Permalänk
Medlem

Eftersom varken 3080 eller 6800 xt verkar få plats i mitt ghost är jag inne på att lägga en preorder på en T1a. Vad gick det på för er med frakt och tull i Sek?

Permalänk
Skrivet av zather:

Vet inte om det är många som är intresserade av chassit här fortfarande men nu går det att lägga pre orders igen.
La en på den svarta så nu är det bara att vänta 👌

TUSEN TACK!
jag är definitivt av intresse!

/hälsningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkaf:

Eftersom varken 3080 eller 6800 xt verkar få plats i mitt ghost är jag inne på att lägga en preorder på en T1a. Vad gick det på för er med frakt och tull i Sek?

Kostnaden var:
$270 För case och shipping
169 SEK i tull

Visa signatur

FormD T1
3700X, 5700XT, 16GB 3600MHz CL16, 960 GB Corsair MP510, ASUS B550-i Gaming, Corsair SFX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squish:

Kostnaden var:
$270 För case och shipping
169 SEK i tull

Tack! Det blev ett köp för mig Jag lutar mot liknande bygge som ditt med vattenkylning. Hur har detta funkat för dig? Kräver det regelbundet underhåll typ påfyll med vatten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkaf:

Tack! Det blev ett köp för mig Jag lutar mot liknande bygge som ditt med vattenkylning. Hur har detta funkat för dig? Kräver det regelbundet underhåll typ påfyll med vatten?

Vattenkylningen har funkat hur bra som helst. Det bästa är att GPUn är så mycket tystare och svalare. Hade jag byggt idag hade jag nog gått på något integrerat block med pump och reservoar dock, kolla formd redditen för inspiration.

Då främst för att kunna maxa storleken på grafikkortet, men vissa har också haft problem med pumpen jag valde pga att den är lätt att ha sönder vid installation (sladdarna går av). Än så länge inga problem dock och inget behov av påfyllnad. ✌️

Visa signatur

FormD T1
3700X, 5700XT, 16GB 3600MHz CL16, 960 GB Corsair MP510, ASUS B550-i Gaming, Corsair SFX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squish:

Vattenkylningen har funkat hur bra som helst. Det bästa är att GPUn är så mycket tystare och svalare. Hade jag byggt idag hade jag nog gått på något integrerat block med pump och reservoar dock, kolla formd redditen för inspiration.

Då främst för att kunna maxa storleken på grafikkortet, men vissa har också haft problem med pumpen jag valde pga att den är lätt att ha sönder vid installation (sladdarna går av). Än så länge inga problem dock och inget behov av påfyllnad. ✌️

Ditt bygge ser grymt ut, men alltid är det något man önskar att man gjort annorlunda 😊. Vad siktar du på för grafikkort? fick för mig att du tänker uppgradera. Vill själv köra 6800 xt eller 6900, det skall bli intressant att se vad folk får temps med dessa kort...

Fyllde du upp loopen från pumpen? Isåf blir det inte krångligt med cpublock-pump Kombo?

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkaf:

Ditt bygge ser grymt ut, men alltid är det något man önskar att man gjort annorlunda 😊. Vad siktar du på för grafikkort? fick för mig att du tänker uppgradera. Vill själv köra 6800 xt eller 6900, det skall bli intressant att se vad folk får temps med dessa kort...

Fyllde du upp loopen från pumpen? Isåf blir det inte krångligt med cpublock-pump Kombo?

Missat detta men jag siktar på ett Radeon 6800XT eller kanske 6900... Får se när det blir bättre tillgänglighet. Har ett 5700 XT nu som iofs funkar fint för 1440P. Undervoltat drar systemet inte mer än 220 Watt vid max load vilket en 240 radiator klarar fint.

Idag bytte jag ut mina elkablar till pslate customs osleevade. Ett lyft för estetik och framförallt mer plats. Passade även på att koppla fläktarna till min temp-sensor. Kan varmt rekommendera Asus ROG B550-i eller x570 som är de enda ITX med temp header. Fläktkurvan blir verkligen lugn och fin.

Jag fyllde från DC-LT 40 och lättast var att köpa Phobyas skruvtratt. Jag testade även med att ta en bit slang och gänga på och fylla i. Funkar också.

