Hjälp med att välja rätt chassi - Helst vitt - Fractal, Phanteks eller något annat?

Permalänk

Hjälp med att välja rätt chassi - Helst vitt - Fractal, Phanteks eller något annat?

Hej alla!

Mitt datorbygge skulle varit klart så här dags men nu har det varit mycket strul och det får min hjärna att vilja utnyttja dödtiden. Så frågan är vilket chassi jag ska välja. Helst vill jag ju ha ett som både är ljuddämpande och har väldigt bra luftflöde. Nu lär jag ju få kompromissa här. RGB är inget måste men kanske kan vara snyggt ibland.

De komponenter jag har inuti är följande...

Asus Prime Z490-P
Intel Core i5 10600K
Cooler Master Hyper 212 Black Edition
Gigabyte GeForce RTX 3080 Gaming OC
Corsair RM750X v2

Det är väl det som kan vara det viktiga vad gäller värmeutveckling. Övrigt kommer det sitta 2x16GB HyperX 3600Mhz CL18 RGB, Samsung 970 Evo Plus 500GB och en WD SN750 1TB NVMe SSD.

Chassit som just nu är beställt är ett Fractal Design Define C (749 kronor). Men nu har jag snöat in på att det kommer inte bli svalt nog i det bl a för att jag inte kan ha en fläkt i fronten precis framför grafikkortet som är 320mm långt och med fläkt är gränsen 315mm.

Ett chassi som jag spanat in är då Phanteks Eclipse P500A, men ska jag ha ett vitt där måste jag välja den dyrare modellen som har DRGB (1499 kronor). Detta känns optimalt för luftgenomströmning men verkar låta en hel del samt så är det inte skyddat speciellt mycket för damm.

Jag har även spanat in ett Fractal Design Meshify C vitt (943 kronor).

Utöver dessa finns det ju hundratals chassin till att välja mellan. vad säger ni experter - vad bör jag välja? Det här bygget har fan sprungit iväg vad gäller pengar så om chassit kostar 750 kronor eller 1500 kronor just nu verkar spela mindre roll! Men jag är ute efter det som kommer ge mig mest! Vitt är att föredra som nämnts och har det RGB så är det väl ett litet plus men viktigare är att det har bra potential för att kyla systemet och sen kommer ljuddämpningen.

Tack på förhand för all hjälp för det här är något jag inte satt mig in i allt för mycket. Spenderat några timmar nu på morgonen för att läsa på samt se lite olika videor och recensioner men får ingen riktig uppfattning om vad jag bör välja!

Permalänk
Medlem

Jag har precis byggt ihop en ny dator med chassit Corsair 4000D Airflow vit. Sjukt snyggt enligt mig och riktigt bra luftflöde!

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Skrivet av Osmanix:

Jag har precis byggt ihop en ny dator med chassit Corsair 4000D Airflow vit. Sjukt snyggt enligt mig och riktigt bra luftflöde!

Här kommer det fler chassin som jag inte ens haft ork/tid att titta på men får göra en liten snabbkoll på det också för att se ifall det kanske faller mig i smaken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmaerildeRimfrost:

Här kommer det fler chassin som jag inte ens haft ork/tid att titta på men får göra en liten snabbkoll på det också för att se ifall det kanske faller mig i smaken!

Kolla bra så allt får plats i ett meshify C, de är väl rätt tighta? C står för Compact.

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmaerildeRimfrost:

Här kommer det fler chassin som jag inte ens haft ork/tid att titta på men får göra en liten snabbkoll på det också för att se ifall det kanske faller mig i smaken!

Kollade precis och ett meshify C kan bara ha en gpu som är 315 mm lång om du ska ha fläkt i fronten vilket jag antar, och ett gigabyte rtx 3080 gaming oc är 320mm långt så det får inte ens plats.

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Skrivet av Osmanix:

Kollade precis och ett meshify C kan bara ha en gpu som är 315 mm lång om du ska ha fläkt i fronten vilket jag antar, och ett gigabyte rtx 3080 gaming oc är 320mm långt så det får inte ens plats.

Ja, det är ju det som får mig att tveka. Hade jag kunnat få plats med en 120mm under grafikkortet så kunde jag ha det för att hjälpa upp det också så det inte "hänger ner". Men det optimala är väl att ha fläkten precis framför. För luften under grafikkortet kommer antagligen inte flytta bort speciellt mycket värme.

Därför som jag börjat titta på lite större chassin. Samtidigt vill jag att de ska vara snygga att bygga i och det ska helst passa in rent estetiskt i lägenheten dessutom! Mycket lyxproblem helt enkelt!

Permalänk
Medlem

Lian Li Lancool II kör jag med. Underbart chassi. Tyst och svalt.

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Skrivet av rwxr:

Lian Li Lancool II kör jag med. Underbart chassi. Tyst och svalt.

Finns dock inga att få tag i just nu så det åker ut pga det. Men såg bra ut annars vid första anblick utan att läsa in mig på det!

Permalänk

Trots att jag kan få ett väldigt billigt Fractal Design Define C eller Meshify C så går jag mer och mer åt att jag vill ha ett svalare system. Samtidigt har jag snöat in helt på vitt och i nuläget står det mellan följande efter ytterligare lite hjärnarbete. Känslan pekar på följande två...

