5G-auktionen avgjord – nu kan nätutbyggnaden påbörjas

Permalänk
Melding Plague

5G-auktionen avgjord – nu kan nätutbyggnaden påbörjas

De fyra stora operatörerna köpte alla på sig rikligt med frekvensutrymme för 5G och kan nu påbörja utrullningen av 5G i Sverige.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Det lär bli som med 3G. En massa laggers är säger att det är totalt meningslöst med 5G. Och de kämpar in i det sista för att slippa det.

Jag känner till några såna personer som kämpade emot 3G, där de som jag känner idag går runt med deras iPhone med bluetooth hörlurar hela dagarna. Det är okej att prata skit om deras barn, men nåde den som säger något negativt om deras iPhone. Dessa personer håller för övrigt på att prata om 5G är onödigt.

Permalänk
Medlem

Trevligt med 2,3 miljarder kr för lite frekvenser

Permalänk
Medlem

-Covid-21, here we go!

Permalänk
Lego Master

Verkar som att min mobil (Galaxy S20 Ultra) och operatör (Telia) kommer lira fint. Då väntar vi bara på att de ska slänga upp en mast här i obygden på Bjäre.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Dum fråga varför köper Terracom frekvensutrymme?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Så Kina fick en bit av kakan ändå

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Så 3 kommer vara fortsatt dåliga....?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Dum fråga varför köper Terracom frekvensutrymme?

Dom använder det för olika former av kommunikationslösningar som tex trygghetslarm och andra övervakningstjänster.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Herr Kantarell:

Dum fråga varför köper Terracom frekvensutrymme?

Utöver det @Dr.Mabuse korrekt noterar kommer det troligtvis också användas för olika delar av det uppkopplade samhället framöver. Det är en investering för framtida behov där publika tjänster kan behöva de höga hastigheter som 5G NR ger över 2,3 GHz.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det lär bli som med 3G. En massa laggers är säger att det är totalt meningslöst med 5G. Och de kämpar in i det sista för att slippa det.

Jag känner till några såna personer som kämpade emot 3G, där de som jag känner idag går runt med deras iPhone med bluetooth hörlurar hela dagarna. Det är okej att prata skit om deras barn, men nåde den som säger något negativt om deras iPhone. Dessa personer håller för övrigt på att prata om 5G är onödigt.

Inte för att "kämpa emot" 5G, men för konsumenter kommer det inte bli någon större skillnad, inte än i alla fall.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Så 3 kommer vara fortsatt dåliga....?

Utveckla gärna. Får telefoner som stödjer?

De har köpt in sig på band n78 (som egentligen är en del av n77?)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

Hur ser framtiden ut med alla nät? Finns det någon tid satt för 2G, 3G och 4G gällande livslängd eller ska man hålla på och köra alla nät parallellt?
Givetvis är olika områden olika utbyggda och lika så skiljer sig räckvidden mellan olika standarder. Men behovet av 4G och 3G i tätorter måste vara ganska meningslös om några år. Eller?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Inte för att "kämpa emot" 5G, men för konsumenter kommer det inte bli någon större skillnad, inte än i alla fall.

Håller med även om det har varit samma för alla generationsmobilnät.
När NMT kom så var det inget för vanliga människor. När GSM kom så gav det i början få fördelar, visst man kunde skicka ett sms till sig själv. Det kunde vara coolt att skicka till en bekant om denna hade en GSM telefon, men i praktiken så var det meningslöst. Och man hade ibland sämre täckning än NMT 450 på landsbygden.
Dessa 3G telefoner som var dyra, klumpiga och slukade ström med dyrt abonnemang, de var ingen hit.
När 4G kom så hade många obegränsad surf med 3G och nu plötsligt skulle få snabbare med betydligt mindre datamängd för ett högre pris. De flesta ansåg att 3G fungerade alldeles utmärkt och hade inget behov av 4G.

Nu idag, ja historien upprepar sig som den har gjort den senaste 40 åren. Det är en teknik som vi vanligt folk inte inte behöver.
Nu skrev du inte än och det är vettigt för alla dessa generations bredband har tagit tid.

Det finns otroligt många fördelar med 5G. Det utökar för mycket mer bredband åt alla. Något vissa brukar hävda att nu äntligen går det spela på mobilt bredband med bra responstid. Men jag tycker att det är väldigt få personer som är intresserade av att spela här på sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det lär bli som med 3G. En massa laggers är säger att det är totalt meningslöst med 5G. Och de kämpar in i det sista för att slippa det.

Jag känner till några såna personer som kämpade emot 3G, där de som jag känner idag går runt med deras iPhone med bluetooth hörlurar hela dagarna. Det är okej att prata skit om deras barn, men nåde den som säger något negativt om deras iPhone. Dessa personer håller för övrigt på att prata om 5G är onödigt.

