Kolink Core 500 W – hur mycket nätaggregat får man för 399 kronor?

Permalänk
Melding Plague

Kolink Core 500 W – hur mycket nätaggregat får man för 399 kronor?

Effektleverans till användare med tunna plånböcker är paradnumret med Kolinks Core-serie, där 500-wattaren idag tar plats i testlabbet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är det billigare att producera ketchup- och senapsfärgade kablar eller vad är poängen med att inte köra svarta kablar år 2021?

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Skrivet av RekiN:

Är det billigare att producera ketchup- och senapsfärgade kablar eller vad är poängen med att inte köra svarta kablar år 2021?

Enklare att tillverka där inte dyr maskineri gör det åt oss.
Så dessa är nog gjorda med lite lägre licenserad personal för att få ner priset.
Och för denna kostnad så är färg inte en prio, och istället är perfekt för de som bara vill ha ett nätagg för billig peng.
Är själv på jakt efter ett billigt agg för att ge en äldre dator nytt liv till en arbetskamrat, men känner inte för att slänga med mitt 2000kr dyra agg med då personen vill att datorn totalt ska ligga under 4000kr.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Tycker det är så fruktansvärt dumsnålt att spara in några hundralappar på ett nätagg. Visst, du sparar dina hundralappar, men skitkul när de inte kan leverera enligt sina specifikationer och du får felsöka dippar i strömförsörjningen när grafikkortet spikar lite.

För att inte tala om risken att nätagget klappar ihop och tar resten av datorn med sig.

Trodde folk hade lärt sig från "Ace of Sweden" härvan 2010, här har ni lite nostalgi https://www.sweclockers.com/test/12022-nataggregat-fran-ace-of-sweden

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem

Eeeeh, nej tack
Jonas tester levererar som vanligt, och det tål att sägas: snåla aldrig med nätagget i ditt system.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Skall man bygga en 5000:- dator eller billigare, så kanske, annars absolut inte.
Bättre att lägga några kronor på ett vettigt som överlever 5-10 år och flera byggen istället för att köpa ett nytt skitaggregat för varje.

Permalänk
Medlem

Bra!

Också trevligt att ha nåt att hänvisa till när folk rekommenderar billiga Kolink i byggtrådar här på forumet...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv

Bättre än förväntat. Typ ett sånt nätagg jag skulle sätta i morsans dator, som typ bara används till bankärenden och nyheter + youtube när brorsönerna är där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Är det billigare att producera ketchup- och senapsfärgade kablar eller vad är poängen med att inte köra svarta kablar år 2021?

Är ju standardfärger och mer korrekt. Tanken är att man skall kunna se vad respektive kabel har för funktion eller spänning.
Gul = 12 VDC.
Blå = -12 VDC.
Röd = 5 VDC.
Lila = 5 VDC standby.
Orange = 3,3 VDC.
Svart = Jord.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Avstängd

Värt att notera är att det finns även dyrare nätagg som inte är bra för moderna system. Är de så kallade "group regulated" (är osäker på om det finns en term på svenska) är de inte lämpliga för moderna maskiner, i synnerhet inte moderna grafikkort. De klarar helt enkelt inte av att växla upp och ned i effekt så snabbt som DC-DC-nätagg.

Permalänk
Medlem

Bra test! Jag har många gånger undrat över dom här billiga nätaggen. Dom skulle nog fungera utmärkt om man bygger en Celeron dator, men jag kommer hålla mig undan från dessa!

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Mini | Asus Crosshair VIII Impact | Ryzen 5900x | G.Skill Trident Z RGB 2x8GB 3800MHz CL15 | EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 ULTRA | Corsair SF750 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

Äntligen recension på nätagg igen 😃

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Utmärkelsen gick upp i rök alltså.

Även snorbilliga agg borde ha krav på sig att i västa fall stänga av sig vid för hög belastning.

Se pratar alltså om en säkring, som inte finns, och marknadsför det med en effektklass det inte klarar. "Strong work"

Det är bara cementklumpen som fattas.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RekiN:

Är det billigare att producera ketchup- och senapsfärgade kablar eller vad är poängen med att inte köra svarta kablar år 2021?

Ska man följa ATX-standarden så ska kablarna ha korrekt färg.

https://www.intel.com/content/dam/www/public/us/en/documents/...
(osäker på om detta är den absolut senaste utgåvan)

Svart är jord och inget annat. Rena dumheter med samma färg på samtliga kablar eftersom det är stor risk för förväxling och felkoppling. Konstigt nog är det tillåtet ändå men det är ungefär lika smart som att dra all kabel i ett hus med gröngul kabel bara för att den var snyggast.

Kul i alla fall att se att nätaggregat i den här prisklassen varken har blivit bättre eller sämre genom åren. Möjligen en liten förbättring genom att de ger upp på ett lite mindre spektakulärt sätt numera.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Saknar verkligen en utmärkelse här. Något som kanske ’under all kritik’ eller ’överlevde inte ens en dag i testlabbet’

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Saknar verkligen en utmärkelse här. Något som kanske ’under all kritik’ eller ’överlevde inte ens en dag i testlabbet’

Eller "Undvik" helt enkelt. Med sådana utmärkelser kan vi som grupp sätta press på markanden att inte leverera produkter som inte håller måttet.