Hjälp mig nu att välja rätt!

Phanteks Eclipse P500A DRGB (vitt) 1499 kronor

Be Quiet! Pure Base 500DX (vitt) 1104 kronor

Jag är helt förvirrad vilket jag bör välja av ovan två. Lutar väl åt Phanteks men samtidigt är det 400 kronor dyrare och kan jag kapa det är det positivt!

Sammanfatta gärna lite snabbt vad som är fördelar och nackdelar mellan de två nämnda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmaerildeRimfrost:

Trots att jag kan få ett väldigt billigt Fractal Design Define C eller Meshify C så går jag mer och mer åt att jag vill ha ett svalare system. Samtidigt har jag snöat in helt på vitt och i nuläget står det mellan följande efter ytterligare lite hjärnarbete. Känslan pekar på följande två...

Hjälp mig nu att välja rätt!

Phanteks Eclipse P500A DRGB (vitt) 1499 kronor

Be Quiet! Pure Base 500DX (vitt) 1104 kronor

Jag är helt förvirrad vilket jag bör välja av ovan två. Lutar väl åt Phanteks men samtidigt är det 400 kronor dyrare och kan jag kapa det är det positivt!

Sammanfatta gärna lite snabbt vad som är fördelar och nackdelar mellan de två nämnda?

Som jag nämnde innan så är ju ett meshify c för litet.
Vf inte phanteks 400-modell?

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk

https://www.inet.se/produkt/6904703/fractal-design-meshify-2-...

Snyggare, tystare och svalare än mitt tidigare ljuddämpade Define R6.

Permalänk
Skrivet av vviikkttoorr:

https://www.inet.se/produkt/6904703/fractal-design-meshify-2-...

Snyggare, tystare och svalare än mitt tidigare ljuddämpade Define R6.

Finns inga i lager någonstans dessvärre! Men annars är det ju en het kandidat! Tror du det är "överlägset" ett Phantecs Eclipse P500A?

Permalänk
Skrivet av Osmanix:

Som jag nämnde innan så är ju ett meshify c för litet.
Vf inte phanteks 400-modell?

Det fungerar ju om man flyttar framfläkten - men jag tror det blir för mycket lidande och jag har ju frångått Meshify C i nuläget och har riktat in mig på två andra. Ska studera 400-modellen också - men vad skiljer den mot P500A?

Permalänk
Skrivet av AmaerildeRimfrost:

Finns inga i lager någonstans dessvärre! Men annars är det ju en het kandidat! Tror du det är "överlägset" ett Phantecs Eclipse P500A?

Lätt! 😃👍

Permalänk
Medlem

Jag själv köpte mig ett phanteks p600s. Det är ju ett hybridchassi. Du kan välja att hålla ner ljudnivån men du kan oxå köra på mesh style för att få bra med luft.

Finns ett test där Jonas går igenom just det chassit.

https://www.sweclockers.com/test/27134-phanteks-eclipse-p600s

Lycka till i ditt val. Chassin är en djungel.
Etestik, ljud, luftflöde, rgb o wow effekter.
Ja finns en himla massa parametrar att välja emellan 😊

Visa signatur

"better a dead hero, then a living failure"

Permalänk
Skrivet av xiqtR:

Jag själv köpte mig ett phanteks p600s. Det är ju ett hybridchassi. Du kan välja att hålla ner ljudnivån men du kan oxå köra på mesh style för att få bra med luft.

Finns ett test där Jonas går igenom just det chassit.

https://www.sweclockers.com/test/27134-phanteks-eclipse-p600s

Lycka till i ditt val. Chassin är en djungel.
Etestik, ljud, luftflöde, rgb o wow effekter.
Ja finns en himla massa parametrar att välja emellan 😊

Ja, jag var länge inne på ett P600S också. Såg flera olika videor om de olika modellerna. Minns just nu inte varför jag valde bort P600S. Kan det ha varit att jag helt snöade in på RGB? Normalt skiter jag ju helt i det. Eller var det det estetiska jag gick på till sist. Märkligt hur ens hjärna fungerar för jag valde ett vitt P500A till sist. Just där och då var det en känsla som sa att det här var det korrekta chassit till mitt nya bygge. Kanske var det något i videon jag hejade till på. Möjligen kom jag fram till att jag ville ha bra blås och chansade att det inte låter för jävla högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmaerildeRimfrost:

Ja, jag var länge inne på ett P600S också. Såg flera olika videor om de olika modellerna. Minns just nu inte varför jag valde bort P600S. Kan det ha varit att jag helt snöade in på RGB? Normalt skiter jag ju helt i det. Eller var det det estetiska jag gick på till sist. Märkligt hur ens hjärna fungerar för jag valde ett vitt P500A till sist. Just där och då var det en känsla som sa att det här var det korrekta chassit till mitt nya bygge. Kanske var det något i videon jag hejade till på. Möjligen kom jag fram till att jag ville ha bra blås och chansade att det inte låter för jävla högt.

Oavsett vad så tror jag att du kommer bli nöjd.
Phanteks gör bra chassi överlag.
Mycket nöje med bygget 😊

Visa signatur

"better a dead hero, then a living failure"