Samsung presenterar OLED-skärm på 90 Hz för bärbara datorer

Permalänk
Melding Plague

Samsung presenterar OLED-skärm på 90 Hz för bärbara datorer

Med OLED-paneler vill Samsung etablera ny frekvensstandard för bärbara. Samtidigt menar bolaget att 90 Hz är rappare än 120 Hz.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta är ytterligare ett litet steg mot en omfattande död åt LCD-tekniken. Länge leve allt annat än LCD!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk

Det är otroligt snyggt med små kanter på skärmen som visades. Jag tycker det är en sådan sak som gör att man direkt kan säga att en laptop är gammal eller ny.
Men samtidigt kommer man med fingret ta på skärmen varje gång man öppnar och stänger luckan? Förutom att kunna skada skärmen så får man fingeravtryck där.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är otroligt snyggt med små kanter på skärmen som visades. Jag tycker det är en sådan sak som gör att man direkt kan säga att en laptop är gammal eller ny.
Men samtidigt kommer man med fingret ta på skärmen varje gång man öppnar och stänger luckan? Förutom att kunna skada skärmen så får man fingeravtryck där.

Den kommer kanske med en sugkopp man kan sätta på locket för att lyfta utan att behöva pilla på skärmen?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Den kommer kanske med en sugkopp man kan sätta på locket för att lyfta utan att behöva pilla på skärmen?

Jag tror en motorstyrd skärmlucka som svarar på röstkommando.
Det finns fler artiklar om Samsungs tunna ramar, där samsung även kommer ha kameran bakom skärmen på vissa. Som sagt det ser otroligt grymt ut, det är en sak som gör att datorn ser modern ut på långt avstånd.
https://www.theverge.com/2021/1/14/22230521/samsung-display-u...

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Detta är ytterligare ett litet steg mot en omfattande död åt LCD-tekniken. Länge leve allt annat än LCD!

Du föredrar hellre CRT alltså? Skiftet bort från de stora tunga klumparna gjorde ju LAN enormt mycket enklare, både transport och platsbehovet...

Permalänk
Medlem

Kanske är denna Apple väntat på för nästa M1X-macarna? Troligen inte färg-exakt nog dock...

Permalänk
Medlem

Intressant val Samsung gjort där, från stora TV skärmar till små mobilskärmar till nu skärmar för bärbara datorer.. Men, ännu en gång så ignorerar de ens möjligheten att se över marknaden för dataskärmar i storlek om säg 20-35tum, well, har för mig ha sett någon >10k kr OLED datorskärm någonstans, tveksamt att det då är från Samsung, vilket gör det intressant vad Samsung ser framtiden för datorskärmar vore, då de planerar att stänga all produktion av sina LCD skärmar och helt och hållet ägna sig åt att tillverka OLED skärmar av olika storlekar, vilket om inget annat tyder på att Samsung drar sig ur marknaden helt och hållet för datorskärmar.

Visa signatur

John

Permalänk
Medlem

Jag vi så gärna ha en OLED laptop, men blir inte ljusstyrkan ett problem? Det är ändå en riktig svårighet att använda laptops till exempel utomhus och det finns väl risk att det blir ännu svårare?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Nej tack till ännu tunnare kanter på laptops. De är ju tänkta att flyttas runt och de tunna kanter som finns nu tål inte så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag vi så gärna ha en OLED laptop, men blir inte ljusstyrkan ett problem? Det är ändå en riktig svårighet att använda laptops till exempel utomhus och det finns väl risk att det blir ännu svårare?

Jag har aldrig förstått argumentet om ljusstyrkan min OLED-tv hemma kan blända mig när jag spelar HDR-material.

AMOLED-skärmen i mobilen är inte heller nåt problem utomhus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jag har aldrig förstått argumentet om ljusstyrkan min OLED-tv hemma kan blända mig när jag spelar HDR-material.

AMOLED-skärmen i mobilen är inte heller nåt problem utomhus.

Fast inomhus hemma har du ett lägre ambient ljus i rummet. Din tv konkurrerar inte med solen då, som ursprungliga posten menade.

Men frågan är vilka nits dessa oled från Samsung kommer upp i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag vi så gärna ha en OLED laptop, men blir inte ljusstyrkan ett problem? Det är ändå en riktig svårighet att använda laptops till exempel utomhus och det finns väl risk att det blir ännu svårare?

Kollade du ens videon i artikeln?
"The company published a new video on YouTube, teasing the most important qualities of Samsung OLED screens for laptops. Samsung Display claims that its new screens offer cinematic and ultrapure color, and all the other advantages of OLED screens such as deep blacks (0.0005 nits), high contrast ratio (1,000,000:1), and excellent visibility under direct sunlight."

