Keychronic K2/Matias Nordic mini quiet pro/varmilio va 69?

Permalänk

Keychronic K2/Matias Nordic mini quiet pro/varmilio va 69?

Hej!

Jag är på jakt efter ett nytt tangentbord, och mitt sökande har resulterat i de tre alternativen i rubriken, som jag inte kan välja mellan. Jag tänker mig bruna brytare på k2/va69. Tangentbordet kommer att främst vara till kontorsarbete, alltså skriva. I dagsläget jobbar jag hemma, men kommer jag sitta på kontoret med tangentbordet är det bra om det inte är jättehögljutt (sitter inte i landskap, men brukar ha dörren till kontoret öppen). Det är även viktigt att man inte måste installera någon programvara för att fullt ut kunna utnyttja tangentbordet då det är strikt förbjudet på min arbetsplats.

Så med det sagt, är det någon här på sweclockers som har erfarenhet av ovan nämnda tangentbord och vill dela med sig av dessa?

/Anders

Permalänk
Medlem

Länkar mitt eget inlägg angående Varmilo. Verkar vara vitt spridda skurar vad gäller kvaliteten på Varmilo då många säger ett de är hur tysta som helst, men jag vill ändå belysa hur det kan låta.

#18856034

Dessutom är det inte trådlöst som de två andra (det kanske inte var något du brydde dig om men värt att nämna).

Däremot funkar det iaf helt utan extra programvara.

Permalänk
Medlem

Matias brytarna verkar inte hålla speciellt länge och många som får problem med missade klick/dubbelklick med dom och det har så vitt jag sett varit så under ett par år tyvärr.
Mitt började efter 7-8 mån att utveckla dessa problem på dom 5-6 mest använda knapparna och från det att jag började märka det tills dom var nästintill oanvändbara handlade det om ca 2 veckor.

I övrigt väldigt sköna brytare och helt ok tbord och dom vanliga ej quite brytarna är lite tystare än cherry blåa.

När Matias tbordet började krångla så hade jag inte pengar till nåt vettigt nytt på 3 veckor så hade tid att leta runt.
Köpte dock ett beg ducky shine2 med röda cherry, och ett razer black widow med blåa cherry för 100-200:- under tiden, mest för att kanske få ett ok tbord men mest för att prova olika cherry brytare.

Valet för Varmilo för min del var att dom har rätt ok rykte och dom verkar lägga lite mer tid vid detaljer än många andra tillverkare som tex smörja in stabilatorer till större tangenter lite bättre.
Samt PBT keycaps istället för ABS=avlopps rörs plast keycaps, dvs slits inte alls ut lika fort har en bättre texturerad yta som känns bättre.

I slutet stod det för mig mellan Varmilo och Leopold.
Leopold verkade då snåla in på att smörja in stabilatorer vilket avgjorde det till Varmilo för min del.

Matias har ABS keycaps!

Keychronic K2 säger detta i spec.
Keycap Material: ABS / PBT
Men finns ingen möjlighet att välja vid beställning så vad får man???
Det är ganska stor priskillnad mellan ABS/PBT keycaps!
Dom har Gateron brytare istället för cherry vilket en del gillar bättre.

Ducky shine tborden har FW problem där inställningar som hur ofta ett tangenttryck ska upprepas/hur lång tid det tar innan det reggas att en tangent hålls nedtryckt ändras då och då.
Och endast en reset löser problemet vilket är dra ur usb kabeln flippa 4-5 dip switchar på undersidan koppla i usb/dra ur flippa tillbaks dipswitcharna7 koppla i det igen.
Problemet när detta ändras är i tex minecraft så om man håller ner w och detta har ändrats så kan man få en liknade effekt som om man spammar w med 3-4 tryck per sekund=ospelbart.

Röda brytare för mig helt oanvändbara då dom är för lätta att trycka ner och NOLL känsla (och visst dom är ej taktila) vilket gör att man vet aldrig om ett tryck reggas heller om man råkar trycka ner tre olika tangenter samtidigt.
Spela var omöjligt, skriva drog ner min hastighet med runt 90% och det var efter 2 veckors användande då jag försökte vänja mig men nope.

Bruna är ju samma som röda bara lite hårdare att trycka ner och för min del högst troligen inget jag skulle gilla vid skrivande.

Razor black widow hade två problem.
1, Sladden!
Så in i helvete tjock och extremt styv har sett trefas kablar som varit smidigare, nu när jag tänker efter så har jag nog inte sett en trefas kabel som varit lika styv ens.
2, Snabb tangenterna på vänstra sidan om det vanliga qwerty tangeterna.
När jag placerar vänstra handen på tbordet så letar lillfingret upp CTRL med en svepande från vänster till höger och handen hamnar rätt, på detta tbord så hittades snabbtanget 5 istället och handen hamnar på TAB/Q istället för W.
Vilket var en pina i särskilt spel.

Blåa brytare helt ok och låter inte så mycket enligt mig.

Men jag är van vid IBM´s buckling springs brytare från Model M som är dom skönaste jag använt och finns att köpa nytt på https://www.pckeyboard.com/
Enda problemet är att det bara har 2key rollover vilket ger problem i spel.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Tack!

Tack för er input!

Det lutar åt Keychron isf, dels tycker jag layouten verkar bättre (riktiga funktionstangenter), dels är jag lite rädd för det doftproblem som rapporterats i andra trådar. Idén att parfymera något som man sitter med 8h/dag strax under näsan verkar ju horribel... och om jag aldrig testar några PBT-caps så vet jag ju inte vad jag går miste om!

Dessutom är det ju en liten prisskillnad, som jag kan lägga på Keychrons snygga handlovsstöd.

/Anders

Permalänk
Medlem
Skrivet av KilleKalleKarlssonKuff:

Tack för er input!

Det lutar åt Keychron isf, dels tycker jag layouten verkar bättre (riktiga funktionstangenter), dels är jag lite rädd för det doftproblem som rapporterats i andra trådar. Idén att parfymera något som man sitter med 8h/dag strax under näsan verkar ju horribel... och om jag aldrig testar några PBT-caps så vet jag ju inte vad jag går miste om!

Dessutom är det ju en liten prisskillnad, som jag kan lägga på Keychrons snygga handlovsstöd.

/Anders

Du har ju även Keychron K8 som är ett TKL, det finns med hotswap så att du kan ta ut brytarna. Tar du ut brytarna så betyder det att du kan smörja dem, vilket gör otroooooooooooligt stor skillnad i ljud och känsla på ett mekaniskt tangentbord. Värt att fundera på. Du kan ju även byta brytare till något annat än bara blå/röd/bruna cherrykloner. Finns ju bra mycket roliga brytare att testa om man vill.

Gällande stabilisatorer så går det hjälpligt att smörja dem i efterhand om de är av Cherrykonstruktion, d.v.s. två pelare med en böjd ståltråd mellan. Tryck in lite (LITE till en början) fett med en kanyl där metall och plast möter varandra, samt på sidorna av pelarna, så kommer du kunna njuta av bra mycket tystare och skönare space, enter, shift och backspace.

Men jag hade nog också valt Keychron av de tre du nämnde, oavsett hotswap eller smörjning.