Svårt att få tag på low profile-kort för spel?

Permalänk

Svårt att få tag på low profile-kort för spel?

Hej! Skaffat konto här nu och testar att fråga de insatta här...

Jag tänkte skrapa ihop en liten enkel första speldator till sonens födelsedag med grejjer jag kommit över. Har fixat en billig gammal kontorsdator och en SSD. Det strandar på att det lämpligaste grafikkortet inte finns i butikerna vad det verkar! Det behöver vara low profile det är gtx 1650 jag försöker få tag på. Det är tydligen det kraftfullaste som går direkt på strömmen från PCI-slotten (Psu på 300W). Kanske finns enstaka 1050 att få tag på, men de kostar ju nästan lika mycket så det känns ovärt!

Nu närmar sig födelsedagen och jag måste få fatt på nåt snart! Är det nån här som känner till om det är grafikkort på gång ut till butikerna? Var är annars bästa stället att kolla efter begagnat? GTX 1050 skulle kännas bättre att köpa begagnat till ett rimligare pris ...

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Rubrik förtydligad. // MOD
Permalänk
Medlem

Lågprofilskort är en väldigt nischad produkt, så inte konstigt att de inte finns i lager. Sedan gör dålig tillgänglighet på grund av Corona saken bättre, i synnerhet för priset tyvärr.

Permalänk
Medlem

Som @loefet skrev, lågprofilskort är väldigt nischat och sen har det varit dålig tillgång på hårdvara ett bra tag nu tyvärr.

Permalänk
Medlem

Hej!
Hittade detta på CDON:

https://cdon.se/hemelektronik/zotac-gaming-geforce-gtx-1650-a...

Verkar vara 21-25 dagars leveranstid. Men du kan ju alltid ge bort en bild åt grabben så länge. Så får han något att längta till 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av fenrisulfven:

Hej!
Hittade detta på CDON:

https://cdon.se/hemelektronik/zotac-gaming-geforce-gtx-1650-a...

Verkar vara 21-25 dagars leveranstid. Men du kan ju alltid ge bort en bild åt grabben så länge. Så får han något att längta till 😊

Köp inte från den säljaren. Polarn har väntat 3 månader på leverans på ett kort de fortfarande står 2-3 dagar på.... Då ett 2060

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Denna säljaren på Amazon hävdar att de har 1 exemplar i lager. EDIT: Nu är Gigabyte-kortet sålt. Säljaren av Zotac-kortet nedan verkar dock fortfarande ha kort i lager som jag tolkar det.

https://www.amazon.se/Gigabyte-GeForce-profil-GDDR6-grafikkor...

Potentiellt även denna:

https://www.amazon.se/Zotac-Gaming-GeForce-1650-profil/dp/B07...

Kanske är värt att överväga. Verkar svårt att hitta i Sverige.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Köp inte från den säljaren. Polarn har väntat 3 månader på leverans på ett kort de fortfarande står 2-3 dagar på.... Då ett 2060

Aj då.

Permalänk
Skrivet av Device Manager:

Hej! Skaffat konto här nu och testar att fråga de insatta här...

Jag tänkte skrapa ihop en liten enkel första speldator till sonens födelsedag med grejjer jag kommit över. Har fixat en billig gammal kontorsdator och en SSD. Det strandar på att det lämpligaste grafikkortet inte finns i butikerna vad det verkar! Det behöver vara low profile det är gtx 1650 jag försöker få tag på. Det är tydligen det kraftfullaste som går direkt på strömmen från PCI-slotten (Psu på 300W). Kanske finns enstaka 1050 att få tag på, men de kostar ju nästan lika mycket så det känns ovärt!

Nu närmar sig födelsedagen och jag måste få fatt på nåt snart! Är det nån här som känner till om det är grafikkort på gång ut till butikerna? Var är annars bästa stället att kolla efter begagnat? GTX 1050 skulle kännas bättre att köpa begagnat till ett rimligare pris ...

Tacksam för all hjälp jag kan få!

För 2100 kronor har du ett från en seriös handlare! Finns dock bara ett kort i lager!

https://www.databyran.nu/produkter/61110

EDIT: Var visst low profile du var ute efter och det var nog inte detta :/

Permalänk

Jösses, det är ju en djungel därute! Antingen bli skinnad på alldeles för mycket eller vänta alldeles för länge, eller båda

Stort tack för alla svar! Nu vet jag mer var landet ligger i alla fall. Ett annat sätt kanske kan vara att komma över en burk i standardstorlek istället. Eller kanske ett ännu billigare begagnat kort och sedan uppgradera när det finns vettigare alternativ. Är det nån som har rekommendationer i så fall? (Han spelar ju typ mest minecraft och minecraft dungeons än så länge bara).

Permalänk
Medlem

Kan även vara en idé att skapa en "köpes"-annons här i Sweclockers marknad. Där brukar man kunna få napp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Device Manager:

Jösses, det är ju en djungel därute! Antingen bli skinnad på alldeles för mycket eller vänta alldeles för länge, eller båda

Stort tack för alla svar! Nu vet jag mer var landet ligger i alla fall. Ett annat sätt kanske kan vara att komma över en burk i standardstorlek istället. Eller kanske ett ännu billigare begagnat kort och sedan uppgradera när det finns vettigare alternativ. Är det nån som har rekommendationer i så fall? (Han spelar ju typ mest minecraft och minecraft dungeons än så länge bara).

Tyvärr är det otroligt svårt att hitta komponenter just nu. Stor efterfrågan och Covid-19 har gjort sitt, och det är inte enkelt alls att köpa dator.

