Sälja en komplett dator eller sälja delar.

Permalänk
Medlem

Sälja en komplett dator eller sälja delar.

Hej!

jag har uppgraderat min nuvarande dator så pass mycket att jag endast behöver köpa ett chassi sen kan jag sälja min gamla dator som en komplett dator.

Så antigen säljer jag delarna:
i5-4460
GTX 960
550W PSU
16 GB RAM
128 GB SSD

Eller så säljer jag en komplett dator med dem delarna.
Är det värt att köpa ett nytt chassi för att kunna sälja en komplett dator eller skall jag bara sälja delarna separat? Då köper jag såklart ett nytt chassi till min upgraderade dator och säljer med det gamla chassit.

Permalänk
Medlem

Hur mycket värdesätter du din tid? Jag tror du kan få båda sålt relativt enkelt men det är ju inga enorma belopp vi pratar om och mervärdet på en komplett setup är nog inte jättestort. Att sälja den komplett beror också lite på vart du bor tror jag, efter som frakt av komplett dator inte är trivialt. Men om du ska sälja den komplett så skulle säkert en till disk på >=1TB hjälpa.

Detta baserar jag på mina empiriska studier av att ha sålt två kompletta datorer. Ena på nån timme. Om du har ett gammalt tangentbord, mus och ev. skärm kan det säkert hjälpa.

Men du kan alltid lägga upp alla delar på tradera för 1kr, eller en annons på swec. Troligen minst arbete.