PC Game Pass – bästa spelprenumerationstjänsten?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av bluppblupp:

Riktigt nice! Varit sugen på Control så nu blir det dags! Ska också självklart prova Desperados III, nostalgisk som man är

Jag tappade helt koll på Desperados-serien efter första spelet (det måste väl ha varit 20 år sedan vid det här laget?). Tyckte dock att det var jäkligt kul, och som en person som är helt torsk på Commandos-serien borde även det tredje spelet falla mig i smaken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jag tappade helt koll på Desperados-serien efter första spelet (det måste väl ha varit 20 år sedan vid det här laget?). Tyckte dock att det var jäkligt kul, och som en person som är helt torsk på Commandos-serien borde även det tredje spelet falla mig i smaken.

Haha ja jag kommer ihåg att jag spelade Desperados och tyckte det var skoj, men det var bra länge sen. Just det, Commandos tyckte jag också var riktigt bra, men hade helt glömt bort det!

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Keeper of Traditions

Hittar inte Control på Microsoft Store, kanske inte släppts än?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Dunder:

Hittar inte Control på Microsoft Store, kanske inte släppts än?

Jag har precis installerat det, så jo, nånstans är det.
Jag hittade det via GOG Galaxy iof, som länkade till rätt ställe på Store. Använd Xbox-appen för att leta upp det istället, där bör det listas bland nyligen tillagda spel.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Shudnawz:

Jag har precis installerat det, så jo, nånstans är det.
Jag hittade det via GOG Galaxy iof, som länkade till rätt ställe på Store. Använd Xbox-appen för att leta upp det istället, där bör det listas bland nyligen tillagda spel.

Skumt, i Xbox-appen låg det på framsidan, och på Microsoft store gick det inte ens att söka efter det... Lyckat system de skapat, ändå

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Dunder:

Skumt, i Xbox-appen låg det på framsidan, och på Microsoft store gick det inte ens att söka efter det... Lyckat system de skapat, ändå

Det vore väl ändå inte det Microsoft vi älskar att hata om det inte fanns några förvirrande logiska luckor?
Men jag måste verkligen slå ett slag för GOG Galaxy igen, det samlar ihop det mesta på ett riktigt bra sätt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shudnawz:

Det vore väl ändå inte det Microsoft vi älskar att hata om det inte fanns några förvirrande logiska luckor?
Men jag måste verkligen slå ett slag för GOG Galaxy igen, det samlar ihop det mesta på ett riktigt bra sätt.

Hoppas fler väljer att stödja Galaxy officiellt. Microsoft var först, följt av Epic, och det är överlag smidigare än att använda deras egna klient. Bläddra i Game Pass är så mycket smidigare i Galaxy.

Permalänk
Inaktiv

Bland annat Gris, FF XV och Indivisable lämnar snart tjänsten, ifall någon missat och vill hinna med dessa innan.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av anon5930:

Hoppas fler väljer att stödja Galaxy officiellt. Microsoft var först, följt av Epic, och det är överlag smidigare än att använda deras egna klient. Bläddra i Game Pass är så mycket smidigare i Galaxy.

Tack för tipset! Jag fick slå igång Xbox Game pass PC i inställningarna så dök det upp en hel del grejer i Gog Galaxy. Jag tycker att tjänsten är riktigt bra, men lite svårnavigerat i Xbox-appen.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Ny vecka, nytt spel!

Jag spelade otroligt mycket Blue Shadow (Shadow of the Ninja i USA) i min barndom på NES och det känns onekligen som att den finska utvecklaren Mechanical Head Studios har inspirerats delvis av det till sitt spel Cyber Shadow. Det lanserades idag och glider direkt in på Game Pass.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Samsung:

Tack för tipset! Jag fick slå igång Xbox Game pass PC i inställningarna så dök det upp en hel del grejer i Gog Galaxy. Jag tycker att tjänsten är riktigt bra, men lite svårnavigerat i Xbox-appen.

Tips från coachen: sök på * i listan över integrationer, så får du upp allt du kan koppla ihop. Där finns en drös faktiskt. Utöver de 3 officiella integrationerna har jag Battle.net, Bethesda.net, Minecraft, Origin, PSN, Rockstar, Steam och Uplay. Har med Wargaming på listan men har glömt mitt inlogg. =P

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Samsung:

Tack för tipset! Jag fick slå igång Xbox Game pass PC i inställningarna så dök det upp en hel del grejer i Gog Galaxy. Jag tycker att tjänsten är riktigt bra, men lite svårnavigerat i Xbox-appen.