Skruvtratten

Visa signatur

FormD T1
3700X, 5700XT, 16GB 3600MHz CL16, 960 GB Corsair MP510, ASUS B550-i Gaming, Corsair SFX 750

Permalänk
Medlem

Ny bild med nya kablar. Prydligt!

Kom på ett bra hack också. Eftersom jag inte hade några skruvar som passade för att fästa fläktarna ovanpå radiatorn så har det varit lite knepigt att få de att sitta på rätt ställe när jag tryckt dit toppen (när toppen väl är på sitter de stenhårt fast).

Ett fulhack jag kom på var att bryta av 2 tändstickor och stoppa i hålen på radiatorn, då var det sedan lätt att räta upp fläktarnas hål över tändstickorna så att de låg rätt när locket sattes på.

Visa signatur

FormD T1
3700X, 5700XT, 16GB 3600MHz CL16, 960 GB Corsair MP510, ASUS B550-i Gaming, Corsair SFX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squish:

Ny bild med nya kablar. Prydligt!

Kom på ett bra hack också. Eftersom jag inte hade några skruvar som passade för att fästa fläktarna ovanpå radiatorn så har det varit lite knepigt att få de att sitta på rätt ställe när jag tryckt dit toppen (när toppen väl är på sitter de stenhårt fast).

Ett fulhack jag kom på var att bryta av 2 tändstickor och stoppa i hålen på radiatorn, då var det sedan lätt att räta upp fläktarnas hål över tändstickorna så att de låg rätt när locket sattes på.

https://i.imgur.com/gT4C0hL.png

Snyggt! Mattsvara slangar passar mycket bättre än genomskinliga och custom cables ger verkligen en tightare look 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squish:

Ny bild med nya kablar. Prydligt!

Kom på ett bra hack också. Eftersom jag inte hade några skruvar som passade för att fästa fläktarna ovanpå radiatorn så har det varit lite knepigt att få de att sitta på rätt ställe när jag tryckt dit toppen (när toppen väl är på sitter de stenhårt fast).

Ett fulhack jag kom på var att bryta av 2 tändstickor och stoppa i hålen på radiatorn, då var det sedan lätt att räta upp fläktarnas hål över tändstickorna så att de låg rätt när locket sattes på.

https://i.imgur.com/gT4C0hL.png

En fråga till. Antar att medföljande fläkskruvar till radiatorn var för långa. Hur/var fick du tag på kortare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkaf:

En fråga till. Antar att medföljande fläkskruvar till radiatorn var för långa. Hur/var fick du tag på kortare?

Hittade dessa!

https://www.amazon.de/-/en/InLine-L%C3%BCfterschrauben-Set-15...

Gängorna skiljer mellan radiatorer, M-standard vs US tum-standard. Så man bör inte ta första bästa skruv som "passar", det kan säkert fästa men med risken att du förstör gängorna. Så kolla upp vad det är för standard på gängorna på din radiator, enklast att kolla "omvänt", dvs att se vilka skruvar som medföljde i innehållsförteckningen.

För egen del sågade jag av 4 st av dem medföljande skruvarna med US-gängor då jag inte hade tid att vänta på beställning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squish:

Ny bild med nya kablar. Prydligt!

Kom på ett bra hack också. Eftersom jag inte hade några skruvar som passade för att fästa fläktarna ovanpå radiatorn så har det varit lite knepigt att få de att sitta på rätt ställe när jag tryckt dit toppen (när toppen väl är på sitter de stenhårt fast).

Ett fulhack jag kom på var att bryta av 2 tändstickor och stoppa i hålen på radiatorn, då var det sedan lätt att räta upp fläktarnas hål över tändstickorna så att de låg rätt när locket sattes på.

https://i.imgur.com/gT4C0hL.png

Ett annat tips är att prova tunn dubbelhäftande tejp.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av X078:

Ett annat tips är att prova tunn dubbelhäftande tejp.

Absolut, det hade helt klart funkat. Jag skulle säga att man inte behöver skruva fast fläktarna om man ska ha dom ovanpå radiatorn som som i mitt fall. Det är nog mer meck än det är värt. När locket väl är på sitter de helt fast.

