SweClockers byter till smartare nyckellås

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Självklart är det så, men av gemene man hur många tror du vet det? Och merparten av dom utländska stöldligorna vi har i Sverige är oavsätt inte så pass kompetenta. Utan för att riskera att bli utsatt för någon dyrkar upp ens dörr eller lyckas ta sig förbi ens digitala lås så är man förmodligen specifikt utvald av en anledning. Och då får man lite skylla sig själv om man inte anpassat sitt hem efter ens inkomst och de man har hemma

Ja det är ju svårt att stoppa någon om de VERKLIGEN vill in.
Exempelvis om det är någon som bor i villa skulle man bara kunna ta en hjullastare och köra skopan rakt igenom väggen.
Spelar inte så stor roll vad de har för dörrlås då.
Då behöver man typ bo i något som liknar ett fort med vallgrav och grejer för att skydda sig mot sånt.
Eller ha som en mindre arme om man ska kunna hindra om det kommer något motsvarande en insatsstyrka.

Fast om du är SÅ intressant så får du nog tänkta på risken att bli kidnappad eller mördad när du är ute också.
Kan behöva livvakter, bepansrade bilar och dylikt.
Som tur är så är de flesta inte så pass intressanta att risken att bli utsatt för den typen av attentat är speciellt stor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Ja det är ju svårt att stoppa någon om de VERKLIGEN vill in.
Exempelvis om det är någon som bor i villa skulle man bara kunna ta en hjullastare och köra skopan rakt igenom väggen.
Spelar inte så stor roll vad de har för dörrlås då.
Då behöver man typ bo i något som liknar ett fort med vallgrav och grejer för att skydda sig mot sånt.
Eller ha som en mindre arme om man ska kunna hindra om det kommer något motsvarande en insatsstyrka.

Fast om du är SÅ intressant så får du nog tänkta på risken att bli kidnappad eller mördad när du är ute också.
Kan behöva livvakter, bepansrade bilar och dylikt.
Som tur är så är de flesta inte så pass intressanta att risken att bli utsatt för den typen av attentat är speciellt stor.

Tror dom som bor i villa är lyckliga ägare av fönster också, inte så svårt att ta sig igenom. Jag har till och med glas på ytterdörren.
Bara att knacka och sträcka in armen och vrida upp låset. Vill nån in så kommer dom in oavsett om du har nyckel eller kod på dörren, det spelar ingen roll.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem

hmm undrar varför yale kräver både kod och tagg för att klara klass 3 medans idlock inte har det kravet?
å andra sidan skiter dom flesta bolag i om låset är klassat eller inte så länge det är låst, (enligt folksam när jag talade med dom)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Hmm, det låter som ett bra recept för grannungar att busa med. Bara att gå dit och trycka in koder tills det låser sig, så sabbar man för den som använder det.

Det är som lösenord på datorn ,det låser sig inte i all framtid ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Det är som lösenord på datorn ,det låser sig inte i all framtid ...

Lösenord på datorn vet jag inte har nån begränsning. Jag brukar inte använda fel lösenord.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

hmm undrar varför yale kräver både kod och tagg för att klara klass 3 medans idlock inte har det kravet?
å andra sidan skiter dom flesta bolag i om låset är klassat eller inte så länge det är låst, (enligt folksam när jag talade med dom)

Äldre Yale doorman var godkända enligt kl3 men de nyare är endast klassade enligt kl2A, däremot kommer Doorman 3 snart som kommer uppfylla kl3 (det är även "smartare" och hanterar fler användare), obs godkännande uppfylls endast när bortasäker låsning är aktiverad (bortasäkring).
Anledningen är nya SSF 3522 utgåva 2 och lås tillverkade efter 2020-06-26 uppfyller endast kl 2A, låshusen är de samma men i nya utgåvan så ställs högre krav på kryptering i kommunikationen.
IDlock 150 låshus är certifierat som komponent i "Godkänd låsenhet" (SSF3522 utgåva 1) kl3 alltså endast mekaniskt vilket normalt är med rund dubbel låscylinder med höghållfasthetsskruv (ID lock har även ett skyddslock över vredet som används vi bortasäkring), det är inte klassificerat enligt samma krav som Yale doorman som är klassat som "Elektromekaniskt låshus" där även elektroniken och kommunikationen mellan de olika detaljerna testats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Sånt har vi lägenhetsbyggnaderna där jag bor. Dock råkade det komma in smuts i mitt lås en gång som gjorde att jag ej kunde låsa dörren en gång (tur att det ej var tvärtom). Sedan dess har jag tyvärr blivit rätt anti elektromagnetiska lås av detta slag.

