Amazon - dela med er av era erfarenheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av konsum:

Har returen kostat pengar eller har den varit gratis?

Har bara handlat där Amazon har varit säljare eller hanterat frakten och då är det gratis

Skrivet av Jackss:

Tycker det är bra att Elgiganten (andra butiker vet jag inte) har prisgaranti som gäller mot Amazon .SE om det är amazon som säljer och skickar varan annars gäller det inte.

Som förra veckan jag var ute efter ett nytt headset och ville ha Sennheiser Game One lurar som kosta i alla andra butiker 1790kr men på amazon 1090kr så gick bara till min Elgiganten butik som hade dom och sa till dom om prisskillnaden och dom kolla upp så det stämde och jag fick dom alltså då 700kr billigare.

Antar att det inte är så många som har koll på att prisgarantin gäller mot dom och då inte kollar vad saker kostar på amazon för dom syns tex inte på prisjakt.

Har dem? Det trodde jag inte

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Har dem? Det trodde jag inte

Japp, Säljaren var osäker själv när jag fråga så han ringde kontoret som sa att så länge varan skickas och säljs av Amazon .SE så gäller prisgarantin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackss:

Japp, Säljaren var osäker själv när jag fråga så han ringde kontoret som sa att så länge varan skickas och säljs av Amazon .SE så gäller prisgarantin.

That's interesting!

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av konsum:

Någon som varit tvungen att returerna en produkt och kan berätta hur det gick? Samt om säljaren var Amazon själva eller en 3e part.

Jag ville returnera 2st 10€-prylar från amazon.de för ett halvår sedan. Kontaktade kundtjänst via chatten som sa att jag kunde behålla dem och gav mig full refund

Permalänk
Medlem
Skrivet av konsum:

Någon som varit tvungen att returerna en produkt och kan berätta hur det gick? Samt om säljaren var Amazon själva eller en 3e part.

Skrivet av konsum:

Har returen kostat pengar eller har den varit gratis?

Returnerade en skärm jag köpte på black friday, fick en returfraktsedel i mailen och lämnade in på posten. Kostade inget. Däremot hörde jag inget från dom efter att paketet landat i Tyskland, så efter en vecka frågade jag i chatten vad som gällde. Dom fixade det direkt och några vardagar senare hade jag pengarna tillbaka.

Amazon var säljaren.

Permalänk
Inaktiv

Beställde en bordsfläkt för några somrar sen på amazon.de när det var total brist på sådana i riket. Efter bara några veckor skar den ihop totalt och vägrade snurra för att svalka mitt svettiga anlete. Kontaktade säljaren och fick en ny skickad till mig, den gamla sa de åt mig att lägga i återvinningen.
Aldrig haft några problem med Amazon utan sakerna kommer snabbt och är väl förpackade. Dock ska jag braska med att jag bara gjort en beställning på svenska amazonen och det gick bra - men det är en bedrövligt dålig sida med undermåligt maskinöversatta produktbeskrivningar och svårfunna produkter (chassin kallar de för datorfodral t.ex.).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150406:

...sakerna kommer snabbt och är väl förpackade.

Det har jag också alltid tyckt men senaste paketet var så dåligt förpackat det bara kunde bli. Köpte en onödigt fin tving för lite julklappspengar och den hade de bara lagt rakt ner i kartongen. Det enda skyddande emballaget som fanns var sån där brunt lite tjockare papper. Men vad hjälper sånt papper när det bara är en liten knöl i ena hörnet?

Nu är ju en tving inte det mest ömtåliga men samtidigt har den plast och annat som kan gå sönder med en enkel stöt. Jag fick tre stycken sådana tvingar och den som kom utan skyddande emballage är den enda som kärvar lite när jag använder den. Kanske ett sammanträffande, vem vet.

Jag kan dock inte klaga, jag beställde två men fick tre :). Eftersom det är Amazon vi pratar om så har jag inget dåligt samvete över att jag fick en extra...

Permalänk
Medlem

När man köpt via amazon.de så funkar det helt ok men att köpa via amazon.se verkar inte vara annat än ett skämt så jag avstår att köpa från den.

