Restid utanför ordinarie arbetstid

Permalänk
Medlem
Skrivet av buse_id10t:

Ja, absolut. Dock, i det här fallet står det i anställningsavtalet att tjänsteställe både är i "STAD" och "på plats hos kund ute i fält".

Ja men t.om resande säljare har ofta ett fasttjänsteställe, och faller du inom undantaget utgår bostaden. Att skriva hos kund ute i fält är inget fasttjänsteställe, dem kunde lika gärna skrivit ingenstans och överallt eller hur?

Isåfall kan du ju ta jobb nere i kap horn och så blir det arbetstagarens bekymmer.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Ja men t.om resande säljare har ofta ett fasttjänsteställe, och faller du inom undantaget utgår bostaden. Att skriva hos kund ute i fält är inget fasttjänsteställe, dem kunde lika gärna skrivit ingenstans och överallt eller hur?

Isåfall kan du ju ta jobb nere i kap horn och så blir det arbetstagarens bekymmer.

Ja, i normalfallet skulle jag också argumentera för att man i normalfallet har ett fast tjänsteställe, så som Skatteverket formulerar det, där man har sin huvudsakliga tjänstgöring. Oftast är detta i regel reglerat enligt kollektivavtal eller i anställningsavtalet. Jag skulle dock ändå vilja påstå att det har en stor betydelse hur de har valt att formulera det i det här anställningsavtalet, då det är anställningsavtalet som reglerar villkoren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Förmånsbil:
F1: All körning utanför dom ordinarie 8h blev restidsersättning.

Det är ju denna bit som jag tycker är intressant.
Den tiden utanför ordinarie arbetstid räknas ju som övertid enligt arbetstidslagen.
Om jag åker hemifrån kl. 06.00 och börjar hos kund 07.00
Och sen jobbar till 16.00 och är hemma 17.00 helt utan att köra förbi kontoret
så är det 2 timmar övertid varje dag.

/S

Hur anställningsavtalen för dom med förmånsbil såg ut kan jag inte svara på, vet bara hur dom med förmånsbil gjorde. Eftersom dom alla gjorde likadant så misstänker jag att det var reglerat i deras anställningsavtal.

Tänk på en sak, den svenska arbetstidslagen är en dispositiv lag(kommer inte ihåg om den är det i stort eller i sin helhet), d.v.s. den kan förhandlas bort helt eller delvis utav parterna, t.ex. arbetsgivaren och arbetstagaren kan komma överens om en lösning själva som avviker ifrån lagen(ett exempel jag minns är raster). Det är så vi har det i Sverige.

Tänk även på att jag hänvisar till olika ersättningar som våra killar och tjej fick. Vad lagen definierar som övertid innebär inte per automatik att man har rätt till övertidsersättning. Restid/övertidsersättning regleras i anställningsavtalet, som i alla mina fall har byggt på kollektivavtalet(underlättar då).

Arbetstidslagen definierar inte att man har rätt till någon form av ersättning vid övertid, bara vad som är övertid och hur mycket sådan man får lov att ha/kräva.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Superthug:

Här har du precis det jag beskrev.
Länk
På sida 40 § 12 så står följande.

Vid arbete utanför verkstaden ska arbetstagare efter begäran bege sig direkt från hemmet till arbetsplatsen. I dessa
fall betalas ersättning för restid och reskostnader med tid
och kostnader som överstiger resan för ordinarie resväg till verkstaden.

Detta hittar jag inget om i lagtexten men kan ha missat. Blir rätt mosigt i huvudet.
Vår arbetsgivare betalar resan från hem till kund i alla fall där vi inte åker förbi verkstaden och räknar det som arbetstid.
Även skatteverket blir glada om vi inte deklarerar denna resa som resa till och från jobb.

/S

Du tolkar avtalet fel.

Arbetsgivaren betalar alltid restid utanför arbetstid enligt den specificerade taxan som är lägre än övertid.
Sedan kan arbetsgivaren säga till dig att du inte ska köra inom verkstaden för att spara tid. I det fallet så drar man av tid från restiden som du ändå skulle haft. Dvs om det tar dig 30 min att köra hemifrån till verkstaden och 45 min hemifrån till kund, så drar man av din ordinarie resa om 30 min från restiden. Dvs restiden i tjänsten är 15 min.
I ditt exempel innan så skrev du om att man hade 1 min till verkstaden, då drar man av 1 min om man reser direkt till kund.

Du måste också hålla isär resa ur ett bilperspektiv och löneperspektiv. Det du skriver om skatteverket rör bilen. Dvs för bilens vidkommande så är hela resan direkt till kund resa i tjänsten, men inte för dig.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Hur anställningsavtalen för dom med förmånsbil såg ut kan jag inte svara på, vet bara hur dom med förmånsbil gjorde. Eftersom dom alla gjorde likadant så misstänker jag att det var reglerat i deras anställningsavtal.

Tänk på en sak, den svenska arbetstidslagen är en dispositiv lag(kommer inte ihåg om den är det i stort eller i sin helhet), d.v.s. den kan förhandlas bort helt eller delvis utav parterna, t.ex. arbetsgivaren och arbetstagaren kan komma överens om en lösning själva som avviker ifrån lagen(ett exempel jag minns är raster). Det är så vi har det i Sverige.

