stängts av när detta hände? Och RAM har jag testat 1 i taget varje dimm-slot (utom A1 än så länge då kylaren sitter ivägen), har även testat starta helt utan RAM för att se om fler LED tänds, inget pip från moderkortet heller, men det kanske inte är relevant på nyare moderkort? Så jag lutar därför mot att problemet antingen är CPU eller moderkortet.

The search continues...

Har du några andra ddr4 du kan testa?
Be någon polare komma förbi eller nått, vänta utanför kanske är mer rimligt

Note:
Memory compatibility support depended on the CPU memory controller.
Last update : 2020-12-07
F4-3600C16D-32GTZN
Vendor
Model
SPD Speed
RAM Speed
Supported Speed
Chipset
Voltage
Sided
Size
1 | 2 | 4 DIMM
No results found!

Ser inte att ram är i qvl heller, så skulle börja där

Permalänk
Skrivet av milkab:

Har du några andra ddr4 du kan testa?
Be någon polare komma förbi eller nått, vänta utanför kanske är mer rimligt

Note:
Memory compatibility support depended on the CPU memory controller.
Last update : 2020-12-07
F4-3600C16D-32GTZN
Vendor
Model
SPD Speed
RAM Speed
Supported Speed
Chipset
Voltage
Sided
Size
1 | 2 | 4 DIMM
No results found!

Ser inte att ram är i qvl heller, så skulle börja där

RAM funkade fint flera timmar tills problemet uppstod, tror inte de är problemet och mysko om båda skulle dö samtidigt då jag även provat dem 1 och 1, men det är ju inte omöjligt. De finns på G-skills egen QVL lista tillsammans med moderkortet och zen 3 så kompatibilitet ska inte vara några problem. Har även läst inlägg av flera andra medlemmar här på sweclockers som har använt samma moderkort och minnen utan problem.

Men ja, nästa steg är nog att kolla med polare om de har några komponenter jag kan låna för fortsatt felsökning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liverstad:

RAM funkade fint flera timmar tills problemet uppstod, tror inte de är problemet och mysko om båda skulle dö samtidigt då jag även provat dem 1 och 1, men det är ju inte omöjligt. De finns på G-skills egen QVL lista tillsammans med moderkortet och zen 3 så kompatibilitet ska inte vara några problem. Har även läst inlägg av flera andra medlemmar här på sweclockers som har använt samma moderkort och minnen utan problem.

Men ja, nästa steg är nog att kolla med polare om de har några komponenter jag kan låna för fortsatt felsökning!

Kan mycket väl vara så att det inte alls är pga ram
G-skill brukar funka med de flesta, men vart ska man annars börja, eller ja börja har du ju redan gjort, men vart ska man annars fortsätta:)

En polare med delar är bra

Permalänk
Medlem

Jag skulle börja med att kika i windows event viewer under system-loggarna, för mig låter det som att det är drivrutinerna för grafikkortet som kraschar snarare än problem med ram-minnen. Alternativt så är det som någon annan påpekade, fel på kabeln.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liverstad:

Usch låter som en skräckhistoria, hoppas verkligen det inte är nåt sånt som spökar!
Men då la din dator alltså av helt? Hände ingenting när du försökte slå på den igen?

Nej, den var helt död. Från att ha fungerat finfint, till död på bråkdelen av en sekund.

Jag provade köra min vattenpump seperat med PSU:n, och efter en del testande fick jag ett mysko beteende från PSU:n, därför jag misstänker att den var orsaken.

Eftersom moderkortet hade dött, och när jag byggde ihop datorn med nya delar upptäckte att grafikkortet också var dött, så är väl det enda gemensamma de har 12V spänning, från PSU:n.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Jag skulle börja med att kika i windows event viewer under system-loggarna, för mig låter det som att det är drivrutinerna för grafikkortet som kraschar snarare än problem med ram-minnen.