Jag lyssnar en hel del på olika ehandelspoddar och amazon i sverige har sedan de lanserades varit ett stående inslag i detta och i princip allt som har sagts har varit negativt.

Enligt en av poddarna har det nu gått så långt nu att konsumentverket i Sverige och Norge har inlett ett tillsynsärende mot Amazon och konsumentverket har hittills hittat ett femtiotal lagparagrafer dem brutit mot. En genomgående trend i lagbrotten man begått är att man har väldigt dålig koll på svensk konsumentjuridik och de krav som ställs på säljaren enligt dessa. I svaren till konsumentverket så skall man till och med ha hänvisat till amerikanska lagar som att dem ens vore det minsta tillämpliga när ett svenskt företag säljer till en svensk kund....

Ett bra exempel på där svensk och amerikansk lag skiljer sig kraftigt är på de varor som ej levereras av amazon. Faktum är att enligt svensk lag så är det amazon som räknas som säljare av dessa produkter även om de skickas av någon annanoch även de som har en skyldighet att ta emot dem om olika problem som. Det är även amazon som är skyldiga att dessa produkter följer svenska lagar och ni kan ju säkert räkna ut hur många av de kinesiska säljarnas produkter som har korrekta ce märkningar mm.
Elektronikvaror har ofta inte ens haft rätt väggkontakt utan istället levererats med ..

Man har på sin sida även sålt många varor som man inte varken har tillstånd för och inte får köpas av folk utan tillstånd exempel på sådana varor som man har sålt är vapenammunition, tårgas olika mediciner mm.

Att inte ens fakturorna som man får från amazon.se ens följer de lagkrav som skatteverket kräver att svenska fakturor skall ha gör inte saken bättre
Så för att bespara mig eventuella problem handlar jag på andra sidor än amazon.se

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Skrivet av Elyxiator:

Enligt en av poddarna har det nu gått så långt nu att konsumentverket i Sverige och Norge har inlett ett tillsynsärende mot Amazon och konsumentverket har hittills hittat ett femtiotal lagparagrafer dem brutit mot.

Har du någon källa på detta? Enligt denna artikel från den 14 januari (alltså en knapp vecka sedan), har svenska Konsumentverket inte ännu öppnat något tillsynsärende.

Citat:

Trots att det kommit in anmälningar till Konsumentverket, och att problematiken är återkommande, har myndigheten inte öppnat något tillsynsärende mot Amazon. Det har helt enkelt inte varit tillräckligt många.

Amazon.se verkar inte leverera till utlandet ännu, så jag vet inte vad norska konsumentverket (bokmål: Forbrukertilsynet; nynorsk: Forbrukartilsynet) skulle kunna ha för invändning mot sidan.

Skrivet av Elyxiator:

En genomgående trend i lagbrotten man begått är att man har väldigt dålig koll på svensk konsumentjuridik och de krav som ställs på säljaren enligt dessa. I svaren till konsumentverket så skall man till och med ha hänvisat till amerikanska lagar som att dem ens vore det minsta tillämpliga när ett svenskt företag säljer till en svensk kund....

Det där låter mycket konstigt. Alla borde förstå att en svensk butik som säljer varor till svenskar omfattas av svensk lag, inte amerikansk lag.

Skrivet av Elyxiator:

Ett bra exempel på där svensk och amerikansk lag skiljer sig kraftigt är på de varor som ej levereras av amazon. Faktum är att enligt svensk lag så är det amazon som räknas som säljare av dessa produkter även om de skickas av någon annanoch även de som har en skyldighet att ta emot dem om olika problem som. Det är även amazon som är skyldiga att dessa produkter följer svenska lagar och ni kan ju säkert räkna ut hur många av de kinesiska säljarnas produkter som har korrekta ce märkningar mm.
Elektronikvaror har ofta inte ens haft rätt väggkontakt utan istället levererats med ..

