Värt att byta telia smart wifi router?

Permalänk
Medlem

Värt att byta telia smart wifi router?

Tjena!

Idag sitter jag hemma med telia 100/100 fiber och deras smart wifi router.
Jag är ganska nöjd med vad jag får ut i nedladdning men uppladdningshastigheten är otroligt låg.
Jag har testat det mesta med att öppna portar, byta dns server, mtu och sådär till jag sist ringde dom.
Dom påstår sig gjort någon uppdatering men får fortfarande inte ut bättre hastighet.

Min fråga är om det kan vara routern på nått sätt och om det skulle bli bättre med tex en ASUS RT-AC2900?
Är det värt att prova? Eller har ni några andra tips för att förbättra uppladdningshastigheten?

Permalänk
Medlem

Vilken av Telias routrar har du? Sagecom? Technicolor? (TC har också 3 versioner där de två första suger)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av aEd_fps:

Tjena!

Idag sitter jag hemma med telia 100/100 fiber och deras smart wifi router.
Jag är ganska nöjd med vad jag får ut i nedladdning men uppladdningshastigheten är otroligt låg.
Jag har testat det mesta med att öppna portar, byta dns server, mtu och sådär till jag sist ringde dom.
Dom påstår sig gjort någon uppdatering men får fortfarande inte ut bättre hastighet.

Min fråga är om det kan vara routern på nått sätt och om det skulle bli bättre med tex en ASUS RT-AC2900?
Är det värt att prova? Eller har ni några andra tips för att förbättra uppladdningshastigheten?

Mäter du över wifi eller kopplat med kabel?
Om det är över wifi så testa och se med kabel vad du då får för resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Vilken av Telias routrar har du? Sagecom? Technicolor? (TC har också 3 versioner där de två första suger)

Sagemcom f@st 5370 är det jag har nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Mäter du över wifi eller kopplat med kabel?
Om det är över wifi så testa och se med kabel vad du då får för resultat.

Jag har provat både med och utan kabel men får ut samma resultat tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av aEd_fps:

Jag har provat både med och utan kabel men får ut samma resultat tyvärr

Då är ju frågan om det är någon inställning på ditt nätverkskort som ställer till det, har du testat med samma dator i annat nätverk?

Edit: Vilka hastigheter får du ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aEd_fps:

Sagemcom f@st 5370 är det jag har nu

Okej jag fick med den äldre routern Technicolour extreme v3. Stödjer 4x MIMO Wifi5 i 5GHz och riktigt bra där men inte jättebra 2.4GHz täckning. Dessa är ju värda ca 1500kr nya (vad motsvarande ASUS och Netgear kostar) men går för kaffepengar på tradera. Har inte haft någon begränsning varken antingen upp eller ner.

Så tyvärr har jag ingen erfarenhet av Sagecom. Ibland vill de ha tillbaka routern också så håll koll på det.

Kontrollfråga: Är du säker på att du har 100/100 och inte 100/10?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Rekordmedlem

Det beror inte på routern (om den är hel) Även Telias 10 år gamla modeller klarar att routa 100Mbit via kabel om inget är trasigt så det är inget som egentligen har med routermodellen att göra om du har extremt långsam uppladdning.
Har du mätt via olika webbläsare och olika mätsiter ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Okej jag fick med den äldre routern Technicolour extreme v3. Stödjer 4x MIMO Wifi5 i 5GHz och riktigt bra där men inte jättebra 2.4GHz täckning. Dessa är ju värda ca 1500kr nya (vad motsvarande ASUS och Netgear kostar) men går för kaffepengar på tradera. Har inte haft någon begränsning varken antingen upp eller ner.

Så tyvärr har jag ingen erfarenhet av Sagecom. Ibland vill de ha tillbaka routern också så håll koll på det.

Kontrollfråga: Är du säker på att du har 100/100 och inte 100/10?

