Klipsch R-610F Vs Dynavoice DF-8 ? Tacksam för era tips

Permalänk
Medlem

Klipsch R-610F Vs Dynavoice DF-8 ? Tacksam för era tips

Då det knappt existerar fysiska butiker i kära Stockholm och jag inte lyckas få lyssna på dessa nånstans. Undrar jag om ni kan hjälpa mig med det?

Enligt butiken som hade bägge så skulle Klipisch ha mycket finare ljud och Dynavoice skall ha sämre kompinenter. Bägge ligger under 6000 kr.

De blir dessa paket enligt nedan
Paket 1:
Klipsch R-610F Pris 5500 kr
Klipsch R-52C
Yamaha RX-V6A
System One W120
Oehlbach Falcon Sub

Paket 2:
Yamaha RX-V6A
Dynavoice Definition DF-8 Pris 6000 kr
Dynavoice Challenger Sub 10 EX
Dynavoice CHALLENGER C-5 XL V4

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är till någon direkt hjälp men jag tycker mina DF-8 med dubbla Challenger Sub 10 EX låter fantastiskt (har dubbla för bions skull annars hade en räckt gott och väl. Allt från glasklar akustisk musik och sång till Terminator 2 i soffan med tillräckligt djup och rapp bas.

Skulle ändå våga säga dem är mer för musik än bio.. Men som sagt jag är skit nöjd. Drivs av Onkyo TX-NR696 så ingen värsting. Har hört av många att Dynavoice generellt låter bättre med Yamaha stärkare.. Inget jag själv upplevt då jag inte kan jämföra..

En polare som har en System One sub och är inte nöjd då han tycker den mullrar okontrollerat och sovitt jag förstått så är System one mer budget än dynavoice, speciell då definition är den finare modellen.
Klipsch gör bra shit. Men jag tycker dem är ganska fula och tråkiga generellt.

Jag tror du kommer blir nöjd oavsätt. Mer en fråga om hur väl dem passar in och vilka du tycker är snyggast

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem

Finns youtube klipp, tyvärr på ryska, men ljudet framgår relativt bra. Är själv intresserad av dem.

https://www.youtube.com/watch?v=8mbG-waELi8&t=306s
https://www.youtube.com/watch?v=mfEAcLba0Qw&t=600s

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Finns youtube klipp, tyvärr på ryska, men ljudet framgår relativt bra. Är själv intresserad av dem.

https://www.youtube.com/watch?v=8mbG-waELi8&t=306s
https://www.youtube.com/watch?v=mfEAcLba0Qw&t=600s

Är som sagt skit nöjd med mina. och jag är väl ändå en ganska så kräsen jävel. äger ju ändå nästan 30 st tws nu

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem
Skrivet av sdaniel1:

Är som sagt skit nöjd med mina. och jag är väl ändå en ganska så kräsen jävel. äger ju ändå nästan 30 st tws nu

Hur många timmar behövdes det för att spela in dem?

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Dynavoice Definition DF-8

Bra youtube demo med Dynavoice Definition DF-8 och Dire Straits: Sultans of Swing

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Hur många timmar behövdes det för att spela in dem?

Det är väldigt delade meningar här men jag tycker dem lät väldigt bra direkt. Medans andra menar på att dem låter ganska instängda i början och behöver rejält med inspelning för att låta riktigt bra. Jag spelade mina i 5 dagar i stäck på 65% volym:ish, Men jag har dem i källaren och kunde stänga dörren "Friends on Mushrooms - Infected Mushroom på repeat" Jag tyckte det räckte gott och väl men någon annan hade sagt annorlunda säkert.

Nu har jag haft dem över ett år och dem låter bättre nu såklart det tycker även jag som är lite skeptiskt till

Dynavoice Challenger Sub 10 EX kostar normalt 3500kr och den klassiska rean på 1900kr så passa på att plocka upp en till

Jag tycker dem låter grymt bra om man kör två.. då dem är stänga så går dem inte lika lågt som en öppen men desto rappare,
tycker två st är riktigt fördelaktigt för fördelningen samt att få en djupare fylligare men samtidigt riktiga snärtig och rapp.

Tycker så många andra öppna subbar lider av saggig slapp bas även om den är djup så ligger den efter vilket stör mig väldigt mycket och är inte ens användbar för musik. Upplever det lika illa som när lipsynken är ur synk om inte värre.

Subbar behöver man absolut inte för endast musik om man inte vill såklart, jag har 2 st mest för bion och om man vill ha lite extra dunka dunk!

