Veckans fråga: Vad är allra viktigast när du köper nästa mobiltelefon?

Permalänk
Inaktiv

Valde "annat". För mig är det viktigast att telefonen är "bloatware free", helst android one eller google pixel telefoner men hur ser det ut med Apple, har de en massa skit färdiginstallerat också som inte går att ta bort? (Aldrig haft en)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Har sett ett antal knäckta skärmar, bakstycke och trasiga kablar av folk som har det som hobby "jobb" på tuben.
Så att jag skulle testa på min Note jag köpte för knappt 10k, finns fortfarande inte på kartan.
Frågan är inte om jag kan byta batteriet, utan vad är sannolikheten något går sönder.
Plus att jag behöver ca 500 spänn i utrustning och ett batteri, så frågan är ens om det är billigare än att skicka in den.
Så du skulle utan tvekan hiva din telefon i badkaret efter ett batteribyte?

Går man till ett seriöst ställe så gör de nog rätt, men kostar säkert dubbla mot batteriet löst

Permalänk
Medlem

Viktigast före allt annat är att min nuvarande telefon gjort sitt och behöver bytas. Har bytt nästan av slentrian vartannat år de senaste tio åren innan jag tänkte efter ett varv till i somras. Min S9 funkar ju utmärkt!

För övrigt, i turordning:
- inte för stor och klumpig telefon men definitivt inte för liten skärm heller
- ett UI jag trivs med
- snygg färg (dvs inte svart/grå)
- bra batteri
- bra kamera

Visa signatur

Den enda riggen som räknas:
Hagström Swede -> pedalbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Har sett ett antal knäckta skärmar, bakstycke och trasiga kablar av folk som har det som hobby "jobb" på tuben.
Så att jag skulle testa på min Note jag köpte för knappt 10k, finns fortfarande inte på kartan.
Frågan är inte om jag kan byta batteriet, utan vad är sannolikheten något går sönder.
Plus att jag behöver ca 500 spänn i utrustning och ett batteri, så frågan är ens om det är billigare än att skicka in den.
Så du skulle utan tvekan hiva din telefon i badkaret efter ett batteribyte?

Skulle inte ens dränka en sådan telefon i ett badkar första dagen jag äger den är ingen Cat telefon du äger & likadant med min Huawei P40 Pro.

Min telefon har aldeles för många öppna ingångar som högtalare, mic & laddare m.m ingen av dessa är täckta som standard.

Verktygen man köper för jobbet har man kvar till nästa telefon så ser detta som en investering och lyckas du bryta sönder eller ha sönder en kabel i telefon med 1 mm tunn plast kort i storlek som ett kreditkort i yttermått måste faktiskt du var den första som lyckats med den bedriften.

Gäller att använda rätt verktyg för jobbet & ha kunskapen eller kunna ta reda på denna och ta de lugnt och metodiskt.

Men förstår också att vissa saker har man inte handlaget för & då ska man låta bli som jag är värdelös på mekaniska jobb på fordon som bilar & då är det bättre att köpa dessa tjänster.

Men elektronik har jag alltid haft ett brinnande intresse & lätt för att lösa problem.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Skulle inte ens dränka en sådan telefon i ett badkar första dagen jag äger den är ingen Cat telefon du äger & likadant med min Huawei P40 Pro.

Min telefon har aldeles för många öppna ingångar som högtalare, mic & laddare m.m ingen av dessa är täckta som standard.

Verktygen man köper för jobbet har man kvar till nästa telefon så ser detta som en investering och lyckas du bryta sönder eller ha sönder en kabel i telefon med 1 mm tunn plast kort i storlek som ett kreditkort i yttermått måste faktiskt du var den första som lyckats med den bedriften.

Gäller att använda rätt verktyg för jobbet & ha kunskapen eller kunna ta reda på denna och ta de lugnt och metodiskt.

Men förstår också att vissa saker har man inte handlaget för & då ska man låta bli som jag är värdelös på mekaniska jobb på fordon som bilar & då är det bättre att köpa dessa tjänster.

Men elektronik har jag alltid haft ett brinnande intresse & lätt för att lösa problem.

För att spara några hundrappar var tredje år, med en förhållandevis stor sannolikhet att något går sönder, nej tack.
Jag hatar små skitgrejer, har inte tålamodet eller lust att göra det för nån hundring.
Byter jag hellre bromsskivor och bromsbelägg sparar jag iallafall nån tusenlapp, plus att jag kan fetta grejerna ordentligt.

