Permalänk
Inaktiv

Arctic uppdaterar sin kylpasta

Arctic uppdaterar pastan så den ska hålla 8 år

https://www.tomshardware.com/news/arctic-mx5-paste-spotted

Permalänk
Medlem

Jag har fortfarande samma kylpasta på min förra dator som har en i5 2500k och den är över 9 år gammal. Får fina temperaturer trots att jag kör den överklockad i 4,5 GHz med en Cooler Master 212 Evo (?). Tror jag använde medföljande kylpasta

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av glemmy:

Jag har fortfarande samma kylpasta på min förra dator som har en i5 2500k och den är över 9 år gammal. Får fina temperaturer trots att jag kör den överklockad i 4,5 GHz med en Cooler Master 212 Evo (?). Tror jag använde medföljande kylpasta

@glemmy

Jag skulle nog byta den ändå för att få ännu bättre temperatur 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@glemmy

Jag skulle nog byta den ändå för att få ännu bättre temperatur 😊

Det börjar bli dags
Ska komma till bukt med min nya dator där jag misstänker att kylpastan var gammal/felaktig (har en tråd lite längre ner), lite lustigt då det också gäller Arctic... Ny kylpasta har beställts så kan passa på att byta bägge.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Om man ska lita på kommentarerna i artikeln som du länkar hade MX-4 och MX-2 redan en livslängd på 8 år. Antar att det handlar om någon grad lägre temperatur på den nya kylpastan snarare än livslängden.

Permalänk
Avstängd

Har nog själv aldrig bytt kylpasta efter att jag lagt dit den första gången. Nu har jag heller aldrig haft datorerna längre än 5 år så det har inte funnit behov av det.
Brukar blåsa ur datorn någon gång per år när andan faller på.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Skrivet av anon298854:

Arctic uppdaterar pastan så den ska hålla 8 år

https://www.tomshardware.com/news/arctic-mx5-paste-spotted

min tub MX2 som nog närmar sig 10 år snart har redan märkning med 8 year durabillity så tror inte det är någon nyhet direkt...

och inget fel på den ännu 10 år senare förvarad i kylskåpet mellan användningarna.

har även en liten tub AS5 pasta från typ 2004 som också funkade utmärkt när ja använde en skvätt här om året möjligen om den ev blivit marginellt mer trögflytande men den ä rätt tjock från början så svårt att säga.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Varför skiljer den förapplicerade kylpastan mot den vi köper på tub undrar nog många.

1. Den uppfyller kraven ok och är billig att tillverka.
2. Den är gjord för att hålla länge. Det gör den inte alltid, det vet vi. Men i dom flesta fallen håller den datorns livstid.

Dom vi köper på tub är gjorda för att vara lätt att rengöra vid byte och lämnar utrymme för allt från kvacksalveri till faktisk bättre prestanda än konkurrerande produkt.

Kortfattat

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rouge of Darkness:

min tub MX2 som nog närmar sig 10 år snart har redan märkning med 8 year durabillity så tror inte det är någon nyhet direkt...

och inget fel på den ännu 10 år senare förvarad i kylskåpet mellan användningarna.

har även en liten tub AS5 pasta från typ 2004 som också funkade utmärkt när ja använde en skvätt här om året möjligen om den ev blivit marginellt mer trögflytande men den ä rätt tjock från början så svårt att säga.

@Rouge of Darkness

Jag har fått slänga en 20G mx4 som är 5-6 år som har börjat separera, det kom ut en klar vätska som liknade olja och klumpar pasta.

Så det skiljer nog mellan pastorna.

Mvh