Har du en källa på detta? Om man läser detta dokument, avsnitt 2.4.2, låter det som att det inte skulle vara Amazon som ser till att produkterna följer svenska lagar om de säljs av någon annan utan det räcker med att Amazon inte känner till att produkterna följer svenska lagar och att Amazon slutar marknadsföra varorna om de skulle upptäcka att de inte följer svenska lagar. Det verkliga ansvaret verkar istället ligga på den som säljer varorna. Ett kinesiskt företag som säljer varor på en sida som främst riktar sig till svenskar måste för övrigt följa svenska lagar, t.ex. konsumentköpslagen.

Skrivet av Elyxiator:

Man har på sin sida även sålt många varor som man inte varken har tillstånd för och inte får köpas av folk utan tillstånd exempel på sådana varor som man har sålt är vapenammunition, tårgas olika mediciner mm.

Strax efter att Amazon.se lanserades har jag för mig att jag läste i någon tidning om att Amazon sålde en produkt som inte var tillåten i Sverige på grund av att den innehöll sprängämne. Jag har för mig att det stod att tidningen hittade produkten genom att söka på ordet "våldtäkt".

Skrivet av Elyxiator:

Att inte ens fakturorna som man får från amazon.se ens följer de lagkrav som skatteverket kräver att svenska fakturor skall ha gör inte saken bättre

Amazon erbjuder två betalsätt: kortbetalning eller fakturabetalning. Om man betalar direkt med kort, ska man enligt svenska regler få ett kvitto. Om man väljer faktura, ska man istället få en faktura (ibland även kallad nota eller räkning). I och med att du skriver "faktura" antar jag att felet på något vis är kopplat till fakturabetalningarna. Hur ser fakturorna ut och på vilket sätt uppfyller de inte lagkraven? Jag har bara valt kortbetalning och har således inte sett fakturorna.

Att Amazon kan drabbas av problem förstår jag med tanke på hur pass många fel det finns på sidan. Jag råkade snubbla över den här varan. Varan heter "Pjäll brännvin snidad 1,5 kg" och kostar 293:11 kr med gratisfrakt från Tyskland. Under "Teknisk information" står det dock att vikten är 1599.99 Kilogram, alltså tusen gånger så mycket. Ska man skicka 1½ ton brännvin behöver man nog skicka en hel container och en container kostar nog bra mycket mer än 293:11 kr att skicka. Dessutom måste man betala svensk alkoholskatt och den är rätt så hög. För övrigt kategoriseras varan under "Husdjurstillbehör › Hundar › Utfordring › Matplatsunderlägg" vilket tyder på att det har något med hundmat att göra och hundar bör inte dricka brännvin. Går man upp i adressfältet och ändrar .se till .de ändras kategoriseringen till "Haustier › Pferde › Futter" så nu är det inte längre hundmat utan hästmat. Säljaren heter Warnick´s Tierfutterservice, alltså Warnicks djurfodertjänst, så man kan anta att det är djurfoder och inte brännvin. Det är bilder på hästar på varan, så man kan anta att det är hästmat, inte hundmat.

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta är rätt tråd att lyfta detta i men har spanat på en skärm (Dell P3421W) på Amazon.de som går får €602.80 men när jag lägger till den i varukorgen och går till checkout så prissätts den istället till €633.19.

Så här ser prisnedbrytningen ut i svenska kronor:

Order Summary
Items: SEK 6.422,26
Postage & Packing: SEK 60,75
Total: SEK 6.483,01
Promotion Applied: -SEK 60,75
Exchange rate guarantee fee: SEK 120,41

Missar jag något eller finns det någon bra förklaring?

Permalänk
Skrivet av CogByte:

Vet inte om detta är rätt tråd att lyfta detta i men har spanat på en skärm (Dell P3421W) på Amazon.de som går får €602.80 men när jag lägger till den i varukorgen och går till checkout så prissätts den istället till €633.19.

Så här ser prisnedbrytningen ut i svenska kronor:

Order Summary
Items: SEK 6.422,26
Postage & Packing: SEK 60,75
Total: SEK 6.483,01
Promotion Applied: -SEK 60,75
Exchange rate guarantee fee: SEK 120,41

Missar jag något eller finns det någon bra förklaring?