Permalänk
Medlem

Ett OS som jag har kontroll över. Använder för tillfället en PinePhone 3GB (v1.2b).

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Främst iOS.

Hade väldigt gärna sett att vi gick ner lite i storlek igen dock. Klarar inte av telefoner med 6” och över. Omöjligt med mina mini händer.

Sen såklart ett batteri som håller iallafall minst en dag.

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk

Ficklampans styrka

Permalänk

Inte välvd skärm, bra batteritid och ingen AI som lyssnar eller spelar in en i smyg och använder detta som cookies när man surfar.

Androidanvändare som jag är vill jag se att operativsystemet får updates längre än ett år.. patetiskt snabbt överger företag sina telefoner...

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

Jobbat på Telias företagsupoort i 4 år. Det är inte en jätte tydlig linje men jag tycker jag får in flest kunder där dom precis har skaffat en en iphone där det är något hårdvarufel, samtalsfel eller mjukvarufel som vi inte kan lösa. Dom kan ju lämna tillbaka den men har gjort att jag inte vill införskaffa en mobil från dom.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SockerfriKetchup:

Inte välvd skärm, bra batteritid och ingen AI som lyssnar eller spelar in en i smyg och använder detta som cookies när man surfar.

Androidanvändare som jag är vill jag se att operativsystemet får updates längre än ett år.. patetiskt snabbt överger företag sina telefoner...

Det var kul att få slowmotion videorecording tillagt men annars har jag inte märkt av någon fördel med några uppdateringar alls.

Vad är det för uppdateringar du hoppas på? Själv skulle jag önska att man kunde stänga av de

Permalänk
Medlem

Annat: Ingen pinhole, punchhole, camera isle, notch eller annat korkat tillverkarna hittar på. En oavbruten display är allt jag vill ha, utan att behöva köpa någon konstig "made for gamers" mobil ala ROG phone, eller Maracasfone 7 som låter som en skallra bara för att flipkameran inte låser fast sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Det var kul att få slowmotion videorecording tillagt men annars har jag inte märkt av någon fördel med några uppdateringar alls.

Vad är det för uppdateringar du hoppas på? Själv skulle jag önska att man kunde stänga av de

Säkerhetsuppdateringar?

Permalänk
Medlem

För mig är det viktigt med en fungerande ruggad design (det skall gå att drälla runt med telefonen i ur och skur) och dubbla SIM-kort. Helst utan bloatware - eller med en minimal mängd. Inget Facebook eller sådant tjafs.

Dessa designer med skärm runt kanten är i mitt tycke hjärndött.

Permalänk

Efter ha läst på lite om kommande mobiler så säger jag.
Bluetooth 5.2 LE. Bättre ljud, bättre ljuddelning. Jag väntar så mycket på denna så jag avvaktar inköp av nya hörlurar.
Ingen ful notch eller kamera hål. Nu är tiden inne för att vägra detta, kamera bakom skärmen har kommit till mobiler och snart laptops.
Vikbar/ihoprullbar.

Skrivet av Ulayo:

Det är många som säger att dom vill ha en bra kamera, men dom använder den nästan aldrig.

Mycket tveksam till detta påstående. Jag tolkar att folk i allmänhet använder mobilkamerorna väldigt mycket och det går emot att folk inte har någon mer kamera än denna. Men gruppen som säger att de skulle vilja ha ännu bättre kamera, ja det är nog väldigt få inom denna grupp som nästan aldrig använder kameran.
Det är ett extremt påstående som kräver uppbackning därefter: https://sv.wikipedia.org/wiki/Ockhams_rakkniv

Permalänk
Medlem
Skrivet av rymdriddaren:

Annat: Ingen pinhole, punchhole, camera isle, notch eller annat korkat tillverkarna hittar på. En oavbruten display är allt jag vill ha, utan att behöva köpa någon konstig "made for gamers" mobil ala ROG phone, eller Maracasfone 7 som låter som en skallra bara för att flipkameran inte låser fast sig.