Det är lite skillnad.
2G nätet var mest för samtal och sms.
Inte så bra för andra datatjänster även om det inte var omöjligt med andra datajänster som WAP.
3G och 4G är i högre utsträckning till för datatjänster "på riktigt".
Jag tror inte att övergången till 5G kommer märkas like mycket som att gå från 2G till 3G/4G.
Övergången från telefoner med skärm i gråskala och där telefonboken var en "avancerad funktion" till dagens smartphones är ett större steg än att börja använda 5G.

Sen finns det väl ingen mening att kämpa för att slippa det.
Men tror inte det kommer göra så stor skillnad för genomsnittlig konsument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Så Kina fick en bit av kakan ändå

Utveckla?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Håller med även om det har varit samma för alla generationsmobilnät.
När NMT kom så var det inget för vanliga människor. När GSM kom så gav det i början få fördelar, visst man kunde skicka ett sms till sig själv. Men man hade ibland sämre teknik än NMT 450 på landsbygden. Det kunde vara coolt att skicka till en bekant om denna hade en GSM telefon, men i praktiken så var det meningslöst.
Dessa 3G telefoner som var dyra, klumpiga och slukade ström med dyrt abonnemang, de har ingen hit.
När 4G kom så hade många obegränsad surf med 3G och nu plötsligt skulle få snabbare med betydligt mindre datamängd för samma pris. De flesta ansåg att 3G fungerade alldeles utmärkt och hade inget behov av 4G.

Nu idag, ja historien upprepar sig som den har gjort den senaste åren. Det är en teknik som vi vanligt folk inte inte behöver.
Nu skrev du inte än och det är vettigt för alla dessa generations bredband har tagit tid.

Det finns otroligt många fördelar med 5G. Det utökar för mycket mer bredband åt alla. Något vissa brukar hävda att nu äntligen går det spela på mobilt bredband med bra responstid. Men jag tycker att det är väldigt få personer som är intresserade av att spela här på sweclockers.

Skillnaden är väl att 5G främst utvecklats för olika industriers behov, snarare än vad konsumenter "behöver". 4G-nätet räcker trots allt till det mesta redan. Just mobilt spelande som hämmas av dagens responstider är antagligen försvinnande liten, även om mobilt spelande i övrigt är väldigt stort.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Verkar som att min mobil (Galaxy S20 Ultra) och operatör (Telia) kommer lira fint. Då väntar vi bara på att de ska slänga upp en mast här i obygden på Bjäre.

Förhoppningsvis drar Båstad kommun några extra strån till stacken med alla 08:or om sommaren och gör utbyggnade möjlig lite snabbare än Obyggden annars brukar få nyheter.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Det är lite skillnad.
2G nätet var mest för samtal och sms.
Inte så bra för andra datatjänster även om det inte var omöjligt med andra datajänster som WAP.
3G och 4G är i högre utsträckning till för datatjänster "på riktigt".
Jag tror inte att övergången till 5G kommer märkas like mycket som att gå från 2G till 3G/4G.
Övergången från telefoner med skärm i gråskala och där telefonboken var en "avancerad funktion" till dagens smartphones är ett större steg än att börja använda 5G.

Sen finns det väl ingen mening att kämpa för att slippa det.
Men tror inte det kommer göra så stor skillnad för genomsnittlig konsument.

Steget från 2G till 3G var stort sett vad denna kan leverera. Men det dröjde väldigt länge innan folk i allmänhet började använda 3G.
Mobiler med 3G började komma runt 2004 om jag minns rätt. Inte ens den första iPhonen som kom flera år efter och ansågs revolutionerande klarade av detta.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Homer_S1:

Förhoppningsvis drar Båstad kommun några extra strån till stacken med alla 08:or om sommaren och gör utbyggnade möjlig lite snabbare än Obyggden annars brukar få nyheter.

/Homer_S

Ja, kanske det. Eller så smäller de upp tre-fyra master i Båstad och sen får vi potatisbönder klara oss själva.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Problemet med tele2 i alla fall har ju inte varit täckning sista åren utan kapacitet. Har ofta sämre hastighet över 4g än 3G på grund av att Tele2 4g nät är överbelastat. Speciellt vissa tider på dygnet. Hoppas detta försvinner med 5G

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Utveckla gärna.

Min erfarenhet är (mycket) dåligt täckning/tillgänglighet i jämförelse med andra operatörer och då som artikeln nämner "I och med att Tre inte säkert kan använda mer än 80 MHz runtom i landet [...]" tolkar jag det som att man fortsätter leverera en sämre tjänst än sina konkurrenter. Rent spekulativt såklart.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det lär bli som med 3G. En massa laggers är säger att det är totalt meningslöst med 5G. Och de kämpar in i det sista för att slippa det.

Jag känner till några såna personer som kämpade emot 3G, där de som jag känner idag går runt med deras iPhone med bluetooth hörlurar hela dagarna. Det är okej att prata skit om deras barn, men nåde den som säger något negativt om deras iPhone. Dessa personer håller för övrigt på att prata om 5G är onödigt.

Jag tycker att 5G kommit onödigt tidigt. På med tinfoil-hatten nu men jag tror att övervakning av medborgare är det större syftet just nu just då man kan pinpointa enheter med pålitlig precision.

4K/8K streaming till telefoner är inte aktuellt än, och inga konsumenttjänster kräver en bättre hastighet/ping än vad som kan uppnås med 4G idag. Jag förstår att snorungar tycker det är häftigt att ladda ner senaste skrillex remixen 2 sekunder snabbare än vad dom tidigare gjort, men finns det något annat syfte av 5G i dagsläget?

Please do tell

Permalänk
Medlem

Problemet med 5G och alla nya nät i början är täckning och energianvändning. Måste vänta på utbyggnad och nyare modem/antenner innan det är värt att ha det i fickan, och alla telefoner kommer så troligen ha det inbyggt redan. Alltså är det ett totalt non-issue för oss vanliga dödliga. Grattis för de som bor i Stockholm som kan börja leka före oss andra, men först när gamla tv-frekvenserna konverteras om några år blir det skillnad på landsbygden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eckelhesten:

Jag tycker att 5G kommit onödigt tidigt. På med tinfoil-hatten nu men jag tror att övervakning av medborgare är det större syftet just nu just då man kan pinpointa enheter med pålitlig precision.

4K/8K streaming till telefoner är inte aktuellt än, och inga konsumenttjänster kräver en bättre hastighet/ping än vad som kan uppnås med 4G idag. Jag förstår att snorungar tycker det är häftigt att ladda ner senaste skrillex remixen 2 sekunder snabbare än vad dom tidigare gjort, men finns det något annat syfte av 5G i dagsläget?

Please do tell

Det där var en seriös foliehatt

4G fungerar inte för många användningsområden, till exempel självkörande bilar, uppkopplade trafikskyltar, smarta ringklockor med egna modem etc... där behövs ny teknik med bättre kapacitet.

En stor vinst med 5G är ju antalet enheter per mast gått upp extremt mycket och fler kan använda data samtidigt

Permalänk

Kommer bolagen att skylta med ''Prova på 5G i 3 månader för 499:-, därefter 999:- för 25GB! '' Billigt och bra!

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Problemet med tele2 i alla fall har ju inte varit täckning sista åren utan kapacitet. Har ofta sämre hastighet över 4g än 3G på grund av att Tele2 4g nät är överbelastat. Speciellt vissa tider på dygnet. Hoppas detta försvinner med 5G

Helt riktigt, bytte från tele2 till telia(på jobbmobilen) och hastigheten steg med faktor 10 när jag mätte hemma i lägenheten. Vi hade problem med dålig samtalskvalite ganska länge innan vi fick voice over wifi. Med telia har vi inte den funktionen, men inte heller några problem då nätet fungerar mycket bättre. Ingen generell sanning såklart, men här ser det ut så.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det där var en seriös foliehatt

4G fungerar inte för många användningsområden, till exempel självkörande bilar, uppkopplade trafikskyltar, smarta ringklockor med egna modem etc... där behövs ny teknik med bättre kapacitet.

En stor vinst med 5G är ju antalet enheter per mast gått upp extremt mycket och fler kan använda data samtidigt

Du svarar inte på frågan.

Skrivet av Eckelhesten:

Jag förstår att snorungar tycker det är häftigt att ladda ner senaste skrillex remixen 2 sekunder snabbare än vad dom tidigare gjort, men finns det något annat syfte av 5G i dagsläget?

autonoma bilar är inte aktuellt i dagsläget, inte heller uppkopplade trafikskyltar.

Smarta ringklockors behov av 5G's bandbredd och responstid har jag svårt att se. Du kanske hittat dig en ringklocka som kräver gigabit-hastigheter för att fungera

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Kommer bolagen att skylta med ''Prova på 5G i 3 månader för 499:-, därefter 999:- för 25GB! '' Billigt och bra!

Jag har hört prat om att företagen ska försöka sälja 5G till konsumenter baserat på hastighet men känner själv det är fel väg att gå.
Jag har 5G på min telefon och jobbets abonemang har 5G men finns inte direkt i Göteborg mer än några platser mitt i centrum så inte kunnat testa. Men har aldrig haft hastigshetsproblem med 4g normalt sett och har vid tillfällen kunnat pusha över 100-120megabit på 4g.
Kapacitetsbrist däremot har jag varit med om i nordstan/centralstationen och det är väl vad 5G kan hjälpa med...men det är inget de skulle marknadsföra eller försöka sälja med. "Hej, köp 5G så får du fungerande nät till skillnad från 4G där vårt nät är så kasst att det står still...snälla byt inte operatör"

Jag förväntar mig 5G på alla abonnemang från Telia, Tele2, Telenor och 3 men på 4G ett tag framöver på fello, hallon, vimla etc.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Eckelhesten:

autonoma bilar är inte aktuellt i dagsläget, inte heller uppkopplade trafikskyltar.

De är båda två extremt aktuella i dagsläget, särskilt smarta bilar.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.