Den lägger till momsskillnaden när du går till checkout. Tyskland har lägre momssats än oss, tror de har 19% nu och då lägger den till resterande 6% i kassan. Rekommenderar också att kolla vad din bank tar för att betala i Euro istället för SEK. För mig har det alltid blivit billigare att låta banken konvertera valutan.

Visa signatur

Chass l Fractal design R4 l Gpu Msi Gtx 670 Power edition + Evga Gtx 670 l Nätaggregat Corsair HX 750w l Processor Intel core I7 3770k@5Ghz at 1.3V l Ram Corsair 16Gb l Ssd Intel 120gb l Moderkort Msi Z77 Gd 65 l Windows 7 l http://valid.x86.fr/qj1bmw

Permalänk
Medlem

PSA: Under beställningen finns det möjlighet att välja ombud. Det lägger detta ombud som leveransadress, tar bort ditt telefonnummer, och PostNord levererar till annat ombud i alla fall. Så antar att det ombudet jag ville ha kommer få pappersavi för mitt paket? Sämsta system jag sett faktiskt. Sitter i telefonkö till PostNord just nu, bara plats ~170 i kön, antar att det inte kommer gå att lösa eftersom att mitt telefonnummer inte står på eller något, ända koppling jag har är att jag har spårningsnummret.

Permalänk
Medlem

Jag har handlat en hel del från .de och en del från .se, i de fall där det varit minsta strul har Amazon som regel varit snabba att fixa eller refunda. Jag brukar dock aldrig köpa saker som inte är sålda eller iaf levereras av Amazon.
Fel vara = Refund/Resend
Trasigt paket = Refund
Trasig vara = Refund/Resend

Föredrar oftast .de för de är billigare med tysk moms, just nu sitter dock ett paket fast i tullen i England pga nya reglerna efter brexit ^^

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Damen handlade några saker där och jag passade på att skicka med ett par saker också. olika paket(vilket är väntat när amazon inte är säljaren). en vara valde säljaren att inte sälja till mig, alltså inte amazon utan säljaren som sålde den hos amazon. väldigt konstigt. fick tillbaka pengar för den utan problem.

Deras sida är tyvärr katastrof och väldigt grötig och det finns alldeles för mycket av allting. tror det var fasta nyckelsatser jag tittade på och det fanns väll en sisådär 14 sidor med dessa men givetvis är filtreringen så dålig att det var massor av annat skit med också. enkla små saker blir en börda för det finns så otroligt mycket och att sidan är grötig med dåliga filter inställningar gör det till en mardröm.

Däremot hittade min bror en kopplings arm som gått av på hans lilla citroen c1 på amazon och då letade han på ALLA andra platser i sverige där ingen enbart sålde armen. hur fan kan amazon ha så specifika och ovanliga delar är ett mysterium, min bror är fortfarande lite chockad då han är bilmeck och hade problem att hitta via sina vanliga vägar.

Så letar jag ovanliga delar så kan jag alltid gå in på amazon innan jag ger upp helt.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

PSA: Under beställningen finns det möjlighet att välja ombud. Det lägger detta ombud som leveransadress, tar bort ditt telefonnummer, och PostNord levererar till annat ombud i alla fall. Så antar att det ombudet jag ville ha kommer få pappersavi för mitt paket? Sämsta system jag sett faktiskt. Sitter i telefonkö till PostNord just nu, bara plats ~170 i kön, antar att det inte kommer gå att lösa eftersom att mitt telefonnummer inte står på eller något, ända koppling jag har är att jag har spårningsnummret.

Kön tog väl inte allt för lång tid men PostNord kunde inte göra något. Tydligen ett känt problem men måste kontakta Amazon för att lösa det, som jag misstänkte. Får se om Amazon kan fixa det eller om den helt enkelt får ligga och gå i retur.

Edit: Chattade med Amazon, de menar att det ska gå att hämta ut med spårningsnummer, ifrågasätter detta då PostNord brukar vara hårda med att dessa typer av nummer inte gäller för att hämta ut paket. Hur som så ska de kontakta PostNord imorgon för att ändra mottagare och återkomma via mejl. Vi får väl se vad som händer.