Verkligen. Oftast fungerar Xbox-appen bra men överskådlig och smidig är den inte. Playnite fungerar säkert bra också, men personligen ser jag inte riktigt poängen personligen när GOG Galaxy finns. Men de saknar nog också officiellt stöd från andra butiker, vilket är lite tjusningen med just Galaxy i mitt tycke.

Sedan föredrar jag om Microsoft gett stöd för att göra backup på spelinstallationer. Sitter på 4G, förvisso obegränsat, men inte så tilltalande att ladda ner titlar på uppåt 100GB, eller mer, och sedan inte på något enkelt vis kunna flytta titlarna. Övriga klienter accepterar att man kopierar mappen där spelet ligger och sedan kopierar tillbaks den dag man vill spela igen. Den dag fibern tillslut grävs blir det mer av ett icke-problem men skönt med en lokal backup faktiskt.

Permalänk
Inaktiv

Yakuza 3,4 och 5 ska dyka upp typ närsomhelst: https://news.xbox.com/en-us/2021/01/19/coming-soon-xbox-game-...

Ser även fram emot Medium, släpps på torsdag och går att förladda.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av anon5930:

Yakuza 3,4 och 5 ska dyka upp typ närsomhelst: https://news.xbox.com/en-us/2021/01/19/coming-soon-xbox-game-...

Ser även fram emot Medium, släpps på torsdag och går att förladda.

Tänkte försöka få till något form av prestandatest på The Medium, verkar lagom tungdrivet.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av JonasT:

Tänkte försöka få till något form av prestandatest på The Medium, verkar lagom tungdrivet.

Bara att få läsa hur siffrorna ser ut på medium på medium är ju värt det.

”Medium på medium kräver mer än medium på low”

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JonasT:

Tänkte försöka få till något form av prestandatest på The Medium, verkar lagom tungdrivet.

Har du hittat rätt medium för att korrekt testa Medium?

Har väldigt dålig koll på titeln faktiskt, men det lilla jag sett ser intressant ut. Och då jag betalar för tjänsten är det ju dumt att inte använda den.
Hoppas inte spelet är alltför tungdrivet bara, med grafikkortsmarknaden som den är nu är det ju inte bara att uppgradera, både Flight Simulator 2020 och Cyberpunk 2077 har på allvar fått grafikkortsbyte att bli nödvändigt.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Där kom vad som borde vara månadens sista påfyllning till Game Pass, med bland annat de remastrade versionerna av Yakuza 3, 4 och 5.

Hade hoppats på att få till ett prestandatest av The Medium idag men det visade sig att det låses upp först vid 18:00 ikväll...

Permalänk
Inaktiv

Inte sett klart hela, Xbox fokuserad så inget PC-prestanda ska visas upp men misstänker pga hur spelet renderas så kommer det verkligen bli tungdrivet även med ett 1080Ti.

Finns risk att denna likt Cyberpunk 2077 blir liggandes till dagen jag fått tag i nytt kort, men blir att testa oavsett.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Första februarilasten av spel har anlänt till Game Pass PC.

Har varit lite sugen på The Falconeer så nu finns det ingen ursäkt att inte testa det.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Då var det JRPG-torsdag på Xbox Game Pass PC när Final Fantasy XII The Zodiac Age tar plats på tjänsten.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Dags för påfyllning med två ytterligare spel!

Wreckfest ser riktigt kul ut, och med ett betyg på 4/5 av Tomas på FZ blir det nog att testa framöver!

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

En ny trio spel lagom till helgen!

Dirt 5 känns spontant som ett rätt trevligt tillskott till Game Pass sett till att det lanserades för bara några månader sedan.

Permalänk
Medlem

Det känns ju inte värt längre. 99kr i månaden för att ”hyra” spel. För samma pengar kan du köpa ett spel varannan månad typ om det inte är nysläppta och behålla spelet för alltid (köper man en fysisk kopia kan man dessutom ge bort den eller sälja sen). När de va typ 39kr då var det värt.