En försvårande omständighet är att TS inte kommer åt operativsystemet.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liverstad:

Usch låter som en skräckhistoria, hoppas verkligen det inte är nåt sånt som spökar!
Men då la din dator alltså av helt? Hände ingenting när du försökte slå på den igen?

Bara för att nämna.
Jag byggde ihop en dator 2010 med ett Corsair HX850W PSU. Kommer tyvärr inte ihåg hur många dagar datorn fungerade men helt plötsligt så stängdes den av/eller om den bara inte startade.
Blev ganska nervös först men insåg att något var fel med endast nätagget när datorn startade upp med ett annat.
Jag vill minnas att fläktarna fortsatte att snurra efter att jag slagit till strömmen men att inget verkade starta.

Din EZ-Debug-indikator på CPU, kan helt enkelt tyda på att 12-voltspänningen saknas, dvs, CPU kan inte initeras som denna skall.
Om du har tillgång till någon form av mätutrustning så kan du alltid prova mäta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av schkutt:

Fan, jag håller på och bygger min dator och har liknande problem. Min boot lampa är den enda som lyser och ingen signal till skärmen. Har testat med bara en ram sticka, kan man sätta dem på fel håll? Jag har aldrig haft signal på skärmen så undrar också vad som kan vara fel...

Har för övrigt ett MSI B550M moderkort.

Har du ryzen 5000 CPU hoppas jag att du uppdaterat BIOS?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av trickeh2k:

Jag skulle börja med att kika i windows event viewer under system-loggarna, för mig låter det som att det är drivrutinerna för grafikkortet som kraschar snarare än problem med ram-minnen. Alternativt så är det som någon annan påpekade, fel på kabeln.

Skrivet av twit:

En försvårande omständighet är att TS inte kommer åt operativsystemet.

Precis, kommer inte in i varken windows eller BIOS, CPU LED lyser och får ingen video-signal. Jag tror inte det är något problem med grafikkortet eller RAM, men det är väl inte helt omöjligt. För tillfället lutar jag snarare åt att det är moderkortet som är defekt. CPU LED lyser med endast processor, kylare och en RAM-sticka installerad på moderkortet.

Tyvärr har jag inte tillgång till alternativ CPU eller RAM, annars hade det ju varit lätt att bekräfta.

Permalänk
Medlem

Har du tillgång till annan PSU? Jag skulle prova en annan PSU först.
Om inte så kan det eventuellt vara läge att skicka tillbaka moderkort, CPU, RAM samt PSU för felsökning eller om det finns någon lokal butik som kan hjälpa dig felsöka. (alternativt någon annan Swec:are i området.)

Om du har tillgång till en annan PSU, anslut endast moderkort CPU och RAM.
OM EZ-Debug passerar CPU och RAM och stannar på tex VGA eller Boot, då vet du att det är problem med PSU.
(Blanda inte modulära kablar mellan olika PSU:er även om det är av samma fabrikat.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liverstad:

Precis, kommer inte in i varken windows eller BIOS, CPU LED lyser och får ingen video-signal. Jag tror inte det är något problem med grafikkortet eller RAM, men det är väl inte helt omöjligt. För tillfället lutar jag snarare åt att det är moderkortet som är defekt. CPU LED lyser med endast processor, kylare och en RAM-sticka installerad på moderkortet.

Tyvärr har jag inte tillgång till alternativ CPU eller RAM, annars hade det ju varit lätt att bekräfta.

Ber om ursäkt för att jag inte är läskunnig :/

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Har du ryzen 5000 CPU hoppas jag att du uppdaterat BIOS?

Det hade jag inte gjort, men nu har jag och allt fungerar. Det är så typiskt att man missar att läsa det på moderkortslådan att man var tvungen att uppdatera BIOS först.

Tack för tipset!!