Okej, ja men lite så jag tänkte med när jag kollade runt lite. Därför jag undrar om det skulle vara värt att testa ens. Dom har ju fått jävla massa kritik under åren för deras routers men tänker att dom nya är helt okej?

Ja det trodde nästan jag med men fick bekräftat av dom igår att jag har 100/100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det beror inte på routern (om den är hel) Även Telias 10 år gamla modeller klarar att routa 100Mbit via kabel om inget är trasigt så det är inget som egentligen har med routermodellen att göra om du har extremt långsam uppladdning.
Har du mätt via olika webbläsare och olika mätsiter ?

Aha okej

Jag har testat speedof.me, bredbandskollen och speedtest. Alla visar ungefär samma hastighet

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av aEd_fps:

Aha okej

Jag har testat speedof.me, bredbandskollen och speedtest. Alla visar ungefär samma hastighet

Men har du använt olika webbläsare så att du kan utesluta webbläsaren ?
Du kan ju också prova utan routern för den kan ju vara trasig så att du behöver felanmäla den och få den utbytt, routern i sig klarar i vart fall av mer än dina 1 Mbit, jag tror inte ens att det gjort så slöa routrar nån gång utan de absolut långsammaste gamla modellerna jag sett mätningar på har i vart fall klarat 20-25 Mbit.
Tar du bort routern kan det ibland ta ett tag, ofta 20 min innan uppkopplingen hoppar igång och likadant när du kopplar in den igen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men har du använt olika webbläsare så att du kan utesluta webbläsaren ?
Du kan ju också prova utan routern för den kan ju vara trasig så att du behöver felanmäla den och få den utbytt, routern i sig klarar i vart fall av mer än dina 1 Mbit, jag tror inte ens att det gjort så slöa routrar nån gång utan de absolut långsammaste gamla modellerna jag sett mätningar på har i vart fall klarat 20-25 Mbit.
Tar du bort routern kan det ibland ta ett tag, ofta 20 min innan uppkopplingen hoppar igång och likadant när du kopplar in den igen.

Sry, glömde svara på det men ja jag har testat olika webbläsare med

Rookie mistake.. det har jag faktiskt inte testat..
ska göra det asap när jag kommer hem. Det vore faktiskt en ganska bra idé innan man ens tittar efter annan router

Men borde inte påverka nedladdningshastigheten också om den är defekt? Eller kan det bara påverka upp-hastigheten om den skulle va sönder?

Permalänk
Medlem

Kan du koppla in datorn i porten där internet kommer in till routern och köra testet?

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av aEd_fps:

Sry, glömde svara på det men ja jag har testat olika webbläsare med

Rookie mistake.. det har jag faktiskt inte testat..
ska göra det asap när jag kommer hem. Det vore faktiskt en ganska bra idé innan man ens tittar efter annan router

Men borde inte påverka nedladdningshastigheten också om den är defekt? Eller kan det bara påverka upp-hastigheten om den skulle va sönder?

Vad som händer om nått är trasigt vet man inte.
Men det viktiga är att ingen dålig router som är hel ändå är så dålig att den inte ska klara mer än 1 Mbit/s.
Jag är rätt övertygad om att inte ens Asus värsta missfoster med 100Mbit portar är så usla även om de är extremt dåliga

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aEd_fps:

Tjena!

Idag sitter jag hemma med telia 100/100 fiber och deras smart wifi router.
Jag är ganska nöjd med vad jag får ut i nedladdning men uppladdningshastigheten är otroligt låg.
Jag har testat det mesta med att öppna portar, byta dns server, mtu och sådär till jag sist ringde dom.
Dom påstår sig gjort någon uppdatering men får fortfarande inte ut bättre hastighet.

Min fråga är om det kan vara routern på nått sätt och om det skulle bli bättre med tex en ASUS RT-AC2900?
Är det värt att prova? Eller har ni några andra tips för att förbättra uppladdningshastigheten?