Instämmer. Min Mix 2S börjar bli trött men varenda modell med okej specifikationer verkar ju ha kamera-ö nuförtiden. Jag använder tamejfan aldrig selfiekameran så det vore så onödigt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk

Krav:

OEM unlock ska finnas
Bootloader ska inte vara kränkade att använda
Ingen reklam, löser sig med de två ovan ifall det skulle gå så illa.
Batteritid som är bra
MicroSD eller ersättande standard, så extra lagring helt enkelt.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Skrivet av Arzei:

Instämmer. Min Mix 2S börjar bli trött men varenda modell med okej specifikationer verkar ju ha kamera-ö nuförtiden. Jag använder tamejfan aldrig selfiekameran så det vore så onödigt.

Tillhör också gruppen. Problemet utan selfikameran är att en mobil utan denna skulle dels floppa, få otroligt många återköp, missnöjda kunder etc. De är idag tvingade att ha en selfikamera och tekniker bakom skärmen kommer.
Det stora problemet idag är att de jag har sett har haft en bilkvalite som ä sämre än en 10år gammal smartphone, självklart går det förbättra, men det lär inom närmsta framtiden vara sämre.
Dagens kamera bakom skärmen fungerar som jag tolkar det att man ha minde belysta pixlar framför, detta kan släppa igenom mer ljus. Man saknar dock vissa pixlar och får prickar i bilden utan information, detta löser man typ ett ett mediumfilter. Och resultatet blir precis som om någon har använt ett mediumfilter på bilden.

Permalänk
Medlem

Gedigen prestanda
Bra batteritid
så rent android OS som möjligt så att man får uppdateringar/säkerhetspatchar direkt.

För tillfället har jag en oneplus 2, och är i jakt efter en ungefär lika kantig mobil vilket visat sig vara ganska svårt.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Den ska vara billig & fungera mycket bra!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Säkerhetsuppdateringar?

Säkerhetsuppdateringarna slutar inte komma, man får bara inte nya Android-versioner efter ett par år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Enklaste frågan på länge.
Det skall vara en IPhone.
Synd att det Samsung sponsrade innehållet inte vågade ta med som svar.

Så om iPhonen du köper har slut på batteri efter en kvart så ska det vara iPhone ändå?

Frågan är ju vad på mobilen du tycker är viktigt för att du ska välja just den mobilen. Det gäller ju även en iPhone. Vad är det på iPhone som gör att du nu alltid ska ha en iPhone? Eller är det bara för att det står iPhone på den? Det måste ju förhoppningsvis finnas nånting konkret som gör att du väljer just iPhone över allt annat.

Permalänk
Medlem

Vill bara att skiten ska funka och inte lagga. Gärna i flera år.

Så iPhone får det bli sålänge

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Säkerhetsuppdateringarna slutar inte komma, man får bara inte nya Android-versioner efter ett par år.

Jaha, hur länge då?

Permalänk
Medlem

Förutom kamera som nändes så värdesätter jag följande:
- 3,5mm head phone jack
- Utan sensor jack eller punch hole i skrämen
- SD kort
- Möjligheten att läsa ut filer jag vill ha utan att använda en sync applikation från tillverkaren.
- 21:9 skärm
- Möjligheten att köra Google play (Har köpt appar där som jag vill fortsätta använda på en ny telefon)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Jaha, hur länge då?

Jag är inte säker på var gränsen går där. Det längsta jag upplevt personligen var när jag tog fram en 4 år gammal telefon för ett tag sedan då jag behövde skicka in min nuvarande på reparation. Den hade inte bara uppdateringar liggandes när jag startade den utan den fick också en ny under veckan jag använde den. Har inte sökt vidare i ämnet då jag sannolikt aldrig kommer använda en äldre telefon.

Permalänk
Medlem

Samsung övergav VR, tog bort hörlurspluggen, höjde priserna till fantasinivåer och punkterade skärmen, välvde kanterna, gick ifrån 16:9 började göra telefoner i glas, superpraktiskt när nån envis galning asfalterat hela stan och sen svetsar de ihop den och låter mig inte byta batteri. Jättefint verkligen. Noll köplust.

Skiter i 5G, massa kameror som sticker ut och är trött på att få notiser om uppdateringar av appar som bara vill ta över mitt liv med tillgång till position, kamera, mic, minne, kontakter, samtal. Snart vill den väl ha blodprov och DNA med?