Permalänk
Föredetting

Visste precis hur det skulle sluta så fort jag såg att det fanns separata specifikationer för kontinuerlig drift och peak. Hade de sålt det som ett agg på 400 watt hade det varit helt okej, tycker jag. Att märka det 500 watt är dumt.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Rena dumheter med samma färg på samtliga kablar eftersom det är stor risk för förväxling och felkoppling.

I princip noll risk, skulle jag säga. Så länge man inte ska bygga egna kablar är det riskfritt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Kul att ni testar lite billigare produkter också! Skulle personligen inte snåla på nätagg, men har byggt ett antal datorer åt vänner och familj där kostnaden skall hållas nere. Bra med tester så man kan välja prisvärda produkter. Skulle ha varit spännande med ett långtidstest av detta nätagg, på 50-75% last. Får känslan av att det för pengen är ett OK agg om man håller igen på effektuttaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvicksilver:

Tycker det är så fruktansvärt dumsnålt att spara in några hundralappar på ett nätagg. Visst, du sparar dina hundralappar, men skitkul när de inte kan leverera enligt sina specifikationer och du får felsöka dippar i strömförsörjningen när grafikkortet spikar lite.

För att inte tala om risken att nätagget klappar ihop och tar resten av datorn med sig.

Trodde folk hade lärt sig från "Ace of Sweden" härvan 2010, här har ni lite nostalgi https://www.sweclockers.com/test/12022-nataggregat-fran-ace-of-sweden

Jag tittade lite på Kolinks aggregat tidigare, men mitt minne av Ace fick mig att undvika ett köp.
Köpte ett Be Quiet! istället.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Inaktiv

Jag har ett tror att det var lite mera watt iofs och det funkar helt ok för pengarna. Saknar dock avstängningsknapp.

Permalänk
Medlem

Hade nätagget marknadsförts som 400W och hade haft säkringen så hade jag inte haft något problem med den här enheten. Men det gamla ordspråket att man måste kontrollera vad 12V rail klarar innan köp gäller än

Permalänk
Medlem

Ha,ha
ACE of Scandinavia, som slutade med katastrof i testlabbet. en klassiker
Köper oftast Seasonic själv, ingen bra idé att utlösa brand i onödan...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

I princip noll risk, skulle jag säga. Så länge man inte ska bygga egna kablar är det riskfritt.

Det är just då det är extra viktigt att kablarna har rätt färgkodning för att det inte ska gå att koppla fel utan att det blir väldigt tydligt.

Råkade ut för molex->Sata-splitters som var felkopplade från tillverkaren. Det syntes väldigt tydligt när man satte dem i ett nätaggregat med rätt färger på kablarna. Hade man kopplat dem till ett nätagg med enbart svarta kablar så hade troligen ingen reagerat på att något var galet och det hade med stor sannolikhet resulterat i grillade hårddiskar.

Enda anledningen att ha enbart svarta kablar är möjligen marginellt lägre tillverkningskostnad och folks fåfänga kring färgen svart.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Kul med en recension på ett nätagg igen!
Och kan väl säga att man inte riktigt är förvånad över resultatet.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Jag har delar nog att sätta ihop en lättare dator för 1080p gaming (RX 570) och kommer då att köpa ett sånt här nätaggregat, tror jag. Men det behöver vara iaf två 8-pins-anslutningar, så liiite värre får det vara.
Men det är la gött att det finns sånna här enkla grejer också, det tycker jag verkligen. Vore nice att ha kunskap att mäta själv och testa lite "skräp" från banggood och Ali Express.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk

Älskar dessa recensioner! Det var längesedan jag läste en sådan kul recension på nätaggregat sedan recensionen på Ace of Swedens nätagg för många år sedan.

Vad betyder VSB och -12 i spänningarkolumnen?

Mer nätaggregatrecensioner och mindre spelmöss och bärbara recensioner!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD_PERA:

Ha,ha
ACE of Scandinavia, som slutade med katastrof i testlabbet. en klassiker
Köper oftast Seasonic själv, ingen bra idé att utlösa brand i onödan...

Så länge det är modernt så. S12-II t ex är inte modernt och är inte ok i moderna maskiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad betyder VSB och -12 i spänningarkolumnen?

5VSB är 5V Stand By, en 5V-lina som är på även när datorn är avslagen för att ge moderkortet ström för diverse funktioner som t.ex. att starta datorn via tangentbordet.

-12V är bara -12V, inget speciellt utan bara en negativ 12V-lina. Den används för t.ex. serieportar, men används sällan på moderna moderkort.

Permalänk
Medlem

haha ja ace of Scandinavia var ju riktigt heta 😋😂

Visa signatur

In science we trust!