Vad får du för uppladdningshastighet när du mäter mot bredbandskollen mfl? Själv bor jag i västerort, Stockholm och märkte att efter telia kopplat in oss på Zitius stadsnät så har uppkopplingen spökat rätt mycket. I samband med bytet så fick jag ut 2 kbit/s nedströms och 100 Mbit/s uppströms, efter ca 5-6 felanmälningar så rättades detta till. Nu har jag dock det omvända problemet som du upplever, 100 Mbit/s nedströms och 0.25 Mbit/s uppströms...

Men eftersom jag inte orkar bråka mer med Telias support och flyttar om ett par dagar så orkar jag inte ta det vidare. Själv använder jag en TP-link archer c7 med openwrt, får ut 400 Mbit/s på lanet uppströms och nedströms så det är inget fel på routern i sig. Tror inte heller att din Telia-router skulle ha några större svårigheter att hantera 100 Mbits på 5GHz bandet.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad som händer om nått är trasigt vet man inte.
Men det viktiga är att ingen dålig router som är hel ändå är så dålig att den inte ska klara mer än 1 Mbit/s.
Jag är rätt övertygad om att inte ens Asus värsta missfoster med 100Mbit portar är så usla även om de är extremt dåliga

Haha okej, ja men då kan jag utesluta det iaf om den nu inte är sönder på nått sätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Vad får du för uppladdningshastighet när du mäter mot bredbandskollen mfl? Själv bor jag i västerort, Stockholm och märkte att efter telia kopplat in oss på Zitius stadsnät så har uppkopplingen spökat rätt mycket. I samband med bytet så fick jag ut 2 kbit/s nedströms och 100 Mbit/s uppströms, efter ca 5-6 felanmälningar så rättades detta till. Nu har jag dock det omvända problemet som du upplever, 100 Mbit/s nedströms och 0.25 Mbit/s uppströms...

https://imgur.com/a/tTzeu3l

Men eftersom jag inte orkar bråka mer med Telias support och flyttar om ett par dagar så orkar jag inte ta det vidare. Själv använder jag en TP-link archer c7 med openwrt, får ut 400 Mbit/s på lanet uppströms och nedströms så det är inget fel på routern i sig. Tror inte heller att din Telia-router skulle ha några större svårigheter att hantera 100 Mbits på 5GHz bandet.

Jag får ut runt 1mbps upp, om jag skulle köra en mätning nu mitt på dagen kan den gå upp till hissnande 4mbps upp.
Nedladdningshastigheten är helt okej, runt 70mbps iaf.
Bor i Borås så vet inte alls vart det går igenom för mig. Är inte så kunnig inom detta området.

Tänkte jag skulle testa att köra datorn direkt från fiberuttaget när jag kommer hem och sen får man väl ringa telia igen. Tycker ändå att jag ska kunna få ut mer än 1-4mbps upp med 100/100 fiber

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av aEd_fps:

Jag får ut runt 1mbps upp, om jag skulle köra en mätning nu mitt på dagen kan den gå upp till hissnande 4mbps upp.
Nedladdningshastigheten är helt okej, runt 70mbps iaf.
Bor i Borås så vet inte alls vart det går igenom för mig. Är inte så kunnig inom detta området.

Tänkte jag skulle testa att köra datorn direkt från fiberuttaget när jag kommer hem och sen får man väl ringa telia igen. Tycker ändå att jag ska kunna få ut mer än 1-4mbps upp med 100/100 fiber

Ja Telia ger minst det du valt, de brukar ha marginal uppåt på sina egna inställningar så får du inte ut lika mycket eller mer än det du abonnerar på är det nått fel.
Telia 250 Mbit

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Provade igår när jag kom hem att dra kabel direkt från fiberuttaget till datorn och hör o häpna så fick jag på nått jävla sätt mindre ut.. 33mbps ner och 0,6mbps upp så ringde telia och dom ska skicka ut någon tekniker och kolla på det hoppas det löser sig!

stort tack för erat engagemang och tips.