All elektronik i ett vägguttag?

Permalänk
Medlem

All elektronik i ett vägguttag?

Hej,

Det är så att det endast finns ett tvåvägs vägguttag för all elektronik som jag använder i mitt sovrum.
Så det slutade med att jag beställde ett 3meter långt 8-vägs grenuttag från Amazon då det inte fanns något liknande i våra vanliga butiker:

https://www.amazon.se/Brennenstuhl-Eco-Line-Grenuttag-Barns%C...

Jag börjar dock bli lite orolig om jag har kopplat in för mycket elektronik som gör att det finns en brandrisk?
I grenuttaget har jag kopplat in en stationär dator, datorhögtalare, en lampa, en nätverksswitch,
ett nintendo switch och tre skärmar då med min Wacom Cintiq 13HD. Sen ovanför grenuttaget så har jag splittrat det vägguttaget med två ljusslingor.

Bör jag vara orolig? Känner mig så nojig nu förtiden när huset bredvid mitt brann upp för ett år sedan.

/Bero4

Permalänk
Medlem

Ledsen men jag kunde inte posta i Övrigt i hobby och fritid? Stod bara "Det går inte att skapa trådar i den valda forumdelen" konstigt nog?

Permalänk

Vanligtvis brukar man kunna plocka ut 10A ur ett vägguttag, vilket motsvarar ca 2300W. Det finns troligen en märkning på grenuttaget hur hög effekt det klarar. Sen är det bara att lägga ihop maxeffekten av alla inkopplade prylar och se till att du ligger under. lampor och switchar har inte särskilt hög effekt i sammanhanget...

Visa signatur

Intel i7 12700 | Asus TUF H670 pro | Corsair H115i | Corsair 32GB 3600MHz CL16 | WD Black SN850 1TB | Asus 3070 Dual

Permalänk
Medlem

Antalet enheter du kopplar in spelar mycket mindre roll än hur mycket ström du drar, och om kopplingen och enheterna du kopplar in är av godkänd kvalitet. Ditt vägguttag är med största sannolikhet säkrad till 10 ampere, och vid 230 volt betyder det att du har 2300 watt att fördela där.

Av vad du beskriver så borde du inte komma ens i närheten av 2300 watt på den där, och skulle du göra det så går säkringen/proppen i ditt proppskåp. Om det är gjort rätt av elektrikern.

Skrivet av soddamarre:

Vanligtvis brukar man kunna plocka ut 10A ur ett vägguttag, vilket motsvarar ca 2300W. Det finns troligen en märkning på grenuttaget hur hög effekt det klarar. Sen är det bara att lägga ihop maxeffekten av alla inkopplade prylar och se till att du ligger under. lampor och switchar har inte särskilt hög effekt i sammanhanget...

Det stämmer, även om schuko vanligtvis märks med 16A på kontakter och grenkontakter och det säger inget om vad ledningen är speccad för; vilket som sagt troligen är 10A.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Antalet enheter du kopplar in spelar mycket mindre roll än hur mycket ström du drar, och om kopplingen och enheterna du kopplar in är av godkänd kvalitet. Ditt vägguttag är med största sannolikhet säkrad till 10 ampere, och vid 230 volt betyder det att du har 2300 watt att fördela där.

I en perfekt värld är det så. Jag bor i lägenhet i hus byggt på 40-talet. Även fast det elsanerades runt millenieskiftet så går samtliga uttag på en och samma 10A säkring (spis och kylskåp sitter på separata säkringar).

Så länge TS förgreningsdosa klarar minst lika stor ström som säkringen uttaget sitter på så ska det inte vara någon fara för brand.

Permalänk
Skrivet av Nathalan:

I en perfekt värld är det så. Jag bor i lägenhet i hus byggt på 40-talet. Även fast det elsanerades runt millenieskiftet så går samtliga uttag på en och samma 10A säkring (spis och kylskåp sitter på separata säkringar).

Så länge TS förgreningsdosa klarar minst lika stor ström som säkringen uttaget sitter på så ska det inte vara någon fara för brand.

Det är ju väldigt sällan 1:1 ratio mellan säkringar och uttag. Normalt har du ju alltid x-antal vägguttag på varje säkring/grupp från centralen.

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p