HDMI ARC, vilken HDMI kabel?

Permalänk

HDMI ARC, vilken HDMI kabel?

Så jag köpte en soundbar, men fick en optiks kabel. Har hört att man ska använda HDMI för att få ARC vilket ska vara bättre. Så fungerar vilken HDMI kabel som helst, eller behöver den stöda en speciell funktion?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Så jag köpte en soundbar, men fick en optiks kabel. Har hört att man ska använda HDMI för att få ARC vilket ska vara bättre. Så fungerar vilken HDMI kabel som helst, eller behöver den stöda en speciell funktion?

Först å främst - var ska du koppla in soundbaren till? Jag använder själv ARC - Yamaha Rx - v685 reciver, som har ARC/eARC å en LG TV som har ARC, har 3st (har 2st Blu ray inkopplade, Panasonicen till Yaman å Sony:n till TVn + 1st mellan Yaman å TVn) nedis HDMI High speed med Ethernet kablar, du måste alltså ha ARC på båda 2 typ - TV - soundbar annars funkar inte ARC, vet inte hur funkar med soundbars men jag fick aktivera ARC i Yaman å i TVn om jag minns rätt. eARC behöver en HDMI Ultra high speed kabel (kan visst även funka med dom kablarna jag har enligt vissa) å givitvis behövs eARC på t.ex TV - soundbar.Bl.a ARC/Ethernet kom med HDMI version 1.4. Edit: Du måste koppla in kabeln på TVns HDMI ARC port - vet inte vad du har för TV men på min LG är HDMI port 2 som är till för ARC.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk

@seville57

Det är ARC (inte eARC) porten på TV till ARC porten till soundbaren.

Permalänk
Medlem

Som jag förstått det funkar det med alla hdmi kablar, men var inte dum snål bara.

Har testat arc mellan min tv och reciver och det funkar med en "vanlig" hdmi kabel

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Som jag förstått det funkar det med alla hdmi kablar, men var inte dum snål bara.

Har testat arc mellan min tv och reciver och det funkar med en "vanlig" hdmi kabel

Ja ARC ska funka med vilken hyfsad kabel som helst. eARC behöver dock HDMI ultra Speed eller HDMI with ethernet

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Frejoh466:

@seville57

Det är ARC (inte eARC) porten på TV till ARC porten till soundbaren.

E-ARC stödjer fler funktioner så det kan göra allt som ARC kan och lite till.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

E-ARC stödjer fler funktioner så det kan göra allt som ARC kan och lite till.

TV:n har bara ARC och inte eARC så...

Men då behöver jag inte köpa ny HDMI kabel och kan använda en gammal som jag har.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frejoh466:

TV:n har bara ARC och inte eARC så...

Men då behöver jag inte köpa ny HDMI kabel och kan använda en gammal som jag har.

Nej det är bara att köra på.