Ladda bärbar dator i elsockets som är dimmerbara

Permalänk

Ladda bärbar dator i elsockets som är dimmerbara

Hej,

Flyttade nyligen in i en ny lägenhet där i princip alla lampor går att dimmra.

Har hört tidigare att man inte ska ladda datorer ur sockets som går att dimmra, vilket även de tidigare ägarna påminnde mig om, men kan ingenting om detta.

Vad är det som gäller? Spelar det någon roll och kan batteriet ta stryk av detta?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt, vart kopplar du in laddaren för datorn? Om det är ett vanligt vägguttag så går den inte att "dimmra". Om elektronik får för lite ström så brukar de generellt inte ta skada utan helt enkelt inte fungera.
Har du någon bild på det du ska koppla in?

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk
Rekordmedlem

Har du dimmers kopplade till vägguttagen är det nått hempul som inte borde få finnas alls och du borde omedelbart elsanera lägenheten innan det sker en olycka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är nog ett bra sätt att släppa ut den magiska röken.

Utan att öppna dosorna, hur styrs dimmern och vart stoppar du in lampan? Vanligt eluttag ?

Permalänk

Hej alla,

Stort tack för svar. Det är vanliga eluttag, så då som ni säger kanske det inte är någon fara. Det ska inte vara något hemmabygge, utan bara min okunnighet i ämnet.

Tack igen!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mordecaih:

Hej alla,

Stort tack för svar. Det är vanliga eluttag, så då som ni säger kanske det inte är någon fara. Det ska inte vara något hemmabygge, utan bara min okunnighet i ämnet.

Tack igen!

Menar du att det inte är en dimmer kopplad till uttagen? Då har du skrivit en väldigt otydlig rubrik/trådstart.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Mordecaih:

Hej alla,

Stort tack för svar. Det är vanliga eluttag, så då som ni säger kanske det inte är någon fara. Det ska inte vara något hemmabygge, utan bara min okunnighet i ämnet.

Tack igen!

Om du menar att du har lampkontakter som är dimmerbara så har ju lampkontakterna inget med datorn att göra.
Frågan är väl om de vanliga eluttagen är dimmerbara?

Om det är vanliga uttag som är kopplade till en dimmer så är det hemmabygge.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcsmen:

Jag förstår inte riktigt, vart kopplar du in laddaren för datorn? Om det är ett vanligt vägguttag så går den inte att "dimmra". Om elektronik får för lite ström så brukar de generellt inte ta skada utan helt enkelt inte fungera.
Har du någon bild på det du ska koppla in?

Det är inte strömmen man styr det är spänningen rör inte till det i onödan.