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Synth:

Fast inomhus hemma har du ett lägre ambient ljus i rummet. Din tv konkurrerar inte med solen då, som ursprungliga posten menade.

Men frågan är vilka nits dessa oled från Samsung kommer upp i.

1. Film njutes kvällstid eller i mörklagt rum.
2. Vem använder datorn mitt på dagen, i starkt solljus, med flit?

Alltså bara för att man kan göra nånting, är det ju inte nödvändigtvis njutningsbart eller önskvärt.
För egen del ser jag fram emot OLED i laptops, när de trillar ner under 10k. Och då tänker jag oavsett inte sitta i parken mitt på sommaren och knappa på den.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av john2376:

Intressant val Samsung gjort där, från stora TV skärmar till små mobilskärmar till nu skärmar för bärbara datorer.. Men, ännu en gång så ignorerar de ens möjligheten att se över marknaden för dataskärmar i storlek om säg 20-35tum, well, har för mig ha sett någon >10k kr OLED datorskärm någonstans, tveksamt att det då är från Samsung, vilket gör det intressant vad Samsung ser framtiden för datorskärmar vore, då de planerar att stänga all produktion av sina LCD skärmar och helt och hållet ägna sig åt att tillverka OLED skärmar av olika storlekar, vilket om inget annat tyder på att Samsung drar sig ur marknaden helt och hållet för datorskärmar.

Samsung Displays är det som lägger ner LCD, Samsung lär nog dock fortsätta släppa både skärmar med LCD teknik.

"One alternative is that Samsung buys its LCD panels from suppliers like TCL-owned CSOT and AUO, which already supply panels for Samsung TVs. Last year The Elec reported that Samsung could close all its South Korean LCD production lines, and make up the difference with panels bought from Chinese manufacturers like CSOT, which Samsung Display has invested in."

https://www.theverge.com/2020/3/31/21200859/samsung-display-e...

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

1. Film njutes kvällstid eller i mörklagt rum.
2. Vem använder datorn mitt på dagen, i starkt solljus, med flit?

Alltså bara för att man kan göra nånting, är det ju inte nödvändigtvis njutningsbart eller önskvärt.
För egen del ser jag fram emot OLED i laptops, när de trillar ner under 10k. Och då tänker jag oavsett inte sitta i parken mitt på sommaren och knappa på den.

Det finns olika typer av användare. Jag själv tillhör dem som vägrar använda en liten laptopskärm till något annat än en skärm som man använder när inte har tillgång till någon stor skärm. Det kan vara på tåg, bussar, hållplatser, mötesrum etc.
Där jag själv ofta på tåg har fått solen rakt på skärmen så det knappt går att se något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Detta är ytterligare ett litet steg mot en omfattande död åt LCD-tekniken. Länge leve allt annat än LCD!

Håller inte riktigt med, skulle inte vilja ha en OLED skärm i laptopen där man har mycket statiska gränssnitt. Varenda OLED/AMOLED skärm jag någonsin ägt har fått omfattande inbränningar inom 2 år. Laptopen jag har nu köpte jag 2012 med LCD/IPS-panel, ser fantastisk ut än. Undrar hur en laptop med OLED hade sett ut efter ca 10 år.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forbidden:

Kollade du ens videon i artikeln?
"The company published a new video on YouTube, teasing the most important qualities of Samsung OLED screens for laptops. Samsung Display claims that its new screens offer cinematic and ultrapure color, and all the other advantages of OLED screens such as deep blacks (0.0005 nits), high contrast ratio (1,000,000:1), and excellent visibility under direct sunlight."

Jo klart att de säger det, vem bryr sig om att de säger sifferlösa marknadsföringstermer? OLED har lägre ljusstyrka än LCD om du jämför teknikerna, även om skillnaden är mindre än tidigare. Det enda sättet att överkomma solljus är x antal nits, och den siffran hörde jag inte.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk

Blir det inte inbränning deluxe med OLED? Hur ska en datorskärm som ofta har statiska pixlar? Te.x Windowsloggan, ikonerna och diverse meddelande som står med stilla pixlar.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Håller inte riktigt med, skulle inte vilja ha en OLED skärm i laptopen där man har mycket statiska gränssnitt. Varenda OLED/AMOLED skärm jag någonsin ägt har fått omfattande inbränningar inom 2 år. Laptopen jag har nu köpte jag 2012 med LCD/IPS-panel, ser fantastisk ut än. Undrar hur en laptop med OLED hade sett ut efter ca 10 år.