Blir en Nokia 3310. Den tålde iallafall ett fall på 30 kilometer och höll käft i minst en vecka innan den pep om laddning. Snacka om att kunna stressa ner och bara gå ut och i skogen och lyssna på träden istället.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Priset, alla telefoner idag har mer kraft än jag behöver. Köper begagnat från returhuset. Ingen ny telefon för mig. (Om inte jobbet ger mig en, och då har jag i regel lite/inget att säga till om)
Men som tvåa på listan blir batteri mot förbrukning. Hellre sämre kraft på processor än att ladda varje dag. Sedan är integritet viktigt, blir nog inte fler android lurar.

Permalänk
Skrivet av Fredag:

Blir en Nokia 3310. Den tålde iallafall ett fall på 30 kilometer och höll käft i minst en vecka innan den pep om laddning. Snacka om att kunna stressa ner och bara gå ut och i skogen och lyssna på träden istället.

Är du en sådan där hyppo som har börjat med GSM telefon? Tacka vet jag 450 NMT. När telefonen låg på den låga frekvens 450Mhz så hade man på vissa ställen på 90 talet bättre täckning än vad man har idag 30år senare. Absolut inga sms spam fick man, då det inte gick att skicka meddelanden.. Om man fick batteritorst så var det bara gå till närmsta korvkiosk kl 03.00 en lördagskväll och säga:
- Jag ska ha en hel special med extra mycket senap, sedan ska jag ha några AA batterier till min mobiltelefon.
Och denna krypteringstrams de har börjat med. NMT sände all kommunikation helt okrypterat. Där alla som hade en scanner direkt kunde avlyssna man sa. Men man har ju ändå inget att dölja. Man kunde dessutom sjunga i telefonen och vet att kanske 50 personer lyssnade på när man sjöng.
Problem med mjukvaruuppdateringar och liknande, absolut inga problem då det för en användare ej gick att uppdatera telefonen. Virus och liknande, de pratar om iPhones, men en gammal Ericsson NMT 450 från tidigt 90tal, där pratar vi säkerhet emot virus.

Annars de gör telefoner för den stora skaran, det finns alltid de med ovanliga krav. Det finns allt lite telefoner åt dem med, men ofta är det billigare modeller. När det gäller storlek på mobiler så gnälls det väldigt mycket i olika trådar så man kan få uppfattningen att behovet är extremt stort, men ser man på iPhone 12 mini försäljningen så visar den tydligt hur stor gruppen är. Vilket leder till att det är svårt att göra flera mobiler med iPhone 12 mini storlek och behaga alla önskemål. Vissa pratar om mobil för över 10 000kr, andra pratar att den högst får kosta 2000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Är du en sådan där hyppo som har börjat med GSM telefon? Tacka vet jag 450 NMT. När telefonen låg på den låga frekvens 450Mhz så hade man på vissa ställen på 90 talet bättre täckning än vad man har idag 30år senare. Absolut inga sms spam fick man, då det inte gick att skicka meddelanden.. Om man fick batteritorst så var det bara gå till närmsta korvkiosk kl 03.00 en lördagskväll och säga:
- Jag ska ha en hel special med extra mycket senap, sedan ska jag ha några AA batterier till min mobiltelefon.
Och denna krypteringstrams de har börjat med. NMT sände all kommunikation helt okrypterat. Där alla som hade en scanner direkt kunde avlyssna man sa. Men man har ju ändå inget att dölja. Man kunde dessutom sjunga i telefonen och vet att kanske 50 personer lyssnade på när man sjöng.
Problem med mjukvaruuppdateringar och liknande, absolut inga problem då det för en användare ej gick att uppdatera telefonen. Virus och liknande, de pratar om iPhones, men en gammal Ericsson NMT 450 från tidigt 90tal, där pratar vi säkerhet emot virus.

Annars de gör telefoner för den stora skaran, det finns alltid de med ovanliga krav. Det finns allt lite telefoner åt dem med, men ofta är det billigare modeller. När det gäller storlek på mobiler så gnälls det väldigt mycket i olika trådar så man kan få uppfattningen att behovet är extremt stort, men ser man på iPhone 12 mini försäljningen så visar den tydligt hur stor gruppen är. Vilket leder till att det är svårt att göra flera mobiler med iPhone 12 mini storlek och behaga alla önskemål. Vissa pratar om mobil för över 10 000kr, andra pratar att den högst får kosta 2000kr.

Ska vi prata priser och NMT så bör vi ju tänka på att en modern iPhone motsvarar nog inte ens ett samtal på en timme