Installation av fiber - ser det här korrekt ut?

Permalänk

Installation av fiber - ser det här korrekt ut?

Hej!

Ser den här fiberinstallationen korrekt ut? Jag skickade frågan till kundservice på öppen fiber (Som utfört installationen) och fick svar att det inte var några problem. (Ber om ursäkt för dålig bild, men var svårt att komma till, bakom skåp osv)

"Att fiberkabeln inte har ett extra skyddsrör ända upp till konvertern skulle jag inte säga är några problem. Det ska inte heller påverka driften av fibret"

Vad anser ni, finns det någon fiberinstallatör här som kan ge sin syn på saken?

Edit: Stort tack för er feedback, jag har mailat tillbaka till kundservice. Uppdaterar tråden när jag får svar, om det skulle vara någon som är nyfiken på hur det går.

Permalänk
Medlem

Det där är självklart inte ok. Det räcker ju att du kör på skyddsröret med dammsugaren så går fibern av. Dragskydd etc ska klamras runt röret som är för kort. Är det du eller kundtjänsten som stavade till "fibret"???

Permalänk
Lego Master

Framförallt ser det inte "fackmannamässigt utfört" ut, och kan alltså orsaka problem för dig när/om du ska sälja bostaden senare. Jag skulle peka med hela näven och kommendera "gör om, gör rätt".

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Ser verkligen inte korrekt ut i mina ögon. Men då är jag heller inte någon installatör; men fått fiber in i lägenhet till en CPE enhet och den hade skyddsrör.

Som joalin påpekade ovan; den kommer enkelt gå sönder.

Permalänk

Helt fel. Den där typen av ”kabel” som egentligen ser ut att vara en blåsfiber får inte ligga löst utan ska vara skyddad av rör/slang hela vägen in i konvertern.
Få tag i nån annan människa hos företaget och stå på dig, det är inte korrekt gjort.

Låter du det vara och någonting händer i framtiden så kanske du kommer få stå för kostnaden så lika bra att fä det fixat direkt

Edit: Det är för övrigt ganska taffligt gjort med att borra i golvet bredvid golvsockeln.. borde gått att göra mycket snyggare. Men antar att det gick fort!

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Skrivet av joalin:

Det där är självklart inte ok. Det räcker ju att du kör på skyddsröret med dammsugaren så går fibern av. Dragskydd etc ska klamras runt röret som är för kort. Är det du eller kundtjänsten som stavade till "fibret"???

Ja det var det jag också var orolig för, installationen är hemma hos min mor och när hon dammsuger och moppar så kan det nog gå illa.

Det är Carl på Kundtjänst för Öppen fiber, jag klippte in det rakt av

Permalänk
Inaktiv

Säger inte att det är fel, men jag har nog aldrig sett det dras genom golvet. Rätta mig gärna om jag har fel någon.

Hos oss, och grannarna så borra de genom väggen och satte konvertern över hålet så det inte syns alls.

Det där är ju inte en fråga om det går sönder utan när.

Permalänk
Medlem

Otroligt vanskligt ställe att ha en blottad fibertråd, det är lätt att vara slarvig med dammsugaren och då är det kört. Inga riktiga marginaler heller att svetsa om den går av. Jag skulle sätta upp en kabelskydd oavsett om de är på väg eller inte att göra om det. Typ ett sådant som man använder utomhus. Röret ligger en bit från väggen så det är svårt att fixera det samt att fibertråden ändå är blottad även om du fixerar röret. Typ en sådan här skulle jag sätta upp så snabbt som det är möjligt. Om de kommer dit för att göra om så är det bara att ta bort.

https://www.hornbach.se/shop/Kabelskydd-16mm-1-2m/10288238/ar...

Permalänk
Sötast

Du har redan fått svaret av operatören.

Det är helt OK.

Alltså kör du dammsugaren rakt in i den och drar sönder skiten och felanmäler!

Alternativt låter hunden bita på den, barnet leka där eller vad som helst. Den skall ju såklart tåla sådant här.

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Framförallt ser det inte "fackmannamässigt utfört" ut, och kan alltså orsaka problem för dig när/om du ska sälja bostaden senare. Jag skulle peka med hela näven och kommendera "gör om, gör rätt".

Mycket bra poäng, jag ska ta med det i mitt svar, tack!

Permalänk
Medlem

Det det där ser ju verkligen amatörmässigt ut.
Jag gissar att detta är en lägenhet, och är lägenheten isåfall längs ner med källare under, för det är väl inte borrat rakt igenom grannens tak!?!
Ska man montera fiber på det där vise så ser man väl iallfall till att montera loss golvsockel och borra snett neråt i hörnet mellan golv och vägg så att fibern hamnar bakom sockeln.