Kan också säga att EK kör med USA tum standard och alphacool kör med M-standard. Om du väljer alphacool så säljer de rätt sorts skruvar via aquatuning. Jag köpte av dom men valde i slutändan att använda EKs radiator (för den kom snabbare =D).

Så nu har jag en alphacool st25 som får användas i något annat projekt.

Visa signatur

FormD T1
3700X, 5700XT, 16GB 3600MHz CL16, 960 GB Corsair MP510, ASUS B550-i Gaming, Corsair SFX 750

Permalänk
Medlem

Bra tips, tack!

Permalänk
Medlem

Hej jag byggde klart mitt vattenkylda bygge för några dager sedan i mitt T1. Men det är mycket luft kvar i systemet som jag inte lyckas få ut. Tänkte ifall någon har några tips på hur man kan göra?
Mvh

Permalänk
Medlem

Vad har du för komponenter i kylningen? Hur fyller du?

Jag tyckte det funkade bra att klämma på slangarna lite men även att starta och stoppa pumpen för att ”skölja” bubblorna till reservoaren.

Sen får man låta det ta lite tid.

Visa signatur

FormD T1
3700X, 5700XT, 16GB 3600MHz CL16, 960 GB Corsair MP510, ASUS B550-i Gaming, Corsair SFX 750

Permalänk
Medlem

Jag kör på en liknande setup som dig. Jag kyler både CPU och GPU på vatten. Detta drivs på en DC-LT som sitter i en 40 DC-LT reservoar. Sen har jag montera in en t-koppling i loopen för fyllning. Ska testa ditt tips med att klämma på slangarna.

Det är första gången jag bygger i ett sådant litet chassi plus att det är förstagången jag testar på vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av berger00:

Jag kör på en liknande setup som dig. Jag kyler både CPU och GPU på vatten. Detta drivs på en DC-LT som sitter i en 40 DC-LT reservoar. Sen har jag montera in en t-koppling i loopen för fyllning. Ska testa ditt tips med att klämma på slangarna.

Det är första gången jag bygger i ett sådant litet chassi plus att det är förstagången jag testar på vattenkylning.

Jag fyllde i en av DC-LT reservoarens portar, den är ju en reservoir så bubblorna samlas ju där. Du kan också gänga dit en bit slang för att kunna vicka lite på chassit för att få loss bubblor.

Visa signatur

FormD T1
3700X, 5700XT, 16GB 3600MHz CL16, 960 GB Corsair MP510, ASUS B550-i Gaming, Corsair SFX 750

Permalänk
Medlem

Nu fick jag mail om att chassit skickas 👌
Trodde det skulle ta lite längre tid nu när det kommit massa info om problem på deras sida men originaldatumet stämde.

Nu är det bara att fortsätta försöka få tag på ett SFX agg vilket var svårare än man trodde.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem

Hämtade och byggde ihop allt igår och fy fan vilket jobb det blev att bygga ihop och allt för att man råkade köra en combo som visst inte riktigt passar. MSI MPG B550i Gaming Edge + Noctua L12S är inte perfekt för detta chassit men det går om man är ok med en ful fix.

Problemet är att sidostödet tar i L12S:en

"Lösningen" blir att bara köra fläktbracketen på ena sidan.

Det blir extremt tajt men det går.

Ska försöka att hitta en kylare som passar utan detta knaset men just nu får det vara då jag inte riktigt känner för att lägga ännu mer pengar på det just denna månaden hehe

Blev klar igår kväll men ska titta på några småsaker innan jag skickar en bild på det färdiga 100% luftbygget med det icke Sverige existerande 3080 FE

L12s:en är begagnad så klaga inte på mig att flänsarna är böjda lite här och där

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av zather:

Hämtade och byggde ihop allt igår och fy fan vilket jobb det blev att bygga ihop och allt för att man råkade köra en combo som visst inte riktigt passar. MSI MPG B550i Gaming Edge + Noctua L12S är inte perfekt för detta chassit men det går om man är ok med en ful fix.

