Permalänk
Medlem

Extern antenn mm mobilt bredband

Hej!

Har taskig täckning för mitt mobila bredband och tagit hjälp av en professionell firma som satt upp dubbla riktantenner (11dpi) som är inkopplade i min router. En vertikalt riktad och en horisontell. Proffskabel (enligt dem) och allt enligt deras rekommendationer i form av kvalitet mm. Men... jag får fortfarande bara som max 12mbit/s i nedladdning och än mindre i uppladdning. Och känns lite som att firman inte vill "anstränga sig mer"/"har annat att göra". Jag har testat alla möjliga inställningar i routern också. Plus testat alla möjliga riktningar på antennerna. Har hittills lagt över 5000 spänn på allt och börjar bli lite desperat... Är jag hjälpt av starkare/större antenner? Finns det ens? Finns det typ förstärkare eller något annat sätt att öka hastigheten på bredbandet? Jag ligger ändå ganska nära en stad (typ 10 km fågelvägen) så jag tänker det borde ju finnas något sätt att få vettig täckning/hastighet.

Permalänk
Medlem

Testat olika operatörer?
Antenner osv kan bara kompensera till viss del för taskig täckning.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Det kan vara så, att operatören har överbelastning på masten. Som det har skrivits tidigare testa med att byta operatör. Kan tipsa om kontantkort, så att man kan testa hastigheten. Det va så jag gjorde, tills jag komm fram, till att Tele2 hade bäst täckning av alla.

Permalänk
Medlem

Allt beror på förutsättningarna.
Generellt sätt är 11dBi är bra värde om det stämmer. Finns de som påstår att de har 15 dBi och mer men det är fantasi siffror.
Titta på t.ex. Induo , https://www.induo.com/produkt/antenner/gsm-3g-4g/?product_cat..., så finns der några som har mer men då är det begränsade till vissa våglängder.
Så börja med att kolla upp data på den antenn du har för att se om den bara funkar på vissa band och att om du i så fall använder dessa band.

Det också viktigt att kolla in signal kvaliteten och inte styrkan.
Induo förklarar de olika värdena och vad de bör vara: https://www.induo.com/b/signalstyrka-for-4g-router/

Kabel är alltid ett aber. Den skall vara så kort som möjligt eftersom även den bästa kabel dämpar.
Dämpning beror också på vilket frekvens man kör på, ju högre desto mer dämpning.
T.ex. dämpar Induo's LFKu kabel 0.25 dB/m vid 2,4-2,6 GHz. Den vanligare LFK dämpar 0,5 vid samma frekvens.

För att få bra fart så det gäller det att i första hand hitta en mast som har fri sikt tlll.
www.cellmapper.net kan man hitta vilka master som finns i närheten.
Sedan går det att kolla upp om man fri sikt till en mast.
Jag beskriver det i detta inlägg #17004435

Sedan när man har gjort allt detta så är det bara att hoppas på att den mast man får bäst fart på inte är överbelastad under kvällstid.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W