Permalänk
Medlem

Ubiquiti vad ska man köpa idag?

Hejsan,

En av mina mikrotik har packat ihop, och går i tankarna om jag ska byta till Ubiquiti eller fortsätta med MIkrotik, i så fall deras 4011 med Quad core A15, som verkar hyfsat snabb. Grejen är att jag bor i USA och har tre hus som jag i så fall behöver se över.

Hus 1 & 2

Inget avancerat dessa kör jag idag VPN server på L2tp/Ipsec. För att kunna koppla upp mig och kolla på tv svensk tv från USA.
Viktigt att vpnservern klarar både router-router, Windows, OSX, samt IOS.Uppkopplingen är 100mbit så det vill jag kunna köra.
Hus 3.

Mitt hus här i USA. Här kör jag

VPN-Server, samma som ovan.
VPN-klient för att koppla upp mig mot Hus 1 eller två. Här har jag valt en specifik IP-range som routas över VPN.
Jag kör även Capsman med Mikrotiks AP, där jag även har ett Wifi som går över VPN-anslutning. Detta är en "virtuellt" ssid.
PPPoe klient för min DSL anslutning.
I övrigt inga konstigheter

RB4011 kostar $162 känns som bra bang for the buck. Vilken Ubiquiti ska man välja för detta? Går ovanstående att konfigurera i UI på Ubiquiti?

Permalänk
Medlem

Är lite mycket tekniskt mumbojumbo för mig det du skriver, men det är inga konstigheter att köra t.ex site-to-site VPN med Ubiquiti. (L2TP)
https://help.ui.com/hc/en-us/articles/115005445768-UniFi-USG-...

Permalänk
Medlem

Du hittar ingen Unifi router för det priset.
På sidan 4 hittar du IPSec VPN prestanda för det olika burkarna: https://dl.ubnt.com/ds/udm-pro

Permalänk
Medlem

Det känns som att det med routing och så där bara vissa nät går över VPN för avancerat för unifi. En edgerouter typ er-4 möjligtvis. Men annars tycker jag att mikrotik är fullsmetad med funktioner.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.
Har tittat runt lite,

Unify produkterna verkar vara lite begränsade vad gäller funktioner framförallt routing, men annars ha ett snyggt UI, kanske lite överkant i pris. Förmodlingen vill man väl ha Unify om man skall bygga ut med accesspunkter osv senare. Springer dock iväg med pengar, speciellt om man vill ha samma på tre siter...

Jag tittade lite på Edgerouter-serien t ex Ede router 4.
De guider jag hittar kräver att man använder CLI för att göra mer avancerade grejer, det vill jag helst undvika. Stämmer det?

Kanske ska fortsätta med Mikrotik då jag är hyffsat bekväm med Routeros, även om själva UI känns som 90-tal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_cobra:

Tack för alla svar.
Har tittat runt lite,

Unify produkterna verkar vara lite begränsade vad gäller funktioner framförallt routing, men annars ha ett snyggt UI, kanske lite överkant i pris. Förmodlingen vill man väl ha Unify om man skall bygga ut med accesspunkter osv senare. Springer dock iväg med pengar, speciellt om man vill ha samma på tre siter...

Jag tittade lite på Edgerouter-serien t ex Ede router 4.
De guider jag hittar kräver att man använder CLI för att göra mer avancerade grejer, det vill jag helst undvika. Stämmer det?

Kanske ska fortsätta med Mikrotik då jag är hyffsat bekväm med Routeros, även om själva UI känns som 90-tal.

Jo en del saker får man göra i cli i edgeroutern. Men det finns guider. Men är du bekväm med mikrotik så är det nog mer värt än att byta fabrikat. Speciellt om du ska göra saker på distans och riskerar låsa ute dig