Problemet är att sidostödet tar i L12S:en
https://i.imgur.com/kJC5WeD.jpg
"Lösningen" blir att bara köra fläktbracketen på ena sidan.
https://i.imgur.com/aIlE3yz.jpg
Det blir extremt tajt men det går.
https://i.imgur.com/8aL4Ljn.jpg
Ska försöka att hitta en kylare som passar utan detta knaset men just nu får det vara då jag inte riktigt känner för att lägga ännu mer pengar på det just denna månaden hehe

Blev klar igår kväll men ska titta på några småsaker innan jag skickar en bild på det färdiga 100% luftbygget med det icke Sverige existerande 3080 FE

L12s:en är begagnad så klaga inte på mig att flänsarna är böjda lite här och där

Fan vad snyggt ändå, bra jobbat! Det är ett jäkla pill att jobba i så små chassin. Blev helt tokig på det när man dessutom har vattenkylning att ta hänsyn till.

Jag var tvungen att byta mina 90 graders kopplingar på CPU-blocket häromdagen. Hade Alphacool där men bytte till EK då den ena Alphacool fittingen läckte (pyttelite så ingen skada).

Jag kan inte säga att min erfarenhet av Alphacool är någon höjdare. DC-LT pumpen är under all kritik (har pajat åtminstone 2 vid installation) och nu läckte fittings. Skulle jag bygga om skulle jag köra med en DDC pump och en magiccube istället för mitt EK CPU-block och DC-LT pumpen.

Ladda gärna upp fler bilder!

Visa signatur

FormD T1
3700X, 5700XT, 16GB 3600MHz CL16, 960 GB Corsair MP510, ASUS B550-i Gaming, Corsair SFX 750

Permalänk
Medlem

Nu har jag till slut fixat till skrivbordet så jag kan använda datorn också 😎

Här har vi några bilder på lådan med grejer i

Det fina kortet som var hela anledningen till att jag köpte detta chassit!
Var väldigt sugen på ghosten då den är lätt att få tag på här i Sverige men Founder Edition tempsen var lite sisådär IMO så körde denna lådan istället. Vet att tempsen kan bli bra, har en polare som kör 3080 FE i Ghosten men jaja.

Har en 500 GB 2.5 SSD i fronten som förstörde kabeldragningen en del för jag blev tvungen att ha en 4xSata strömkabel inkopplad men jag personligen blev rätt nöjd. Kan lägga mer tid på det i framtiden ifall jag ändå byter kylare.

Och en jämförelse i storlek mot förra lådan Fractal Design Define Mini C. Väldigt mycket mindre och sen blir ju luftflödet såklart också mycket bättre i FormD T1 då det är lätt för fläktarna och dra igenom meshsidopanelerna.
Som en liten Noctua fanboy så blir man glad med den lilla touchen av brunt och beiget i toppen också

Sjukt nöjd just nu över köpet och hoppas det kommer fler här in i tråden som visar vad ni fått ihop när ni blir klara!

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem

Bild på datorn in action också bara för att

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem

Jäkligt snyggt!

Vad har du för temps och hur skulle du beskriva ljudnivån?

Visa signatur

FormD T1
3700X, 5700XT, 16GB 3600MHz CL16, 960 GB Corsair MP510, ASUS B550-i Gaming, Corsair SFX 750

Permalänk
Medlem

Drömchassit, önskar bara att det varit någon centimeter högre så man fått plats med 240-rad + normalhöga fläktar.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squish:

Jäkligt snyggt!

Vad har du för temps och hur skulle du beskriva ljudnivån?

Ska köra igenom lite tester nu i helgen när man inte har en massa jobbgrejer i vägen men kör undervoltat på 3080 och -0.1v offset på 3700X så ska nog bli bra.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem

Efter några väldigt snabba tittar går CPU upp till max 75c och GPU brukar ligga runt 70c i benchmarks så lite bättre än i Define mini c och även tystare.
I Destiny 2 som jag kör just nu ligger CPUn på 65c.
Dom tempsen plus mina fläktinställningar på runt max 1200rpm är jag väldigt nöjd med.