Permalänk
Skrivet av Bra Hemsida:

Rekommenderar också att kolla vad din bank tar för att betala i Euro istället för SEK. För mig har det alltid blivit billigare att låta banken konvertera valutan.

Jag rekommenderar också att du betalar i lokal valuta, alltså euro på Amazon.de. En gång hade jag otur på Amazon.co.uk att det blev någon 50-öring dyrare för att jag valde betalning i pund istället för kronor, men annars har det alltid blivit billigare att välja lokal valuta, alltså euro på Amazon.de, pund på Amazon.co.uk och yen på Amazon.co.jp. Amazon har en jättehög växlingsavgift som de döljer i växelkursen. Banken har en lägre växelkurs. Risken med att betala i lokal valuta är att växlingen sker några dagar senare och att växelkursen hinner ändras, men växelkursen kan förstås ändras åt båda hållen.

Skrivet av SanyaIV:

PSA: Under beställningen finns det möjlighet att välja ombud. Det lägger detta ombud som leveransadress, tar bort ditt telefonnummer, och PostNord levererar till annat ombud i alla fall. Så antar att det ombudet jag ville ha kommer få pappersavi för mitt paket?

Jag tror att ombudet ibland får SMS- eller e-postavi istället.

Skrivet av SanyaIV:

Edit: Chattade med Amazon, de menar att det ska gå att hämta ut med spårningsnummer, ifrågasätter detta då PostNord brukar vara hårda med att dessa typer av nummer inte gäller för att hämta ut paket. Hur som så ska de kontakta PostNord imorgon för att ändra mottagare och återkomma via mejl. Vi får väl se vad som händer.

Jag har ibland hämtat ut försändelser med hjälp av spårningsnummer om aviseringen uteblivit eller om Postnord skickat en pappersavi som inte kom fram senare än paketet. Det bör funka förutsatt att det står ditt namn på försändelsen, även om adressen är fel. Ombudet verkar bara kolla namnet på mottagaren. Om det däremot är ombudets namn som anges får du nog inte ut paketet. I så fall lär du få vänta tills det går i retur till Amazon. Amazon verkar inte ha förstått hur Postnords system för att välja ett annat ombud fungerar.

Skurkar sägs ibland missbruka detta med att Postnords ombud bara kollar namn, inte adress. Skurken letar rätt på en målvakt, t.ex. en hemlös lodis. Sedan beställs det något mot faktura till någon annan (brottsoffret) som har samma namn som lodisen. Du kan hitta andra med samma namn på Eniro, Hitta.se, Ratsit, Birthday.se och liknande sidor. Paketet skickas till brottsoffrets folkbokföringsadress, men SMS-avin går till skurken. Sedan går lodisen och legitimerar sig och hämtar ut paketet på brottsoffrets postombud. Brottsoffret märker ingenting förrän det börjar dimpa ner kravbrev i brevlådan för att fakturorna inte betalats och då blir det besvär för brottsoffret som måste göra polisanmälan och bestrida fakturorna. Postnords ombud registrerar personnumret på den som hämtar ut försändelsen, så jag antar att man i efterskott kan få fram att det inte var brottsoffret som hämtade ut paketet, men då har förstås lodisen redan överlämnat varan till skurken och lodisen har inte några utmätbara tillgångar.

Permalänk
Medlem

Har en bekant som beställde hem en AMD processor från Amazon då jag skall hjälpa denna personen att bygga ihop en dator, När denna personen fick hem lådan så märkte jag att kartongen var lite skadad, typ "uppriven" 3 cm på locket på kartongen och förslutningstejpen satt fortfarande kvar, när vi öppnade lådan för att ta ut processorn så ligger där en Cpu kylare och lite papper, och när jag tar upp plastförpackningen som Processorn ligger i så är den TOM. Jag kollade runt i kartongen för att se om den råkat åka ur, men i kartongen fanns bara en fläkt och lite papper, jag lyfte ur fläkten och kollade, den såg sprillans ny ut och kylpastan var intakt också. Jag har aldrig personligen köpt något på Amazon, men denna händelse gjorde också så att jag nog inte kommer att beställa där i framtiden heller, även om det kanske bara var "denna gången"

