Går det att ansluta en Thunderbolt-hårddisk till en dator utan Thunderbolt?

Permalänk
Medlem

Går det att ansluta en Thunderbolt-hårddisk till en dator utan Thunderbolt?

Hej,

Om jag har en dator utan Thunderbolt (Asus Zenbook),
kan jag då koppla en extern hårddisk - Thunderbolt och få samma
resultat som om datorn hade Thunderbolt?
/Suzanne

Rubrik
Permalänk
Medlem
Skrivet av suz189:

Hej,

Om jag har en dator utan Thunderbolt (Asus Zenbook),
kan jag då koppla en extern hårddisk - Thunderbolt och få samma
resultat som om datorn hade Thunderbolt?
/Suzanne

Som alltid; det beror på. Nu gissar jag att hårddisken har Thunderbolt 3 (kontakten är en USB-C kontakt med en blixt intill), och att din dator "bara" har en USB-C-port. Eventuellt kan hårddisken då "nergradera" sig och prata USB istället för TB.

För att ge ett så korrekt svar som möjligt så får du gärna dela med dig av den exakta modellen av dator du har, och den tilltänkta hårddisken. Är det så att du redan har prylarna är det bara att testa - datorn ska inte ta skada.

/zyber

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av suz189:

Hej,

Om jag har en dator utan Thunderbolt (Asus Zenbook),
kan jag då koppla en extern hårddisk - Thunderbolt och få samma
resultat som om datorn hade Thunderbolt?
/Suzanne

Vänligen tänk på att använda en tydlig och beskrivande rubrik i enlighet med §3.1 i forumreglerna.
Detta gör forumet mer överskådligt, det blir lättare att söka efter din tråd i framtiden och du får bättre hjälp då användare som ser tråden vet om de kan bidra bara utifrån en beskrivande rubriken.

/D

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

Thunderbolt 3 är lugnt, det är en USB C kontakt och diskar och det mesta som inte är för krävande är bakåtkompatibelt med USB. TB 1 och 2 är det lite värre med en det finns adaptrar: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/kablar-an...

Permalänk
Medlem

Jag har en Asus Zenbook 15 ux534 Pure. TB-hårddisken har jag inte köpt än.
För att kunna köra dubbla skärmar har jag köpt en:
Wavlink USB 3.0 till HDMI-adapter smal extern videokort skärmskärm stöder 2048 x 1152 upplösning med ljudport för Windows 10/8/7/, från Amazon.se, vilket funkar perfekt.
Nu är problemet att den bärbara börjar kännas som en stationär dator med alla kontakter och sladdar, (trots att jag även kör med hub)
Min idé var att kunna koppla det mesta av kringutrustningen till den externa hårddisken för att ha max en eller två "sladdar" kopplat till själva datorn.
Nu säger väl ni att "köp en stationär då", vilket jag också starkt överväger. Som bärbar hemma har jag en liten, knäpptyst, fläktlös Acer. Men för arbete vill jag använda den andra, och slippa dra ur 5-6 kontakter för att få med den.

Långt inlägg, men jag hoppas att min tanke framgår.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av suz189:

Jag har en Asus Zenbook 15 ux534 Pure. TB-hårddisken har jag inte köpt än.
För att kunna köra dubbla skärmar har jag köpt en:
Wavlink USB 3.0 till HDMI-adapter smal extern videokort skärmskärm stöder 2048 x 1152 upplösning med ljudport för Windows 10/8/7/, från Amazon.se, vilket funkar perfekt.
Nu är problemet att den bärbara börjar kännas som en stationär dator med alla kontakter och sladdar, (trots att jag även kör med hub)
Min idé var att kunna koppla det mesta av kringutrustningen till den externa hårddisken för att ha max en eller två "sladdar" kopplat till själva datorn.
Nu säger väl ni att "köp en stationär då", vilket jag också starkt överväger. Som bärbar hemma har jag en liten, knäpptyst, fläktlös Acer. Men för arbete vill jag använda den andra, och slippa dra ur 5-6 kontakter för att få med den.

Långt inlägg, men jag hoppas att min tanke framgår.

Köp en dockstation då som kopplas över USB-C? Behöver inte nödvändigtvis vara någon hårddisk för det, än mindre Thunderbolt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av suz189:

Jag har en Asus Zenbook 15 ux534 Pure. TB-hårddisken har jag inte köpt än.

Men varför köpa en Thunderbolt-hårddisk om din dator inte har stöd för det? ALLA Thunderbolt-diskar funkar inte med USB, även om det är samma fysiska kontakt innebär det inte att de automatiskt är bakåtkompatibla. En del diskar har dubbla uttag, ett för Thunderbolt-kompatibilitet och ett för vanlig USB-kompatibilitet.

Om du vet vilken disk det är du vill ha, länka den här också.

Och ja, det låter som att du snarare behöver en USB-C dockningsstation för alla tillbehör.
Om det är dockingsfunktionaliteten du är ute efter från en Thunderbolt-disk så kommer det INTE att fungera!

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av suz189:

Jag har en Asus Zenbook 15 ux534 Pure. TB-hårddisken har jag inte köpt än.
För att kunna köra dubbla skärmar har jag köpt en:
Wavlink USB 3.0 till HDMI-adapter smal extern videokort skärmskärm stöder 2048 x 1152 upplösning med ljudport för Windows 10/8/7/, från Amazon.se, vilket funkar perfekt.
Nu är problemet att den bärbara börjar kännas som en stationär dator med alla kontakter och sladdar, (trots att jag även kör med hub)
Min idé var att kunna koppla det mesta av kringutrustningen till den externa hårddisken för att ha max en eller två "sladdar" kopplat till själva datorn.
Nu säger väl ni att "köp en stationär då", vilket jag också starkt överväger. Som bärbar hemma har jag en liten, knäpptyst, fläktlös Acer. Men för arbete vill jag använda den andra, och slippa dra ur 5-6 kontakter för att få med den.

Långt inlägg, men jag hoppas att min tanke framgår.

Kan tipsa om att köpa en USB-hubb med Power Delivery (USB-PD) om din dator stödjer det. Dessa kan även kallas för USB dockningstation och annat. Man får läsa specen. Stödjer din dator ström genom USB-C så blir det väldigt smidigt. Har själv en enkel sak för att koppla in min jobbdator hemma. En sladd att sätta i och det är allt. Datorn får ström genom en USB-C nätadapter som kopplas i hubben.

Denna är det jag kör. Men vilken man väljer beror helt på vilka portar man vill ha.
https://fyndiq.se/produkt/usb-c-multiportadapter-med-usb3-0-o...

Har inte testat vilken hastighet man får genom den om man skulle koppla in en hårddisk.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Tack "giplet", jag har redan nåt liknande. Får köpa en med fler uttag helt enkelt.