Lär ju kunna hända med vilken cylinder som helst?!

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Iloq heter systemet där strömmen alstras av att man kör in nyckeln i låset. Funkar alldeles utmärkt även för privat bruk. Finsk ingenjörsteknik.

iLOQ fungerar sämre för äldre personer som inte klarar att stoppa in nyckeln med samma precision som yngre friska människor har vilket gör att låsen inte går att låsa upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Det går inte att uppfinna en som typ i nödfall kan laddas av att man vrider på handtaget några gånger, haha

Det borde vara fullt möjligt, en liknande lösning används till vissa elektroniska värdeskyddsskåp där en ratt eller en ring vrids lite fram och tillbaka för att generera ström för att kunna öppna låset (man behöver inte vrida mycket och det är inget nytt utan de låsen har funnits länge på marknaden).
Kanske finns det några patent som hindrar den lösningen från att användas i Yale Doorman.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjrkis:

Precis så har vi. Förutom att jag då och då sveper över alla knappar så har jag och sambon varsin kod och svärfäräldrarna/gäster har en egen. Utan att veta exakt vad sambon har för kod så är alla knappar flitigt använda

Vi har haft ett Yale Doorman v2n i 1,5 år ungefär. Efter ett år började låset säga till att det ville ha nya batterier. Enkelt att byta.

Några fördelar:
* Lätt att installera om man kan följa instruktioner.
* Behöver aldrig ta med sig husnyckel eller tagg (om man inte vill).
* När dörren stängs så låser sig dörren automatiskt (om man vill) - något som visade sig sjukt användbart när dottern precis blivit lång nog att dra ner handtaget själv.
* Åker vi bort så kan vi byta läge och inaktivera öppning inifrån huset.
* Logg på vem som kommit och gått och när
* Kommer elektrikern eller budbilen när du är på promenad så kan du låsa upp via telefonen åt dem (kombinera med en dörrklocka så att du ser vem som ringer på).

Några nackdelar:
* Ovana besökare har svårt att förstå att man bara behöver "dutta" med låsvredet när man ska ut och försöker istället vrida runt det med all kraft.
* När det är lägre temperaturer ute så måste man trycka ner handtaget hela vägen för att låskroken ska fällas in. Ovana besökare gör som vanligt och smäller igen dörren, vilket gör att kroken slår i karmen. Varje gång.
* Av säkerhetsskäl är den inte jättelätt att integrera. Det hade varit supernice om jag kunde låsa upp direkt från Ring-appen när någon trycker på dörrklockan.

Citerar specifikt
”Ovana besökare gör som vanligt och smäller igen dörren, vilket gör att kroken slår i karmen. Varje gång”.
Det är ett klassiskt fel med deras låshus, de erkänner själva att detta varit ett stort problem. Om du hör av dig till deras support så får du säkert ett ersättnings lås eftersom de är två års garanti.

Permalänk
Medlem

När man bara scrollar genom rubrikerna är det lätt hänt att man funderar på om det finns någon koppling till kuklåsen 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citrona:

Tror dom som bor i villa är lyckliga ägare av fönster också, inte så svårt att ta sig igenom. Jag har till och med glas på ytterdörren.
Bara att knacka och sträcka in armen och vrida upp låset. Vill nån in så kommer dom in oavsett om du har nyckel eller kod på dörren, det spelar ingen roll.