Dock så kommer det sämsta med öppna chassin här också, coilwhinet på 3080 är rätt tydligt när man inte har något ljud igång men med lurar så går det inte höra iaf.
Hjälpte en del med undervolten för att sänka whinet men hade ju såklart varit bättre utan.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av zather:

Efter några väldigt snabba tittar går CPU upp till max 75c och GPU brukar ligga runt 70c i benchmarks så lite bättre än i Define mini c och även tystare.
I Destiny 2 som jag kör just nu ligger CPUn på 65c.
Dom tempsen plus mina fläktinställningar på runt max 1200rpm är jag väldigt nöjd med.

Dock så kommer det sämsta med öppna chassin här också, coilwhinet på 3080 är rätt tydligt när man inte har något ljud igång men med lurar så går det inte höra iaf.
Hjälpte en del med undervolten för att sänka whinet men hade ju såklart varit bättre utan.

Riktigt bra temps och skönt att kunna köra fläktarna på så låg RPM. Jag skulle nog skippa vattenkylning nästa gång men det var så roligt att planera och bygga. Men maintenance och fix är ju betydligt jobbigare.

Jag har samma problem med coilwhine, inte så högt men ändå, men som du nämner så är det ett mindre problem om man kör med hörlurar.

Visa signatur

FormD T1
3700X, 5700XT, 16GB 3600MHz CL16, 960 GB Corsair MP510, ASUS B550-i Gaming, Corsair SFX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av zather:

Nu har jag till slut fixat till skrivbordet så jag kan använda datorn också 😎

Här har vi några bilder på lådan med grejer i
https://i.imgur.com/1ejzkcv.jpg
Det fina kortet som var hela anledningen till att jag köpte detta chassit!
Var väldigt sugen på ghosten då den är lätt att få tag på här i Sverige men Founder Edition tempsen var lite sisådär IMO så körde denna lådan istället. Vet att tempsen kan bli bra, har en polare som kör 3080 FE i Ghosten men jaja.
https://i.imgur.com/y1g0drG.jpg
Har en 500 GB 2.5 SSD i fronten som förstörde kabeldragningen en del för jag blev tvungen att ha en 4xSata strömkabel inkopplad men jag personligen blev rätt nöjd. Kan lägga mer tid på det i framtiden ifall jag ändå byter kylare.
https://i.imgur.com/CADnF9x.jpg
Och en jämförelse i storlek mot förra lådan Fractal Design Define Mini C. Väldigt mycket mindre och sen blir ju luftflödet såklart också mycket bättre i FormD T1 då det är lätt för fläktarna och dra igenom meshsidopanelerna.
Som en liten Noctua fanboy så blir man glad med den lilla touchen av brunt och beiget i toppen också

Sjukt nöjd just nu över köpet och hoppas det kommer fler här in i tråden som visar vad ni fått ihop när ni blir klara!

Mycket nice bygge, letar efter att göra något liknande då jag också köpt ett 3080 FE (fast 16 dagar i tyskland, suck dhl) och kör ett ghost just nu som inte är så optimalt då.. Vet du om det skulle funka att köra en 240mm rad (med slim fläktar) och en 3080 FE? Anledningen är att jag kör 5800x just nu och trots -30 i curve optimiser med PBO2 så når jag 90C med l12 i ghost

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Mycket nice bygge, letar efter att göra något liknande då jag också köpt ett 3080 FE (fast 16 dagar i tyskland, suck dhl) och kör ett ghost just nu som inte är så optimalt då.. Vet du om det skulle funka att köra en 240mm rad (med slim fläktar) och en 3080 FE? Anledningen är att jag kör 5800x just nu och trots -30 i curve optimiser med PBO2 så når jag 90C med l12 i ghost

Det kommer definitivt att fungera 👍

På denna sökningen kommer du att kunna hitta en del liknande byggen.
https://www.reddit.com/r/FormD/search?q=3080+fe&restrict_sr=o...

T.ex. detta :
https://www.reddit.com/r/FormD/comments/klydsi/white_t1_5900_...

Det du måste tänka på är tjockleken på radiatorn då bara. Om du tänkt köra en AIO så finns en kompatibilitetslista här också.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/12fTWe4Y4prgAHPhsk4HA2...

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650