Det kunde kanske vara en idé att köpa ett färdigt paket från typ HP, Lenovo, Acer etc från typ Elgigaten eller Mediamarkt. Oftast finns det fler såna i lager, och är det en vettig burk kan man uppgradera senare. Annars är det begagnat som gäller, men den marknaden är helt absurd i dagsläget. Folk bjuder ofta över nypris för grafikkort som kan ha år på nacken.

Vad är din budget ungefär för en hel dator?

Om din son spelar mest Minecraft så kunde det kanske vara en idé att köpa en dator med t.ex. Ryzen 5 3200G, som har helt okej inbyggd grafik, och att sen köpa ett grafikkort när marknaden lugnar ner sig?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Device Manager:

Jösses, det är ju en djungel därute! Antingen bli skinnad på alldeles för mycket eller vänta alldeles för länge, eller båda

Stort tack för alla svar! Nu vet jag mer var landet ligger i alla fall. Ett annat sätt kanske kan vara att komma över en burk i standardstorlek istället. Eller kanske ett ännu billigare begagnat kort och sedan uppgradera när det finns vettigare alternativ. Är det nån som har rekommendationer i så fall? (Han spelar ju typ mest minecraft och minecraft dungeons än så länge bara).

Här är ett paket som finns helt i lager (om än fyndvara på processorn, så kan försvinna snabbt):

https://www.inet.se/kundvagn/visa/14848656/namnlos

Den duger mer än väl till Minecraft o dylikt, och när han vill spela nåt mera krävande så är det bara att sätta in ett grafikkort (när marknaden är mer normal). Den har också lite färgranna ljus som kanske passar i en viss ålder

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/product/1174534/datorutrustning/dator...

Kanske den. Finns fler alternativ på Komplett men denna ska komma in om några dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

https://www.komplett.se/product/1174534/datorutrustning/dator...

Kanske den. Finns fler alternativ på Komplett men denna ska komma in om några dagar.

1650 (icke-super dessutom) är ändå så pass dåligt att jag inte skulle slösa pengar på det. Då kan man lika gärna köra på integrerade grafiken i 3400g, för 1650 klarar ändå inte nya spel.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Nu löste jag situationen som så att jag la några hundralappar på ett enkelt kort som kan levereras i tid och som i alla fall ska kunna kicka igång spelen han kör nu hjälpligt till att börja med. Sen har jag beställt ett riktigt så får vi se när det kan levereras. Det blir nog det billigaste, och jag slipper betala överpris för nåt som kanske ändå inte kommer fram i tid till födelsedagen

Hopas detta ska funka så länge:
https://bytdator.se/lagertomning/VT-Nvidia-Quadro-K600-BY

Att bygga nytt finns absolut på kartan inför framtiden, när det ska uppgraderas igen. Och tack för tipset om att annonsera här på sajten också. Behevde dock ha varit medlem i en månad för det, vilket nog är klokt.

Tack igen för all hjälp. Märkligt indragande hobby det här. Och kul med ett så aktivt och engagerat forum!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Device Manager:

Nu löste jag situationen som så att jag la några hundralappar på ett enkelt kort som kan levereras i tid och som i alla fall ska kunna kicka igång spelen han kör nu hjälpligt till att börja med. Sen har jag beställt ett riktigt så får vi se när det kan levereras. Det blir nog det billigaste, och jag slipper betala överpris för nåt som kanske ändå inte kommer fram i tid till födelsedagen

Hopas detta ska funka så länge:
https://bytdator.se/lagertomning/VT-Nvidia-Quadro-K600-BY

Att bygga nytt finns absolut på kartan inför framtiden, när det ska uppgraderas igen. Och tack för tipset om att annonsera här på sajten också. Behevde dock ha varit medlem i en månad för det, vilket nog är klokt.

Tack igen för all hjälp. Märkligt indragande hobby det här. Och kul med ett så aktivt och engagerat forum!

Du köpt ett kort för arbetsstationer som inte är vidare hett för spel... Prestar ungefär som GT 630 från 2012 och var redan då low end.

Permalänk
Skrivet av Sando:

1650 (icke-super dessutom) är ändå så pass dåligt att jag inte skulle slösa pengar på det. Då kan man lika gärna köra på integrerade grafiken i 3400g, för 1650 klarar ändå inte nya spel.

Ja, nu blir detta projekt med en begagnad HP kontorsdator med liten formfaktor och 300 watt, så det är därför det landar i gtx 1650 denna gången. De är ju strömsnåla och går direkt på portens strömförsörjning. Jag måste verkligen satta mig in i AMD-processorerna lite mer om vi ska bygga nåt här på sikt, och då blir det också kul att titta närmare på vilka kort som egentligen är mest prisvärda!

Permalänk
Skrivet av Ibymafayhas:

Du köpt ett kort för arbetsstationer som inte är vidare hett för spel... Prestar ungefär som GT 630 från 2012 och var redan då low end.

Ja, haha! Men enligt lite videos på youtube så ska det ändå gå att få igång spelen han spelar på låga settings åtminstone. Så hoppas bara det funkar så får han sin present på födelsedagen i alla fall. Killen fyller 8, han är inte kräsen och spelar inget krävande (än).

Permalänk
Medlem

Kanske är för stort för ditt bygge, men Netonnet skickade just upp detta:
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Rekommenderat psu 300W och ingen extra strömtillförsel behövs.

Permalänk
Skrivet av fenrisulfven:

Kanske är för stort för ditt bygge, men Netonnet skickade just upp detta:
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Rekommenderat psu 300W och ingen extra strömtillförsel behövs.

A, tack för tips men tyvärr för stort