Tänk även på att jag hänvisar till olika ersättningar som våra killar och tjej fick. Vad lagen definierar som övertid innebär inte per automatik att man har rätt till övertidsersättning. Restid/övertidsersättning regleras i anställningsavtalet, som i alla mina fall har byggt på kollektivavtalet(underlättar då).

Arbetstidslagen definierar inte att man har rätt till någon form av ersättning vid övertid, bara vad som är övertid och hur mycket sådan man får lov att ha/kräva.

Det är precis detta min fråga handlar om Spot on!
Jag skrev nog i första inlägget att man inte ska blanda ihop övertidsersättning med övertid.
Men precis som vår arbetsgivare så tror vissa att bara för att man inte betalar ut någon övertidsersättning
så kallas inte tiden utanför ordinarie arbetstid längre för övertid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du tolkar avtalet fel.

Arbetsgivaren betalar alltid restid utanför arbetstid enligt den specificerade taxan som är lägre än övertid.
Sedan kan arbetsgivaren säga till dig att du inte ska köra inom verkstaden för att spara tid. I det fallet så drar man av tid från restiden som du ändå skulle haft. Dvs om det tar dig 30 min att köra hemifrån till verkstaden och 45 min hemifrån till kund, så drar man av din ordinarie resa om 30 min från restiden. Dvs restiden i tjänsten är 15 min.
I ditt exempel innan så skrev du om att man hade 1 min till verkstaden, då drar man av 1 min om man reser direkt till kund.

Du måste också hålla isär resa ur ett bilperspektiv och löneperspektiv. Det du skriver om skatteverket rör bilen. Dvs för bilens vidkommande så är hela resan direkt till kund resa i tjänsten, men inte för dig.

Arbetsgivaren betalar alltid restid utanför arbetstid enligt den specificerade taxan som är lägre än övertid.
Var finns denna taxa specifierad?

I det fallet så drar man av tid från restiden som du ändå skulle haft. Dvs om det tar dig 30 min att köra hemifrån till verkstaden och 45 min hemifrån till kund, så drar man av din ordinarie resa om 30 min från restiden. Dvs restiden i tjänsten är 15 min.
Det var ju precis det som stod i det länkade avtalet.

Dvs för bilens vidkommande så är hela resan direkt till kund resa i tjänsten, men inte för dig.
Jag vet inte var du hittar dessa regler men så är det inte hos oss.
Då jag börjar min resa till kund (07.00) så arbetar jag och får betalt för den tiden oavsett om jag kör
hemifrån eller från verkstaden.

När jag läser ditt inlägg så låter det som ett typiskt kollektivavtal. Vi har inget sådant på min arbetsplats.

/S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Det är precis detta min fråga handlar om Spot on!
Jag skrev nog i första inlägget att man inte ska blanda ihop övertidsersättning med övertid.
Men precis som vår arbetsgivare så tror vissa att bara för att man inte betalar ut någon övertidsersättning
så kallas inte tiden utanför ordinarie arbetstid längre för övertid.

Uppfattat.

Då är det egentligen bara definitionen utav arbete som behöver redas ut:
Är körningen till första anhalten och sedan från sista anhalten till bostad att betraktas som arbete?
Är det arbete och det sker utanför dom ordinarie timmarna(vi har 8h) så är det övertid.

Kruxet blir när den plats där man utför majoriteten utav sitt faktiska arbete flyttar på sig ständigt och dessutom kan vara flera olika under ett arbetspass. Det som har gällt för mig genom åren har varit då att kollektivavtalen satt kontoret som arbetsställe(man hänvisar där förberedande samt avslutande arbete utföres). Men samtidigt så har jag inte haft en servicebil stationerad på min bostadsadress sedan mitten 2006/början 2007 någon gång, så det har underlättat.

Två arbetsgivare krävde att kollegor som körde hem servicebilarna skulle antingen:
1. Vara hos kund direkt på morgonen + svara i telefon utanför ordinarie arbetstid enligt en s.k. ringlista.
2. Vara direkt hos kund vid start utav arbetspasset(eller på kontor/grossist vid materielavhämtning).

Både 1 och 2 hotade annars med att tvinga teknikerna att ta sig med privata medel(inget konstigt egentligen) till kontoret för att där hämta bilen(vilket inte drabbade mig eftersom jag redan gör så). Alla tekniker gav upp och körde direkt ut och fanns(på pappret) ute hos kund direkt vid arbetspassets start.

Om Du frågar mig(och detta är inte någon lagtext som jag tittat i eller referenser till domar i arbetsdomstolen, utan hur jag själv ser på saken) gällande tid utöver ordinarie arbetstimmar:

1. Om Du transporterar bara dig själv så är det inte arbetstid.
2. Om Du transporterar någon eller något annat så är det arbetstid.
a. Om fordonet är dessutom skyltat så är det alltid arbetstid(Du kör runt en reklamskylt). Denna punkt är nog lite att ta i, men rent krasst så tycker jag så .

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.