Tror de flesta betalar dessa 99kr/ månaden utan att ens spela ut ett spel i månaden, det bara tickar på. Men spelar man väldigt mycket så är det så klart värt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av BrottOchStraff:

Det känns ju inte värt längre. 99kr i månaden för att ”hyra” spel. För samma pengar kan du köpa ett spel varannan månad typ om det inte är nysläppta och behålla spelet för alltid (köper man en fysisk kopia kan man dessutom ge bort den eller sälja sen). När de va typ 39kr då var det värt.

Tror de flesta betalar dessa 99kr/ månaden utan att ens spela ut ett spel i månaden, det bara tickar på. Men spelar man väldigt mycket så är det så klart värt.

Har du missat tipsen som gör det avservärt mycket billigare?

Ja, 99:- kan vara i överkant men med lite trix blir det löjligt prisvärt

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av BrottOchStraff:

Det känns ju inte värt längre. 99kr i månaden för att ”hyra” spel. För samma pengar kan du köpa ett spel varannan månad typ om det inte är nysläppta och behålla spelet för alltid (köper man en fysisk kopia kan man dessutom ge bort den eller sälja sen). När de va typ 39kr då var det värt.

Tror de flesta betalar dessa 99kr/ månaden utan att ens spela ut ett spel i månaden, det bara tickar på. Men spelar man väldigt mycket så är det så klart värt.

Så länge de fortsätter släppa nya spel på tjänsten så tycker jag även 99:- i månaden är väldigt prisvärt. Man får även testa på långt fler spel än man hade gjort annars, särskilt nuförtiden när inga demos släpps.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Så länge de fortsätter släppa nya spel på tjänsten så tycker jag även 99:- i månaden är väldigt prisvärt. Man får även testa på långt fler spel än man hade gjort annars, särskilt nuförtiden när inga demos släpps.

Beror som sagt på hur mkt man spelar. Jag hinner inte ens spela klart ett spel i månaden. Så blir bara stressad av dessa 99kr som tickar på utan att jag utnyttjar det

Hade varit nice om man bara kunde hyra ett spel i 30 dagar för säg 29-49kr beroende på titel. För oss som inte har så mkt tid

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av BrottOchStraff:

Beror som sagt på hur mkt man spelar. Jag hinner inte ens spela klart ett spel i månaden. Så blir bara stressad av dessa 99kr som tickar på utan att jag utnyttjar det

Hade varit nice om man bara kunde hyra ett spel i 30 dagar för säg 29-49kr beroende på titel. För oss som inte har så mkt tid

Ja, det är såklart olika från person till person hur mycket man utnyttjar tjänsten. Tänkte bara ge ett annat perspektiv i och med att du skrev "de flesta"

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Beror som sagt på hur mkt man spelar. Jag hinner inte ens spela klart ett spel i månaden. Så blir bara stressad av dessa 99kr som tickar på utan att jag utnyttjar det

Hade varit nice om man bara kunde hyra ett spel i 30 dagar för säg 29-49kr beroende på titel. För oss som inte har så mkt tid

Beror på vad man spelar också, nya spel brukar kostar 500-600 kr. Kommer det då ett nytt spel till Game Pass så har du ändå sparat in flera hundra kr om du spelar det.
Annars kanske Game pass inte är värt det för just dig, inget måste att ha det direkt. Kanske subba en månad här och där när du vet att du kommer ha tid, eller vill spela bara.

Permalänk
Medlem

Kommer själv inte fortsätta ha gamepass någon längre period annat än då man kan få det till "kampanjpris". Med tanke på att jag kan bygga upp ett permanent spelbibliotek för ungerfär samma månadskostnad genom exempelvis HumbeBundle och får massvis med titlar gratis från främst Epic men även GOG, Steam och Ubisoft ibland så känns 99:- i månaden för att köpa tillgång till ett spelbibliotek inte värt det annat än de få gånger de har ett nysläppt spel man vill spela.
Kommer nog själv köpa en månad 1-2 ggr per år och köra igenom 2-3 spel som verkar intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Beror på vad man spelar också, nya spel brukar kostar 500-600 kr. Kommer det då ett nytt spel till Game Pass så har du ändå sparat in flera hundra kr om du spelar det.
Annars kanske Game pass inte är värt det för just dig, inget måste att ha det direkt. Kanske subba en månad här och där när du vet att du kommer ha tid, eller vill spela bara.

De e typ det jag gjort körde någon månad här och där, körde igenom Gears tex. Får se Tycker spelen reas ut ganska snabbt, cyberpunk fanns för 299 här om dagen

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm