Defekt Macbook Pro 2018

Permalänk
Medlem

Defekt Macbook Pro 2018

Hej,

Jag har en Macbook Pro 15" i7 från 2018. Ingen billig dator som alla vet, den har i min ägo varit mer eller mindre defekt sedan jag köpte den.

Jag har upplevt att:
- Datorn med tilltagande frekvens stänger av sig (skärmen blir svart)
- Batteritiden minskat avsevärt över tid
- Tangenttryckningar som repeterar sig själv

Ett riktigt måndagsexemplar. Hela problemet ställdes på sin spets när jag skulle installera om datorn helt för att se om det löste problemet med spontana avstängningar. Icke - gick inte ens att installera om OS (även med hjälp av Mac Support).

Nu till dilemmat: Jag har skickat in datorn för reparation och fått en offert på över 10 000 kr (!). Tydligen måste 'logic board' bytas. Även batteriet var svullet (garanti).

I min värld är det rena rama fantasisiffran för en "kvalitéprodukt" som med facit i hand har varit den dator jag har haft mest problem med under mina ~20 år som datorägare.

Min fråga. Vad gör jag? Borde väl gå att reklamera skiten, eller är det helt omöjligt med Apple?

Mvh

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Wolu:

Hej,

Jag har en Macbook Pro 15" i7 från 2018. Ingen billig dator som alla vet, den har i min ägo varit mer eller mindre defekt sedan jag köpte den.

Jag har upplevt att:
- Datorn med tilltagande frekvens stänger av sig (skärmen blir svart)
- Batteritiden minskat avsevärt över tid
- Tangenttryckningar som repeterar sig själv

Ett riktigt måndagsexemplar. Hela problemet ställdes på sin spets när jag skulle installera om datorn helt för att se om det löste problemet med spontana avstängningar. Icke - gick inte ens att installera om OS (även med hjälp av Mac Support).

Nu till dilemmat: Jag har skickat in datorn för reparation och fått en offert på över 10 000 kr (!). Tydligen måste 'logic board' bytas. Även batteriet var svullet (garanti).

I min värld är det rena rama fantasisiffran för en "kvalitéprodukt" som med facit i hand har varit den dator jag har haft mest problem med under mina ~20 år som datorägare.

Min fråga. Vad gör jag? Borde väl gå att reklamera skiten, eller är det helt omöjligt med Apple?

Mvh

Har problemen funnits länge eller har det dykt upp nu på sistone?
Nu har inte jag full koll på reklamationer men oavsett företag så har vi tre års reklamationsrätt på produkter, så du borde vara inne på sista året nu.

Permalänk
Inaktiv

Tillverkningsfel på tangentbordet i alla fall. Du kan få ett nytt.
https://support.apple.com/keyboard-service-program-for-mac-no...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolu:

den har i min ägo varit mer eller mindre defekt sedan jag köpte den.

Hur kommer det sig att du inte skickat in den tidigare om det varit problem under flera år? om den varit inne tidigare så borde det nämnas vid eventull reklamation.

Varför gick batteriet på garanti men inte moderkort/cpu (eller logic board som dom kallar det)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Hur kommer det sig att du inte skickat in den tidigare om det varit problem under flera år? om den varit inne tidigare så borde det nämnas vid eventull reklamation.

Varför gick batteriet på garanti men inte moderkort/cpu (eller logic board som dom kallar det)?

Har man problem med tangentbordet som är beskrivet här https://support.apple.com/sv-se/keyboard-service-program-for-... så byter man batteriet oxå i samband med att man byter tangentbordet.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.

Well, jag har haft datorn dockad 95%+ av användningen. Därför har jag varken brytt mig speciellt mycket om problemet med tangentbordet eller batteriet. Med utgångspunkt i detta är det också märkligt att batteriet + tangentbord havererar när de knappt är använda.. nåväl.

Problemet med avstängningar då. Jag driver eget företag och _MÅSTE_ ha tillgång till datorn. Med Macs lång reparationstid (upp till en månad) i kombination att de inte erbjuder lånedator gör att jag inte kunnat laga datorn, även om jag velat. Sen har problemet successivt blivit större med tiden, tills det blev ohållbart.

Så ja.. inte imponerad av Mac. Som småföretagare innebär problem med deras datorer att man är 100% tvungen att köpa en ny - vilket jag också gjort nu.

Mvh

Permalänk
Medlem

Synd att höra. Jag har hört att det mycket problem med macbook pro från 2018.
Jag har en Macbook pro från 2010 den funkar jätte bra fortfarande ända felet som jag har vart med om är en uppdatering av OS som gjorde att datorn starta med svart skärm. Men det gick att lösa med någon special grej och det va rätt krångligt att fixa kommer jag ihåg.