Permalänk
Skrivet av No_Jah:

Det det där ser ju verkligen amatörmässigt ut.
Jag gissar att detta är en lägenhet, och är lägenheten isåfall längs ner med källare under, för det är väl inte borrat rakt igenom grannens tak!?!
Ska man montera fiber på det där vise så ser man väl iallfall till att montera loss golvsockel och borra snett neråt i hörnet mellan golv och vägg så att fibern hamnar bakom sockeln.

Nej det är (min mors) villa, så installationen har gått igenom krypgrunden rakt upp genom golvet.

Permalänk
Medlem

Ok, då hede det ju varit enkelt att göra det snyggare. Det normala är väl att man går in genom väggen under ytterpanelen och borrar snett uppåt genom väggen. Då kan man dessutom gömma borrhålet på insidan med själva dosen.
Nu är det ju inte bara gjort på fulast möjliga sätt, man har ju också krånglat till det ganska mycket för den som tänker byta golv, eller bara byta socklar.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar dagligen med att installera fiber och kan konstatera att den där installationen är under all kritik. Den följer verkligen inte specifikationerna för robust fiber .
Kontakta företaget som utfört installationen och hänvisa till det, samt så kan du hävda att installationen ska utföras på sånt sätt att nätägarens egendom (fibern bland annat) skyddas från yttre åverkan med hjälp av t.ex. ett inomhusrör och att slangen fästs inuti mediaconvertern.

Edit: Vid närmare eftertanke så kan det kanske vara så att slangen från början gick hela vägen in till mediaconvertern. Med tanke på att det sitter en klammer som ska passa den så misstänker jag
1. Slangen inte blivit fäst (med t.ex. buntband) inuti mediaconvertern .
2. Klammern inte sitter på rätt sätt och slangen har således glidit ner till våningen under vid flytt av möbler eller att man helt enkelt kommit åt den vid något tillfälle.
Jag tycker dessutom att du ska kolla om det har blivit tätat med brandtätning typ FireStop 400 vid ingångshål och även i hålet i golvet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Verkar vara gjort av en amatör. är själv ingen fiberdragare men man ser hur fult och fel det ser ut. räcker med att du dunkar i med dammsugaren ett par gånger så går fibret av.
hos mig drog dom in fibret bakifrån i dosan så enbart dosan syns och inga kablar förutom den till strömmen.

Hur fan har dom borrat hålet? jag äger hus och dragit lite kablar här och var och det är MYCKET snyggare än det där. hålet sitter en bit ut från listen. till och med röret är fult kapat.

tjafsar dom så be dom läsa denna tråd och skriv vilka som gjort det(om man får det på swec) så andra kan undvika att råka ut för samma öde.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Röret ska ju gå hela vägen in i fiberboxen. Nu riskerar fibern att skadas.

Sedan känns det som att en mer erfaren installatör hade dragit röret på något annat sätt. Kanske satt en kabel list, dock är ju golvlisten ivägen och att jacka ur den är nog för mycket jobb.

Permalänk

Helt fel utfört.

Har man någon form av kompetens, heder, stolthet och kunskap så genomför man en borrning ner till krypgrund genom att borra i VÄGGEN med skarp vinkel ner i väggen och genom golvet. Men man är inte förvånad. Hela branschen består till 90% av företag och "installatörer" som inte skulle få gå loss i folks bostäder med verktyg. Dom har knappt kompetens att hänga upp en tavla hemma hos sig själva utan att borra sönder något.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk

Hur har det gått?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk

Tänkte bara uppdatera, om det är någon som är intresserad.

Efter nästan 18 månader med kontinuerlig uppföljning (mailade dom varje månad) från min sida så skickade dom en installatör i juni 2023(!) som konstaterade att "så här ska det inte se ut". Han drog om fibern så nu kommer den upp från krypgrunden i väggen ut genom väggen rakt in i fibermodemet.

Det gamla hållet fyllde han med fogmassa, såg "ok" ut, men jag passade på att lägga ett nytt trägolv åt morsan när hon var på semester, så nu är det fint! Två och ett halvt år senare

Permalänk
Medlem
Skrivet av joshuacalventine:

Tänkte bara uppdatera, om det är någon som är intresserad.

Efter nästan 18 månader med kontinuerlig uppföljning (mailade dom varje månad) från min sida så skickade dom en installatör i juni 2023(!) som konstaterade att "så här ska det inte se ut". Han drog om fibern så nu kommer den upp från krypgrunden i väggen ut genom väggen rakt in i fibermodemet.

Det gamla hållet fyllde han med fogmassa, såg "ok" ut, men jag passade på att lägga ett nytt trägolv åt morsan när hon var på semester, så nu är det fint! Två och ett halvt år senare

Haha, skam den som ger sig!

Skönt att det löste sig i slutändan. Tittade på bilden igen och mindes direkt vilken tråd detta var.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q