Permalänk
Medlem

GPS visar fel plats

Hello!
Nu har jag under ett tag haft problem med min plats på google maps och övriga appar - gps:en visar min gamla adress. Jag har försökt återställa apparna samt min router fast det visar fortfarande helt fel adress.
Vad finns det jag kan göra för att fixa till detta? Har nuvarande en huawei p30.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@MrBlubb: Jag flyttade tråden hit från ”grafikkort” då den passar bättre här

Menar du att GPS:en på din telefon inte ändrar plats även om du är på resande fot?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Jag gissar det beror på att Google sparat ditt Wifi till din gamla adress. Det tar normalt nån minut att få kontakt med nog GPS-satelliter för att kunna få en plats. Förmodligen är du inomhus och då kanske du aldrig får GPS-lock. Testa att stänga av Wifi och se vad GPS:en säger.

Är du utomhus borde din plats på kartan uppdateras efter ett tag.

Permalänk
Medlem

Testa även att slå av att wifi och bluetooth ska användas för positionering. Finns under settings -> location.

Permalänk
Medlem

Kineserna har tagit över din GPS data och spårar dig, därför G-maps visar fel....

Permalänk
Rekordmedlem

Du får förtydliga dig, visar verkligen gpsen fel eller är det Gogle maps som visar fel, du nämner routern och det låter inte alls som om du använder GPS.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Stäng av WiFi- och BT-positionering och pröva igen.
Google har troligen svept förbi din tidigare bostad flera gånger och associerat din routers macadress och signalstyrka till den adressen, således tror den kanske att du är där.

Permalänk
Medlem

Jag gissar att mobilen visar "Home" på fel plats. Vet inte om så mycket kan göras. Min mobil trodde ett tag att jag jobbade på Linnéplatsen i Gbg (en öppen plats med stor korsning). Jag tror att det var en plats Google gissade på baserat på att jag passerade den två gånger varje arbetsdag, men varför den och inte den plats jag var på flera timmar per dag?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S