Tänkte dela med mig lite av min första upplevelse av Amazon.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av sINsen:

Har en bekant som beställde hem en AMD processor från Amazon då jag skall hjälpa denna personen att bygga ihop en dator, När denna personen fick hem lådan så märkte jag att kartongen var lite skadad, typ "uppriven" 3 cm på locket på kartongen och förslutningstejpen satt fortfarande kvar, när vi öppnade lådan för att ta ut processorn så ligger där en Cpu kylare och lite papper, och när jag tar upp plastförpackningen som Processorn ligger i så är den TOM. Jag kollade runt i kartongen för att se om den råkat åka ur, men i kartongen fanns bara en fläkt och lite papper, jag lyfte ur fläkten och kollade, den såg sprillans ny ut och kylpastan var intakt också. Jag har aldrig personligen köpt något på Amazon, men denna händelse gjorde också så att jag nog inte kommer att beställa där i framtiden heller, även om det kanske bara var "denna gången"

Tänkte dela med mig lite av min första upplevelse av Amazon.

Får inte riktigt grepp om hur det ligger till tidsmässigt men hur slutade det hela, eller är det något som hänt precis?
Vilken leverantör stod för frakten och var det till ombud eller hempaket? Verkar relevant i det fallet ytteremballaget blivit upprivet.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Får inte riktigt grepp om hur det ligger till tidsmässigt men hur slutade det hela, eller är det något som hänt precis?
Vilken leverantör stod för frakten och var det till ombud eller hempaket? Verkar relevant i det fallet ytteremballaget blivit upprivet.

Det hände i närtid, så nu får den bekanta höra av sig till Amazon om ev retur. CPUn låg i en låda en brun wellpapplåda som kommer från amazon som var ihoptejpad och såg ut som att det skulle vara gjort när dom packade CPUn för frakt, jag tror det var DHL men jag är inte säker eftersom det inte är mina grejer, min bekanta hade slängt kartongen och bara sparat CPUlådan, så det var den jag öppnade.

Visa signatur

🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av sINsen:

Det hände i närtid, så nu får den bekanta höra av sig till Amazon om ev retur. CPUn låg i en låda en brun wellpapplåda som kommer från amazon som var ihoptejpad och såg ut som att det skulle vara gjort när dom packade CPUn för frakt, jag tror det var DHL men jag är inte säker eftersom det inte är mina grejer, min bekanta hade slängt kartongen och bara sparat CPUlådan, så det var den jag öppnade.

Ah då missförstod jag ditt inlägg, trodde det var yttre emballaget som var uppslitet. Hoppas att det löser sig för din bekanta.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av sINsen:

när vi öppnade lådan för att ta ut processorn så ligger där en Cpu kylare och lite papper, och när jag tar upp plastförpackningen som Processorn ligger i så är den TOM.

Det kan vara någon som har köpt processorn, bytt ut mot något med liknande vikt och sedan returnerat lådan till Amazon och sedan upptäckte inte Amazon att det var fel sak som returnerades. På så vis fick den personen en gratis processor, eller nästan gratis i och med att personen blev av med en kylare och lite papper. Sedan fick din vän den returnerade varan.

Jag föreslår att din vän anmäler till Amazon att produkten inte stämmer överens med beskrivningen. Din vän kommer förmodligen att få returnera varan till Amazon (och därför hade det varit bra att ha kvar alla kartonger) och så skickar Amazon en ny vara efter att de bekräftat att din vän fått fel vara. Helst ska också den som bytt ut processorn mot en kylare lagföras, men det kanske inte går att identifiera vem det var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Det kan vara någon som har köpt processorn, bytt ut mot något med liknande vikt och sedan returnerat lådan till Amazon och sedan upptäckte inte Amazon att det var fel sak som returnerades. På så vis fick den personen en gratis processor, eller nästan gratis i och med att personen blev av med en kylare och lite papper. Sedan fick din vän den returnerade varan.

