Permalänk

HP Scanjet 3770.

Fungerar denna skanner till att skanna foto negativ? Jag ser en sådan liten bild på fronten. Hur skannar man foto negativ korrekt?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av OldSchool297:

Fungerar denna skanner till att skanna foto negativ? Jag ser en sådan liten bild på fronten. Hur skannar man foto negativ korrekt?

Svaret står i manualen. http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c00208907
(Ja)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tack.Hittade men har ingen programvara för att hitta funktionen med att skanna negativ. Finns bara för XP till 3770.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av OldSchool297:

Tack.Hittade men har ingen programvara för att hitta funktionen med att skanna negativ. Finns bara för XP till 3770.

Bara mjukvara eller saknar du också drivers ? Jag tror också att det ev kan gå att få liv i den under moderna win för den verkar ha Vista 64 bit drivers.

Oavsett vilket så fixar Vuescan allt för 3770 är listad som stödd, jag använder det själv för att slippa skaffa nya scanrar och nu har de också släppt en version för Raspberry Pi så det går att bygga en liten skann och skrivarserver om man vill.
https://www.hamrick.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tack. Använder Vista x86 32bit. Har drivrutiner till skannern men saknar ett program med funktionen att skanna negativ.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av OldSchool297:

Tack. Använder Vista x86 32bit. Har drivrutiner till skannern men saknar ett program med funktionen att skanna negativ.

Vuescan gör "allt" men det kanske finns fria program också om du inte har nått från HP.
Funkar https://www.nikonimgsupport.com/eu/BV_article?lang=en_GB&arti... ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tack. Antar att de fungerar till Vista med? Såg bara xp. Dessa foto negativ är ganska små 1,8cm bred.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av OldSchool297:

Tack. Antar att de fungerar till Vista med? Såg bara xp. Dessa foto negativ är ganska små 1,8cm bred.

Du får prova. 1,8 cm, det måste vara film från 110 kassetter, det var roliga kameror det, hade faktiskt en sådan som min första kamera i början på 80 talet.

Det går nog att skanna den filmen också men man kanske kan behöva nått glas eller liknande för att fixera den platt i skannern likt en "glasad dia" för jag antar att det inte finns nån färdig filmhållare för det formatet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Det finns ett fack men de är till för den större modellen av foton. Har alltid gillat 110 kassetter foton som är framkallade bättre. Dom är lite mindre och kompakta. De är mina föräldrars gamla foton. Har en annan nyare scanner med Espon xp 245. Ska kolla om den fungerar bättre. Fanns i alla fall program vara online. Ska även testa ditt program. Tack för hjälpen. Uppskattar de.