Köpt bil hos bilfirma men bilens utrustning motsvarar inte annonsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

.....

Ja alltid lär man sig något, även om det kanske är en klen tröst i vissa fall.
Vilka fel har hittats på bilen hittils? läste att den kunde vara något med kolvarna som läckte olja utöver kam kedjan samt läckaget och de andra grejerna.
hur mycket olja drar den? moderna bilar med sina "fräsiga" lågfriktions motorer drar ibland rätt mycket olja och ska anses som normalt. kärringens lilla toyota IQ kan enligt boken dra upp till en liter per 120 mil och det ska då anses vara normalt.
mer normalt är nog som den och min lilla med likvärdig motor drar i dags läget och det är ca en liter per ca1000 mil eller på ca ett år.
Jäkligt tråkigt med din bil men jag måste säga att jag grimaserade lite lätt när jag läste BMW och södertälje i samma mening. jag bor i botkyrka som ligger rätt nära södertälje och jag vet att det finns mycket skumrask bilfirmor där. har själv besökt ett par, blev inga köp där inte.

Hoppas du vinner, sådana där ska inte tro att dom alltid klarar sig. vilket dom nog dessvärre gör då de flesta nog ger upp.

Förutsatte ju även att bilen var i fint skick då den var servad på auktoriserad BMW verkstad hela tiden förutom den sista servicen som var gjord hos bilfirman i Södertälje. Enligt Bilia där jag hade inne bilen så säger de att den som gjorde den servicen borde ha upptäkt dessa sakerna om de gjort en service. (iaf läckorna, slitna kolv/ringar är svårare), dock var detta inget som jag fick på papper..

Bilen har elektronisk avläsare för olja men om jag minns rätt så hade den gått från fullt till minimi på ca 70 mil. Så försvinner rätt så mycket..