Jag föreslår att din vän anmäler till Amazon att produkten inte stämmer överens med beskrivningen. Din vän kommer förmodligen att få returnera varan till Amazon (och därför hade det varit bra att ha kvar alla kartonger) och så skickar Amazon en ny vara efter att de bekräftat att din vän fått fel vara. Helst ska också den som bytt ut processorn mot en kylare lagföras, men det kanske inte går att identifiera vem det var.

Ja, jag vet inte hur det är med kartongerna om de finns kvar, jag vet at hen har skrivit till amazon om retur, och i den texten kunde man också skriva att det inte fanns någon processor i lådan.
Jag tror som du och det sa ja till personen att de är någon som "lirkat" ur processorn med att riva upp kanten lite, och sen skickat tillbaka det till amazon, (tyngden till känseln) är ju densamma fast att processorn saknas, så dom tänkte väl inte mer på det o la den på lagret för ivägskick igen. Men någon blev ju en processor rikare.
Jag tror det blir väldigt svårt, men jag håller fullt med dig att personen i fråga borde lagföras.

Visa signatur

🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Beställde en kabel på Amazon.se, visade sig nu när jag fick leveransbekräftelse att den skickas från Kina. Kommer jag få hem faktura om moms och avgift från postnord då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deroan:

Beställde en kabel på Amazon.se, visade sig nu när jag fick leveransbekräftelse att den skickas från Kina. Kommer jag få hem faktura om moms och avgift från postnord då?

Ja, men säljaren är skyldig att ersätta dig för ALLA extra kostnader. Kontakta säljaren när du får avgifter från PostNord. Vägrar säljaren, kontakta Amazon som sedan kontaktar säljaren.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ja, men säljaren är skyldig att ersätta dig för ALLA extra kostnader. Kontakta säljaren när du får avgifter från PostNord. Vägrar säljaren, kontakta Amazon som sedan kontaktar säljaren.

Tack! Blir dyrt för dem i så fall, sladden kostade bara 20 kr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vart framgår det?

Permalänk
Medlem

Fick från svenska Amazon nyligen hem ett objektiv som kostar som på tyska Amazon och inte som hos alla svenska fotohandlar. Sonys oranga objektivboxar är inte till för att skickas i enbart, tror jag, här låg denna dock i en yttre kartong som hade stötdämpande material (kartongfluff) på en sida av sex. Den oranga objektivboxen åkte ljudligt omkring inne i paketet och det var alltså bara en till kartongvägg som skyddade på fem av sex sidor. Jag tror objektivet är välbehållet men får vänta till helgen med att testa ordentligt då jobb om dagarna.

Påminde extremt mycket om att handla från E-infinity vad avser packning. Det här objektivet är dock inte grått utan EU stock och om objektivet är helt var det värt 3000sek mot att handla från traditionell svensk ehandlare av fotosaker. Däremot drar man öronen åt sig när man funderar över att handla samma typ av vara från svenska Amazon igen..

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Vart framgår det?

https://www.amazon.se/gp/help/customer/display/ref=hp_lpmp_aa...

"Du fick stå för kostnader utöver inköpspriset (till exempel tullavgifter för frakt till EU) och säljaren täckte inte dessa kostnader."

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

https://www.amazon.se/gp/help/customer/display/ref=hp_lpmp_aa...

"Du fick stå för kostnader utöver inköpspriset (till exempel tullavgifter för frakt till EU) och säljaren täckte inte dessa kostnader."

Tack. Letade efter något liknande för ett par veckor sedan. Var väl blind som vanligt antar jag.

Permalänk
Medlem

Kan någon säga hur man returnerar en vara till Amazon? Är det lätt eller besvärligt?
Och hur lång tid har man på sig? Vem betalar returfrakten?
Annat man ska tänka på?

Såhär långt har jag bara beställt varor, som jag helt säkert vet är rätt. Och jag har haft turen att det inte har varit fel på dom.