Permalänk
Medlem

Dell 27" 4K P2721Q

Hej,

Jag är intresserad av Dell 27" 4K P2721Q och läser på olika sidor att den har både 86 Hz och 60 Hz uppdateringsfrekvens. I specifikationen står det att den tar 60 Hz i 4K men på andra sidor att den tar 86 Hz.

Detta är intressant för mig då jag vill använda skärmen till att kunna spela på utöver jobb och dylikt. Det är då en stor skillnad på 60 och 86 Hz.

Vad tycker ni i övrigt om skärmen?

Amazon.de-länk till Dell P2721Q

Visa signatur

:)

Permalänk
Bildexpert

Baserat på vad jag kan utläsa i användarboken tycks den ha en pixelklocka på 600MHz, så 3840x2160/60p är max standard du får ut. Använder du lägre upplösningar är det möjligt att det går att ordna vissa signaler vid 86Hz som den kan visa upp, men det är ingen garanti då den inte har stöd för några timings med den vertikala uppdateringsfrekvensen.

Den har stöd för 75Hz i vissa VESA-standarder (640x480 exempelvis) samt 70Hz för MS-DOS (720x400).

Permalänk
Medlem

Den har en maximal vertikal uppdateringsfrekvens på 86 Hz enligt Dells specifikation, men det säger inget om vilka upplösningar skärmen kan ta emot. Själva panelen kan högst troligt bara visa 60 Hz, och vid 4K är det definitivt 60 Hz som gäller (skärmen kan ta emot t.ex. 1024x768@75Hz, men det brukar vara ett kompabilitetsläge som bara uppdaterar i 60 Hz ändå).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Baserat på vad jag kan utläsa i användarboken tycks den ha en pixelklocka på 600MHz, så 3840x2160/60p är max standard du får ut. Använder du lägre upplösningar är det möjligt att det går att ordna vissa signaler vid 86Hz som den kan visa upp, men det är ingen garanti då den inte har stöd för några timings med den vertikala uppdateringsfrekvensen.

Den har stöd för 75Hz i vissa VESA-standarder (640x480 exempelvis) samt 70Hz för MS-DOS (720x400).

Tack för svar. Du verkar ha rätt. Jag kontaktade Dells kundservice och först påstod de att den hade stöd för 86 Hz i 4K. Jag var skeptisk och dubbelkollade med dem och då frågade han i kundservice en 'teknisk expert' som sa att den bara hade stöd för 60 Hz.

Gäller att vara på den säkra sidan innan man beställer

Visa signatur

:)