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liverstad:

Jag byggde igår ihop en ny dator med följande komponenter (varav alla är nya) då mitt grafikkort äntligen dykt upp:

PSU: Corsair RM850x
MOBO: MSI MAG Tomahawk B550
CPU: AMD Ryzen 9 5900x
Kylning: Be Quiet Dark Rock Pro 4
RAM: G-skill TridentZ Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600 cl16
GPU: ASUS TUF GAMING Geforce RTX 3080 10GB
SSD: WD Black SN750 1TB M.2 SSD
Chassi: Fractal Design Meshify 2

Länk: https://komponentkoll.se/bygg/wdwwJ

Monteringen, uppdateringen av BIOS, installation av windows, drivrutiner och program fungerade felfritt.
Allt fungerade fint och jag satt o spelade några timmar igår kväll. Satte mig tidigare idag och spelade kanske en timme utan problem när skärmen plötsligt utan förvarning (inget lagg, oljud, BSOD eller någon form av artifakter) tappade video-signalen och blev svart. Datorn var fortfarande igång och alla fläktar snurrade fortfarande. Jag kollade in på moderkortet genom sidopanelen och kunde konstatera att EZ-Debug LED på moderkortet lyste för CPU. Provade starta om datorn, alla fläktar går igång och RGB-belysning tänds som vanligt, men EZ-Debug LED för CPU lyser och skärmen får ingen videosignal.

Som sagt inte haft några indikationer på problem tills detta hände, alla temperaturer har verkat normala enligt HWMonitor (CPU 35-70 grader, GPU 25-65 eller så). RAM har körts med XMP-profil utan problem, men testade Clear CMOS ifall detta var orsaken.
Kan det vara så att någon komponent är defekt och gav upp, trots att det fungerat felfritt flera timmar?

Hittills har jag utan framgång testat (givetvis med strömkabeln utdragen):
- Dubbel, trippelkollat så att alla komponenter och kablar är monterad korrekt.
- Dragit ur och satt i alla kablar på moderkortet igen.
- Bytt kabel till CPU (det följde med 2st CPU-kablar med nätagget) samt provat annan port på nätagget.
- Clear CMOS, även genom att ta ut batteriet och vänta 10min innan jag sätter i det igen.
- Testat starta utan Grafikkort monterat.
- Testat starta utan chassifläktar ikopplad.
- Monterat om kylaren, rengjort och applicerat ny kylpasta.
- Tagit ut CPU och kollat så att inga pins är böjda.

Har även testat att flasha om bios med samma version igen.
Det ska även nämnas att jag använt mig av ESD-armband och ESD-matta vid montering och felsökning.
Endast EZ-debug LED för CPU lyser på moderkortet. LED för DRAM blinkar till snabbt en gång när jag startar datorn. LED för VGA samt Boot är släckt. Misstänker därför att det kan vara något fel på antingen moderkort eller CPU? Eller kan det vara problem med RAM trots att den Debug LED inte lyser?

Har tyvärr inte tillgång till några andra datordelar för att byta ut och prova.

Hjälp uppskattas!

UPDATE 1:
- Distanserna sitter korrekt och moderkortet är fastskruvat.
- Har nu provat plocka ut ram-minnena och starta med ett i taget, men ingen skillnad (dimm-slot A2, B1 och B2 - kmr ej åt A1 pga kylaren så har ej testat den ännu).
- Har även provat starta utan något ram-minne installerat och ingen skillnad där heller. Debug LED beter sig på samma vis. CPU LED lyser konstant, DRAM LED blinkar till en gång snabbt i början.
- Har även provat med USB, audio samt chassifläkt sladdar urkopplad. Och även monterat ut M.2 SSD - ingen skillnad. Alltså endast processor, kylare samt 1 ram-minne monterad, (samt power/reset från chassi).

Jag hade samma fel som dig och lämnade in datorn på felsökning. Visade sig att moderkortet gått sönder.
Jag hade ett ASUS TUF GAMING B550M-PLUS Wifi.

Visa signatur

Xbox series x