Jo, OLED är inte den perfekta tekniken idag. Därför jag skrev att det är ett litet steg och inte det sista steget.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Du föredrar hellre CRT alltså? Skiftet bort från de stora tunga klumparna gjorde ju LAN enormt mycket enklare, både transport och platsbehovet...

Alla vet ju att FPS spel på CRT fortfarande är oslagbart.
Tror inte han pratar om portabiliteten utan allt annat som är kasst med LCD. Motionblur, vråldåliga färger och kontrast osv.
Anledningen till att CRT är överlägset LCD är just motionblurret som gör en soppa av bilden vid snabb panorering. Färgerna var inte top notch på CRT heller...men helt underbara att spela snabba FPS på.

Annars tycker jag att OLED borde komma nu på skärmar inom gaming. Inte lika bra som CRT när det gäller motionblur, men ändå mycket bättre än baklyst panel.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Själv skulle jag inte köpa en laptop med Oled-skärm, dels för risk för inbrännnig, men framförallt pga att det inte finns flimmerfria oled-skärmar.

Så nej tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Nej tack till ännu tunnare kanter på laptops. De är ju tänkta att flyttas runt och de tunna kanter som finns nu tål inte så mycket.

Här är ju faktiskt ett riktigt vettigt klagomål. Man vill ju inte direkt dra ett fodral över sin laptop för att förhindra att den går sönder vid minsta lilla stöt. Men det lär ju sluta där med en gummikant runt skärmen istället för att ha en vettig kant.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Håller inte riktigt med, skulle inte vilja ha en OLED skärm i laptopen där man har mycket statiska gränssnitt. Varenda OLED/AMOLED skärm jag någonsin ägt har fått omfattande inbränningar inom 2 år. Laptopen jag har nu köpte jag 2012 med LCD/IPS-panel, ser fantastisk ut än. Undrar hur en laptop med OLED hade sett ut efter ca 10 år.

Hur lyckas du med det?
Jag har inte märkt av någon inbränning på vare sig telefoner eller TV.
Är det under någon speciellt förhållande du har där det bränns in?
Ljusstyrkan på max i flera timmar eller hur har di lyckats få det på varenda skärm?

Permalänk
Medlem

@Dem8n telefoner med amoled får inte inbränning, det är inte samma sak som oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Hur lyckas du med det?
Jag har inte märkt av någon inbränning på vare sig telefoner eller TV.
Är det under någon speciellt förhållande du har där det bränns in?
Ljusstyrkan på max i flera timmar eller hur har di lyckats få det på varenda skärm?

Brukar ha ljusstyrkan på max på telefonerna oftast, men alltid autolås efter 30 sekunder. Det som har bränt in är en äldre Samsung Omnia 7 (Denna kan kanske preskriberas) samt en Samsung Galaxy S8. Galaxy S8an är absolut värst, där var jag dessutom mer restriktiv med ljusstyrkan. Tog mindre än ett år för att hela tangentbordet och ikoner m.m. skulle bränna fast.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk

Asså efter 15+ års dominerande av LCD/LED skärmar med dålig kontrast, inte särskilt imponerande färger och hög efterdröjning i spel, där dom enda plusen är att dom är "billiga" (nu kostar ochså en bra LCD/LED display minst runt 5-8 tusen), har "hög ljusstryka" AKA antingen extremt dålig kontrast, eller en mini-led/FALD skärm som kostar skjortan, så tycker jag att det är BRA att vi äntligen börjar få OLEDs i rimliga storlekar

Efter 15 år av att aldrig vara imponerad över en dataskärm så ser jag äntligen fram emot en display som faktiskt ger än en "WOW!
Känsla för första gången någonsin.

Köper hellre en fantastisk OLED idag som håller i 3 år än samma tråkiga LCD i 5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Själv skulle jag inte köpa en laptop med Oled-skärm, dels för risk för inbrännnig, men framförallt pga att det inte finns flimmerfria oled-skärmar.

Så nej tack.

Oled är väl inte mer flimrande än alla andra led-belysta saker? Alla andra skärmtekniker idag är ju också PWM-styrda och flimrar i någon frekvens

Permalänk
Medlem

Varför är det så knepigt att lansera en cirka 27" datorskärm med OLED-teknik?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Varför är det så knepigt att lansera en cirka 27" datorskärm med OLED-teknik?

Köp en 55” LG TV och en bra sax då får du fyra stycken på 1080p teoretiskt sett om du är stadig på handen

Nej men allvarligt så fattar inte jag det heller. Kanske för låga marginaler?