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sp1k3n:

Finns youtube klipp, tyvärr på ryska, men ljudet framgår relativt bra. Är själv intresserad av dem.

https://www.youtube.com/watch?v=8mbG-waELi8&t=306s
https://www.youtube.com/watch?v=mfEAcLba0Qw&t=600s

Skrivet av sp1k3n:

Bra youtube demo med Dynavoice Definition DF-8 och Dire Straits: Sultans of Swing

https://www.youtube.com/watch?v=HrK5ooI-9i0

Att jämföra ljud via nån YT video är totalt förkastligt och totalt intetsägande o, du kan däremot se hur högtalarna ser ut och inget annat.
Skulle nått låta så där illa i verkligheten skulle jag fly...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Att jämföra ljud via nån YT video är totalt förkastligt och totalt intetsägande o, du kan däremot se hur högtalarna ser ut och inget annat.
Skulle nått låta så där illa i verkligheten skulle jag fly...

Det är väl uppenbart att ett youtubeklipp inte kan ge samma upplevelse som att höra dem på plats, men nu hade ts inte möjlighet att lyssna på dem live så det här var alternativet. Nästa steg är väl att att beställa hem dem, provlyssna och behålla eller skicka tillbaks om öppet köp finns.
För övrigt kan jag tillägga att jag har en förstärkare som datorn är kopplad till och ett par Q-Acoustics högtalare så här låter det inte alls illa. Kanske dina öron som det är fel på.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sp1k3n:

Det är väl uppenbart att ett youtubeklipp inte kan ge samma upplevelse som att höra dem på plats, men nu hade ts inte möjlighet att lyssna på dem live så det här var alternativet. Nästa steg är väl att att beställa hem dem, provlyssna och behålla eller skicka tillbaks om öppet köp finns.
För övrigt kan jag tillägga att jag har en förstärkare som datorn är kopplad till och ett par Q-Acoustics högtalare så här låter det inte alls illa. Kanske dina öron som det är fel på.

Du måste skämta, det är helt omöjligt att bedöma hur det låter och jämföra nått på det sättet.
Det är totalt nonsens att försöka lyssna på och bedömma en produkt på det sättet även om inspelningen vore mycket mycket bättre än den kvalitet YT videorna håller.
Det enda som ev skulle gå att göra är en extremt oseriös och dålig jämförelse mellan högtalarna i respektive test men då tänjer man verkligen redan där extremt på gränserna för vad som är ett seriöst test.
Inspelningen i sig har dessutom så tekniskt dålig ljudkvalitet att åtminstone jag mest irriterar mig över all distorsion och att mikrofonen i telefonen eller kanske kameran han använder klipper, ljudkvaliten på videorna är alltså hemskt låg bortsett från den helt förkastliga testmetoden.

Observera nu att jag inte säger något alls om hur någon av högtalarna låter, jag konstaterar bara att det är helt omöjligt att jämföra något på det sättet

Skrivet av sp1k3n:

Bra youtube demo med Dynavoice Definition DF-8 och Dire Straits: Sultans of Swing

https://www.youtube.com/watch?v=HrK5ooI-9i0

Och för att klaga ännu mer så har jag hört Sultans of Swing i över 40 års tid och aldrig har den låtit så lik Money for nothing tidigare, bortsett från det så låter även den här videon skit och ljudnivån är dessutom troligen alldeles för hög eftersom kameran verkar vibrera i takt med musiken, jag tror alltså att det låter rätt illa även om man varit på plats i det rummet när den spelades in med tanke på ljudnivån och det man ser av akustiken i rummet.

Du kan få en bild på hur det låter hos mig >

Den är dessutom helt ärlig angående hur det låter eftersom det är tyst på bilden och jag inte spelar på högtalarna just nu när jag skriver detta.
Hur det låter i verkligheten när man spelar framgår lika lite av den bilden som av de videos du postat, videorna visar ungefär lika bra som bilden hur högtalarna ser ut och man kan troligen identifiera modellerna om man letar runt lite men man kan definitivt inte säga något alls om ljudkvaliten vid användning varken utefter dina videos eller min bild, man kan möjligen dra slutsatsen att det är högt ljudtryck för att kameran vibrerar i takt med musiken i videon ovan men mer än så går inte att säga om ljudet bortsett från att man hör hur dåligt inspelningarna låter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Man kan inte jämnföra med youtube videos whatsoever. Om man nu ska döma det så kan jag upplysa om att det låter som om massa treble som låter jävligt jobbigt att lyssna på och jag tror ej att de låter som videon hänvisar till

Även om de skulle låta korrekt med youtube kvalite så lyssnar man på de genom sin nuvarande rustning och det fungerar aldrig.