Jo, men norrby89 skrev att de får skylla sig själva.
Frågan är hur långt det är rimligt att säkra för att inte "skylla sig själv".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

iLOQ fungerar sämre för äldre personer som inte klarar att stoppa in nyckeln med samma precision som yngre friska människor har vilket gör att låsen inte går att låsa upp.

ok?! Inget jag märkt av bland de som använder det.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utrymningsplan:

Assa Cliq?
Jobbat en hel del med dom nycklarna på jobbet. Ett sattyg att sätta upp genom programmet men funkar OK sen när allt rullar på och man vet vilka behörigheter som måste laddas om vid olika tider.

Ja, jag har hört att Qliq är förjävligt att sätta upp...

Skrivet av cyklonen:

Komplicerad? Det är ju en engångsgrej vid installationen. Och det är ärligt talat inte mer komplicerat än en mobilladdare...

Vilka små urladdningar pratar du om? Det handlar om ensiffrigt volt här, och dessutom är i princip samtliga strömbrytare uppbyggda genom att metallytor omväxlande får kontakt och bryter kontakten. Exakt samma sak, bara att här sitter de olika delarna separata i lås och låsbleck.

Faktum är att det jag föreslår är så enkelt att man skulle kunna modda till det själv med en lämplig väggadapter (gissar att det är 6-9 V likström som krävs) och en sladd upp längs dörrkarmen, och ett par mässingsbladfjädrar - en per pol - som sticker ut. Ett matchande par på dörren, med en sladd in till batteriutrymmet, och sen kontakt med polerna där. Materialkostnad kanske 150-200 kr om man inte redan har väggadaptern, annars några tior. Arbetsinsats en halvtimme till timme.

150-200 kr materialkostnad och 30-60 minuter extra arbetsinsats resulterar ju dock i kanske 1000-2000 kr mer per lås för slutkunden. Och med tanke på att många sk smarta lås fortfarande kör med 8- eller 16-bitars MCUer så kanske du förstår hur priskänsligt segmentet är.

Vill du strömsätta ett lås med sladd så köper du ett sådant lås istället, det finns färdiga produkter redan.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

150-200 kr materialkostnad och 30-60 minuter extra arbetsinsats resulterar ju dock i kanske 1000-2000 kr mer per lås för slutkunden. Och med tanke på att många sk smarta lås fortfarande kör med 8- eller 16-bitars MCUer så kanske du förstår hur priskänsligt segmentet är.

Vill du strömsätta ett lås med sladd så köper du ett sådant lås istället, det finns färdiga produkter redan.

Vad menar du med slutkunden? Detta monterar man ju själv.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Vet inte riktigt vad du ville säga med detta. Det jag ville tipsa om med mitt inlägg var just att det är viktigt att konfa låsen rätt för att slippa strul med försäkringsbolagen.

Kortfattat så kan man säga att många försäkringsbolag gör allt de kan för att inte betala ut någon ersättning. Tyvärr.

Permalänk
Medlem

Tänkte först att nu börjar det barka åt skogen och de testar kuklåset, det var bara i nån millisekund men ändå 😂

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Kortfattat så kan man säga att många försäkringsbolag gör allt de kan för att inte betala ut någon ersättning. Tyvärr.

Ja.. och då är det väl ännu bättre att jag tipsar om att man måste ha sitt Yaleman i rätt läge för att det ska har rätt klassning och försäkringsbolaget inte ska kunna neka ersättning på en sådan enkel detalj? Förstår fortfarande inte varför du citerade mig.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Nu finns nya Yale Doorman L3 på Yales hemsida för den som är intresserad av det nya smartare låset, även nya Yale Linus finns för dom som hellre vill ha den lösningen.
https://www.yalehome.se/sv/
https://www.yalehome.se/sv/inspiration/yale-doorman/

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Snubb1:

Nu finns nya Yale Doorman L3 på Yales hemsida för den som är intresserad av det nya smartare låset, även nya Yale Linus finns för dom som hellre vill ha den lösningen.
https://www.yalehome.se/sv/
https://www.yalehome.se/sv/inspiration/yale-doorman/

....crap. L3 ser ju mycket vettigare ut. Visste inte alls att den var på väg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Nu finns nya Yale Doorman L3 på Yales hemsida för den som är intresserad av det nya smartare låset, även nya Yale Linus finns för dom som hellre vill ha den lösningen.
https://www.yalehome.se/sv/
https://www.yalehome.se/sv/inspiration/yale-doorman/

Vet du när den går att köpa?
Jag har sökt men varken hittat pris eller datum.

Har något svagt minne av att den skulle bli ordentligt mycket dyrare, men det var troligen en spekulation baserat på de nya funktionerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

....crap. L3 ser ju mycket vettigare ut. Visste inte alls att den var på väg.

Blir det löneavdrag nu för att du installerade old tech?!

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av pellen:

Blir det löneavdrag nu för att du installerade old tech?!

vänta nu... får ni lön?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Vet du när den går att köpa?
Jag har sökt men varken hittat pris eller datum.

Har något svagt minne av att den skulle bli ordentligt mycket dyrare, men det var troligen en spekulation baserat på de nya funktionerna.

Har inget datum egentligen skulle den lanserats i höstas men den blev försenad.
Den står inte med i Yales nya prislista som gäller sedan årsskiftet (2021-01-01) så svårt att gissa pris.
Däremot brukar det flesta sälja de nya versionerna lite dyrare i början för att sälja slut på lager av den tidigare versionen som brukar bli "osäljbara" väldigt snabbt men det verkar som om den gamla (V2N) kommer säljas parallellt med den nya då jag inte fått några uppgifter om att den ska utgå än.
Om jag får lite extra tid så kan jag testa att ringa min säljare hos ASSA och höra men ofta är dom hemlighetsfulla tills dom skickat ut de första leveranserna.

Permalänk
Medlem

Funkar L3 med säkerhetsdörr utan att behöva köpa en spanjolett?

Permalänk
Skrivet av Snubb1:

Har inget datum egentligen skulle den lanserats i höstas men den blev försenad.
Den står inte med i Yales nya prislista som gäller sedan årsskiftet (2021-01-01) så svårt att gissa pris.
Däremot brukar det flesta sälja de nya versionerna lite dyrare i början för att sälja slut på lager av den tidigare versionen som brukar bli "osäljbara" väldigt snabbt men det verkar som om den gamla (V2N) kommer säljas parallellt med den nya då jag inte fått några uppgifter om att den ska utgå än.
Om jag får lite extra tid så kan jag testa att ringa min säljare hos ASSA och höra men ofta är dom hemlighetsfulla tills dom skickat ut de första leveranserna.

Jag har sett pris på 4999 eller något liknande men det kanske är någon placeholder i väntan på det riktiga priset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av traetaona:

Jag har sett pris på 4999 eller något liknande men det kanske är någon placeholder i väntan på det riktiga priset?

Produkten Yale Doorman L3 är redan lanserad och finns på marknaden, det lägsta priset jag hittar är 4999kr för home (1st nyckelbricka)(bauhaus) och 5290 för family (3st nyckelbrickor)(kjell & company, elgiganten).

Permalänk
Avstängd

Nu var jag lite sen på bollen.

Men hur är det med säkerheten med den, den verka vara gjord av ren plast går det inte då att bryta upp den så att man kan sen använda en skruvmejsel för att låsa upp den eller borra?

Och är den ens godkänd inom hemförsäkring?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av superegg:

Nu var jag lite sen på bollen.

Men hur är det med säkerheten med den, den verka vara gjord av ren plast går det inte då att bryta upp den så att man kan sen använda en skruvmejsel för att låsa upp den eller borra?

Och är den ens godkänd inom hemförsäkring?

Mestadels är den gjort i metall och har även ett borrskydd vid låshuset så skulle säga att det strukturellt är lika säkert som ett traditionellt lås.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kenneth:

Mestadels är den gjort i metall och har även ett borrskydd vid låshuset så skulle säga att det strukturellt är lika säkert som ett traditionellt lås.

ah, vad bra att den har borrskydd.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666