@mrqaffe dessa såg fina ut du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan få en bild på hur det låter hos mig >
https://i.imgur.com/WDgsfLh.jpg
Den är dessutom helt ärlig angående hur det låter eftersom det är tyst på bilden och jag inte spelar på högtalarna just nu när jag skriver detta.
Hur det låter i verkligheten när man spelar framgår lika lite av den bilden som av de videos du postat, videorna visar ungefär lika bra som bilden hur högtalarna ser ut och man kan troligen identifiera modellerna om man letar runt lite men man kan definitivt inte säga något alls om ljudkvaliten vid användning varken utefter dina videos eller min bild, man kan möjligen dra slutsatsen att det är högt ljudtryck för att kameran vibrerar i takt med musiken i videon ovan men mer än så går inte att säga om ljudet bortsett från att man hör hur dåligt inspelningarna låter.

Super Nintendo! Respekt!

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Avstängd

Den bästa av dom två är .. att köpa något annat.
DF8 or har ett "säljande" ljud. Dom är lätta att tycka om i fem minuter med "rätt" låt men under längre lyssning. Nja nej.
Klipsch .. det går spela högt (och högt är vackert) men om man inte spelar högt.. så .. är det inte vackert.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Du måste skämta, det är helt omöjligt att bedöma hur det låter och jämföra nått på det sättet.

Va men vad menar du? Anser du att testmetoden .. har brister

Ärligt så var det veckans garv Hur hur.. ne jag ska inte föröka förstå hur man tänker om man ser det som en "test".

Permalänk
Avstängd

Om de lådor du frågar efter.
https://www.brl.se/sv/artiklar/klipsch-r-610f-golvhogtalare-s...
Rätt högtalare?

Den har en känslighet på 94 db 45 - 21000 hz . max effekt 340! watt (85 RMS) och detta ur EN 6,5 bas + horn diskant. För att nå den känslighet, verkningsgraden så måste basen ha en mycket kort linjär slaglängd. Dvs det kommer låta högt... men skit för baselementet tvingas ur sitt linjära område väldigt fort. Högtalaren har helt enklet inte fysiska förutsägningarna att både låta högt och bra. Horn är ofta inte .. bra på mer än spela högt dom heller.

DF 8 har lite bättre förutsättningar men i praktiken är dom inte "roliga" "mellanregistret mellan bassen" på 6 tum når inte upp till diskanten på ett bra sätt och neråt har den en resonans pek som är besvärande. Dåligt delningsfilter. Dubbel disken är mer gimmick än bra. basarna låter.. mycket men inte så bra.. lätt bli lite glade i dom med en bra baslåt.. men på allt annat.. tack nej.
DF 6 och 8 or går få hyffsade om man ändrar basreflex portarna och förbättrar delningsfiltret.. ur kartong är dom "halvfabrikat" som mår bra av lite pyssel.

Permalänk
Avstängd

Paket 2:
Yamaha RX-V6A
Dynavoice Definition DF-8 Pris 6000 kr
Dynavoice Challenger Sub 10 EX
Dynavoice CHALLENGER C-5 XL V4

Kommentar eee.. nej...
Köp i stället expelvis
https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/dynavoice-classic-cl-28-...
Det paret ger lika mycket bas som df8+suben men spelar mycket neutralare och renare.
Centerhögtalaren... köp inte skit.. Ska du ha en center köp en bra eller lägg pengarna på bättre huvudhögtalare alla dagar i veckan.
Dvs ett BRA steropar ger dig väldigt mycket mer ljud än en massa halvmesyrer utsprida i rummet.
Center högtalare behöves inte om du har ett bra steropar.. men ska du ha en center... köp inte skräp åtminstone..
Här är en tråd att fundera lite över... fantomcenter är bättre än en skräp center som du har l listan..
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1568854-anvanda-tv-som...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Paket 2:
Yamaha RX-V6A
Dynavoice Definition DF-8 Pris 6000 kr
Dynavoice Challenger Sub 10 EX
Dynavoice CHALLENGER C-5 XL V4

Kommentar eee.. nej...
Köp i stället expelvis
https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/dynavoice-classic-cl-28-...
Det paret ger lika mycket bas som df8+suben men spelar mycket neutralare och renare.
Centerhögtalaren... köp inte skit.. Ska du ha en center köp en bra eller lägg pengarna på bättre huvudhögtalare alla dagar i veckan.
Dvs ett BRA steropar ger dig väldigt mycket mer ljud än en massa halvmesyrer utsprida i rummet.
Center högtalare behöves inte om du har ett bra steropar.. men ska du ha en center... köp inte skräp åtminstone..
Här är en tråd att fundera lite över... fantomcenter är bättre än en skräp center som du har l listan..
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1568854-anvanda-tv-som...

Köp Focal Grande Utopia Evo eller Hart Audio Aural Pleasure slår lite på plånboken men klart värt det!

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör